نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 زبان و ادبیات فارسی ، دانشکده ادبیات ، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ،تهران ،ایران

2 زبان و ادبیات فارسی ، پژوهشکده ادبیات ، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ، تهران ، ایران .

3 زبان و ادبیات فارسی،پژوهشکده ادبیات ،پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ، تهران ، ایران.

10.30465/lir.2023.41556.1528

چکیده

احمد شاملو از چهره های نامبردار شعر نو محسوب می شود، قضاوت های متفاوتی درباره ی شعرش صورت گرفته است، برخی وی را بسیار متأثر از شاعران فرنگی دانسته اند. از آنجا که تصویرغالباً از ارکان مهم شعر است و با توجه به نظریه بینامتنیت که هر متنی را متأثر از متون پیشین یا معاصر خود می داند با بررسی تصاویر شعری می توان به میزان ارتباط یا عدم ارتباط شعر شاملو با میراث شعری کهن پی برد.برای این منظور تصویرهایی که در قالب تشبیه ، استعاره ، تشخیص ،کنایه و صفت هنری در شعر وی بیان شده اند، مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است.

پژوهش حاضر با روش توصیفی-تحلیلی و با نگاهی به نظریه بینامتنیت و رویکرد سنت گرایی ادبی انجام شده است. بررسی

وتحلیل داده های تحقیق نشان داده برغم نظر مخالفین شاملو، تصاویرشعری شاعران کهن پارسی در شعر وی به صورت صریح (عین تصویر در بافت نو) و ضمنی( قسمتی از تصویر ، تصویر با مفهومی تازه در بافت نو) بازتاب یافته است. در این میان بیشترین بازتاب مستقیم یا صریح به ترتیب در تصاویر شعری کنایه و تشبیه و بازتاب غیرمستقیم یا ضمنی در تصاویرشعری تشخیص ، استعاره و صفت هنری صورت گرفته است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات