پژوهشهای میان رشته ای ادبی
مطالعه تطبیقی آرایه جناس در کلام و چگونگی تجلّی آن در طراحی پوستر

ساره ملکی؛ فهیمه پهلوان

دوره 7، شماره 1 ، فروردین 1404

چکیده
  موضوع این پژوهش، تجلّی جناس بصری در طراحی پوستر است. در این پژوهش، ابتدا آرایه جناس و انواع آن معرفی سپس جناس بصری و چگونگی کاربرد آن در طراحی پوستر بررسی شدند. جامعه هدف در این تحقیق، پوسترهای اجتماعی طراحی شده با موضوع بیماری ایدز در کشورآمریکا است که در سالهای 2008 و 2009 طراحی شده و طراحان جناس را دستمایه اصلی برای خلق اثرشان قرار داده‌اند. ...  بیشتر

پژوهشهای میان رشته ای ادبی
ارگانیسم دربرابر محیط زیست از دیدگاه نشانه شناسی بوم شناختی در داستان کوتاه سگ ولگرد اثر صادق هدایت

محمد هاشمی

دوره 7، شماره 1 ، فروردین 1404

چکیده
  این مقاله قصد دارد با استفاده از نشانه شناسی بوم شناسانه داستان کوتاه سگ ولگرد، اثر صادق هدایت را مورد مطالعه قرار دهد. داستان کوتاه سگ ولگرد از دیدگاه سگی روایت می شود که به تدریج از مادر، برادر و صاحبش جدا می افتد و سپس از سوی همه ی انسان های دیگر، آن قدر آزار می بیند که سرانجام به خستگی و ملالی نزدیک به مرگ دچار می شود. پرسش مقاله ی ...  بیشتر

پژوهشهای میان رشته ای ادبی
تحلیل تطبیقی تصاویر داستان‌های بازنویسی شده شاهنامه براساس رویکرد متن و تصویر پری نودلمن (داستان‌های بازنویسی شده آتوسا صالحی و حسین فتاحی)

زهرا علیدوستی شهرکی؛ سجاد نحفی بهزادی؛ ابراهیم ظاهری عبدوند

دوره 7، شماره 1 ، فروردین 1404

چکیده
  کتاب‌های تصویری با انتقال‌ مفاهیم‌ از‌ طریق تصویر، نقش مهمی در تعلیم و تربیت و همچنین شکل‌گیری و رشد ابعاد‌ ذهنی و اطلاعات مخاطب کودک و نوجوان از شخصیت، محتوا، فضا و حال و هوای داستان دارند. یکی از کارکردهای مهم تصویر، انتقال فضا، لحن و محتوای داستان‌های کهن برای مخاطب کودک و نوجوان است. شاهنامه فردوسی یکی از متونی است که برای نوجوانان ...  بیشتر

پژوهشهای میان رشته ای ادبی
بررسی و تحلیل رمان ‌سوشون سیمین دانشور بر اساس دیدگاه برساخت‌گرایی اجتماعی

منوچهر جوکار؛ قدرت اله ضرونی؛ سارا بهاروند

دوره 7، شماره 1 ، فروردین 1404

چکیده
  دنیای رمان، دنیای بازتاب جوانب مختلف زندگی فردی و جمعی انسان‌ است. نویسندگان در این عرصه اغلب به تجسم مفاهیم اجتماعی و سیاسی می‌پردازند. خوانش برساخت‌گرایانۀ متون داستانی به رویکردی ادبی و تحلیلی اشاره دارد که در آن، متن داستانی به عنوان یک ساختار پویا و پر لایه‌ در نظر گرفته می‌شود. این رویکرد به نحوۀ ساختار دهی عناصر داستان، شخصیت‌ها، ...  بیشتر

پژوهشهای میان رشته ای ادبی
اُبژه در قصّه‌های عامیانۀ کوتاه ایرانی از دیدگاه نشانه- معناشناسی روایی

وحید سجادی فر؛ موسی پرنیان؛ حمید رضا شعیری

دوره 7، شماره 1 ، فروردین 1404

چکیده
  در این پژوهش که با روش تحلیلی- توصیفی و متأثر از رویکرد نشانه- معناشناسی در روایت‌های کلاسیک است، کوشش شده است با بررسی 661 سوژه حاضر در مجموعه قصّه‌های عامیانۀ ایرانی که شامل 201 قصّۀ گردآوری شده به کوشش سیدابوالقاسم انجوی شیرازی در مجموعۀ چهار جلدی است، گونه‌های احساس نقصانِ سوژه‌ نسبت به ابژه مطالعه شود و همچنین نمود گونه‌ای ابژه‎ها ...  بیشتر

پژوهشهای میان رشته ای ادبی
خوانش متنی و بافتی ده افسانۀ ایرانی و عربی؛ با تکیه بر الگوی پیتر جیلت

سمیه السادات طباطبائی

دوره 7، شماره 1 ، فروردین 1404

https://doi.org/10.30465/lir.2024.46866.1769

چکیده
  از آن زمان که در ادبیات مردمی به چشم رشته‌ای دانشگاهی نگریسته شد دیری نمی‌گذرد و از همان اوان پژوهندگان این شاخه بر آن بوده و هستند که افسانه‌ها را روشمند بررسند. پیتر جیلت از جمله کسانی است که الگوی خود را برای خوانشی آکادمیک از افسانه‌های شگفت پیش می‌نهد. الگوی پیشنهادی او دو سویه دارد: متنی (ساختی) و بافتی. سویۀ متنی آن پنج کارکرد ...  بیشتر

پژوهشهای میان رشته ای ادبی
بازتاب مولفه‌های تئاتر روایی-تعلیمی برشت در بکارگیری حکایات مثنوی و مقالات شمس

رامونا عیسی؛ خدیجه حاجیان

دوره 7، شماره 1 ، فروردین 1404

https://doi.org/10.30465/lir.2024.48283.1831

چکیده
  یکی از راه‏های شناخت غزلیات شمس و حکایات مقالات تحلیل ساختار درونی قصه‌های آنهاست. تحقیقاتی در این زمینه با توجه به درون مایۀ قصه‌های غزلیات انجام شده؛ اما تاکنون به ساختار قصه‌های‌شعری آن وحکایات مقالات در قالب نظام نمایش روایی-تعلیمی اصلاً توجه نشده است. از آنجا که مولوی از شمس در زمینه‏های گوناگون تأثیر بسیار پذیرفته و به ...  بیشتر