نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
دانشیار زبان و ادبیات فارسی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران
چکیده
لیکاف و جانسون، استعاره را ابزاری شناختی میدانند که بواسطة چیزی متعارف و تجربی، چیزی دیگر را میشناسیم. از نظر آنان استعاره در سراسر زندگی روزمره و نه تنها در زبان، که در اندیشه و عمل ما جاری است و نظام مفهومی معمول ما که در چارچوب آن میاندیشیم و عمل میکنیم، ماهیتی اساساً استعاری دارد. آنان مدّعیاند در نظریههای سنتی، به رابطة استعاره با تفکر توجّه نشده است؛ بلکه فقط به تعابیر زبانی استعارهها در شعر و ادبیات توجه کردهاند و بین زبان روزمره و زبان ادبی تمایز نهادهاند. از این رو تعریف جدید را در تقابل با استعارة زبانی، استعارة مفهومی نامیدند که دارای ویژگیهای چون یکسویگی نگاشت و اصل تغییر ناپذیری است و به انواعی چون استعاره متعارف و نو و تصویری تقسیم میشود. در این مقاله، نظریة استعاره مفهومی و برخی از تناقضهای درونی آن را نقد کردهایم که برخی از نتایج عبارتند از: شناخت و فهم استعاری نیست بلکه قیاسی است؛ استعاره مبتنی بر شباهت است و تغییر ناپذیری اصل معتبری نیست.
کلیدواژهها
موضوعات
Afrashi, A., & Hesami, T. (2013), "Analysis of conceptual metaphors in a new classification based on examples from Persian and Spanish languages", Journal of Comparative Linguistics Research, Vol. 3, No. 5. [In Persian]
Ali Aghaei, S. et al. (2020), "A Cognitive Approach to the Metaphor of Love in the Poems of Shirko Bikas", Literary Interdisciplinary Research, Vol. 2, No. 4. [In Persian]
Barcelona, A. (2011), Metaphor and metonymy at the crossroad: A Cognitive perspective, translated by Farzan Sojoudi et al., Tehran: The Role of the World. [In Persian]
Dirven, R. & Mendoza, F.j.r. (2010), "Looking back at 30 years of Cognitive Linguistics". In "Cognitive Linguistics in Action: From Theory to Application and Back". Berlin, Germany/New York, NY: Mouton de Gruyter. Pp: 13-70.
Frye, N. (2012), Anatomy of Criticism: Four Essays, translated by Saleh Hosseini, Tehran: Niloufar.
Halliwell, S. (2009), Aristotle's Poetics, translated by Mehdi Nasrollahzadeh, Tehran: Minuye Kherad.
Jorjani, A (1995), Asrar al-Balaqa, Translator: Jalil Tajlil. Tehran: Univercty of Tehran.
Kofman, S. (2015), Nietzsche and Metaphor, translated by Leila Kouchakmanesh, Tehran: Game naw.
Lakoff, G. & Johnson, M (2015), The metaphors we live by. Translator: Hajar Agha Ebrahimi, Tehran: Elm.
Lakoff, G. & Johnson, M. (2015), philosophy in the flesh: the embodied mind and its challenge to western thought. Translator: Jahanshah Mirza Beigi, Tehran: Agah.
Lakoff, G. (1992), "The Contemporary Theory of Metaphor", in Andrew Ortony (ed.) Metaphor and Thought (2nd edition), Cambridge University Press. 202- 251.
Lakoff, G. (2011), "The Contemporary Theory of Metaphor", in: Metaphor is the basis of thinking and tools of aesthetics. Translators: Farhad Sasani et al., Second Edition, Tehran: Surah Mehr.
Nilipour, R. (2015), Cognitive Linguistics, Tehran: Hermes. [In Persian]
Partovi, A. et al. (2019), "Conceptual metaphor of" sadness "in two types of poetry, elegy and imprisonment", Literary Interdisciplinary Research, Vol. 1, No. 1. [In Persian]
Rasekh Mahand, M. (2014), An Introduction to Cognitive Linguistics, Tehran: Samat. [In Persian]
Richards, I.A. (2003), Philosophy of Rhetoric, translated by Ali Mohammadi Asiabadi, Tehran: Qatreh. [In Persian]
Rumi, J. M. (1997), Kolliyat of Shams Tabrizi, Tehran: Amir Kabir.
Rumi, J. M. (2003), Mathnavi Ma'navi, by Tawfiq Sobhani, fifth edition, Tehran: Rozaneh.
Saadi, Mosleh al-Din (2006), Saadi's generalities, edited by Mohammad Ali Foroughi, Tehran: Hermes. [In Persian]
Saeb Tabrizi (1985), Divan, by Mohammad Qahraman, Volume One, Tehran: Elmi va Farhangi.
Safavi, K. (2003), "A discussion on visual schemas from the cognitive semantics", Nameh farhangestan, Vol. 6, No. 1. [In Persian]
Safavi, K. (2004), An Introduction to Semantics, Tehran: Surah Mehr. [In Persian]
Safavi, k. (2012), Scattered writings. Book II: Semiotics and Literary Studies. Tehran: Elmi. [In Persian]
Safavi, k. (2017), Metaphor. Tehran: Elmi. [In Persian]
Sanai (1950), Hadigheh Al-Haqiqa, edited by Mohammad Modarres Razavi, Tehran: Sepehr Printing House.
Shabanlu, A.R (2020), " The Mythical Foundation of the Conceptual Metaphor Of Death In Rumi's Masnavi", Pizhuhish-I Zaban va Adabiyyat-I Farsi, Vol. 58. [In Persian]
Shabanlu, A.R. (2019), " The Critique of Unidirectionality in Conceptual Metaphor Theory ", Kohan nameh Adab Parsi, p. 10, p. 2. [In Persian]
Shabanlu, A.R. (2019), " The Quranic Origins of Conceptual Metaphors of Death in Mawlawi's Mathnawi", Quranic Studies and Islamic Culture, Vol. 3, No. 3. [In Persian]
Shabanlu, A.R. (2022), " Cultural Foundation of Metaphors of Love in Rumi's Works", Literary Language Research Journal, Vol. 1, No. 1. [In Persian]
Vellek, R. (1994), A History of Modern Criticism, translated by Saeed Arbab Shirani, Volume 1, Tehran: Niloufar.
Vellek, R. (1995), A History of Modern Criticism, translated by Saeed Arbab Shirani, Volume 2, Tehran: Niloufar.
Vellek, R. (2004), A History of Modern Criticism, translated by Saeed Arbab Shirani, Volume 5, Tehran: Niloufar.
Vellek, R. (2010), A History of Modern Criticism, translated by Saeed Arbab Shirani, Volume 8, Tehran: Niloufar.
Weinsheimer, J. (2010), Philosophical Hermeneutics and Literary Theory, translated by Masoud Olya, Tehran: Qoqnus.