آمار و ارقام نشریه

تعداد دوره‌ها   8

تعداد شماره‌ها   17

تعداد مقالات   217

تعداد نویسندگان   402

تعداد مشاهده مقاله   274,357

تعداد دریافت فایل اصل مقاله   82,617

نسبت مشاهده بر مقاله   1264.32

نسبت دریافت فایل بر مقاله   380.72

تعداد مقالات ارسال شده   1,086

تعداد مقالات رد شده   726

تعداد مقالات پذیرفته شده   191

درصد پذیرش   18

تعداد پایگاه های نمایه شده   15

تعداد داوران   363

 


*** مؤلف محترم مقالاتی که پذیرفته خواهند شد در شماره های مربوط به سال 1406 و بعد از آن قرار می گیرند ***


کسب امتیاز «علمی الف» برای نشریه پژوهش های بین رشته ای ادبی در رتبه بندی نشریات در سال 1403


***کسب درجه Q1 در آخرین ارزیابی نشریه در سال 1403***


مولفان محترم توجه نمایید که مقالات پذیرفته شده در شماره های 1405 به بعد منتشر خواهند شد.


به اطلاع می‌رساند دوفصلنامه علمی «ادبیات و پژوهش‌های میان‌رشته‌ای» با نظر کمیسیون محترم ارزیابی نشریات به دوفصلنامۀ «پژوهش‌های بین‌رشته‌ای ادبی» در آذر ماه 1399 تغییر نام یافت. این نشریه دارای مجوز  وزارت ارشاد مورّخ 17 تیر98 با شماره 85485 است که در قالب الکترونیک منتشر می شود. شماره مجوز وزارت ارشاد پس از تغییر نام و با عنوان جدید «پژوهش‌های بین‌رشته‌ای ادبی» 85485 به تاریخ 24 دی 1399 است. 

از اعضای محترم هیئت علمی، پژوهشگران و محقّقان دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های سراسر کشور تقاضا می‏‌شود مقاله‏‌های مرتبط با موضوع مجله را از طریق همین سامانه ارسال فرمایند.

برخی از مهم‏ترین محورهای مجله به شرح زیر است:

  • نقد و بررسی پژوهش‏‌های انجام شده در حوزه ادبیات فارسی و دیگر رشته‏‌ها؛
  • انتشار مقالات ارزشمند در حوزه ادبیات فارسی و پژوهش‏‌های بین‏ رشته‌ای؛
  • ارتباط ادبیات فارسی با رشته‏‌هایی همچون هنر،زبان‏ شناسی، زبان و ادبیات انگلیسی، زبان و ادبیات فرانسوی،تاریخ، علوم اجتماعی، فلسفه و...؛
  • آسیب‏ شناسی رویکردهای پژوهشی ادبیات فارسی و مطالعات میان ‏رشته‌ای؛
  • روش تحقیق در مطالعات ادبیات فارسی و پژوهش‌‏های میان‏ رشته‌ای؛
  • بومی‏ سازی نظریه‏ های مطرح در ارتباط با ادبیات فارسی و سایر رشته ‌ها.

توجه داشته باشید که دریافت کد مقاله به معنای ارسال مقاله نیست؛ پس از طی همه مراحل، صفحه تأیید ارسال مقاله باید در پایان مشاهده شود (برای مشاهده تصویر نمونه اینجا کلیک کنید)

* راهنمای ثبت مقاله در سامانه  (دریافت فایل)

* مشخصات نویسندگان به طور کامل هم در سامانه و هم در فایل ویژه مشخصات نویسندگان درج گردد ( مشخصات به دو زبان فارسی و انگلیسی ارسال گردد).

* دریافت، تکمیل و ارسال فرم‌های  تعارض منافع و فرم تعهدنامه 

* با توجه به مشکل پیش آمده در سیستم لطفا با ایمیلی غیر از yahoo ثبت نام فرمایید و اگر ثبت نام کرده اید ایمیل خود را تغییر دهید.

* در مرحله آخر ارسال مقاله، توجه داشته باشید که حتماً از منوی نوع مقاله، فایل اصلی مقاله را انتخاب کنید، تا مراحل ارسال کامل شود. (برای مشاهده تصویر نمونه اینجا کلیک کنید)

* در صورتی‌که رمز ورود به ایمیل شما ارسال نشد از طریق این صفحه، مجدداً تلاش فرمایید. 

* پس از  دریافت ایمیل مربوط به پذیرش مقاله، جهت دریافت «فایل تأییدیه پذیرش» با شماره نامه، تاریخ، مهر و امضا که قابل ارائه و معتبر است، طبق تصویر عمل کنید. (کلیک کنید)

*پس از پذیرش مقاله، نوع مقاله در صفحه اول هر مقاله درج می‌شود. (ماده2، بند6 آیین نامه)

* نشریه از مقالاتی که برای داوری ارسال می شوند و همچنین مقالات پذیرفته شده هزینه دریافت می کند (مشاهده توضیحات)

* خواهشمندیم قبل از هرگونه تماس یا مکاتبه با دفتر نشریه، بخش «پرسش‌های متداول» و «راهنمای نویسندگان» را مطالعه نمایید.


شناسنامه نشریه:

  • عنوان کامل: پژوهش های بین رشته‌ای ادبی
  • وب‌گاه: https://lir.ihcs.ac.ir/
  • شاپا الکترونیکی: 2717-3224
  • محل چاپ: ایران، تهران
  • ناشر: پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات‌فرهنگی
  • مدیریت علمی: پژوهشکده زبان و ادبیات
  • سال شروع انتشار: 1398
  • گروه علمی: علوم انسانی 
  • زیرگروه: میان رشته‌ای
  • حوزۀ تخصصی: زبان و ادبیات فارسی
  • حوزه موضوعی نشریه: نقد و نظریه و ارتباط ادبیات فارسی با رشته‏ هایی همچون هنر، زبان‏ شناسی، زبان و ادبیات انگلیسی، زبان و ادبیات فرانسوی،تاریخ، علوم اجتماعی، فلسفه 
  • گرایش یا زمینه تخصصی نشریه: مطالعات بین رشته‌ای و فرارشته ای
  • اعتبار مجله: علمی‌(مشاهدۀ جزئیات)
  • زبان مجله: فارسی (چکیده انگلیسی)
  • نوع مقالات: پژوهشی،ترویجی
  • نوبت انتشار: دوفصلنامه
  • نوع انتشار: الکترونیکی
  • هزینۀ بررسی و انتشار مقاله: ندارد 
  • نوع داوری: حداقل 2 داور، همتراز خوانی دوسو پنهان (مشاهدۀ جزئیات)
  • بازه زمانی بررسی اولیه مقالات دریافتی: تا 10 روز
  • زمان داوری: سه تا شش‌ماه
  • درصد پذیرش مقالات: 14%
  • رتبه در نشریات وزارت علوم: رتبه ب
  • دسترسی به مقاله‌ها: رایگان (تمام متن)
  • نمایه‌شده: بلی (مشاهده جزئیات)
  • دسترسی به مقاله‌ها: رایگان (تمام متن)
  • سیاست دسترسی و انتشار: دسترسی آزاد Open Access
  • مدل دسترسی به مقالات: در فرمت PDF
  • مجوز انتشار و حق مؤلف:  Creative Commons license CC-BY
  • سامانه مدیریت نشریه: شرکت سیناوب
  • ایمیل نشریه: Interdisciplinaryresearch2017@gmail.com
پژوهشهای میان رشته ای ادبی

