نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه آموزشی زبان و ادبیات فارسی، عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

2 دانش‌آموخته دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایران

چکیده

ادبیات و خصوصاً داستان‌هایی که برای کودکان نوشته می‌شود، اگر براساس شناخت درست از شخصیت و روحیات کودکانه و روانشناسی دوران کودکی نوشته شده باشد، نه تنها می‌تواند در برآورده‌شدن بعضی از نیازهای کودک، یاری‌رسان باشد، بلکه در تقویت توانمندی کودکان در برآوردن نیازهایشان نیز می‌تواند نقش موثری داشته باشد و در این مهم والدین و مربیان کودک را یاری کند.

از آنجا که نیازهای شخصیت‌های داستانی رفتارهای آن‌ها را شکل و جهت می‌دهد و اینگونه حوادث داستان به وجود می‌آید و در حقیقت برانگیختگی یک نیاز موجد ناپایداری در خط داستانی می‌شود، می‌توان بر اساس نظریه گلاسر به تحلیل شخصیت‌های داستانی در داستان‌های کودکانه و در نهایت تبیین جنبه درمانی و میزان اثربخشی داستان‌ها در شخصیت و بهبود سلامت روانی مخاطبان کودک پرداخت.

در این پژوهش به منظور رسیدن به این هدف، آثار داستانی (تألیف و ترجمه) برگزیده (آثاری که بیشترین جوایز را به خود اختصاص داده‌اند) در بازه زمانی 1300-1390، براساس کتاب برگ‌های ماندگار (حدوداً 145 داستان)، گزینش شدند. پس از گزینش آثار، شخصیت‌های داستانی (اصلی و فرعی) در همه داستان‌ها استخراج شدند؛ سپس به تبیین نیازهای شخصیت‌ها در داستان پرداخته شد و اینکه برانگیختگی این نیازها به چه انتخاب‌هایی منجر می‌شود و نوع انتخاب شخصیت‌ها چه تأثیری در سرنوشت آن‌ها دارد و سپس مقایسه‌ای میان نیازهای پنجگانه صورت گرفت.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

اتکینسون، ریتا ال و همکاران (1383). زمینه روانشناسی هیلیگارد، جلد اول، تهران: رشد.
اشرف‌نظری، علی (1386). نگرش مدرن به مفهوم قدرت، پژوهشنامه حقوق و علوم سیاسی، 2 (4)، 123-140.
پریرخ، مهری (1382). نقش ادبیات کودکان و نوجوانان در پاسخگویی به نیازهای آنان، فصلنامه علمی پژوهشی کتابداری و اطلاعرسانی، 6 (3)، 23-36.
پریرخ، مهری. (1388). داستان، همچون ابزاری برای کمک به کودکان و نوجوانان در مقابله با مشکلات، بررسی داستان­های کودکان با رویکرد کتاب درمانی، پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان، شماره47.
جان‌بزرگی، مسعود و آیت‌الله سید محمد غروی (1395). نظریه‌های نوین روان‌درمانگری و مشاوره؛ اصول، فنون و مطابقت‌های فرهنگی، تهران: سمت.
شفیع‌آبادی، عبدالله (1391). نظریه‌های مشاوره و رواندرمانی، چاپ نوزدهم، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
شکرآبی زاهد، حمیده (1392). کتابشناسی کتاب‌های برندۀ کودکان و نوجوانان (1300-1390)، تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
شیبانی، شهناز، مجید یوسفی لویه و علی دلاور (1386). «تأثیر قصه‌درمانی بر کاهش علایم افسردگی در کودکان افسرده»، پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، 6 (4)، 893-916.
صاحبی، علی (1388). تمثیل‌درمان‌گری؛ کابرد تمثیل در بازسازی شناختی، تهران: سمت.
کریم‌پور، لیلا و همکاران (1395). بررسی شخصیت‌های قهرمان و ضدقهرمان در چند اثر داستانی دهه‌های هفتاد و هشتاد، فصلنامه زیبایی‌شناسی ادبی، 14 (28)، 24-68.
رضایی، سمیه و همکاران (1399). «تحلیل روانشناختی نیاز به آزادی در شخصیت‌های داستانی داستان‌های برگزیده کودک و نوجوان براساس نظریه ویلیام گلاسر»، پژوهشنامه کتابداری و اطلاع‌رسانی، شماره1، صص224-253.
گلاسر، ویلیام (1380). مدارس بدون شکست، تهران: رشد.
گلاسر، ویلیام (1382). نظریه انتخاب؛ روانشناسی نوین آزادی شخصی، ترجمه مهرداد فیروزبخت، تهران: رسا.
نیک‌منش، زهرا و یحیی کاظمی (1389). «تاثیر الگوی آموزش خوش‌بینی به روش قصه‌گویی بر کاهش افسردگی کودکان»، روان‌شناسی معاصر، 5 (1).
یوسفی لویه، مجید و متین آذر (1385). «تأثیر قصه‌درمانی بر راهبردهای رویارویی کودکان با مشکلات یادگیری»، فصلنامه کودکان استثنایی، 6 (2)، 600- 622.