نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
دانشگاه علّامه طباطبائی، تهران، ایران
چکیده
در دنیایی که تعامل و مواجهه با دیگری و بیگانه و همزیستی با وی، حقیقتی انکارناپذیر محسوب میگردد، ارائۀ راهکاری برای اجرای بیخطرترین و مسالمتآمیزترین شیوههای تعامل و همزیستی منظور نظر تمامی اندیشمندان میانفرهنگی با رویکردهای گوناگونشان محسوب میشود. به باور اندیشمندان میانفرهنگی، این شیوهها از مسیرِ چگونگی فهمِ- خود- از- دیگری- میگذرد. اهمیتِ شیوههای تعامل، گفتوگو و درک دیگری، گفتمان میانفرهنگی را به شیوهای مبسوط، به مسألۀ فهم از دیدگاه هرمنوتیکِ میانفرهنگی متمرکز کرده است. بازتاب رفتارهای هر فرهنگ نسبت به فرهنگهای بیگانه، معیاری برای تحلیل جهانبینی فرهنگها نسبت به یکدیگر است که در زبان، عقاید، آداب و رسوم، قوانین و فرهنگ هر ملت جریان دارد. شعر و هنر را نیز از آن جهت که بازتابی از حقایق جهانند، میتوان منبع مناسبی برای بررسیِ نوع فهم حقیقتِ ذاتِ دیگری در یک فرهنگ و تلقیِ-خود- در رویارویی با فرهنگ بیگانه دانست. در این پژوهش با بررسی مجموعه شعر « طفلی به نام شادی» شفیعیکدکنی، نگاه شاعر به دیگری، بیگانه، فهم و درک دیگری و شیوههای تعامل با آن از منظر هرمنوتیک آنالوژیکِ مال، دیالوگ چندسویهی کیمرله و نیز پولیلوگ ویمر، مورد مداقه قرار گرفته است. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که اهمیت حضور، درک هویت، تعامل و همسخنیِ با دیگری ضمن پاسداشت هویت خودی در جامعهای اسلامی و نیز درک تفاوتهای میان خود و بیگانه، از درونمایههای برجستۀ مجموعه شعرِ «طفلی به نام شادی» و همسو با آرمانهای مدّ نظر اندیشمندان هرمنوتیک میانفرهنگی است.
کلیدواژهها
موضوعات
مشکات،محمد و علیاصغر مصلح ( 1397). «فلسفۀ میانفرهنگی بر مبنای فلسفۀ فرهنگ هردر». فصلنامۀ حکمت و فلسفه سال ۱۴ شماره ۵۴، صص 137-163.