نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت مدرس
2 عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس
3 عضو هیئت علمی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تربیت مدرس تهران
چکیده
فرهنگ و ادبیّات عامّه از دیرباز بهعنوان گنجینهای با ارزش و سرمایة معنوی جوامع مورد توجه قرار گرفته و زمینهای برای رشد و بقای ملّتها بودهاست. در دل فرهنگ عامّه، داستانهای هزارویکشب، بستری مناسب برای انتقال دانش، پرورش نسل جوان و محافظت در برابر نفوذ فرهنگهای بیگانه است. این تحقیق ظرفیت فرهنگ و ادبیّات عامّه را از دریچة «بازیوارسازی» بررسی میکند تا داستانهای هزارویکشب را در جامعة معاصر کاربردیتر کند. بازیوارسازی یکی از جدیدترین روشهای ترغیب افراد به انجام کاری بصورت غیرمستقیم است. در واقع مخاطبان نوجوان با انجام بازیهای ساخته شده براساس حکایتهای هزارویکشب، ناخودآگاه با داستان کتاب درگیر میشوند و در پایان بازی در واقع یک حکایت را مطالعه کردهاند. این داستانها با بهرهگیری از قدرت فرهنگ عامّه، میتوانند به طور مؤثر ارزشهای اخلاقی و انسانی را به مخاطبان منتقل کنند و ارتباط آنها را با ادبیات حفظ و تقویت کنند. این مطالعه با الهام از ویژگیهای هزارویکشب، بر بازیسازی دو داستان «صیاد» و «غلام دروغگو» که به ترتیب در شبهای سوم و هجدهم آمدهاند، برای ایجاد تجربة جذاب و عمیق بازی، تمرکز دارد که نه تنها سرگرمکننده، بلکه آموزنده نیز هستند. مراحل تئوریک طراحی بازی در این پژوهش ارائه شده و یک بازی اندرویدی نیز براساس داستان شب هجدهم طراحی شدهاست. گامهای عملی ارائه شده برای طراحی بازی، علاوه بر دو داستانی که در این پژوهش به آنها پرداخته شده، برای سایر داستانها نیز با تغییراتی قابل پیاده سازی است و روش مناسبی برای جذب جوانان و نوجوانان به سمت ادبیات و فرهنگ غنی ایرانی است.
کلیدواژهها
موضوعات