1
دانشجوی دکتری معماری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز، تبریز، ایران
2
دانشیار گروه معماری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز، تبریز، ایران
10.30465/lir.2025.46908.1771
چکیده
پژوهش حاضر در راستای مطالعات میان رشته ای، به دنبال واکاوی پیوند بین معماری و ادبیات داستانی شکل گرفته است. معماری به عنوان یک عنصر اصلی در ادوار ادبی همواره نقش اساسی و مهمی ایفا کرده است. معماری تداعی گر با خواندن متون و نوشته های موجود در آثار ادبی به وجود می آید که تداعی گر فضای خیالی در ذهن خواننده می باشد. بدین منظور، هدف این پژوهش تحلیل فضاهای معماری به عنوان یک عنصر اساسی در ادبیات است که با مطالعه و تحلیل کیفی در حوزههای ادبی نمایشنامه، سفرنامه و رمان صورت گرفته است. نتایج حاصل از پژوهش حاکی از آن است که، ادبیات از معماری جدا نیست و برای درک نوشته های موجود در آثار ادبی نیاز به ایجاد فضا در محتوا و متون ادبی است. بدین منظور می توان بیان کرد که تخیل، شالوده ی فضا سازی ذهنی است و مخاطب یا خواننده با آگاهی و تقویت قدرت تخیل، محیط تداعی گر معماری را در متون ادبی درک می کند.
رحیمی اسکوئی,سالار , امینی,سیمین و طوفان,سحر . (1404). جایگاه ادبیات و دریافت محیط از منظر معماری تداعی گر حوزه مطالعاتی: نمایش نامه، سفرنامه و رمان. (e10590). پژوهش های بین رشته ای ادبی, (), e10590 doi: 10.30465/lir.2025.46908.1771
MLA
رحیمی اسکوئی,سالار , امینی,سیمین , و طوفان,سحر . "جایگاه ادبیات و دریافت محیط از منظر معماری تداعی گر حوزه مطالعاتی: نمایش نامه، سفرنامه و رمان" .e10590 , پژوهش های بین رشته ای ادبی, , , 1404, e10590. doi: 10.30465/lir.2025.46908.1771
HARVARD
رحیمی اسکوئی سالار,امینی سیمین,طوفان سحر. (1404). 'جایگاه ادبیات و دریافت محیط از منظر معماری تداعی گر حوزه مطالعاتی: نمایش نامه، سفرنامه و رمان', پژوهش های بین رشته ای ادبی, (), e10590. doi: 10.30465/lir.2025.46908.1771
CHICAGO
سالار رحیمی اسکوئی, سیمین امینی و سحر طوفان, "جایگاه ادبیات و دریافت محیط از منظر معماری تداعی گر حوزه مطالعاتی: نمایش نامه، سفرنامه و رمان," پژوهش های بین رشته ای ادبی, (1404): e10590, doi: 10.30465/lir.2025.46908.1771
VANCOUVER
رحیمی اسکوئی سالار, امینی سیمین, طوفان سحر. جایگاه ادبیات و دریافت محیط از منظر معماری تداعی گر حوزه مطالعاتی: نمایش نامه، سفرنامه و رمان. پژوهش های بین رشته ای ادبی, 1404; (): e10590. doi: 10.30465/lir.2025.46908.1771