نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری ادبیات عرفانی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)، قزوین، ایران

2 دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)، قزوین، ایران.

3 استاد گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) ، قزوین، ایران.

چکیده

روانشناسی کمال، با موضع‌گیری در مقابل دو مکتب مطرح زمان خویش، یعنی رفتارگرایی و روانکاوی، کوشید جنبه‌های مغفول ماهیت انسان را در کانون توجه خود قرار دهد و در همین راستا بود که دو روانشناس مشهور، آبراهام مزلو و اریک فروم، در پژوهش‌ها و تحقیقات خود، نظریة «هنر بودن» را مطرح کردند؛ یعنی هنر به کارگیری تمامی توانایی‌های آدمی که تنها از طریق رهایی از «داشتن» ها یعنی، خودشیفتگی، خودخواهی و خودپسندی می‌توان به آن دست یافت. گفتنی است که فروم صراحتا واژة «داشتن« را به کار برده؛ اما مزلو «داشتن» را با هرمی از سلسله‌مراتب نیازها نشان می‌دهد که برای رسیدن به خودشکوفایی باید تا حد لازم آن‌ها را برآورده کرد. از طرف دیگر به دلیل توجه ویژه غزالی به انسان و کمال او، در کتاب عرفانی و اخلاقی‌ای چون کیمیای سعادت، می‌توان این نظریه را واکاوی کرد. این پژوهش بر آن است تا با روش تحلیل محتوای کیفی و شیوة استقرایی شکل فرهنگ «داشتن» و هنر «بودن» در اندیشة غزالی و روانشناسان کمال را مشخص کند. یافته‌ها حاکی از آن است که غزالی هم‌چون روانشناسان کمال، با شناخت جامعی که از انسان دارد به نیازها و لذایذ او توجه داشته؛ اما ماندن در آن‌ها را شایستة انسان نمی‌داند و باور دارد انسان برای هدفی والاتر خلق شده است که آن هدف را با جلوه‌هایی از «بودن» نشان می‌دهد؛ هرچند به دلیل نوع نگاه «خدامحور» و «انسان‌محور» این دو دیدگاه تفاوت‌هایی با هم دارند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

کتاب‌نامه
قرآن کریم.
ابراهیمی دینانی، غلامحسین(1375)،  منطق و معرفت در نظر غزالی، چ دوم، تهران: سپهر.
بنی جمالی، شکوه‌السادات و حسن احدی (1401)، علم النّفس از دیدگاه دانشمندان اسلامی و تطبیق آن با روان‌شناسی جدید، چ سی و دوم، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
راس، آلن (1392)، روانشناسی شخصیت، ترجمة سیاوش جمالفر، چ ششم، تهران: روان.
رفیعی، بهروز (1381)، آرای دانشمندان مسلمان در تعلیم و تربیت و مبانی آن، چ سوم، تهران: سمت.
زرین‌کوب، عبدالحسین (1353)، فرار از مدرسه، چ اول، تهران: انجمن آثار ملی.
ساپینگتون، اندروا (1393)،  بهداشت روانی، ترجمة حمیدرضا حسین شاهی برواتی، چ دهم، تهران: روان.
شاملو، سعید( 1370)، مکتب‌ها و نظریه‌ها در روانشناسی شخصیت، چ سوم، تهران: رشد.
شعاری‌نژاد، علی اکبر( 1386)، نگاه نو به روانشناسی انسان سالم (یا سفری کوتاه در شخصیت انسان)، چ دوم، تهران: اطلاعات.
شولتس، دوآن (1398)، روانشناسی کمال (الگوهای شخصیت سالم)، ترجمة گیتی خوشدل، چ بیست و چهارم، تهران: پیکان.
فراهانی، محمد نقی (1378)، روانشناسی شخصیت، چ اول، تهران: دانشگاه تربیت معلم.
فروم، اریک (1368)، جامعة سالم، ترجمة اکبر تبریزی، چ سوم، تهران: بهجت.
.................. (1399)، هنر بودن، ترجمة پروین قائمی، چ هفتم، تهران: آشیان.
.................(1399)، انسان برای خویشتن، ترجمة اکبر تبریزی، چ یازدهم، تهران: بهجت.
................(1401)، هنر عشق ورزیدن، ترجمة پوری سلطانی، چ جهل و سوم، تهران: مروارید.
...............(1402)، داشتن یا بودن، ترجمة اکبر تبریزی، چ بیست و پنجم، تهران: مروارید.
قشیری، ابوالقاسم عبدالکریم (1374)، رسالة قشیریه، تصحیح بدیع‌الزمان فروزانفر، چ اول، تهران: علمی و فرهنگی.
عثمان، عبدالکریم (1373)، روانشناسی از دیدگاه غزالی و دانشمندان اسلامی، ترجمة سید محمدباقر حجتی کرمانی، دفتر اول و دوم، چ هشتم، تهران: فرهنگ اسلامی.
غزالی طوسی، ابو حامد امام محمد (1387)، کیمیای سعادت، به کوشش حسین خدیو جم، چ چهاردهم، تهران: علمی و فرهنگی.
مزلو، آبراهام (1371)، به سوی روانشناسیِ بودن، ترجمة احمد رضوانی، چ اول، مشهد: آستان قدس رضوی.
................. (1372)، انگیزش و شخصیت، ترجمة احمد رضوانی، چ سوم، مشهد: آستان قدس رضوی.
................ (1374)، افقهای والاتر فطرت انسان، ترجمة احمد رضوانی، چ اول، مشهد: معاونت فرهنگی آستان قدس رضوی.
مینوی، مجتبی (1396)، چهار طوسی بزرگ، چ اول، تهران: فراوا.
همایی، جلال الدین (بی تا)، غزالی نامه، چ اول، تهران: فروغی.
مقالات
دهقانی، لیلا و نجف جوکار (1400)، «تربیت متعالی در دیدگاه امام محمد غزالی و آبراهام مزلو»، نشریة علمی پژوهشی در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، سال سی و یکم، شمارة 58، صص 157-129.
طیبی ابوالحسنی، سیدامیرحسین (1398)، «درآمدی بر روش تحقیق: رویه‌های استاندارد تحلیل داده‌های کیفی»، سیاست‌نامة علم و فناوری، دورة 9، شمارة 2، صص95-67.