مبانی نظری تحلیل گفتمان بوم‌گرا: رویکردی میان‌رشته‌ای برای خوانش زیست‌محیطی متون ادبی فارسی

https://doi.org/10.30465/lir.2025.51778.2013

مریم سادات فیاضی

چکیده جستار حاضر به تبیین نظری تحلیل گفتمان بوم‌گرا می‌پردازد؛ رویکردی نوین در زبان‌شناسی که بر مبنای زبان‌شناسی نقشگرای نظام‌مند شکل گرفته و با افزودن مفهوم بوم‌آگاهی» به مطالعة نسبت زبان و زیست‌بوم می‌پردازد. تحلیل گفتمان بوم‌گرا، با تأکید بر اصول «تنوع و هماهنگی، تعامل و هم‌زیستی»، گفتمان‌ها را بر اساس تأثیرشان بر محیط زیست به سه دستة بوم‌مفید، بوم‌ستیز و برابربوم تقسیم می‌کند. این چارچوب نظری با گسترش فرانقش‌های تجربی، بینافردی، منطقی و متنی، و نظام‌های زبانی متناظر با آنها نظیر گذرایی، وجه، ارزیابی، آغازگر، انسجام و پیوستگی می‌کوشد سازوکارهای زبانیِ شکل‌دهنده به گفتمان‌های زیست‌محیطی را واکاوی کند. در بخش پیشینه مقاله، با تأکید بر مرزهای نظری و روش‌شناختی میان تحلیل گفتمان بوم‌گرا و نقد بوم‌گرا، نسبت به خلط این دو رویکرد در برخی پژوهش‌های زبان فارسی هشدار می‌دهد. هدف از تبیین نظری پیش‌رو، فراهم آوردن زمینه‌ای دقیق برای کاربرد درست این رویکرد در متون ادبی فارسی و پرهیز از کاربست شتاب‌زده از مفاهیمی است که بدون درک مبانی نظری‌شان، به درستی قابل تعمیم نیستند.

پژوهشهای میان رشته ای ادبی

نقد روانکاوانه شخصیت «رحیم» در رمان شب سراب با تکیه بر رویکرد طرحواره‌درمانی جفری یانگ

https://doi.org/10.30465/lir.2025.51411.1998

فاطمه سادات طاهری؛ سیده مریم جزایری؛ زهره خوانساری

چکیده در میان راهبردهای مختلف نقد و بررسی آثار ادبی که از قرن بیستم به بعد شکل گرفت، نقد روانکاوانه و تحلیل متون ادبی از دیدگاه روان‌شناسی، ویژگی‌های خاص و متمایزی دارد. این پژوهش شخصیت «رحیم»، شخصیت اصلی و راوی رمان شب سراب نوشتۀ ناهید ا. پژواک (ت.1319 ه.ش.) را بر اساس نظریه جفری یانگ (1950م.) بررسی می‌کند. خط داستانی شب سراب برگرفته از رمان بامداد خمار فتانه

حاج‌سیدجوادی است که از زبان شخصیت مرد قصه روایت شده و نویسنده سعی کرده افکار پنهان رحیم در بامداد خمار را با خلق این اثر بیان کند. نگارندگان به شیوۀ توصیفی- ‌تحلیلی مبتنی بر متن رمان با پاسخ به این پرسش‌ها که کدام طرحواره‌ها در شخصیت رحیم وجود دارد و علل پیدایش این طرحواره‌ها در شخصیت وی چیست؟، طرحواره‌های شخصیتی رحیم را شناسایی و دلایل شکل‌گیری این الگوها را بررسی می‌کنند تا مشخص کنند کدام یک از این طرحواره‌ها در شخصیت رحیم برجسته‌ترند. با بررسی‌های انجام‌شده می‌توان نتیجه‌گرفت طرحواره‌های رهاشدگی، بی‌اعتمادی، محرومیت هیجانی، وابستگی، انزوای اجتماعی و نقص و شرم در شخصیت رحیم یافت می-شود که از این میان، طرحوارۀ رهاشدگی برجسته‌تر است. فقدان پدر و وابستگی شدید به مادر را می‌توان از جمله عواملی دانست که طرحواره‌های شخصیتی رحیم را تشدید کرده و تله‌های زندگی او را ایجادکرده است.

پژوهشهای میان رشته ای ادبی

جامعه‌شناسی تکوینی ظهور شعر نو فارسی و کُردی برمبنای نظریۀ کُنش پی‌یر بوردیو (مطالعۀ موردی: نیما یوشیج، عبدالله گوران)

https://doi.org/10.30465/lir.2025.51317.1993

فرشید رستمی؛ امیرعباس عزیزی فر

چکیده شعر نو فارسی و‌ کُردی در یک دوره، شاهد دگرگونی و اصلاح بودند. نیما یوشیج و عبدالله گوران سردمداران شعر نو فارسی و کُردی (سورانی) محسوب می‌شوند. پژوهش حاضر‌ با روشی تحلیلی- توصیفی تلاش می‌کند با استفاده از نظریۀ «کُنش» پی‌یر بوردیو، به بررسی میدان‌های ادبی، منش، سرمایه‌های متنوع و مرتبط با‌ کنشگران اجتماعی بپردازد و دلایل پیدا و پنهان ظهور شعر نو فارسی و کُردی را تحلیل کند. هدف پژوهش، کشف پیوند میان اوضاع سیاسی- اجتماعی، زندگی، رفتار و ساختارهای فکری و تأثیر آن‌ها بر تولید متن ادبی هرکدام از شاعران مذکور است. نتایج به دست‌آمده نشان می‌دهد حجم سرمایه‌های فرهنگی، اقتصادی، نمادین و اجتماعی شاعران و شکل موقعیت آنان در میدان‌های سیاسی- اجتماعی، به‌خصوص میدان تولید ادبی، از عوامل تأثیرگذار بر تجدد شعر فارسی و کُردی است. همچنین تغییرات عمده-ای ‌که در فضای سیاسی و اجتمای اواخر قرن نوزدهم و نیمۀ نخست قرن بیستم در ایران و کُردستان روی دادند، اصلی-ترین و مهم‌ترین دلیل تغییر در ادبیات و اصلاح شعر فارسی و کُردی به شمار می‌روند. مهم‌ترین این عوامل در ایران، انقلاب مشروطه و پیامدهای آن بود و در ‌کردستان، مبارزات مردم و قیام‌ سیاسی شیخ محمود در سلیمانیه، سبب اصلی تحول ادبیات در ‌کُردستان و به‌ویژه کردستان عراق محسوب می‌شوند.

