- آدامز، جیمز لوتر؛ ویلسون یتس (1389) گروتسک در هنر و ادبیات، ترجمۀ آتوسا راستی، تهران: قطره.
- امامی، مونا ؛ بهنام کامرانی (1398) ویژگیهای بدن گروتسک در چهار نقاش معاصر ایران، نشریه کیمیای هنر، شماره 33 ( ص 21- 39).
- انصاری، شهره و کیوان شربتدار (1391). «گروتسک و ادبیات داستانی؛ بررسی مفهوم گروتسک و کاوش مصداقهای آن در داستانهای کوتاه شهریار مندنیپور»، ادبیات پارسی معاصر، دورة 2، شمارة 2، صص 121-105.
- برزگر، مرتضی (1397) اعترافات هولناک لاکپشت مرده، تهران: چشمه
- تامسن، فیلیپ (1390) گروتسک، ترجمۀ فرزانه طاهری، تهران: نشر مرکز.
- جاور، سعیده و ناصر علیزاده (1397). «بررسی عناصر گروتسک در رمان خوف اثر شیوا ارسطویی (براساس نظریات میخائیل باختین، فیلیپ تامشون و ولفگانگ کایزر)»، زبان و ادب فارسی، شمارة 237، صص 57-37.
- حسینی، فرشته سادات، غلامحسین شریفی ولدانی و اسحاق طغیانی اسفرجانی (1397). «بررسی گروتسک و پیشینة آن در ایران»، تاریخ ادبیات، دورة 11، شمارة 2، صص 54-27.
- طاهری، علیرضا و مهرداد کشتیآرا (1401) واکاوی مفهوم گروتسک در ادبیات و نقاشی، نشریۀ رهپویۀ هنر، سال پنجم، شماره 1 (27- 37)
- کادن، جی ای (1380) فرهنگ ادبیات و نقد، ترجمۀ کاظم فیروزمند، تهران: شادگان.
- فروید، زیگموند (1399) کاربرد روانکاوی در نقد ادبی، ترجمۀ حسین پاینده، تهران: مروارید.
- مکاریک، ایرنا ریما (1393) دانشنامۀ نظریههای ادبی معاصر، ترجمۀ مهران مهاجری و محمد نبوی، تهران: آگه.
- نولز، رونلد (1393) شکسپیر و کارناوال پس از باختین، ترجمۀ رویا پورآذر، تهران: هرمس.
- یالوم، اروین (1397) رواندرمانی اگزیستانسیال، ترجمۀ سپیده حبیب، تهران: نشرنی
- یونگ، کارل گوستاو (1392) انسان وسمبلهایش، ترجمۀ دکتر محمود سلطانیه، تهران: جامی.