نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشیار زبان و ادبیات فارسی، پژوهشکدۀ ادبیات، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران.

چکیده

عشق از مفاهیم اساسی عرفان اسلامی و اساس آفرینش در منظر عرفاست و شناخت عرفان اسلامی بی شناخت عشق ممکن نیست. سخن عرفا به دلیل این که اغلب در حالات بی خودی بیان می‌شود یا این که بیانگر معارفی است که در حالات بی خودی بدان دست یافته‌اند، لذا سراسر استعاری و نمادین است و برای دستیابی به بنیان تفکر و اندیشة عرفا لازم است تا سخنانشان تحلیل و تأویل شود. در این مقاله با یاری از نظریة مفهومی استعاره، تعابیر عشق در آثار مولوی را تحلیل کردیم و بدین نتیجه رسیدم که استعاره‌های «عشق معشوق است» و «عشق شاه است» و «عشق خداست»، سه کلید مفهومی عشق هستند و دو کلید مفهومی «عشق معشوق است» و «عشق شاه است» از کلان استعاره «عشق خداست» برآمده‌اند.

زبان استعاری مولوی، زبان اساطیری است و ساختار ذهنی وی منطبق بر اندیشه‌های کهن است زیرا آثار زبانی و اندیشگانی روایات کهن درباره شاه و معشوق و خدا و عشق و آفرینش همچنان در متونی که مولوی خوانده بود و در باورهای عامه و فضای جامعة وی برجای بوده است و چه بسا مولوی بدون اراده به چنین شناختی از عشق رسیده بود و آن را دارای چنان ویژگیهایی می‌دانست.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

کتاب‌نامه
قرآن کریم
آقاحسینی، حسین؛ میرباقری فرد، سید علی اصغر و مریم نافلی (1395). «بررسی تشبیهات حوزه‌ای عشق در عبهرالعاشقین روزبهان بقلی»، ادب فارسی، دورة 6، شمارۀ 17، صص 58 ـ 76.
اسپرهم، داوود و سمیه تصدیقی (1397). «استعاره شناختی عشق در مثنوی مولانا»، متن‌پژوهی ادبی، دورة 22، شمارۀ 76، صص 87 ـ 114.  
بابایی، مونا (1395). «استعاره در گفتمان صوفیۀ قرن ششم»، رسالة دکتری، دانشگاه تهران.
جلال‌الدین رومی (1365). مجالس سبعه، مُصَحَّح: توفیق سبحانی، چاپ اول، تهران: کیهان.
جلال‌الدین محمد (1378). کلیات شمس (10 جلد)، با تصحیحِ بدیع‌الزمان فرزانفر، چاپ چهارم، تهران: امیرکبیر.
جلال‌الدین محمد (1382). مثنوی معنوی، به اهتمام توفیق سبحانی، چاپ پنجم، تهران: روزنه.
جلال‌الدین محمد (1393). فیه ما فیه، مصحح: بهمن نزهت، چاپ اول، تهران: سخن.
چارتریس، جاناتان (1398).تحلیل انتقادی استعاره: رویکردی شناختی ـ پیکره‌ای، ترجمۀ یکتا پناه‌پور، چاپ اول، تهران: لوگوس.
حسینی، سید حسین (1392: 61-33). «عشق‌پژوهی از خدا تا انسان»، فصلنامۀ ادبیات عرفانی و اسطوره‌شناختی، سال 9، شمارۀ 33، صص 33 ـ 61.  
خادمی کولایی، مهدی و سیده هاجر بزرگی قلعه‌سری (1394). «بررسی تطبیقی مفهوم عشق نزد فلوطین و مولانا»، دوفصلنامۀ پژوهش‌های ادبیات تطبیقی، دوره 3، شماره 1، صص 164-143.
راسخ مهند، محمد (1393). درآمدی بر زبان‌شناسی شناختی، چاپ چهارم، تهران: سمت.
رشید آبادی، زکیه و غلامحسین غلامحسین زاده (1392). «بازتاب وجوه عشق در مثنوی با رویکردی به درمانگری آن»، فصلنامۀ عرفان اسلامی، سال 11، شمارۀ 44، صص 167 ـ 179.  
زرقانی، سید مهدی و مریم آیاد (1393). «تطور استعارة عشق از سنایی تا مولانا»، ادبیات عرفانی، سال ششم، شمارۀ 11، صص 43-80.
زرقانی، سید مهدی؛ مهدوی، محمد جواد و مریم آیاد (1392). «تحلیل شناختی استعاره‌های عشق در غزلیات سنایی»، جستارهای ادبی، شمارۀ 183، صص 1 ـ 30.
فرامرز قراملکی، احد (1390). «چالش رازی و مولوی در عشق و دوستی». پژوهش‌نامۀ عرفان، دورۀ 3، شمارۀ 5، صص 115 ـ 135.  
کاظم شیرودی، مرتضی؛ دیباجی، سید ابراهیم و غلامعباس رضایی هفتادر (1396). «جاودانگی عشق الهی با تکیه بر آیات قرآن در سروده‌های ابن فارس و مولوی»، پژوهش دینی، دوره 17، شمارۀ 35، صص 86 ـ 105.  
لیکاف، جورج و مارک جانسون (1397). استعاره‌هایی که با آنها زندگی می‌کنیم، ترجمۀ جهانشاه میرزابیگی، چاپ اول، تهران: آگاه.
هاشمی، زهره (1394). عشق صوفیانه در آیینة استعاره، چاپ اول، تهران: نشر علم.