پژوهشهای میان رشته ای ادبی

خوانش بینارشته‌ای‌ نظریه شیء‌وارگی لوکاچ در سمفونی مردگان از معروفی و داستان گذر از رنج‌های ازتولستوی

https://doi.org/10.30465/lir.2025.49761.1939

شهلا خلیل اللهی؛ بتول مهدوی؛ فاطمه الهامی؛ محمدامین عابدینی

چکیده شیء‌شدگی به عنوان یکی از مؤلفه‌های جامعه‌شناسی، اصطلاحی است که گئورک لوکاچ به عنوان نظریة دیالکتیکی خود دربارة جوامع مختلف جهان مطرح کرده و فرایند جایگزینی مناسبات میان انسان‌ها با اشیاء را بیان می‌کند، در واقع این فرآیند تبدیل محصول و نیروی کار به کالا را ممکن می‌سازد. الکسی تولستوی در داستان سه جلدی گذر از رنج‌ها، گذشته از روایت بخش‌هایی از تاریخ روسیه، در فرازهایی از این اثر، شیء‌شدگی افراد جامعه روسیه را به‌خوبی نشان می‌دهد. عباس معروفی نیز در سمفونی مردگان به شیء‌شدگی شخصیت‌های داستان اشاره دارد. پژوهش حاضر با تحلیل این دو اثر بر پایة دیدگاه شیء‌شدگی لوکاچ با رویکرد بینارشته‌ای سعی دارد به این پرسش پاسخ دهد که شیء‌وارگی در این دو اثر بر پایة این نظریه‌ چه بازتابی دارد؟ این پژوهش با مراجعه به منابع کتابخانه‌ای به روش اسنادی‌‌‌-کیفی انجام پذیرفته است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهدکه بازتاب شاخصه‌های نظریة شیء‌شدگی لوکاچ، در بخش‌هایی از این دو اثر از رهگذر صنعت فرهنگ‌‌سازی، رسانه و تبلیغات، صنعت مُد، هنر و ... آشکارا قابل مشاهده است، هم‌چنین برای فراهم ساختن روحیة بردگی و مصرف‌زدگی به عنوان پیامدهای ذهنی و عینی این فرهنگ استعمار مدرن، شواهد درخور توجهی وجود دارد. تولستوی تصویری جامع از زندگی انسان‌های شیءواره از طریق شخصیت‌های داستان در اثر خود ارائه می‌دهد و خواننده را به تفکر دربارة ماهیت وجودی و اجتماعی انسان دعوت می‌کند. معروفی همین شیوه را جدی‌تر درپیش ‌می‌گیرد که می‌توان به عنوان نمونه از مرگ آقای لرد و شیءواره‌تر شدن کارکنان کارخانه اشاره نمود.

پژوهشهای میان رشته ای ادبی

بازخوانی انتقادی داستان یعقوب لیث صفاری از کتاب تاریخ سیستان با رویکرد بین‌رشته‌ای در مطالعات ادبی و تاریخ‌نگاری

https://doi.org/10.30465/lir.2025.51295.1988

فائزه عرب یوسف آبادی

چکیده پژوهش حاضر با بهره‌گیری از نظریة تاریخ‌نگاری ادبی هایدن وایت و در چارچوب رویکرد بین‌رشته‌ای، به تحلیل روایت یعقوب لیث صفاری در کتاب تاریخ سیستان می‌پردازد. مسئلة اصلی آن است که چگونه این متن تاریخی با استفاده از ساختارهای روایی، بلاغی و ایدئولوژیک، تصویری خاص و جهت‌دار از یعقوب خلق کرده و روایت خود را سامان داده است. این پژوهش بر پایة روش تحلیل کیفی و با تمرکز بر سه مؤلفة گزینش اطلاعات، ایدئولوژی و پیرنگ، می‌کوشد، سازوکارهای روایی مؤلف یا مؤلفان تاریخ سیستان را بازشناسی کند. یافته‌ها نشان می‌دهد که روایت یعقوب در این اثر، با حذف شکست‌ها، اغراق در پیروزی‌ها، تبارسازی ساختگی و تقابل «ما/دیگری»، بازنمایی هدفمندی از گذشته است که در آن، قهرمانی حماسی برای مشروعیت‌بخشی فرهنگی و سیاسی ساخته شده است؛ به‌ویژه در صحنه‌هایی چون تصرف نیشابور، نویسنده یعقوب را جانشین نمادین خلافت معرفی کرده و با نسبت دادن شجره‌نامه‌ای ساسانی، جایگاه او را به مرتبه‌ای فراتر از یک امیر نظامی ارتقا داده است. تحلیل این روایت نشان می‌دهد که تاریخ سیستان نه فقط یک منبع تاریخی، بلکه متنی روایی-ایدئولوژیک است که با تکنیک‌های روایت‌پردازی، تصویر گذشته را بازسازی کرده و آن را در خدمت گفتمان هویتی زمانهٔ خویش قرار داده است.

پژوهشهای میان رشته ای ادبی

ساز کار سیر و سلوک عرفانی از دیدگاه پدیدار شناسی

https://doi.org/10.30465/lir.2025.52877.2058

سیّدعلی قاسم زاده؛ عاطفه امیری فر

چکیده نشانه شناسی کلاسیک جهان را میان سوژه و دیگری تعریف می کند. لاندوفسکی توانست با رویکرد پدیدار شناسی در این حوزه تغییراتی بنیادین و نظام مند ایجاد کند و الگوی ارتباط میان سوژه و دیگری را از دریچه نظام های معنایی باز تولید کند. نظام هایی معنایی برنامه مدار و مجاب سازی در گفتمان عرفان به عنوان بستری انسانی و اجتماعی قابل بررسی است. در هر دوی این نظام ها پیر و مرشد در مقام سوژه ای قدرتمند و ساحتی برتر عمل گرایی دارد و سالکان و مخاطبان عرفان در سوی دیگر به عنوان سوژه هایی مشارکت کننده با نقش هایی مضمونی حضور دارند؛ اما پیروانی انسانی و اجتماعی اند که عموما مشارکتی یک سویه دارند و هر سوژه ای به شیوه خود متن عرفان را معنا می بخشد؛ با این حال اهداف مشترکی دارند. این جستار به شیوه توصیفی تحلیلی مبتنی بر رویکرد پدیدار شناسی لاندوفسکی به این نتیجه رسیده است که نمود این دو نظام معنایی را در گفتمان عرفان میتوان در حضور ساحت برتر به عنوان پیر و مرشد و نظم پیوستار سیر و سلوک مشاهده کرد و انگیزه مشارکت اهل عرفان در این نظام ها بر اساس الزامات اجتماعی و اهداف مشترک و انگیزه توافقی عرفانی است که مصادیق آن در متون متصوفه و روایت های عرفانی بسیار دیده می شود

