نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت مدرس

2 عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس

3 عضو هیئت علمی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تربیت مدرس تهران

10.30465/lir.2024.47395.1791

چکیده

فرهنگ و ادبیّات عامّه از دیرباز به‎عنوان گنجینه‎ای با ارزش و سرمایة معنوی جوامع مورد توجه قرار گرفته و زمینه‎ای برای رشد و بقای ملّت‎ها بوده‎است. در دل فرهنگ عامّه، داستان‎های هزارویک‎شب، بستری مناسب برای انتقال دانش، پرورش نسل جوان و محافظت در برابر نفوذ فرهنگ‎های بیگانه است. این تحقیق ظرفیت فرهنگ و ادبیّات عامّه را از دریچة «بازی‎وارسازی» بررسی می‎کند تا داستان‎های هزارویک‎شب را در جامعة معاصر کاربردی‎تر کند. بازی‌وارسازی یکی از جدیدترین روش‌های ترغیب افراد به انجام کاری بصورت غیرمستقیم است. در واقع مخاطبان نوجوان با انجام بازی‌های ساخته شده براساس حکایت‌های هزارویکشب، ناخودآگاه با داستان کتاب درگیر می‌شوند و در پایان بازی در واقع یک حکایت را مطالعه کرده‌اند. این داستان‎ها با بهره‎گیری از قدرت فرهنگ عامّه، می‎توانند به طور مؤثر ارزش‎های اخلاقی و انسانی را به مخاطبان منتقل کنند و ارتباط آن‎ها را با ادبیات حفظ و تقویت کنند. این مطالعه با الهام از ویژگی‎های هزارویک‎شب، بر بازی‎سازی دو داستان‎ «صیاد» و «غلام دروغگو» که به ترتیب در شب‌های سوم و هجدهم آمده‌اند، برای ایجاد تجربة جذاب و عمیق بازی، تمرکز دارد که نه تنها سرگرم‎کننده، بلکه آموزنده نیز هستند. مراحل تئوریک طراحی بازی در این پژوهش ارائه شده و یک بازی اندرویدی نیز براساس داستان شب هجدهم طراحی شده‌است. گام‌های عملی ارائه شده برای طراحی بازی، علاوه بر دو داستانی که در این پژوهش به آن‌ها پرداخته شده، برای سایر داستان‌ها نیز با تغییراتی قابل پیاده سازی است و روش مناسبی برای جذب جوانان و نوجوانان به سمت ادبیات و فرهنگ غنی ایرانی است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات