اخوت، فرزانه (1388). «نگاهی بر بازنویسیهای مثنوی مولوی برای کودکان و نوجوانان». پژوهشنامۀ فرهنگ و ادب، شماره 9، صص 396-417.
انصاری، پریا. فرزاد، عبدالحسین (1397). ارائۀ شاخصهای مطلوب بازنویسی و داستان گزینی آثار حماسی در ادبیات کودک و نوجوان (با تاکید بر شاهنامه فردوسی)، پژوهشنامۀ ادب حماسی. شماره 26 ، صص 13-50.
ایمن(آهی)، لیلی. خمارلو (میرهادی)، توران. دولتآبادی، مهدخت (1352). گذری در ادبیات کودکان. تهران: شورای کتاب کودک.
باقری، خسرو (1378). نگاهی دوباره به تربیت اسلامی. تهران: مدرسه.
پایور،جعفر (1370). مقدمهای بر بازنویسی بازآفرینی در ادبیات کودک و نوجوان. تهران: گودرزی.
پایور،جعفر (1380 الف). شیخ در بوته؛ روشهای بازنویسی و بازآفرینی و ترجمه و پرداخت در آثار ادبی. تهران: اشراقیه
پایور،جعفر (1380 ب). «بررسی چند دهه بازنویسی از مثنوی». کتاب ماه کودک و نوجوان، شماره 43، صص 16-22.
پورنامد اریان، تقی (1384). در سایۀ آفتاب. تهران: سخن.
تاجینژاد، سارا (1392). نقد و تحلیل بازنویسیهای پس از انقلاب اسلامی از مثنوی مولوی برای کودکان و نوجوانان، پایاننامۀ کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی، هرمزگان، دانشکده ادبیات و علوم انسانی.
جعفرنژاد، آتش (1363). ۳۹ مقاله دربارۀ ادبیات کودکان. تهران: شورای کتاب کودک.
حجوانی، مهدی (1380). «فقدان روشمندی؛ تاملی بر روششناسی نقد ادبیات کودکان». پژوهشنامۀ ادبیات کودک و نوجوان، شماره 17، صص 157-170.
حسینی کسنویه، شهلا (1397). تحلیل دیدگاههای اندیشمندان معاصر در زمینۀ تربیت اوان کودکی به منظور ارائۀ الگو. رسالۀ دکتری فلسفۀ تعلیم و تربیت، خوراسگان، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی.
خانی، مریم (1394). نقد و بررسی بازنویسیهای خلاق داستانهای مثنوی برای کودکان ونوجوانان (براساس 20 اثر برگزیده)، پایاننامۀ کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی، سمنان، دانشکده علوم انسانی.
خسرونژاد، مرتضی (1378 الف). « معصومیت و تجربه در شعر کودک». مجلۀ علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، دورۀ پانزدهم، شمارۀ 1، صص85-112.
خسرونژاد، مرتضی (1378 ب). «مفهوم کودکی و هدف ادبیات کودک». مجلۀ علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، دورۀ بیست و دوم، شمارۀ 4، صص 154-168.
رازانی، بهمن (1355). پژوهشی اجمالی در زمینۀ ادبیات کودکان، تهران: شرق.
سهراب(مافی)، معصومه (1372). ۱۷ مقاله دربارۀ ادبیات کودکان. تهران: شورای کتاب کودک.
شعاری نژاد، علیاکبر (1347). اصول ادبیات کودکان. تهران: سروش.
سیدآبادی، علیاصغر (1380). «ادبیات کودکان متوسط؛ تاملی در مبحث مخاطبشناسی ادبیات کودک و نوجوان». پژوهشنامۀ ادبیات کودک و نوجوان، شماره 25، صص 11-20.
فاضلی، مهبود. نصر اصفهانی، ریحانه (1397). «بررسی اصول و معیارهای بازنویسی برای کودکان و نوجوانان (مطالعۀ موردی: داستانهای شاهنامه فردوسی)». مجلۀ ادبیات کودک و نوجوان. دانشگاه شیراز.
عزیزی علویجه، طوبی (1392). بررسی شیوههای بازنویسی و سادهسازی متون کهن ادبی برای کودکان، پایاننامۀ کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی،شهرکرد،دانشکده ادبیات وعلوم انسانی.
کریمی، عبدالعظیم (1385). «نقش علوم تربیتی در ادبیات کودک». کتاب ماه کودک و نوجوان، شماره 101 و 103، صص 11-15.
محمدی، محمدهادی (1378 الف). روششناسی نقد ادبیات کودکان، تهران، سروش.
محمدی، محمدهادی (1378 ب). «چهار محور سازندۀ متن ادبی کودکان»، پژوهشنامۀ ادبیات کودک و نوجوان، شماره 16، صص 12-17.
مرتضائی، پروین (1391). بررسی بازنویسیها و بازآفرینیهای مثنوی مولوی برای کودکان و نوجوانان،منتشرشده از سال 1357تا 1387، رسالۀ دکتری زبان و ادبیات فارسی، شیراز، دانشکده ادبیات و علوم انسانی.
مقدم، مریم (1393). «تحلیل محتوایی۲۰سال بازنویسی مثنوی برای کودکان و نوجوانان». فصلنامۀ پژوهش زبان و ادبیات فارسی، شماره 28، صص 89-110.
مونتهسوری، ماریا (1374). از کودکی تا نوجوانی، ترجمۀ سپیده ویستامهر، تهران: دانشگاه الزهرا.
مونتهسوری، ماریا (1386). کودک در خانواده، ترجمۀ سعید بهشتی، تهران:بینالملل.
نجفی بهزادی، سجاد (1392). بررسی اصول و شیوههای بازنویسی متون کهن ادبی برای نوجوانان، پایاننامۀ کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی، شهرکرد، دانشکده ادبیات و علوم انسانی.
نصر اصفهانی، ریحانه (1388). بررسی اصول و روشهای بازنویسی در ادبیات کودک براساس 20 داستان پرکاربرد، پایاننامۀ کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی، تهران، دانشکده علوم انسانی دانشگاه الزهرا.
هاشمینسب، صدیقه (1371). کودکان و ادبیات رسمی ایران، تهران: سروش.
Lauren L. Kolb. (2019). "Effects of social /emotional lessons in an elementary Montessori environment”. In the Journal of Sophia. St. Catherine University.
Wsmontessori. (June 14, 2020): http://wsmontessori.org/sites/default/files/pdffiles/needs-and-characteristics-of-the-elementary-child.pdf&ved>