پژوهشهای میان رشته ای ادبی

بررسی نمود فردیت در رمان بامداد خمار

https://doi.org/10.30465/lir.2025.50323.1945

زهرا رجبی شادمهانی؛ زینب ترابی

چکیده امروزه نقد کهن‌الگویی از پرکاربردترین رویکردهای میان‌رشته‌ای در ادبیات است. کارل گوستاو یونگ بنیان‌گذار مکتب روانشناسی‌تحلیلی است و یکی ‌از بنیادی‌ترین کهن‌الگوها در نظریه وی، «فرایند فردیت» است. این فرایند، بیانگر سفر درونی به‌ سوی کمال و رویایی ‌با خویشتن است که سیر تکامل شخصیت و نحوه دستیابی به بلوغ روانی را توصیف می‌نماید. مقاله حاضر، با روش توصیفی‌_تحلیلی، به نقد و بررسی رمان بامداد خمار، اثر فتانه حاج ‌سید‌ جوادی می‌پردازد و هدف آن واکاوی شخصیت اصلی و سایر شخصیت‌های تاثیرگذار، براساس کهن‌الگوهای مطرح در نظریه یونگ است. بنابراین شخصیت محبوبه، نقش محوری داستان، مورد تحلیل قرار می‌گیرد و چگونگی رسیدن او به فردیت و کمال شرح داده‌ می‌شود. این جستار رمان مذکور را در چهار سطح ناخودآگاه جمعی، شخصیت‌ها، نمادها و موقعیت‌های کهن‌الگویی بررسی می‌نماید. نتایج پژوهش حاکی از آن است که روند فردیت‌یابی محبوبه با رویارویی با سایه آغاز می‌شود و از طریق اتحاد با آنیموس و پیوند با نیمه حقیقی پیگیری می‌گردد. در نهایت مشاهده یک رویا زمینه هماهنگی میان خودآگاه و ناخودآگاه او را فراهم می‌آورد و او را به‌سوی خویشتن‌شناسی سوق می‌دهد. پیمودن این مراحل منجر به مواجهه با خود حقیقی و سازگاری با دنیای پیرامون می‌گردد و دستیابی به فردیت و یکپارچگی روانی را رقم می‌زند. به‌تعبیری، فردیت تباه‌شدۀ محبوبه در ازدواج اول، با ازدواج مجدد او بازسازی می‌گردد و سیر تفرد او با موفقیت به پایان می‌رسد.

پژوهشهای میان رشته ای ادبی

تحلیل نشانه شناسی و زایش معنایی عنوان رمان های هستی و باغ کیانوش

https://doi.org/10.30465/lir.2025.47780.1812

پروین مرتضایی

چکیده ادبیات دفاع مقدس یکی از زیر مجموعه های ادبیات مقاومت است که متاثر از جنگ تحمیلی عراق علیه ایران است. بیان ارزش های دفاع مقدس یکی از مهم ترین دغدغه های امروز نویسندگان ادبیات کودک و نوجوان است. یکی از شیوه های هنری که در انتقال مفاهیم و مضامین دفاع مقدس می تواند موثر واقع شود، به کار بردن نشانه ها و نمادها در عنوان رمان نوجوان است. با نشانه شناسی عنوان رمان نوجوان، می توان شیوه ی به کارگیری عنوان، رابطه ی عنوان با متن و متن با عنوان را کشف کرد. در پژوهش حاضر که به شیوه ی توصیفی- تحلیلی انجام شده، عنوان رمان های هستی و باغ کیانوش نشانه شناسی شده است. یافته ها نشان می دهد عنوان هستی و باغ کیانوش هر دو به شیوه ی نمادپردازی انتخاب شده و نام رمان ابداع خود نویسنده است. تحلیل نشانه شناسی عناصر داستانی نشان می دهد که عنوان در این دو اثر به شکلی موازی با متن حرکت کرده و به واسطه ی محور جانشینی به وسیله ی عناصر درون متنی تقویت شده است. تحلیل نشانه ها در محور هم نشینی نیز بیان گر رابطه ی متقابل معنایی میان عناصر درون متنی است که به خلق معناهای جدید کمک می کند. این عنوان ها، هم هویت اثر را حفظ کرده و آشکار می کند و هم در معناافزایی متن، هماهنگ با دیگر عناصر داستان حرکت کرده و به شیوه ای هنری در بیان ارزش های دفاع مقدس موفق بوده است.

پژوهشهای میان رشته ای ادبی

فرودست‌انگاری در ضرب‌المثل‌های فارسی

https://doi.org/10.30465/lir.2025.51294.1989

زهرا حیدری؛ فاطمه کاسی

چکیده ضرب‌المثل‌های فارسی به عنوان یکی ازگونه‌های ادبیات عامه، نمایانگر گرایش‌های فکری و فرهنگی مردم به موضوع صلح و خشونت پرهیزی است. در این پژوهش با تأکید بر عوامل دیگری ساز، برای دستیابی به مصادیق نا مدارایی اجتماعی در ضرب‌المثل‌های فارسی به تحلیل گفتمان فرودست‌انگاری پرداخته‌ایم. ناکارآمدی در پذیرش تفاوت‌ها حاصل ناکارآمدی شناختی-است، تفاوت‌ها و تأکید فرهنگی بر تفاوت‌ها یک آگاهی مخدوش از «دیگری» تولید می‌کند. «دیگری» و «دیگران» اعم از دگراندیشان، دگرباشان و هرکسی که از نظر اندیشه و اعتقاد و فرهنگ و قومیت و ویژگی‌های هویتی با «خود» ما تفاوت دارد. این پژوهش بر اساس مفهوم گفتمان نزد لاکلا و موفه بخشی از الگوی اندیشه‌گانی حاکم بر ضرب‌المثل‌های فارسی را نشان می‌دهد. یافته‌های تحقیق بر اساس دسته‌بندی مؤلفه‌های مدارای اجتماعی در دیدگاه پیتر کینگ دسته‌بندی شده است و نقش عوامل دیگری ساز دین، مردسالاری و فردگرایی را بر یکی از مؤلفه‌های اخلاق عمومی یعنی نامدارای اجتماعی مورد تحلیل قرار داده‌است؛ براساس نتایج به-دست آمده گفتمان مردسالاری با دال‌های مربوط به تبعیض جنسیتی نمایانگر بیشترین سطح نامدارایی در ضرب‌المثل‌های فارسی مورد مطالعه بوده‌اند.

