1
دانش آموختۀ دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه رازی کرمانشاه
2
دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه رازی کرمانشاه
3
استاد ادبیات و زبان فرانسه دانشگاه تربیت مدرس تهران
10.30465/lir.2025.9615
چکیده
در این پژوهش که با روش تحلیلی- توصیفی و متأثر از رویکرد نشانه- معناشناسی در روایتهای کلاسیک است، کوشش شده است با بررسی 661 سوژه حاضر در مجموعه قصّههای عامیانۀ ایرانی که شامل 201 قصّۀ گردآوری شده به کوشش سیدابوالقاسم انجوی شیرازی در مجموعۀ چهار جلدی است، گونههای احساس نقصانِ سوژه نسبت به ابژه مطالعه شود و همچنین نمود گونهای ابژهها در این قصّهها واکاوی شود؛ یافتههای این پژوهش نشان میدهد که سوژهها که در این قصّهها دارای پنج طبقۀ عادی یا رعیت- سوژه، متوسط، خاص یا حاکم- سوژه، افسانهای و اسطورهای هستند، نسبت به ابژهها دو گونه نقصان ایجابی (باید باشد)، سلبی (باید دوباره باشد) و یک احساس خطر نقصان سلبی (نباید از دست برود) را تجربه کردهاند که در این بین نقصان ایجابی بیشترین فراوانی را داشته است و همچنین ابژهها در این قصّهها، در چهار دستۀ ابژههای انتزاعی، ابژههای بیجان، ابژههای صرفاً جاندار، ابژههای جاندار عاقل نمود یافتهاند که ابژههای انتزاعی بیشترین بسامد را داشتهاند.
سلیمی، سمیرا. 1391. «تحلیل ساختاری قصههای کتاب گل به صنوبر چه کرد بر اساس نظریههای ولادیمیر پراپ». مسعود فروزنده. پایاننامۀ کارشناسی ارشد. شهرکرد: دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهر کرد.
سجادیفر، وحید و همکاران. 1400. «واکاوی ماهیت سوژه در قصّههای عامیانۀ کوتاه ایرانی از دیدگاه نشانه- معناشناسی گفتمان (بررسی ماهیت سوژه در 41 قصّه عامیانۀ کوتاه ایرانی انجوی شیرازی)». پژوهشهای ادبی. سال 19. شماره 78. صص 115- 138.
1396. تجزیه و تحلیل نشانه- معناشناختی گفتمان. تهران: انتشارات سمت.
1390.«نشانه- معناشناسی گرمسی و پساگرمسی، مکتب پاریس و تحولات آن». نامۀ نقد. سال 2. شمارۀ 4.
1395. نشانه- معناشناسی ادبیات. تهران: انتشارات دانشگاه تربیت مدرس.
عباسی، علی، یارمند، هانیه.1390. «عبور از مربع معنایی به مربع تنشی: بررسی نشانه معناشناسی ماهی سیاه کوچولو». پژوهشهای زبان و ادبیات تطبیقی. شماره 3. صص 147- 172.
عباسی، علی.1395. نشانهشناسی روایی مکتب پاریس. تهران: مرکز چاپ و انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.
عباسی، علی. 1396. روایت شناسی کاربردی. تهران: مرکز چاپ و انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.
کتعانی، ابراهیم .1401. از نظام نشانهای تا نظام ابژهای در شازده احتجام گلشیری. نقد و نظریۀ ادبی. دورۀ هفتم. شمارۀ 2. صص41- 64.
کنعانی، ابراهیم. 1398. تحلیل کارکردهای گفتمانی ابژه در روایت خانه روشنان گلشیری. روایتشناسی. دوره سوم. شماره 5. صص 201- 223.
سجادی فر,وحید , پرنیان,موسی و شعیری,حمید رضا . (1404). اُبژه در قصّههای عامیانۀ کوتاه ایرانی از دیدگاه نشانه- معناشناسی روایی. پژوهش های بین رشته ای ادبی, 7(1), 63-88. doi: 10.30465/lir.2025.9615
MLA
سجادی فر,وحید , , پرنیان,موسی , و شعیری,حمید رضا . "اُبژه در قصّههای عامیانۀ کوتاه ایرانی از دیدگاه نشانه- معناشناسی روایی", پژوهش های بین رشته ای ادبی, 7, 1, 1404, 63-88. doi: 10.30465/lir.2025.9615
HARVARD
سجادی فر وحید, پرنیان موسی, شعیری حمید رضا. (1404). 'اُبژه در قصّههای عامیانۀ کوتاه ایرانی از دیدگاه نشانه- معناشناسی روایی', پژوهش های بین رشته ای ادبی, 7(1), pp. 63-88. doi: 10.30465/lir.2025.9615
CHICAGO
وحید سجادی فر, موسی پرنیان و حمید رضا شعیری, "اُبژه در قصّههای عامیانۀ کوتاه ایرانی از دیدگاه نشانه- معناشناسی روایی," پژوهش های بین رشته ای ادبی, 7 1 (1404): 63-88, doi: 10.30465/lir.2025.9615
VANCOUVER
سجادی فر وحید, پرنیان موسی, شعیری حمید رضا. اُبژه در قصّههای عامیانۀ کوتاه ایرانی از دیدگاه نشانه- معناشناسی روایی. پژوهش های بین رشته ای ادبی, 1404; 7(1): 63-88. doi: 10.30465/lir.2025.9615