مضمون شناسی آثار هنرمندان کرد «ایران، عراق، سوریه » از منظر نقد تخیلی گاستون باشلار با موضوع کرونا

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری هنرهای اسلامی،دانشگاه هنر اسلامی تبریز،تبریز،ایران

2 دانشیار دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

10.30465/lir.2021.34301.1249

چکیده

کرونا، ویروس ناشناخته‌ای است که همه مرزهای طبیعی و انسانی را پشت سر گذاشته است. مرگ دردناک ناشی از این ویروس وعدم شناخت آن، باعث هراس دوچندان در جامعه شده است. یکی از مهم‌ترین عواقب شیوع ویروس کرونا، ایجاد اضطراب اجتماعی در سراسر جهان است و ترس از قرار گرفتن در معرض بیماری، منجر به رفتارهای غیرمعمول در جامعه شده است. ویروس کرونا، هنرمندان کرد را در گوشه‌کنار جهان تحت تأثیر قرار داده و باعث انعکاس آن در آثارشان شده است.
هدف این پژوهش بررسی و تحلیل پیامدهای کرونا، در ﭼﺎرﭼﻮﺑﻲ ﻏﻴﺮ از ﻣﺎﻫﻴﺖ اصلی آن، به‌عنوان ﻣﻀﻤﻮن هنری در آثار هنرمندان کرد در کردستان «ایران، عراق، سوریه، ترکیه» از منظر نقد تخیلی گاستون باشلار است. در این راستا، ابتدا با تنظیم یک فراخوان و پخش آن در فضای مجازی و جامعه، ارتباط با هنرمندان به‌صورت میدانی و ... بالغ‌بر 290 اثر در قالب‌های متفاوت هنری و با محوریت کرونا جمع‌آوری‌شد. سپس با انتخاب آثاریک هنرمند از هر کشور کردنشین «ایران، عراق، سوریه، ترکیه»، به تحلیل و بررسی آثار این چهار هنرمند منتخب از منظر باشلار پرداخته شد. روش نقد تخیلی باشلار در آثار هنرمندان کرد با محوریت کرونا که هدف این پژوهش است به تحلیل شکل‌های تخیل، مانند تصاویر مربوط به ماده و نیز تصاویر تداعی شده عناصر چهارگانه می‌پردازد. روش گردآوری اطلاعات با استفاده از منابع مکتوب و کتاب‌خانه‌ای، میدانی، همچنین شبکه جهانی اطلاع‌رسانی (اینترنت) بوده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات