نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

2 دانشجوی دکترای هنرهای اسلامی، دانشکده هنرهای صناعی اسلامی، دانشگاه هنراسلامی تبریز، تبریز، ایران

چکیده

اسطوره-آیین سارای یکی از روایت های مشهور و مشترک در میان مردم آذربایجان (ایران و جمهوری آذربایجان) است. این اسطوره-آیین، روایت عشق دختر و پسری است که در اثر غیبت عاشق و ظلم خانِ روستا به خودکشی معشوق می انجامد. این اسطوره-آیین در ادبیات و هنر مردم این مناطق ریشه دوانده و دارای بار ارزشی بالایی در فرهنگ این منطقه است. نگارندگان در این پژوهش که به شیوه ی توصیفی-تحلیلی انجام شده است، تلاش کرده اند تا الگوی عشق را در این روایت، بررسی نموده و اصلی ترین ویژگی آن را استخراج نمایند. مطابق مطالعات انجام شده، مطابق با نظریه ی رنه ژیرار، قربانی شدن معشوق در نتیجه ی میل به تقلید و به دست آوردن دختری که اغلب مردان روستا خواهان وی هستند، توسط خان روستا و گسترش خشونت در میان افراد روستا در جهت حفظ ناموس روستا که نامزد مرد دیگری است ، اصلی ترین الگو برای این روایت شناخته شده است. در این ماجرا، خودکشی معشوق به عنوان تنها راه حل برون رفت از این مناقشه در جهت حفظ اصالت، وفاداری و آزادگی یک زن و در عین‌حال، ممانعت از آسیب دیدن سلامت و امنیت روستا توسط خان است. پس از این قربانی شدن، قربانی تبدیل به یک اسطوره شده و از آیین سارای که به واسطه ی ادبیات شفاهی و کتبی، موسیقی، شعر، تئاتر و سینما نمود می یابد، پشتیبانی می‌کند.

کلیدواژه‌ها

افخمی، بهروز. زینالی اُناری، محمد. (1396). «بازنمایی میراث ناملموس سارای در فرهنگ شهروندان زن اردبیل». دوماهنامه فرهنگ و ادبیات عامه. سال پنجم. شماره 14. صص 1-22.
امیرقاسمی، مینو. (1391). درباره قصه­های اسطوره­ای. تهران: نشر مرکز.
باستانی پاریزی، محمدابراهیم. (1389). گذار زن از گدار تاریخ. چاپ سوم. تهران: نشر علم.
بزی، کلثوم، حاتم، غلامعلی. (1392). «اسطوره­کاوی نقوش سنگ­نگاره­های ناهوک سراوان و بررسی حضور آن در زندگی انسان امروز منطقه». فصلنامه هنرهای تجسمی نقش­مایه. سال 17. شماره 7. صص 7-15.
ترک­لادانی، صفورا. رضایی، پری. (1398). «از ادیسه هومر تا سارای افسانه فلکلور آذری (بررسی تطبیقی)». سال 11. شماره 21. صص 1-22.
حسین­زاده یزدی، محمد. (1396). «پارادایم؛ افسانه یا واقعیت (تحلیل معناشناختی، خاستگاه و ارزیابی)». فصلنامه معرفت فلسفی. سال 14. شماره 3. صص 11-134.
حق­پرست، لیلا. صالحی­نیا، مریم. (1394). «رمزگشایی الگوی اسطوره­ای نجات خورشید در هفت­خان». مجله علمی-پژوهشی جستارهای ادبی. شماره 188. صص 49-66.
رضاپور، علی. رضاپور، رقیه. (1391). «روح تراژیک عاشقانه­های عاشیقی. کتاب ماه ادبیات». شماره 64. صص 52-56.
ساعی، حسین. (1392). سارا و خان چوپان: آپاردی سئللر سارانی: عاشیق داستانلاری. تبریز: زرقلم.
سفیدگر شهانقانی، حمید. (1389). «عناصر فلکلور آذربایجان در اشعار استاد شهریار». فرهنگ مردم. شماره 10. صص 88-114.
عاصم­کفاش اردبیلی، صالح. (1373). قانلی سحر. اردبیل: بهنگام.
قرشی، امان­الله. (1389). آب و کوه در اساطیر هند و ایرانی. چاپ دوم. تهران: هرمس.
کریمی فیروزجایی، علی. اکبری، الهام. (1395). «تحلیل داستان سارای از دیدگاه نشانه­شناسی بارت». دوفصلنامه تخصصی مطالعات داستانی. سال چهارم. شماره دوم. صص 55-68.
کوپر، جی.سی. (1383). فرهنگ مصور نمادهای سنتی. ترجمه ملیحه کرباسیان. تهران: نشر فرشاد.
ملکی، ابراهیم. (1389). «بررسی بازنمایی زنان در ترانه­های فلکلوریک لکی و لری». فصلنامه علوم اجتماعی. شماره 49. صص 219-250.
نامورمطلق، بهمن. (1388). «گذر از اسطوره­سنجی به اسطوره­کاوی (بررسی دو روش اسطوره­ای و روابط آنها)». پژوهشنامه فرهنگستان هنر. شماره 14. صص 92-108.
ـــــــــــــــــ. (1397). درآمدی بر اسطوره­شناسی؛ نظریه­ها و کاربردها. چاپ دوم. تهران: سخن.
ـــــــــــــــــ. (1398). اسطوره­کاوی عشق در فرهنگ ایرانی. تهران: سخن.
نباتی، سید ابوالقاسم. (1372). دیوان اشعار ترکی. تدوین سعید محمدزاده صدیق. تبریز: احرار نشریاتی.
یونگ، کارل گوستاو. (1389). انسان و سمبل­هایش. ترجمه محمد سلطانیه. تهران: جامی.
 
Girard, R. (2005). Violence and the Sacred.  University of New York at Buffalo.
Haven, Cynthia L. (2018). Evolution of Desire: A Life of René Girard. MSU Press.
Rougemont, Denis. (1961). Les mythes de l'amour. French: Gillimard
Segal, R. (2004). Myth A Very Short Introduction. Oxford University Press.