نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه کردستان، سنندج، ایران.

2 دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه کردستان، سنندج، ایران

10.30465/lir.2023.46331.1737

چکیده

ارزیابی‌ها و الگوهای ارزشی از جمله مواردی هستند که بر اساس آن‌ها می‌توان متون ادبی را بررسی و تحلیل کرد. این پژوهش بر پایۀ الگوهای ارزش‌گذاری متن و با تکیه بر بوم‌گرایی و دانش بینارشته‌ای به بررسی و تحلیل دو مجموعه داستان همراه آهنگ‌های بابام و آبشوران از درویشیان پرداخته است. روش انجام پژوهش توصیفی و تحلیلی است. این دو مجموعه داستان از جمله آثاری هستند که در حوزۀ واقع‌گرایی نوشته شده-اند و با تکیه بر الگوهای ارزش‌گذاری در آن‌ها می‌توان کانونی‌سازی‌ها، برجسته‌سازی‌ها و ارزیابی‌های نویسنده از بوم را در آن‌ها سنجید. نتایج پژوهش حاکی از آن است که درویشیان در قالب عناصر زیست محیطی و برای بیان آلام و رنج‌های قشر متوسط و ضعیف جامعه در تقابل با قشر مرفّه، دستکاری‌ها و تخریب‌های زیست محیطی را هرچند همسو با مظاهر فرهنگ و پیشرفت نیز باشد، نمی‌پسندد و همواره ارزیابی‌هایی منفی نسبت به آن‌ها دارد. همچنین با توجه به الگوهای ارزشی متون می‌توان فهمید که زندگی مسالمت‌آمیز در کنار طبیعت و مخاطرات آن، ریشه در احترام به وابستگی‌های چند سویۀ سیاسی، اجتماعی و... انسان با طبیعت دارد. ذکر این نکته لازم است که موقعیت اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی راوی برای شکل‌دهی دیدگاهی در پیوند با زیست‌بوم تأثیر بسزایی دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

  1. اروین، آلن (1393). جامعه­شناسی و محیط­زیست، ترجمۀ صادق صالحی و ناهید کاظم­زاده گنجی، مازندران: دانشگاه مازندران.

    استیبی، آرن (١٣٩٥). زبان­شناسی زیست محیطی، ترجمۀ دکتر فردوس آقا گل­زاده، تهران: نویسه پارسی.

    افشارنادری، کامران (1378). «از کاربری تا مکان»، مجلۀ معماری 6، شماره 6، صص 5-1.

    باشلار، گاستون (1394). آب و رؤیاها، ترجمۀ مهرنوش کی­فرخی، آبادان: پرسش.

    بالامیرزائی، حسین و فریبا البرزی (1396). «بررسی ادراکات حسی مکان در فضاهای معماری از دیدگاه پدیدارشناسی: سیر تحول پدیدارشناسی فضای معماری»، چهارمین کنفرانس ملی معماری و شهرسازی پایداری و تاب­آوری، از آرمان تا واقعیت، صص 12-1.

    بنسون، جان (1382). اخلاق محیط­زیست: مقدمات و مقالات، ترجمۀ عبدالحسین وهاب­زاده، مشهد: جهاد دانشگاهی.

    پارساپور، زهرا (١٣٩٢). دربارۀ نقد بوم گرا، ترجمۀ عبدالله نوروزی، حسین فتحعلی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.

    پارساپور، زهرا (١٣٩٢). نقد بوم گرا، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطات فرهنگی.

    پارساپور، زهرا (١٣٩٥). ادبیات سبز، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.

    پالتریج، برایان (1396). درآمدی بر تحلیل گفتمان، ترجمۀ طاهره همتی، تهران: نشر نویسه پارسی.

    پرتوی، پروین (1394). پدیدارشناسی مکان، تهران: فرهنگستان هنر.

    پورجعفر، محمدرضا و همکاران (1390). «پدیدارشناسی هویت و مکان در بافت­های تاریخی»، فصلنامۀ علمی-پژوهشی، شماره سوم، صص 20-11.

    پورمند، حسنعلی و همکاران (1389). «مفهوم مکان و تصویر ذهنی و مراتب آن در شهرسازی از دیدگاه کریستین نُوربری شولتز در رویکرد پدیدارشناسی»، دوفصلنامۀ مدیریت شهری»، شماره 26، صص 92-79.