پژوهشهای میان رشته ای ادبی

«آزادی معطوف به اراده» و سمت و سوی سیاست تاریخی آن در شاهنامة فردوسی مطالعة موردی داستان جمشید، کاوه و ضحاک

https://doi.org/10.30465/lir.2025.49851.1916

امید روستا؛ فرشته آزادتبار

چکیده در این مقاله؛ سیاست گفتمانی فردوسی از منظر جامعه‌شناختی و فلسفی، با رویکرد مطالعات بین ‌رشته‌ای و به روش توصیفی تحلیل شده است تا نخست: سازوکارهای آزادی‌بخش و پویامند استعاره و داستان، در فرایند انتقال معنا از زمان کیهانی به زمان انسانی بررسی شود. سپس با یک نگاه فرازبانی، کارکرد اراده و فردیت زبان شاعرانه در تغییر متن به جهان‌متن و خلق معنی از معنی تبیین گردد. آزادی معطوف به اراده می‌گوید: هرچند هستی بدون زبان، پنهان است و پرسش‌گری از هستی و کشف آن برای انسان خردمندی میسر است که ارادة خود را به شنیدن آوای آن معطوف بدارد، اما لازمة آزادی شاعر و پویایی شعر او، داشتن نگاه استعاری و ضمیر پرسش‌گر است و لازمة ارادة او، خردمندی به فردیت و کنش نمادین. در نتیجه، آزادی معطوف به اراده این قابلیت را به زبان شعر می‌بخشد که از معنی، معنی بیافریند و متن را به جهان‌متن تغییر دهد. برآیند پژوهش نشان می‌دهد، فردوسی از چشم‌انداز استعاره، داستان گذشتگان را به عنوان یک متن نگریسته ولی به هنگام روایت، فراتر از شیوة گزارشی و توصیفی عمل کرده است. این کنش نمادین؛ یعنی گشودگی جهان‌متن برای نفوذ مناسبات فکری و آگاهی‌های جامعه‌شناختی خواننده، سیاست تاریخی فردوسی در زنده نگه‌داشتن افسانه و اسطوره است. سیاستی که جان و خرد را در افق مفاهیم فکری و زیستمانی هر دوره از زندگی انسان، با گفتمانی تازه روبه‌رو می‌کند.

پژوهشهای میان رشته ای ادبی

بررسی و تحلیل شخصیت عشقی مجنون در «لیلی و مجنون» نظامی بر اساس نظریۀ مثلث عشقی رابرت. جی استرنبرگ در روانشناسی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از 01 آذر 1402

حسین قاسمی زاده؛ بیژن ظهیری

چکیده لیلی و مجنون یکی از آثار مهم نظامی گنجوی در حیطۀ ادبیات غنایی است. نظامی در این منظومه، یکی از مهم‌ترین و مشهورترین داستان‌های عاشقانه‌ی عربی را به تصویر کشیده است. در این پژوهش با بهره‌گیری از روش مطالعۀ کتابخانه‌ای و به صورت توصیفی- تحلیلی و استفاده از نظریۀ مثلث عشقی رابرت. جی استرنبرگ (که نظریه‌ای روان‌شناختی است)، شخصیت عشقی مجنون مورد مطالعه، بررسی و تحلیل قرار گرفته است. حاصل مطالعات نشان می‌دهد که عشق مجنون در منظومۀ لیلی و مجنون از دیدگاه استرنبرگ، عشق خالی است؛ بدین‌ترتیب که عشق مجنون از صمیمیت در برخوردار نیست؛ عشق او از مؤلفه‌هایی چون میل به افزایش رفاه معشوق، احترام بسیار به معشوق، فهم متقابل طرفین در رابطه، به اشتراک‌گذاری خود و مایملک و دارایی طرفین عشق، کسب حمایت احساسی از معشوق، احساس حمایت احساسی و هیجانی به معشوق، ارتباطات صمیمانه و ارج نهادن به یکدیگر در بحث صمیمیت برخوردار است، اما در مقابل، از مؤلفه‌های تجربه خوشحالی در کنار معشوق و توانایی حساب کردن به معشوق هنگام نیازمندی‌ها، بی‌بهره است. ضلع دیگر مثلث عشقی استرنبرگ، هیجان (شور و شهوت) است که عشق مجنون از این ضلع نیز بهره‌ای نبرده است. تعهد تنها ضلعی است که عشق مجنون آن را در خود دارد و بر اساس تقسیم‌بندی‌های که استرنبرگ از عشق ارائه می‌دهد، عشق او عشقی خالی است. بدین‌ترتیب که عشق مجنون از صمیمیت و هیجان (شور و شهوت) بی‌بهره است و تنها دارای تعهد می‌باشد.

پژوهشهای میان رشته ای ادبی

نگاره‌های رباعیّات خیّام: از تصویر شرقی تا تفسیر غربی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از 01 شهریور 1402

فاطمه ماه وان

چکیده هنر تصویرگری آثار ادبی علاوه بر زینت‌بخشی اثر به درک بهتر متن نیز کمک می‌کند. نگارگری رباعیّات خیّام نه تنها نظر هنرمندان مشرق زمین بلکه به مدد ترجمه فیتز جرالد توجّه نقّاشان مغرب را نیز به خود جلب کرده است. این پژوهش شاخص‌ترین نمونه‌های نگاره‌های رباعیّات خیّام را از مشرق تا مغرب بررسی می‌کند و به این پرسش پاسخ می‌گوید که تصویرگری هنرمندان شرق و غرب چه تفاوت‌هایی با هم دارند و هر کدام از چه منظری به رباعیّات توجّه کرده‌اند؟ از مشهورترین نمونه‌های شرقی رباعیّات نگاره‌های محمّد تجویدی و از بهترین نمونه‌های غربی تقّاشی‌های ادموند سالیوان، گابریل روزرتی، گیلبرت جیمز است که این پژوهش به آن می‌پردازد. ضرورت تحقیق در آن است که گرچه در مغرب زمین به تصویرگری رباعیّات توجّه وافری بذل شده امّا ایرانیان آنچنان که باید اشعار خیّام و به ویژه تصویرگری آن را مورد توجّه قرار نداده‌اند و نگاره‌های موجود عمدتاً‌ً جنبه هنر بازاری دارد. از این رو مقایسه این نگاره‌ها با نمونه‌های غربی آن می‌تواند قابلیّت‌های تصویری رباعیّات را بیشتر نمایان سازد. حاصل پژوهش نشان می‌دهد که نگارگران ایرانی به خلق معادل تصویری برای رباعیّات اکتفا کردند اما هنرمندان غربی رویکردی تفسیری به رباعیّات داشته و سعی کردند تا از طریق نمادهای اساطیری و پیوند فرهنگ شرق و غرب تصاویر مبتکرانه‌ای برای رباعیّات خیّام خلق کنند.

پژوهشهای میان رشته ای ادبی

خوانش جامعه شناختی رمان «عزاداران بیل» غلامحسین ساعدی با تکیه بر نظریة چند صدایی باختین

