کتابنامه
اخوان ثالث، مهدی (1395). متن کامل ده کتاب، تهران: زمستان.
احمدی، روحالله (18/6/ 1402). «شعر دیالوگ»، وبگاه انجمن شاعران جوان- نوآوران شعر، همایش ملی جلسۀ نقد و بررسی شعر اصفهان.
انصاری، منصور (1384). دموکراسی گفتوگویی، تهران: مرکز.
ایگلتون، تری (1368). پیشدرآمدی بر نظریۀ ادبی، ترجمۀ عباس مخبر. تهران: مرکز.
باختین، میخاییل (1395). پرسشهای بوطیقای داستایوفسکی، ترجمۀ سعید صلحجو، تهران: نیلوفر.
براهنی، رضا (1371). طلا در مس، جلد یک، تهران: نشر نویسنده.
برتنز، هانس ویلیام (1388). نظریۀ ادبی، برگردانِ فرزان سجودی، تهران: آهنگ دیگر.
برسلر، چارلز (1386). درآمدی بر نظریهها و روشهای نقد ادبی، ترجمۀ مصطفی عابدینیفرد، تهران: نیلوفر.
پژوهنده، لیلا (1391). «چیستی و چرایی پرسش و پاسخ از دیدگاه مولوی»، فلسفه و کلام اسلامی، شمارۀ 2، 23-46.
پورنامداریان، تقی (1369). «در برزخ شعر گذشته و امروز»، باغ بیبرگی(یادنامۀ مهدی اخوان ثالث)، به کوشش مرتضی کاخی، تهران: زمستان.
پورنامداریان، تقی و تهرانی ثابت، ناهید (1390). «صنایع بدیعی در شعر نو»، ادبیات پارسی معاصر، سال اول، شمارۀ 1، 25-37.
توکلی، منصور (15/ 6/ 1402). «لحن شفاهی راوی (اسکاز)»، نقدنامه، Www.naghdpoem.blogfa.com.
جورکش، شاپور (1385). بوطیقای شعر نو، چاپ دوم، تهران: ققنوس.
شادرویمنش، محمد و برامکی، اعظم (1391). «شگردهای روایت در شعرهای روایی مهدی اخوان ثالث»، ادب فارسی، دورۀ 2، شمارۀ 2، پیاپی 10: 83 -102.
شاهینی، علیرضا (1396). «بررسی ابهام در شعر اخوان و شاملو»، نهمین همایش ملی پژوهشهای زبان و ادبیات فارسی، بیرجند: 9-1.
شفیعیکدکنی، محمدرضا (1391). رستاخیز کلمات، تهران: سخن.
شمیسا، سیروس (1383). نقد ادبی، چاپ چهاردهم، تهران: فردوس.
عمادی، سید وحید (1394). دکلاماسیون از دیدگاه سید وحید عمادی، ترجمۀ سید هادی عمادی، تهران: نشر اتا.
فقیهعبداللهی، ساسان و سپهران، کامران (1398). بررسی طومار نقالی مرشد عباس زریری اصفهانی بر مبنای مفهوم اسکاز نزد فرمالیستهای روس، پایاننامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه هنر.
قلاوندی، زیبا و موسوینیا، مهدی (1401). «بررسی چرایی تمایز اسکاز و جادوی مجاورت در دو غزل از فاضل نظری»، فنون ادبی، سال چهاردهم، شماره2، پیاپی 39: 53-70.
گلشیری، هوشنگ (1370). «رندی از تبار خیام»، در ناگه غروب کدامین ستاره» (یادنامۀ مهدی اخوان ثالث)، ویراست محمد قاسمزاده و سحر دریایی، تهران: نشر بزرگمهر.
لاج، دیوید (1393). هنر داستاننویسی: با نمونههایی از متنهای کلاسیک و مدرن، ترجمۀ رضا رضایی، تهران: نشر نی.
محمدی آملی، محمدرضا (1380). آواز چگور (زندگی و شعر مهدی اخوان ثالث)، تهران: نشر ثالث.
مکاریک ، ایرنا ریما (1388). دانشنامۀ نظریههای ادبی معاصر، ترجمۀ مهران مهاجر و محمد نبوی. تهران: آگه.
مورن، جو (1387). میانرشتگی. ترجمه داود حاتمی. تهران: پژوهشکدۀ مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
نیکفر، مهشید و سمیرا بامشکی (1396). «اسکاز در داستانهای ذهن حسین سناپور»، جستارهای نوین ادبی، شمارۀ 197: 75-98.
نیکفر، مهشید و سمیرا بامشکی (1397). بررسی سبک داستان پردازی حسین سناپور با تکیه بر شگرد سیلان ذهن، رسالۀ دکتری دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی دکتر شریعتی.
نیمایوشیج (1376). نامهها (مجموعۀ آثار نیما یوشیج)، به کوشش سیروس طاهباز، تهران: نگاه.
هارلند، ریچارد (1396). درآمدی تاریخی بر نظریۀ ادبی از افلاتون تا بارت، ترجمۀ علی معصومی و شاپور جورکش، تهران: چشمه.
Black, Elizabeth .(2006). PragmaticStylistic: Edinburgh Textbook In Applied Linguistics.
Prince, Gerald .(2003). Dictionaryof Narratology, University of Nebraska Press: Lincoln & London.
Schmid, Wolf .(2013). “
Narratology Skaz”, in
http://www Ihn uni hamburg.de
Schmid, Wolf .(2010). NarratologyAnIntoduction, walter de Gruyter GmbH & Co. KG, Berlin/ New York.
Leech, Geoffery & Short, Michael .(1981). Style in Fiction, A Linguistic Introduction to English Fictional Prose. London: Longman.