    تیلور، استفنی (١٣٩٧). تحلیل گفتمان چیست، ترجمۀ عرفان رجبی و پدرام منیعی، تهران:نویسه پارسی.

    چاره­جو، فرزین و عاطفه احمدی (1399). «ارزیابی شاخص­های کیفیت زندگی در محلات حاشیه­نشین شهر سنندج»، فصلنامۀ مطالعات برنامه­ریزی سکونت­گاه­های انسانی، دوره 1، شماره 2، صص 498-483.

    درویشیان، علی­اشرف (1383). همراه آهنگ­های بابام، تهران: نشر چشمه.

    درویشیان، علی­اشرف (1400). آبشوران، تهران: نشر چشمه.

    رادمنش، محمد (1395). جنایت علیه محیط­زیست، تهران: ایرانیکا.

    رستمی، زهرا (1391). «بوم­گرایی در آثار نویسندگان کرمانشاهی با تکیه بر سه اثر از علی محمد افغانی، علی اشرف درویشیان و منصور یاقوتی»، دانشگاه پیام نور استان تهران.

    ریون، پیتراچ و همکاران (1399). محیط­زیست، ترجمۀ محمدرضا افضلی، تهران: شرکت انتشارات فنی ایران.

    سالاری، قاسم و همکاران (1394). «ویژگی­های اقلیمی در آثار علی اشرف درویشیان»، سومین همایش نظریه و نقد ادبی، صص 732- 699.

    سالاری، قاسم و همکاران (1395). «بررسی نقد بوم­گرایانه داستان­های علی اشرف درویشیان»، فصلنامه تخصصی مطالعات داستانی، سال سوم، شمارۀ دوم، صص 135-111.

    شیرازی، محمدرضا (1392). «جایگاه پدیدارشناسی و تحلیل معماری و محیط»، نشریه معماری و شهرسازی آرمان­شهر، دوره 1، صص 99-91.

    عابدی، محمد و حامد مظاهریان (1392). «ادراک و بررسی فضا و مکان به مثابه محل تعاملات انسان با رویکرد پدیدارشناسی»، کنفرانس ملی معماری و شهرسازی(انسانگرا). صص 12-1.

    عادلی، هدیه (1399). مدیریت محیط­زیست با رویکرد معماری پایدار، تهران: پیام مؤلف.

    عزیزی، علی و مصطفی تقوی(1391). «مروری بر سیر تطور اخلاق زیست­محیطی»، نشریه سیاست­نامه علم و فن­آوری، سال دوم، شماره 1، صص 56-45.

    فیضی، محسن و همکاران (1401). «طراحی مجموعه طبیعت­گردی کودکان با رویکرد ارتقای خلاقیت و ارتباط بیشتر با طبیعت»، دومین کنفرانس بین­المللی معماری، عمران، شهرسازی، محیط­زیست و افق­های هنر اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب، صص 19-1.

    قلی­پور، سیاوش و همکاران (1397). «شکل­گیری فضاهای مسکونی در کرمانشاه با تأکید بر مسکن مهر و سکونت­گاه­های غیر رسمی»، پژوهشنامه مددکاری اجتماعی، سال سوم شماره 10، صص 106-73.

    معمارباشی، محمدرضا و همکاران (1399). «اقتصاد سیاسی طرد (حاشیه­نشین­سازی محله شهیاد در کرمانشاه)»، مجله جامعه­شناسی ایران، دوره بیست­ویکم، شمارۀ 2، صص 124-196.

    نیس، آرنه (1399). بوم­شناسی، اجتماع و سبک زندگی، ترجمه نسرین خسروی، تهران: بان.

    ویلسون، ادوارد (1396). در جستجوی طبیعت غریزه زیست­گرایی، ترجمۀ کاوه فیض­اللهی، تهران: فرهنگ نشر نو.

    یوما، راجر پرمن و جیمز مک­گیل­ری (1382). ترجمۀ حمیدرضا ارباب، تهران: نشرنی.  

    Guo، fei and yihaofei (2023). An Ecological Discourse Analysis of Border Town from the Interpersonal Function Perspective: A Literature Review ،pp 70-80.

    1. Erwin, Alan (2014).  Sociology and environment, translated by Sadegh Salehi and Nahid Kazemzadeh Ganji, Mazandaran: Mazandaran University.