استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی، دانشگاه اراک.
10.30465/lir.2025.48178.1828
چکیده
اقناع یا متقاعدسازی مهارتی مهم در ارتباطات انسانی و از نظر علمی مبحثی بین رشتهای است که در حیطههای مختلفی چون روانشناسی اجتماعی و علوم ارتباطات بدان پرداختهاند. جستار حاضر برآن است تا در چارچوب الگوی متقاعدسازی کارل هاولند، روانشناس اجتماعی، به بررسی فرایند اقناع در کتاب کیمیای سعادت نوشتة امام محمد غزالی (450 – 505 ه. ق) بپردازد و به شیوة توصیفی ـ تحلیلی به این پرسش پاسخ دهد که در متن کیمیای سعادت بارزترین ویژگیهای منبع، پیام و مخاطب که میتواند منجر به متقاعدسازی شود، کدام است؟ دستاورد پژوهش نشان میدهد که در کیمیای سعادت اعتبار، قدرت و دوستداشتنی بودن از ویژگیهای منابع پیام است. غزالی در ارائة پیام به این ویژگیها توجه داشته: قابلیت فهم پیام، تأکید بهموقع بر هیجان یا استدلال، ترتیب و تنظیم پیام و یکجانبه یا دوجانبه بودن آن. هوش و عزتنفس هم از مؤلفههایی است که در گزینش مخاطب درونمتنی کیمیای سعادت موردتوجه قرارگرفته است.
میرهاشمی,طاهره . (1404). فرایند اقناع در کتاب کیمیای سعادت (بر اساس الگوی متقاعدسازی کارل هاولند). (e9976). پژوهش های بین رشته ای ادبی, 7(2), e9976 doi: 10.30465/lir.2025.48178.1828
MLA
میرهاشمی,طاهره . "فرایند اقناع در کتاب کیمیای سعادت (بر اساس الگوی متقاعدسازی کارل هاولند)" .e9976 , پژوهش های بین رشته ای ادبی, 7, 2, 1404, e9976. doi: 10.30465/lir.2025.48178.1828
HARVARD
میرهاشمی طاهره. (1404). 'فرایند اقناع در کتاب کیمیای سعادت (بر اساس الگوی متقاعدسازی کارل هاولند)', پژوهش های بین رشته ای ادبی, 7(2), e9976. doi: 10.30465/lir.2025.48178.1828
CHICAGO
طاهره میرهاشمی, "فرایند اقناع در کتاب کیمیای سعادت (بر اساس الگوی متقاعدسازی کارل هاولند)," پژوهش های بین رشته ای ادبی, 7 2 (1404): e9976, doi: 10.30465/lir.2025.48178.1828
VANCOUVER
میرهاشمی طاهره. فرایند اقناع در کتاب کیمیای سعادت (بر اساس الگوی متقاعدسازی کارل هاولند). پژوهش های بین رشته ای ادبی, 1404; 7(2): e9976. doi: 10.30465/lir.2025.48178.1828