نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی واحد کرج دانشگاه آزاد اسلامی. کرج. ایران koopal@kiau.ac.ir

10.30465/lir.2023.43741.1651

چکیده

تمام مولفان و مصنفان ادبی، از دیرباز به دنبال یافتن نام‌هایی جذاب و ماندگار برای آثار خود بوده‌اند و بحث در بارة نام آثار ادبی به اندازة بررسی ساختار و محتوای آنها، در مباحث نقد ادبی، در خور اهمیت بوده است. مقالة حاضر به دنبال یافتن شگردهای نام‌گذاری آثار برجسته و بزرگ ادبی و طبقه‌بندی آنهاست. رویکرد اصلی مقاله، بر شالودة زمینه‌ای بینارشته‌ای، میان ادبیات و زبان‌شناسی استوار گشته است.. مدّعای این مقاله آن است که نویسندگان ایران و جهان، از روش‌های کاملاً معین و محدودی در ساخت زبان، برای نام‌گذاریِ آثار خود، چه در زبان فارسی و چه در زبان‌های دیگر، بهره برده‌اند و بسیاری از این روش‌ها مشابه هستند. این مقاله به روش توصیفی و تحلیلی و با استفاده از رویکرد تحلیل نامِ آثار ادبی، بر بنیاد «ساخت» و «دستور زبان فارسی» در نوشته شده است. نویسندۀ این مقاله در طبقه بندیِ نام‌ها، از روش‌های طبقه‌بندیِ نحوی و دستوری بهره گرفته است. ابتدا اسامی خاص و سپس جمله‌بندی‌های کامل و پس از آنها مفردات و ترکیبات در نامِ آثار، مورد توجه قرار گرفته است و از همه مهم‌تر اینکه مقالۀ حاضر در هر مقوله، آثار ادبی جهان و ایران را در در ساخت‌های نحوی مشابه، در کنار یکدیگر طبقه‌بندی کرده است. مقاله می‌کوشد به این نتیجه برسد، بر خلاف آنکه گمان می‌رود، نام نهادن بر اثر ادبی، دشوارترین بخشِ آفرینش اثر است؛ نام‌گذاریِ آثار، از الگوهای ساده و تکرار‌شونده‌ای تبعیت می‌کند که آشنایی با آنها می‌تواند برای هر نویسندة معاصر، کار نام‌گذاری اثر ادبی را تسهیل کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

-آموزگار، ژاله و احمد تفضلی، (1373)، زبان پهلوی، تهران: معین.
-ابجدیان، امرالله(1389)، تاریخ ادبیات انگلیس، ج 5 و 10، شیراز: دانشگاه شیراز.
-افراشی، آزیتا(1391)، ساخت زبان فارسی، تهران: سمت.
-انوری، حسن و حسن احمدی‌گیوی(1396)، دستور زبان فارسی، ج2، تهران: فاطمی.
-براکت، اسکار. گ(1363)، تاریخ تئاتر جهان، ترجمۀ هوشنگ آزادی‌ور، ج 1 و 2 و 3، تهران: نقره.
-تراویک، باکنر(1376)، تاریخ ادبیات جهان، ترجمۀ عربعلی رضایی، ج 1 و 2، تهران: فرزان روز.
-خیرآبادی محمدنبی و ابوالقاسم رحیمی(1397)، «نشانه‌شناسی الگوهای نامگذاری کتاب‌های تاریخ در زبان فارسی»، فصلنامۀ تاریخ ایران، دورۀ 11، شمارۀ 2 ، صص 64 تا 95.
-خیرآبادی محمدنبی و ابوالقاسم رحیمی(1398)، «الگوی نامگذاری و ساختار عنوان‌ها در متون عرفانی»، فصلنامۀ پژوهش‌های ادب عرفانی (گوهر گویا)، سال سیزدهم، شماره 41، صص 1 تا 27.
-دیکسون کندی، مایک(1385)، دانشنامه اساطیر یونان و روم، ترجمۀ دکتر رقیه بهزادی، تهران: طهوری.
-سیدحسینی، رضا(1384)، مکتب‌های ادبی، تهران: نگاه.
-شمیسا، سیروس(1394)، مکتب‌های ادبی، تهران: قطره.
-طالبی، فرامرز(1382)، شناختنامۀ اکبر رادی، تهران: قطره.
-عبادیان، محمود(1368)، درآمدی بر سبک و سبک‌شناسی در ادبیات، تهران: جهاد دانشگاهی.
-عمرانی، غلامرضا و همایون سبطی(1384)، زبان فارسی ، ج2، تهران: مبتکران.
-کوپال، عطاالله(1401)، «چالشی بر طبقه‌بندی انواع اضافه در دستور زبان فارسی»، فصلنامۀ علمی تفسیر و تحلیل متون زبان و ادبیات فارسی (دهخدا)، شمارۀ 52، صص 407 تا 435.
-نوبهار، مهرانگیز (1372)، دستور کاربردی زبان فارسی، تهران: رهنما.