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از 10 تیر 1402

بدریه قوامی؛ نعمت منصوری؛ رضا برزویی؛ جمال ادهمی

چکیده نقد جامعه‌شناختی یکی از شیوه‌های جدید و کارآمد متون ادبی است که در تحلیل رمان معاصر کآرایی دارد. با توجه به اینکه رمان و داستان بیش از هر اثر ادبی دیگری تحت تأثیر اوضاع و شرایط جامعه قرار می‌گیرند و بهتر از هر نوع دیگری می‌توانند ساختارهای اجتماعی را منعکس کنند، بنابراین نقد جامعه‌شناختی حائز اهمیت است. این مقاله می‌‌کوشد با روش تحلیل محتوا رمان «عزاداران بیل» را از دیدگاه چند‌صدایی باختین مورد واکاوی قرار دهد. چندصدایی از موضوعات کلیدی و مؤثّر در عرصه نقد ادبی و هنری به شمار می‌رود که توسط باختین منتقد ادبی و فیلسوف روسی در نیمه قرن بیستم ارائه شده است. بر اساس دیدگاه او چندصدایی در یک اثر ادبی بدین گونه است که غیر از صدای راوی یا نویسنده، صدای دیگر شخصیت‌ها نیز به گوش می‌رسد و هیچ یک از صداها بر یکدیگر سلطه ندارند و در یک متن چندصدا، گفتمان‌های طرد شده از جامعه و صداهای نشنیده شده و محروم، توان دیده شدن و معرفی شدن پیدا می‌کنند.گفتارهای دوسویه، ایجاد شرایط‌ مساعد برای گفتگو، حضور پر‌رنگ شخصیت‌ها، تکثّرگرایی، آزادی شخصیت‌ها و همچنین کارکردهای بینامتنی همچون: ضرب‌المثل و کنایه، اسطوره، تأثیرپذیری از آثار ادبی و... بر چندصدایی متن در این اثر افزوده است. در این مقاله تلاش می‌شود که نمودهای‌ چندصدایی متن استخراج و تأثیر هر یک از آنها در چندصداشدن متن نشان داده شود.

پژوهشهای میان رشته ای ادبی

بررسی رابطۀ معنادار بین روایت و روایت‌شنو نمونه موردی: روایت امیر ارسلان و روایت‌شنو ناصرالدین شاه قاجار

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از 28 تیر 1402

مریم درپر؛ حلما امیری

چکیده رمانس امیرارسلان که در روساخت یک روایت عاشقانۀ طولانی است و در آن حوادث خارق‌العاده روی می‌دهد، مورد توجه ناصرالدین شاه قاجار بوده است. با توجه به این که در نظام پادشاهی، شاه در رأس هرم قدرت قرار دارد و روایت-شنویی او می‌تواند معنادار باشد، مسئله‌ای که پژوهش حاضر بدان می‌پردازد، بررسی رابطۀ معنادار بین روایت امیرارسلان با زندگی و شخصیت روایت‌شنو خاص آن- ناصرالدین شاه- است. این مطالعه از طریق بررسی مقولۀ قدرت در رمانس امیرارسلان به انجام می‌رسد؛ با طرح این پرسش‌ها که چه عواملی در ایجاد قدرت فرادست در این رمانس نقش دارند و مقولۀ قدرت به چه انواعی قابل دسته بندی است؟ و چه رابطۀ معناداری بین زندگی و شخصیت ناصرالدین شاه و روایت امیرارسلان وجود دارد؟ نتایج پژوهش نشان می‌دهد که در زیرساخت این روایت عاشقانه، قدرت مقوله‌ای پیچیده است که با ابزارهایی مانند برجسته‌سازی و حاشیه‌رانی، شکل‌گیری هویت‌های چندگانه، موقعیت سوژه‌ها، تخاصم و غیریت‌سازی و عشق به‌عنوان ابزاری قدرتمند که مبارزه را به‌عنوان دال مرکزی در درون گفتمان خود دارد، شکل می‌گیرد و به انواع قدرت نرم و قدرت سخت قابل دسته‌بندی است. همچنین نتایج پژوهش نشان می‌دهد که امیرارسلان در جایگاه قهرمان، دالی است که جانشین استعاری غیاب بزرگ شجاعت، مسئولیت‌پذیری و اعتماد به نفس بالا در وجود ناصرالدین شاه بوده است و تحقق آرزوهای دست نیافته ناصرالدین شاه - در دوران، کودکی، جوانی و بزرگسالی- در جهان روایت، این قصه را برای او چنان جذاب نموده که چندین بار از زبان نقال زبردست دربار به این قصه گوش فرا داده است.

پژوهشهای میان رشته ای ادبی

دیگربودگی مادران؛ برساخت سوژگی مادران در ادبیات داستانی نوجوان

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از 28 مرداد 1402

مهناز جوکاری؛ سعید حسام پور

چکیده مادرانگی مفهومی است که بازنمود آن در دنیای واقعی، متأثر از نظریه‌ها، تاریخ، افسانه‌ها و برساخت‌هایی است که در فرهنگ و متون یک ملت نهادینه شده است. مسئله‌ای که مفهوم مادرانگی را پیچیده در هاله‌ای از افسانه‌ها، دور از امر واقع برمی‌سازد و به دیگربودگی مادران دامن می‌زد. در این پژوهش، باتوجه‌به اهمیت برساخت مادرانگی در ادبیات داستانی نوجوان، به بررسی انواع سوژگی مادران در ادبیات داستانی نوجوان پرداخته‌ایم. هدف از این این پژوهش بررسی تنوع سوژگی مادران در تاریخ ادبیات داستانی نوجوان، است. رویکرد پژوهش، بررسی سوژه و قدرت از دیدگاه فوکو و دیگر نظریه‌پردازان بوده است و روش پژوهش کیفی و داده‌کاوی استقرایی بوده است. برای این منظور، بیش از سی اثر داستانی از دهه‌ی 50 تاکنون بررسی شده است و در این پژوهش به 15 نمونه در 6 دسته سوژگی مادران اشاره شده است. نتایج پژوهش نشان می‌دهد سوژگی مادران در این آثار از دهه‌ی 50 تاکنون، متناسب با گذر زمان، تنوع زیادی ندارد و همواره متأثر از روابط قدرت تعریف می‌شود. پس از بررسی آثار، 6 دسته سوژگی برای مادران می‌توان برشمرد: 1.ناسوژگی؛ 2. ابژگی؛ 3. سوژگی همدست؛ 4. سوژگی میانجی (زنانگی مؤکد)؛ 5. سوژگی گفتمانی؛ 6. سوژگی اقتصادی.

پژوهشهای میان رشته ای ادبی

جایگاه ادبیات و دریافت محیط از منظر معماری تداعی گر حوزه مطالعاتی: نمایش نامه، سفرنامه و رمان

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از 18 آبان 1404

https://doi.org/10.30465/lir.2025.46908.1771

سالار رحیمی اسکوئی؛ سیمین امینی؛ سحر طوفان

چکیده پژوهش حاضر در راستای مطالعات میان رشته ای، به دنبال واکاوی پیوند بین معماری و ادبیات داستانی شکل گرفته است. معماری به عنوان یک عنصر اصلی در ادوار ادبی همواره نقش اساسی و مهمی ایفا کرده است. معماری تداعی گر با خواندن متون و نوشته های موجود در آثار ادبی به وجود می آید که تداعی گر فضای خیالی در ذهن خواننده می باشد. بدین منظور، هدف این پژوهش تحلیل فضاهای معماری به عنوان یک عنصر اساسی در ادبیات است که با مطالعه و تحلیل کیفی در حوزه‌های ادبی نمایش‌نامه، سفرنامه و رمان صورت گرفته است. نتایج حاصل از پژوهش حاکی از آن است که، ادبیات از معماری جدا نیست و برای درک نوشته های موجود در آثار ادبی نیاز به ایجاد فضا در محتوا و متون ادبی است. بدین منظور می توان بیان کرد که تخیل، شالوده ی فضا سازی ذهنی است و مخاطب یا خواننده با آگاهی و تقویت قدرت تخیل، محیط تداعی گر معماری را در متون ادبی درک می کند.

