- آهی، محمد؛ طاهری، محمد (1390)، «جریان شناسی تصوف در سدههای نخستین»، ادب و عرفان، شمارۀ 9، صص 115-127.
- احمدی، بابک، (1381)، کتاب تردید، چاپ اول، تهران: مرکز.
- ارسطو، (1371)، فن خطابه، ترجمۀ پرخیده ملکی، چاپ اول ، تهران: اقبال.
- امیر کاوه، سعید؛ اسلامی، شعیب (1395) «روش اقناع مخاطب در نهج البلاغه»، پژوهشهای اجتماعی اسلامی، شمارۀ 110، صص 175-214.
- بینگر، اتولر(1376)، ارتباطات اقناعی، ترجمۀ علی رستمی، چاپ اول، تهران: مرکز تحقیقات، مطالعات و سنجش برنامهای صدا و سیما.
- پارسا، سیداحمد؛ سعیدی مقدم، محمد (1396) «سبک اقناعی نظامی در بیان مضامین تعلیمی با تکیه بر قصاید»، پژوهشنامۀ ادبیات تعلیمی، سال نهم، شمارۀ سی و پنجم، ص23-50.
- پورجوادی، نصرالله (1383)، «صوفیسم ایرانی و بسط جهانی آن»، ماهنامه ارتباطات فرهنگی، دوره جدید، شماره 12، صص22-36.
حق شناس، علی محمد، (1383)، «آزادی و رهایی در ادبیات»، مطالعات و تحقیقات ادبی،
شمارۀ 3و4، صص39-58.
- خنیفر، حسین؛ ناهید مسلمی، (1396)، روشهای پژوهش کیفی، چاپ اول، تهران: نگاه دانش.
- دهخدا، علی اکبر، لغت نامه دهخدا.
-رشیدیان، بهزاد، (1370)، بینش اساطیری درشعر معاصر، چاپ اول، تهران: نشر گستره.
- رضایی و دیگران، (1393)، « علل و انگیزه های مشارکت اجتماعی صوفیان بر اساس متون نثر عرفانی فارسی سدۀ پنجم و ششم)، پژوهشهای ادب عرفانی (گوهر گویا)، سال هشتم، شمارۀ اول، پیاپی 26، صص 79-110.
- ریچادز، ای .آ (1382)، فلسفه بلاغت، ترجمۀ علیمحمدآسیابادی، چاپ اول، تهران: نقطه.
- سهلگی، محمدبن علی، (1384)، دفتر روشنایی، ترجمۀ محمدرضا شفیعیکدکنی، چاپ اول، تهران: سخن.
- شاکر، مینا (1397)، « اقناع مخاطب در حدیقۀ سنایی»، مجلۀ تاریخ ادبیات، شمارۀ 82، صص 83-112.
- شفیعیکدکنی، محمدرضا (1372)، صور خیال، چاپ پنجم، تهران: آگاه.
- -------، (1383)، «ادراک بیچهگونه هنر»، مجلۀ بخارا، شمارۀ 38، صص 188-196.
- -------، (1384)، «عرفان، نگاه هنری به الاهیات»، مجلۀ بخارا، شمارۀ 43، صص16-34.
- شووان، فریتهوف (1366) «مبانی زیبایی شناسی جامع»، ترجمۀ محمدرضا ریختهگران، فصلنامه هنر، شماره 13، زمستان1365و بهار 1366، صص 20-29.
- شیفر، ریچارد، ال و دیگران، (1382)، آمارگیری نمونهای، ترجمۀ کریم منصورفرد، تهران: سمت.
- صفا، ذبیح الله، (1379)، تاریخ ادبیات ایران، تصحیح و تهیۀ فهرست اعلام محمد ترابی، چاپ بیستویکم، تهران: فردوس.
- فرای ، نورتروپ (1377)، تحلیل نقد، ترجمه صالح حسینی، چاپ اول، تهران، نیلوفر.
- لونگینوس، (1379)، رسالۀ لونگینوس در باب شکوه سخن، ترجمه رضا سیدحسینی، چاپ اول، تهران: نگاه.
- فقیه ملک مرزبان، نسرین،- صابری تبریزی، زهرا (1397)، « شیوههای اقناع خواننده در نقثه المصدور»، فصلنامۀ پژوهش زبان و ادبیات فارسی، شمارۀ پنجاهم، صص 49-76.
- مجد، امید؛ غلامیشعبانی، شفق (1398)، «روشهای اقناع مخاطب در گلستان سعدی»، زبان و ادبیات فارسی، سال 27، شمارۀ 86، صص 179-193.
- مازلو، ابراهام هارولد (1367)، روانشناسی شخصیت سالم، ترجمۀ شیوا رویگریان، تهران: هدف.
- محمد بن منور، (1367)، اسرارالتوحید، تصحیح محمدرضا شفیعی کدکنی، تهران: آگاه.
- مؤذنی، علیمحمد؛ مهری، فاطمه (1389)، «فتوت تصوف مدنی»، تحقیقات زبان و ادب فارسی دانشگاه آزاد اسلامی، سال دوم، شمارۀ 3، صص 157-179.
- --------؛ احمدی، محمد (1393) «درآمدی بر جایگاه فرآیند اقناع در فن خطابه و مطالعات ادبی»، پژوهشنامۀ نقد ادبی و بلاغت، سال3، شمارۀ 2، صص 93-111.
- میبدی، ابوالفضل رشیدالدین (1382) کشف الاسرار وعُده الابرار، تصحیح علیاصغر حکمت، جلد اول، چاپ هفتم، تهران: امیرکبیر.
- ------- (1382) کشف الاسرار وعُده الابرار، تصحیح علیاصغر حکمت، جلد دوم، چاپ هفتم، تهران: امیرکبیر.
- ------- (1382) کشف الاسرار وعُده الابرار، تصحیح علیاصغر حکمت، جلد سوم، چاپ هفتم، تهران: امیرکبیر.
- ------- (1382) کشف الاسرار وعُده الابرار، تصحیح علیاصغر حکمت، جلد چهارم، چاپ هفتم، تهران: امیرکبیر.
- ------- (1382) کشف الاسرار وعُده الابرار، تصحیح علیاصغر حکمت، جلد پنجم، چاپ هفتم، تهران: امیرکبیر.
- ------- (1382) کشف الاسرار وعُده الابرار، تصحیح علی اصغر حکمت، جلد ششم، چاپ هفتم، تهران: امیرکبیر.
- ------- (1382) کشف الاسرار وعُده الابرار، تصحیح علی اصغر حکمت، جلد هفتم، چاپ هفتم، تهران: امیرکبیر.
- ------- (1382) کشف الاسرار وعُده الابرار، تصحیح علی اصغر حکمت، جلد هشتم، چاپ هفتم، تهران: امیرکبیر.
- ------- (1382) کشف الاسرار وعُده الابرار، تصحیح علی اصغر حکمت، جلد نهم، چاپ هفتم، تهران: امیرکبیر.
- ------- (1382) کشف الاسرار وعُده الابرار، تصحیح علی اصغر حکمت، جلد دهم، چاپ هفتم، تهران: امیرکبیر.