کارکردهای رسانه‌ای شعر فارسی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه زبان و ادبیات فارسی. دانشکده علوم انسانی. دانشگاه ولایت. ایرانشهر. ایران

2 گروه زبان و ادبیات فارسی دانشکده علوم انسانی دانشگاه گنبدکاووس

10.30465/lir.2025.49081.1875
چکیده
مطالعة ابزارهای رسانه‌ای‌ و به‌ویژه رسانه‌های جمعی اگرچه چندان قدمتی ندارد اما شکل‌های مختلف رسانه، در تاریخ ارتباطات بشری وجود داشته است. در ایران نیز از قدیم‌ترین رسانه‌ها می‌توان به الواح و سنگ‌نوشته‌ها و در دوره‌های بعد به کتاب، منبر (خطبه) اشاره کرد که در جامعة سنتی نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کرده‌اند. شعر فارسی نیز، از بدو پیدایش تا امروز، یکی از مهم‌ترین رسانه‌های موجود در جامعة ایرانی به شمار می‌رود که به دلایل مختلف، این ویژگی شعر فارسی کمتر مورد توجه قرار گرفته است. این درحالی‌است که رسانة شعر فارسی به دلیل در دسترس بودن، تاثیرگذاری و ارائة خدمات یکی از مهم‌ترین رسانه‌های سنتی ایران است. امروزه یکی از مباحث مهم دربارة رسانه‌ها، شناخت و بررسی کارکردهای آنهاست. از این منظر می‌توان رسانه‌ها را در دسته‌هایی مانند سنتی و نو، جدید و قدیم و جمعی و غیرجمعی طبقه‌بندی کرد. این مقاله با روش تحلیل توصیفی، به مسئلة کارکردهای رسانة شعر فارسی از دیدگاه رسانه‌شناسان پرداخته است. به این منظور ابتدا کارکردهای رسانه از چند منظر بررسی و سپس برایند این نظرات جمع‌بندی و در رسانه‌های سنتی ایران و به‌ویژه شعر واکاوی شده است. این پژوهش نشان می‌دهد که مهم‌ترین کارکردهای رسانة شعر فارسی عبارتند از: ارائة اطلاعات، یکسان‌سازی، واسطگی، سرگرمی و برانگیختن.

کلیدواژه‌ها

موضوعات



مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از 20 آبان 1404