نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی. گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران

2 دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران

3 استادیار گروه پژوهشی مطالعات زنان پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. تهران. ایران

4 استاد گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان، دانشکده ادبیات و علوم انسانی. اصفهان. ایران

10.30465/lir.2024.46304.1736

چکیده

این مقاله با روش تحلیلی، به بررسی تطبیقی اشعار سپیده کاشانی، شاعر پایداری ایران و فدوی طوقان، شاعر پایداری فلسطین از دیدگاه نظریه تحلیل گفتمانی لاکلائو و موفه می‌پردازد. شعر پایداری در دهه‌های اخیر خصوصاً در ایران و فلسطین مورد توجه ویژه واقع‌شده و رشد کمّی و کیفی قابل ملاحظه‌ای داشته است. این نوع شعر به دلیل تقابل با جبهه دشمن، تصویری دقیق از دیگری به نمایش می‌گذارد و مرز خود با دیگری را پررنگ می‌سازد. نمایش خود و دیگری که عاملی مؤثر در تعریف هویت ملّی است، در اشعار کاشانی و طوقان قابل تأمل است. این پژوهش بر اساس نظریه گفتمان لاکلائو و موفه به این سؤال اصلی پاسخ می‌دهد که در شعر کاشانی در مجموعه شعر «پروانه‌های شب» و شعر طوقان در مجموعه «تموز والشیء الآخر»، تاریکی و روشنایی چه نقشی در مرزبندی با دیگری دارد؟ و به این نتیجه می‌رسد که در شعر مقاومت ایران و فلسطین، اشتراکات مفهومی مرتبط با نور و ظلمت با روش‌های مختلف ادبی در قالب برجسته‌سازی، حاشیه‌رانی و مانند آن نمود یافته و توانسته مرز خود با دیگری را به مخاطب اشعار نشان دهد و از این طریق به تشویق آنان به مبارزه یا دفاع از خود بپردازد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

منابع
قرآن کریم
آقاحسینی، علیرضا(1396). گفتمان و پذیرش دیگری. اصفهان: دانشگاه اصفهان.
احمدی، علی(1391). بررسی مبانی ادبیات مقاومت عرب با تکیه بر اشعار سپیده کاشانی و فدوی طوقان. رساله دکتری، دانشگاه چمران اهواز.
اصلانی، محمدرضا.(1390). لاله کویر: زندگ‌نامه داستانی سپیده کاشانی. تهران: سوره مهر.
اکبری، منوچهر؛ عچرش، خیریه و احمدی، علی(1394). «جلوه‌های پایداری در اشعار فدوی طوقان و سپیده کاشانی». نشریه ادبیات پایداری. شماره 12. صص 23-44.
اکبری‌زاده، مسعود و تقی‌زاده، هدایت‌الله(1393). «اسطوره در شعر شعرای تموزی معاصر عرب». پژوهشنامه ادب غنایی دانشگاه سیستان و بلوچستان. شماره 23. صص 27-46.
الشیخ، غرید (1414). فدوی طوقان، شعر و الالتزام؛ الاعلام من الادباء و الشعراء. بیروت: دارالکتب العلمیة.
بذرافکن، رحمت‌الله(1393). ویژگی‌های مشترک شعر مقاومت در ایران و فلسطین. دانشگاه شیراز. دانشکده ادبیات و علوم انسانی.
حقیقت، سیدصادق(1387). روش‌شناسی علوم سیاسی. قم: نشر دانشگاه مفید.
دهرامی، مهدی(1394). «بررسی چگونگی نام‌گذاری عنوان شعر در ادبیات سنتی و معاصر و کارکردهای زیباشناختی آن». مجله شعرپژوهی دانشگاه شیراز. سال7. شماره 3. صص19-36.
زهره‌ای، حمیدرضا. بهاروند، محسن(1396). «بررسی تطبیقی مضامین شعر پایداری در آثار محمود درویش و سپیده کاشانی». نشریه مطالعات ادبیات، عرفان و فلسفه. دوره سوم. شماره 1. صص 179-189.
سلطانی، سید علی اصغر(1384). قدرت، گفتمان و زبان: سازوکارهای جریان قدرت در جمهوری اسلامی ایران. تهران: نشر نی.
سنگری محمدرضا (1383). «ادبیات پایداری». نشریه شعر. شماره 39. صص 45-53.
شفیعی کدکنی، محمدرضا (1380). شعر معاصر عرب. تهران: انتشارات سخن.
صادق‌زاده، محمود(1390). «بررسی ویژگی‌های سبکی و تحلیل محتوایی شعر سپیده کاشانی(1313- 1371)». نشریه مطالعات نقد ادبی. شماره 22. صص 36-57.
طوقان، فدوی(1993م). الأعمال الشعریة الکاملة. بیروت: الموسسه العربیه للدراسات و النشر. الطبعه الاولی.
غفاری، محسن (۱۳۸۴)، بانوی پروانه‌ها. تهران: انتشارات خاطرات قلم.
کاشانی، سپیده(1352). پروانه‌های شب. تهران: انتشارات پدیده.
لاکلائو، ارنستو، موفه، شانتال(1393). هژمونی و استراتژی سوسیالیستی به‌سوی سیاست دموکراتیک رادیکال. ترجمه محمد رضایی. تهران: نشر ثالث.
محمد، حقوقی(1397). «ویژگی‌های شعر طنین گفت‌وگو با محمد حقوقی»، مجله فردوسی. شماره 41. ص 129.
مقدمی، محمدتقی(1390). «نظریه تحلیل گفتمان لاکلا و موف و نقد آن»، نشریه معرفت فرهنگی اجتماعی. سال دوم. شماره 2. صص 91-124.
موحد، صمد(1384). نگاهی به سرچشمه‌های حکمت اشراق و مفاهیم بنیادین آن. تهران: طهوری.
ناس، جان بایر(1386). تاریخ جامع ادیان. ترجمه اصغر حکمت. تهران: نشر علمی.