پژوهشهای میان رشته ای ادبی

بررسی مؤلفه‌های خودشکوفایی در کتاب 365 قصه برای شب‌ها سال با تکیه بر آرای آبراهام مازلو

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از 20 آبان 1404

https://doi.org/10.30465/lir.2025.50172.1933

بتول قربانی؛ مراد اسماعیلی؛ منا علی مددی

چکیده یکی از مهم‌ترین و مؤثرترین روش‌هایی که امروزه می‌توان از طریق آن مطالب و نکات آموزشی را به کودکان انتقال داد، استفاده از کتاب‌های قصه و داستان است.جستار حاضر، در پی آن است تا با روشی توصیفی – تحلیلی و استفاده از رویکردی بین‌رشته‌ای، کتاب 365 قصه برای شب‌های سال که برای گروه الف و ب نوشته شده است را بر اساس نظریه‌ی آبراهام مزلو مورد بررسی قرار داده و به این پرسش‌ پاسخ دهد که: نمودهای گوناگون خودشکوفایی در نظریه‌ی مزلو، به چه شکل‌هایی در این کتاب جلوه‌گر شده‌اند. . بر اساس یافته-های پژوهش: شاخصه‌هایی همچون درک بهتر از واقعیت و رابطه‌ی آسان با آن، همدردی، شوخ طبعی فلسفی و غیرخصمانه، خلاقیت، پدیرش خود، دیگران و طبیعت، مسأله‌مداری و ... که از مهم‌ترین مؤلفه‌های خودشکوفایی از منظر مازلو هستند، در بسیاری از قصه‌های این کتاب وارد شده است و کودکان با شنیدن و خواندن این قصه‌ها می‌توانند مورد تعلیم قرار گرفته و با این مفاهیم آشنا شوند و در آینده، مسیرشان برای ارتقای شخصیت و رسیدن به درجه‌ی فردی با ویژگی‌های شخصیت خودشکوفا، که در آرای مازلو، بالاترین مرحله‌ای است که می‌توان به آن دست یافت، هموارتر گردد.

پژوهشهای میان رشته ای ادبی

کارکردهای رسانه‌ای شعر فارسی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از 20 آبان 1404

https://doi.org/10.30465/lir.2025.49081.1875

مصطفی دشتی آهنگر؛ حسین محمدی

چکیده مطالعة ابزارهای رسانه‌ای‌ و به‌ویژه رسانه‌های جمعی اگرچه چندان قدمتی ندارد اما شکل‌های مختلف رسانه، در تاریخ ارتباطات بشری وجود داشته است. در ایران نیز از قدیم‌ترین رسانه‌ها می‌توان به الواح و سنگ‌نوشته‌ها و در دوره‌های بعد به کتاب، منبر (خطبه) اشاره کرد که در جامعة سنتی نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کرده‌اند. شعر فارسی نیز، از بدو پیدایش تا امروز، یکی از مهم‌ترین رسانه‌های موجود در جامعة ایرانی به شمار می‌رود که به دلایل مختلف، این ویژگی شعر فارسی کمتر مورد توجه قرار گرفته است. این درحالی‌است که رسانة شعر فارسی به دلیل در دسترس بودن، تاثیرگذاری و ارائة خدمات یکی از مهم‌ترین رسانه‌های سنتی ایران است. امروزه یکی از مباحث مهم دربارة رسانه‌ها، شناخت و بررسی کارکردهای آنهاست. از این منظر می‌توان رسانه‌ها را در دسته‌هایی مانند سنتی و نو، جدید و قدیم و جمعی و غیرجمعی طبقه‌بندی کرد. این مقاله با روش تحلیل توصیفی، به مسئلة کارکردهای رسانة شعر فارسی از دیدگاه رسانه‌شناسان پرداخته است. به این منظور ابتدا کارکردهای رسانه از چند منظر بررسی و سپس برایند این نظرات جمع‌بندی و در رسانه‌های سنتی ایران و به‌ویژه شعر واکاوی شده است. این پژوهش نشان می‌دهد که مهم‌ترین کارکردهای رسانة شعر فارسی عبارتند از: ارائة اطلاعات، یکسان‌سازی، واسطگی، سرگرمی و برانگیختن.

تحلیل روانکاوانۀ شخصیّت دو قهرمان زن و مرد در رمان سووشون بر مبنای نظریّۀ «عصبیّت» کارن هورنای

دوره 2، شماره 4، دی 1399، صفحه 191-220

https://doi.org/10.30465/lir.2020.33381.1215

محمدعلی رضایی؛ ساره زیرک؛ امیراسماعیل آذر

چکیده در این مقاله، دو شخصیّت‌ اصلی رمان سووشون (یوسف و زری) با نظریّۀ عصبیّت کارن هورنای تحلیل روانکاوانه شده‌اند. کارن هورنای شکل‌گیری سه تیپ شخصیّتی نابهنجار برتری‌طلب، انزوا‌طلب و مهرطلب را متأثّر از محیط نابهنجار دوران کودکی شخص و نوع واکنش او به نابهنجاری‌های محیط تربیت می‌داند. هورنای عامل اضطراب را اصلی‌ترین نشانۀ وجود تضاد عصبی در شخصیّت فرد می‌داند. تحلیل روانکاوانه نشان داد شخصیّت مرد (یوسف) همة گونه‌های تمایلات، احساسات و رفتارهای طبیعی را بدون اضطراب بازتاب می‌دهد و تضادهای رفتاری او از نوع تضاد طبیعی است که در انسان‌های معمولی مشاهده می‌شود، ولی شخصیّت زن (زری)، به‌شدّت تحت اضطراب و ترس شدید قرار دارد. تضاد اساسی در رفتار او، علائم شخصیّت عصبی مهرطلب را بازتاب می‌دهد. اضطراب شدید در شخصیّت زری، ساختار دفاعی شخصیّت او را از هم فرو می‌پاشد و ترس از دیوانگی زری را به مداوا برمی‌انگیزاند و نهایتاً با مرگ یوسف و معالجۀ دکتر عبدالله‌خان از راه ارجاع زری به خودِ واقعی‌اش، موجب می‌شود او بر فاصلۀ میان خودِ تصوّری و خودِ واقعی‌اش غلبه کند و شجاعت از دست رفته‌اش را بازیابد.

خوانش میان‌رشته‌ای و پسا‌استعماری داستان مجنونِ لیلی

دوره 2، شماره 4، دی 1399، صفحه 164-190

https://doi.org/10.30465/lir.2020.33668.1223

حیدر خضری

چکیده بخش اول مقاله سعی بر آن دارد تا خوانش‌های جدیدی از داستان مجنون لیلی ارائه دهد. بخش دوم مقاله با رویکردی میان‌رشته‌ای و پسااستعماری به بررسی تاریخ سیر و تحول این داستان از ادبیات قرن هفتم هجری عربی تا اولین اقتباس اوپرایی آن در جهان اسلام (1908– در آذربایجان)، اولین اقتباس سینمایی آن به زبان مالایی (1933- در بنگلادش)، اولین پژوهش کاربردی در عرصه‌ی ادبیات تطبیقی (40/1398– در ایران)، وبالاخره جدیدترین اقتباس سینمایی آن (2011–در آمریکا) بپردازد. مهمترین دستاوردهای این سفر میان‌رشته‌ای و فراملّی و فرهنگی بررسی و تحلیل شده‌اند. مقاله با پیشنهاد جایگزین کردن مدل خطی- عمودی- ثنایی رایج در مطالعات ادبیات تطبیقی جهان اسلام با مدل دایره ای- افقی- تعدّدی بینارشته‌ای و پسااستعماری به کار خود پایان می‌دهد. 

بررسی و تحلیل ساختار و محتوای اشعار کتاب های فارسی دوره دبستان

دوره 2، شماره 3، خرداد 1399، صفحه 322-346

https://doi.org/10.30465/lir.2020.4996

سجاد نحفی بهزادی؛ زیبا علیخانی؛ معصومه مهری

چکیده توجه به ساختار و محتوای کتاب­های درسی با توجه به ویژگی­های روان شناختی و رشد کودک از اهمیت زیادی برخوردار است. اشعار مربوط به حوزه کودک باید متناسب با ویژگی­های روان شناختی آن­ها باشد و محتوای شعر نیز با ساحت اندیشه و فضای فکری کودک هماهنگ باشد. هدف این پژوهش بررسی ساختار و محتوای اشعار کتاب­های فارسی دوره ابتدایی است. بررسی محتوای اشعار، قالب، وزن، جنسیت و دوره شاعر (کلاسیک یا معاصر) از مهم­ترین مولفه­های این پژوهش است. روش تحقیق به صورت توصیف و تحلیل متون درسی و روش گردآوری اطلاعات، اسنادی و کتابخانه­ای است. نتایج پژوهش نشان داد که در انتخاب اشعار، قالب، وزن و جنسیت شاعران متناسب­ با دوره­های شش­گانه دبستان و ویژگی­های رشد کودک دقت و توجه چندانی نشده است. موضوعات اغلب در دوره­های دبستان تکرار شده­اند. قالب چهارپاره بیشترین کاربرد را در اشعار مورد نظر داشته است. هر چه به سال­های اخر دبستان نزدیک می­شویم، از قالب­های تازه و نو نیمایی کمتر استفاده می­شود. با توجه به رشد ذهنی کودک و افزایش دایره واژگانی او در دوره اخر دبستان (پنجم و ششم) می­توان از قالب­های نیمایی و ترانه بیشتر استفاده کرد. بیشترین استفاده از شاعران معاصر در دوره اول ابتدایی یعنی پایه اول تا سوم است و هر چه به پایان دوره نزدیک می­شویم از تعداد شاعران معاصر کاسته می­شود. کودکان سال­های آخر دبستان توانایی خوانش و درک مطالب و محتوای متون کهن را دارند.

پژوهشهای میان رشته ای ادبی

«بررسی مهرطلبی کودکان براساس نظریه‌ روانکاوی کارن ‌هورنای مطالعه موردی: داستان «من‌نوکر بابا نیستم اثر احمداکبرپور»

دوره 4، شماره 8، دی 1401، صفحه 54-87

https://doi.org/10.30465/lir.2022.40303.1476

منصور پیرانی؛ مرضیه سلیمیان

چکیده سلامت، تربیت و موفقیت کودکان در جهان امروز از مسایل بسیار مهم در خانواده‌ها، محیط آموزشی، فرهنگی و ادبیات کودکان است که در قالب‌های گوناگون از جمله داستان‌ها، انیمیشن‌ها و گونه‌های دیگر ادبی بازتاب می‌یابد. اهمیت این مساله موجب شد در آثار ادبی کودکان با رویکرد روانشناختی هم مورد بررسی قرار بگیرد. بدین منظور داستان‌هایی مورد مطالعه قرارگرفت؛ از میان آن‌ها داستان «من‌نوکربابا نیستم» نوشتۀ احمد اکبرپور به جهت وضوح بازتاب این مهم انتخاب شد. این داستان مسائل و مشکلات زندگی فرزندی به نام داوود را روایتِ می‌کند، که بسیاری از خصلت‌هایش در مقام شخصیت اصلی داستان منعکس‌کنندۀ شخصیت افراد مهرطلب براساس تقسیم‌بندی سه‌گانۀ کارن‌هورنای و قابل انطباق با نظریه‌ی‌روانکاوی‌شخصیت اوست. این مقاله با روش تحلیل ـ توصیفی، بر آن است تا ضمن شناخت و معرفی تعارض مهرطلبی، شخصیت اصلی این داستان مورد بررسی قرارگیرد و زوایای شخصیتی او که بازتابی است از ویژگی‌های فرد مهرطلب، تحلیل شود. هدف این مقاله بررسی ابعاد مهرطلبی و ارائه راهکاری در جهت تصعید این مهم است لازم است در امر مهم تربیت بدان توجه شود که غفلت از آن عوارض و پیامدهای ناگواری در پی خواهد داشت.

دین و اخلاق در «شهریار» ماکیاولی و «سیاست‌نامه» نظام‏الملک؛ یک مطالعه تطبیقی با تکیّه بر تفاوت‌ها

دوره 1، شماره 1، شهریور 1398، صفحه 203-232

https://doi.org/10.30465/lir.2019.4193

رحیم سلامت آذر

چکیده ین و اخلاق در «شهریار» و «سیاست‌نامه» و وجوه تفاوت آن‌ها، موضوع اصلی این نوشتار است. روشی که برای این‌کار مدنظر است، مطالعه تطبیقی است. آنچه این مطالعه مفروض داشته، این است که دید ماکیاولی در «شهریار» نسبت به دین یکسره فایده‌گرایانه، واقعگرا، مدرن و البته غیرسکولار بوده و آن را تنها وسیله‌ای جهت اتّحاد مردم می‌داند و در اخلاق نیز بی‌پروا، عاری از احساسات و گاه بی‌اخلاق است، بعلاوه که هیچ اخلاقی مقدّم بر جامعه و حکومت نمی‌داند و اخلاق را محصول زور و قانون حکومت می‌پندارد. از سوی دیگر نگرش نظام‌الملک در «سیاست‌نامه» نسبت به دین متعصّبانه، کلاسیک و محافظه‌کارانه است و برخلاف ماکیاولی، دین را هم به‌خاطر خود دین و حقانیّت آن، ارزش می‌نهد و هم اینکه از آثار سیاسی آن غافل نیست. در اخلاق نیز چون آن را برآمده از دین (اسلام) می‌داند معتقد بود در صورت عدم وجود حکومت، باز اخلاقی وجود خواهد داشت، یعنی اخلاق را منوط به وجود حکومت نمی‌انگارد. همه اینها به‌عنوان فرضیه این نوشتار، با رجوع به متن هر دو اثر مذکور، بررسی می‌شود.

ابر واژگان