درعرصه ادبیات و سینمای ایران معاصر -کمابیش همانند جریانهای هنری جهانی- عموماً ژانرها و رویکردهای هنری با حفظ وجوه تمایز خود زیست میکنند.بویژه فاصله میان رویکردهای عینیت گرایانه(objective) رئالیستی و رهیافتهای ذهنیتگرایانه (subjective) عرفانی، باید ملموستر باشدچرا که درنگاه اول، پیوند این دو متناقض به نظر میرسد،اما در اخیرا شاهد رخدادهایی هستیم که مرز ژانرهای ادبی و هنری کمرنگ میشودوبرخی متنهای ادبی یافیلمها به سوی بیناژانری حرکت کردهاند.درجریانهای فکری بینالاذهانی جامعه مدرن،شکلگیری بیناژانری افزونتر ازادب و هنر کلاسیک و زمان تسلط رمانتیسم صورت گرفته است ودرمتن ادبی و هنری،مفاهیم یا درونمایهها ومضامین ژانرهای مختلف رقیب،گاه باهم درآمیخته وآشتی کردهاند.درقلمرو فرهنگ،هنر وادب ایران، چنین آثاری ممکن است روابط بینامتنی استوار بامیراثهای غنی ایرانی - اسلامی در عالم هنر و ادبیات پیدا کنند و در تراز سرآمدی جای بگیرند. فیلم خورشید مجیدمجیدی با تحولی بارز نسبت به دیگرآثار،واجدچنین ویژگیهایی شده است.مجیدی موفق شدقدسیت وشاخصههای عالم غیب رادر مؤلفههای ژانر رئالیستی فیلم خود؛بازبتاباند و ممزوج سازد در فضا و درونمایهای عرفانی بنشاند و با این ترکیب نغز، فیلمی بیناژانری ونوآورانه عرضه کند.مسئله این پژوهش،کاویدن وجوه ظهور این بیناژانریت متمایزوبدیع است که به نظر میرسد بانظریهها و مبانی تحولات متنپژوهانه دهههای اخیر سازگار باشد.روش تحقیق، توصیفی-تحلیلی است و برمبنای نمادشناسی و باترکیبی از تحلیل گفتمان، نقدژانرونظریههای متنشناختی وبینامتنی،چهارچوب نظری آن شکل گرفته است.چشمانداز نتیجه تحقیق،نشانگرظهور شاخصههای بیناژانری رئالیستی – عرفانی درفیلم خورشیدمجیدمجیدی است و اودر این فیلم توفیق یافت تا واقعیت را با معرفت قدسی و عرفان و محبت باهم در بیامیزدواز حیث درونمایه،نوآوری و ژرفنگری ویژهای رادر این فیلم به منصّه ظهور برساند.
زرینکوب، حمید (1358)، چشمانداز شعر نو فارسی، تهران: نشر توس
شایگان، داریوش، (1388)، بتهای ذهنی و خاطره ازلی، چاپ هفتم، تهران: امیرکبیر.
شمس لنگرودی (1370)، تاریخ تحلیلی شعر نو، جلد سوم و چهارم، تهران: مرکز
طاهری، قدرت الله (1393)، بانگ دربانگ، طبقهبندی، نقد و تحلیل جریانهای شعری معاصر ایران، (1357-1380) تهران: علمی
عبداللهیان، حمید (1378) کارنامه نثر معاصر، تهران: نشر پایا
قاسمزاده سیدعلی و سعید بزرگ بیگدلی (1396)، رمان اسطورهای (نقد و تحلیل جریان اسطورهگرایی در رماننویسی فارسی)، تهران: نشر چشمه
قبادی، حسینعلی (1381)، "حماسه عرفانی یکی از انواع ادبی در ادبیات فارسی"، مجله پژوهش زبان و ادبیات فارسی، سال یکم، شماره یک.
قبادی، حسینعلی (1390)، "بازشناسی و تبیین یک ژانر ناشناخته در ادب فارسی"، مجموعه مقالات، نقدنامه نخستین همایش ملی نظریه و نقد ادبی در ایران، به کوشش محمود فتوحی، تهران خانه کتاب.
قبادی، حسینعلی و خسروی شکیب، محمد (1388)، آیین آیینه (تحلیل سیر تحول نمادپردازی در فرهنگ و ادبیات فارسی)، تهران: دانشگاه تربیت مدرس.
قبادی، حسینعلی و عباسی، حجت، (1388)، آیینههای کیهانی واکاوی و بازنمایی شبکههای نمادپردازی در غزلیات شمس، تهران: ریرا.
قبادی، حسینعلی و همکاران، (1395)، جان جهان تحلیل چشم اندازهای پیامهای جهانی ادبیات فارسی، تهران: انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی.
کمپبل، جوزف (1392)، قهرمان هزار چهره، ترجمه شادی خسرو پناه، (1392)، مشهد، گل آفتاب.
میرعابدینی، حسن. (1386) صدسال داستاننویسی در ایران، تهران: نشر چشمه
قبادی,فاطمه و قبادی,حسینعلی . (1402). تحلیل زایش «رئالیسم عرفانی» در سینما و ادبیات ایران تحلیل تلفیقِ معرفت قدسی، محبت و واقعیت در فیلم «خورشید» مجید مجیدی. پژوهش های بین رشته ای ادبی, 5(9), 243-281. doi: 10.30465/lir.2022.38836.1413
MLA
قبادی,فاطمه , و قبادی,حسینعلی . "تحلیل زایش «رئالیسم عرفانی» در سینما و ادبیات ایران تحلیل تلفیقِ معرفت قدسی، محبت و واقعیت در فیلم «خورشید» مجید مجیدی", پژوهش های بین رشته ای ادبی, 5, 9, 1402, 243-281. doi: 10.30465/lir.2022.38836.1413
HARVARD
قبادی فاطمه, قبادی حسینعلی. (1402). 'تحلیل زایش «رئالیسم عرفانی» در سینما و ادبیات ایران تحلیل تلفیقِ معرفت قدسی، محبت و واقعیت در فیلم «خورشید» مجید مجیدی', پژوهش های بین رشته ای ادبی, 5(9), pp. 243-281. doi: 10.30465/lir.2022.38836.1413
CHICAGO
فاطمه قبادی و حسینعلی قبادی, "تحلیل زایش «رئالیسم عرفانی» در سینما و ادبیات ایران تحلیل تلفیقِ معرفت قدسی، محبت و واقعیت در فیلم «خورشید» مجید مجیدی," پژوهش های بین رشته ای ادبی, 5 9 (1402): 243-281, doi: 10.30465/lir.2022.38836.1413
VANCOUVER
قبادی فاطمه, قبادی حسینعلی. تحلیل زایش «رئالیسم عرفانی» در سینما و ادبیات ایران تحلیل تلفیقِ معرفت قدسی، محبت و واقعیت در فیلم «خورشید» مجید مجیدی. پژوهش های بین رشته ای ادبی, 1402; 5(9): 243-281. doi: 10.30465/lir.2022.38836.1413