- اعتصامی، محمّد مهدی (1378). «خیال و تخیّل در کتاب اسفار اربعه»، نامه فرهنگ، شماره ۳۱، صص 101-94.
- افلاطون (۱۳۶0). جمهور، ترجمه فؤاد روحانی، تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب.
- افلاطون (1382). پنج رساله، ترجمه محمود صناعی، چاپ چهارم، تهران: هرمس.
- بختیاری، فاطمه (1394). «تأثیر مفهوم وجود ثابت پارمنیدس و سیلان هراکلیتوس در وجود شناسی افلاطون»، فصلنامه پژوهشهای هستیشناختی، سال چهارم، شماره ۷، صص 121-105.
- برت، آر. ال (1382). تخیّل، ترجمه مسعود جعفری، چاپ دوم، تهران : نشر مرکز.
- بلخاری، حسن (۱۳۸۹) .«سادرشیا و میمسیس، بررسی تطبیقی حکمت هنرهندی و فلسفه هنر یونانی با تکیه بر آرای فلوطین»، فصلنامه حکمت و فلسفه، سال ششم، شماره دوم، صص 45-35.
- رحیمزاده، محمّدرضا (1386). «واژهشناسی تاریخی» گلستان هنر، شماره ۹، صص 59-55.
- رزمگیر، میثم (1392). «قوه خیال و ادراک خیالی از دیدگاه ابنسینا و سهروردی»، معرفت فلسفی، سال یازدهم، شماره دوم، صص 48-27.
- ریتر، یوآخیم؛ گروندر، کارفرید و دیگران (1389). فرهنگنامه تاریخی مفاهیم فلسفه، جلد اوّل فلسفة هنر، ترجمه محمدرضا حسینی بهشتی و همکاران، تهران: مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفة ایران و مؤسسة فرهنگی ـ پژوهشی نو ارغنون.
- زرّین کوب، عبدالحسین (1382 ). ارسطو و فنّ شعر ، تهران: امیرکبیر.
- سلدن، رامان، ویدسون پیتر (1384). راهنمای نظریههای ادبی معاصر، ترجمه عباس مخبر، تهران: طرح نو.
- شاهنده، نوشین (1391). «مفهوم نیستی در نظریه زیباشناختی آدورنو»، کیمیای هنر، سال اوّل، شماره ۳ ، صص82-62.
- شمیسا، سیروس (1383). نقد ادبی، چاپ چهارم، تهران: فردوس.
- ضیمران، محمّد (1390). مبانی فلسفی نقد و نظر در هنر، تهران: نقش جهان.
- عبادیان، محمود (1384). «پدیدارشناسی زیباشناختی از میمسیس تا رئالیسم»، زیباشناخت، شماره ۱۲، صص 17-9.
- فلوطین (1366). تاسوعات، ترجمه: محمّدحسن لطفی، خوارزمی، چاپ اوّل، تهران: خوارزمی.
- فورست، لیلیان (1376). رمانتیسم، ترجمه مسعود جعفری، تهران: نشر مرکز.
- کولریدج، ساموئل تیلور (1971). النظریه الرمانتیکه فیالشعر سیره ادبیه لکولریدج، ترجمه عبدالحکیم حسام، قاهره: کلیه دارالعلوم.
- کروچه، بندتو (1384). کلیّات زیباشناسی، تهران : علمی و فرهنگی.
- گریمال، پیر (1356). فرهنگ اساطیر یونان و روم، ترجمه احمد بهمنش،جلد اوّل، تهران: امیر کبیر.
- معینی، منصوره (1392). شکوه نگاه بررسی نظریههای ادبی ،تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
- مکاریک، ایرناریما (1384). دانشنامه نظریههای ادبی معاصر، ترجمه مهران مهاجر و محمّد نبوی، چاپ اوّل، تهران: آگاه.
- منافی اناری، سالار (1386). «مقایسه عقاید عرفانی نوافلاطونی با نظریات عرفانی ابن سینا»، مقالات و بررسیها، شماره ۴۷ و ۴۸. صص206-228.
- منصورزاده، یوسف (۱۳۹۲).«تحلیلی بر ماهیّت نقاشیهای غار پیش از تاریخ اروپا»، نشریه هنرهای زیبا هنرهای تجسمی، دوره ۱۸، شماره ۲، صص 16-5.
- ولک، رنه (1377). تاریخ نقد جدید، ترجمه سعید ارباب شیرانی، چاپ دوم، تهران: نیلوفر.
- همیلتون، ادیت (1376). سیری در اساطیر یونان و روم،ترجمه عبدالحسین شریفیان، چاپ اوّل، تهران: اساطیر.
- یوهانس، اولا (1384). «تخنه یونانی و طراحی مدرن»، فصلنامه هنر، شماره3، صص 230-218.
- Adorno, Theodor(1997). Aesthetic Theory, Ed. Gretel Adorno and Rolf Tiedemann. Trans. Robert Hullot-Kentor. Minneapolis: University of Minnesota Press.
-Gadamer, Hans-Georg (1998). The Relevence of the Beautiful, Edited by Robert Bernasconi and Translated by Nikolas Walker, Cambridge: Cambridge University Press.
-Gadamer, Hans-Georg (2006). Truth and Method, Translated by J. Weinsheimer and D. G Marshall. 2nd Revised Edition, New York: Continuum Publishing Group.
-Tatarkiewicz, Władysław (1973). «Mimesis», Philip Wiener, Dictionary of Studies the History of Ideas of Selected Pivotal Ideas, New York: Scribner, 2, 225-230.
-Walter Benjamin(1977a), die Lehre vom Ähnlichen in: Gesammelte Werke, Bd II,Frankfurt/M. II,Frankfurt/M.