1
گروه زبان و ادبیات انگلیسی و زبان شناسی، دانشکدۀ زبان و ادبیات، دانشگاه کردستان
2
گروه زبان و ادبیات انگلیسیف دانشگاه رازی
3
گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه رازی
10.30465/lir.2022.38533.1394
چکیده
شعرشناسی شناختی بهعنوان یکی از شاخههای مطرحشده در علوم شناختی، به خواننده امکانمیدهد تا با کمک ابزارها و عناصر سازندۀ متن به تحلیل آن بپردازد. از اینرو، هدف از انجام پژوهش حاضر شناسایی عناصر سازندۀ شعر، گزیدهای از اشعار شیرکو بیکس با عنوان «معروف آقایی شعری موزون و بارانی جوانمرگشده» از مجموعۀ «چراکانی سهر ههلهمووت»(چراغهایی بر فراز قله) میباشد که با روش توصیفی-تحلیلی و بر اساس انگارۀ جهانهای متن ورث (1999) انجام گرفته است. لایههای مختلف شعر شیرکو بیکس که با عزیمت از جهان متن اصلی به جهانهای زیرشمول و سپس بازگشت به جهان متن اصلی همراه بود، مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد که مهمترین ویژگی اشعار وی، استفاده از اسامی خاص، استعارههای مفهومی و نیز کاربرد قید بهعنوان مهمترین عناصر جهانساز در ساخت جهانهای زیرشمول و جهان متن میباشد. همچنین، استفاده از فرایندهای ذهنی در ساخت جهانهای زیرشمول و استفاده از فرایندهای رابطهای و مادی در ساخت جهان متن از مهمترین گزارههای نقشگستر بهشمار میروند. یافتهها حاکی از آن است که در گزیدۀ بررسیشده، علت گرایش به خواندن این اشعار در بسامد بالای جهانهای زیرشمول آرزو و یکیشدن جهان گفتمان و جهان متن در یکدیگر و از میانبرداشتهشدن لایۀ میان آن دو است.
دهقان, مسعود, حیدری, بهمن, & قیطوری, عامر. (1402). کاربست انگارۀ جهان های متن در اشعار شیرکو بیکس: رویکرد شعرشناسی شناختی. پژوهش های بین رشته ای ادبی, 5(10), -. doi: 10.30465/lir.2022.38533.1394
MLA
مسعود دهقان; بهمن حیدری; عامر قیطوری. "کاربست انگارۀ جهان های متن در اشعار شیرکو بیکس: رویکرد شعرشناسی شناختی". پژوهش های بین رشته ای ادبی, 5, 10, 1402, -. doi: 10.30465/lir.2022.38533.1394
HARVARD
دهقان, مسعود, حیدری, بهمن, قیطوری, عامر. (1402). 'کاربست انگارۀ جهان های متن در اشعار شیرکو بیکس: رویکرد شعرشناسی شناختی', پژوهش های بین رشته ای ادبی, 5(10), pp. -. doi: 10.30465/lir.2022.38533.1394
VANCOUVER
دهقان, مسعود, حیدری, بهمن, قیطوری, عامر. کاربست انگارۀ جهان های متن در اشعار شیرکو بیکس: رویکرد شعرشناسی شناختی. پژوهش های بین رشته ای ادبی, 1402; 5(10): -. doi: 10.30465/lir.2022.38533.1394