دوره 7 (1404)
دوره 6 (1403)
دوره 5 (1402)
دوره 4 (1401)
دوره 3 (1400)
دوره 2 (1399)
دوره 1 (1398)

آمار و ارقام نشریه

تعداد دوره‌ها   7

تعداد شماره‌ها   15

تعداد مقالات   202

تعداد نویسندگان   373

تعداد مشاهده مقاله   265,256

تعداد دریافت فایل اصل مقاله   78,578

نسبت مشاهده بر مقاله   1313.15

نسبت دریافت فایل بر مقاله   389

تعداد مقالات ارسال شده   1,063

تعداد مقالات رد شده   691

تعداد مقالات پذیرفته شده   177

درصد پذیرش   17

تعداد پایگاه های نمایه شده   15

تعداد داوران   360

 


کسب امتیاز «علمی الف» برای نشریه پژوهش های بین رشته ای ادبی در رتبه بندی نشریات در سال 1403


***کسب درجه Q1 در آخرین ارزیابی نشریه در سال 1403***


مولفان محترم توجه نمایید که مقالات پذیرفته شده در شماره های 1405 به بعد منتشر خواهند شد.


به اطلاع می‌رساند دوفصلنامه علمی «ادبیات و پژوهش‌های میان‌رشته‌ای» با نظر کمیسیون محترم ارزیابی نشریات به دوفصلنامۀ «پژوهش‌های بین‌رشته‌ای ادبی» در آذر ماه 1399 تغییر نام یافت. این نشریه دارای مجوز  وزارت ارشاد مورّخ 17 تیر98 با شماره 85485 است که در قالب الکترونیک منتشر می شود. شماره مجوز وزارت ارشاد پس از تغییر نام و با عنوان جدید «پژوهش‌های بین‌رشته‌ای ادبی» 85485 به تاریخ 24 دی 1399 است. 

از اعضای محترم هیئت علمی، پژوهشگران و محقّقان دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های سراسر کشور تقاضا می‏‌شود مقاله‏‌های مرتبط با موضوع مجله را از طریق همین سامانه ارسال فرمایند.

برخی از مهم‏ترین محورهای مجله به شرح زیر است:

  • نقد و بررسی پژوهش‏‌های انجام شده در حوزه ادبیات فارسی و دیگر رشته‏‌ها؛
  • انتشار مقالات ارزشمند در حوزه ادبیات فارسی و پژوهش‏‌های بین‏ رشته‌ای؛
  • ارتباط ادبیات فارسی با رشته‏‌هایی همچون هنر،زبان‏ شناسی، زبان و ادبیات انگلیسی، زبان و ادبیات فرانسوی،تاریخ، علوم اجتماعی، فلسفه و...؛
  • آسیب‏ شناسی رویکردهای پژوهشی ادبیات فارسی و مطالعات میان ‏رشته‌ای؛
  • روش تحقیق در مطالعات ادبیات فارسی و پژوهش‌‏های میان‏ رشته‌ای؛
  • بومی‏ سازی نظریه‏ های مطرح در ارتباط با ادبیات فارسی و سایر رشته ‌ها.

توجه داشته باشید که دریافت کد مقاله به معنای ارسال مقاله نیست؛ پس از طی همه مراحل، صفحه تأیید ارسال مقاله باید در پایان مشاهده شود (برای مشاهده تصویر نمونه اینجا کلیک کنید)

* راهنمای ثبت مقاله در سامانه  (دریافت فایل)

* مشخصات نویسندگان به طور کامل هم در سامانه و هم در فایل ویژه مشخصات نویسندگان درج گردد ( مشخصات به دو زبان فارسی و انگلیسی ارسال گردد).

* دریافت، تکمیل و ارسال فرم‌های  تعارض منافع و فرم تعهدنامه 

* با توجه به مشکل پیش آمده در سیستم لطفا با ایمیلی غیر از yahoo ثبت نام فرمایید و اگر ثبت نام کرده اید ایمیل خود را تغییر دهید.

* در مرحله آخر ارسال مقاله، توجه داشته باشید که حتماً از منوی نوع مقاله، فایل اصلی مقاله را انتخاب کنید، تا مراحل ارسال کامل شود. (برای مشاهده تصویر نمونه اینجا کلیک کنید)

* در صورتی‌که رمز ورود به ایمیل شما ارسال نشد از طریق این صفحه، مجدداً تلاش فرمایید. 

* پس از  دریافت ایمیل مربوط به پذیرش مقاله، جهت دریافت «فایل تأییدیه پذیرش» با شماره نامه، تاریخ، مهر و امضا که قابل ارائه و معتبر است، طبق تصویر عمل کنید. (کلیک کنید)

*پس از پذیرش مقاله، نوع مقاله در صفحه اول هر مقاله درج می‌شود. (ماده2، بند6 آیین نامه)

* نشریه از مقالاتی که برای داوری ارسال می شوند و همچنین مقالات پذیرفته شده هزینه دریافت می کند (مشاهده توضیحات)

* خواهشمندیم قبل از هرگونه تماس یا مکاتبه با دفتر نشریه، بخش «پرسش‌های متداول» و «راهنمای نویسندگان» را مطالعه نمایید.


شناسنامه نشریه:

  • عنوان کامل: پژوهش های بین رشته‌ای ادبی
  • وب‌گاه: https://lir.ihcs.ac.ir/
  • شاپا الکترونیکی: 2717-3224
  • محل چاپ: ایران، تهران
  • ناشر: پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات‌فرهنگی
  • مدیریت علمی: پژوهشکده زبان و ادبیات
  • سال شروع انتشار: 1398
  • گروه علمی: علوم انسانی 
  • زیرگروه: میان رشته‌ای
  • حوزۀ تخصصی: زبان و ادبیات فارسی
  • حوزه موضوعی نشریه: نقد و نظریه و ارتباط ادبیات فارسی با رشته‏ هایی همچون هنر، زبان‏ شناسی، زبان و ادبیات انگلیسی، زبان و ادبیات فرانسوی،تاریخ، علوم اجتماعی، فلسفه 
  • گرایش یا زمینه تخصصی نشریه: مطالعات بین رشته‌ای و فرارشته ای
  • اعتبار مجله: علمی‌(مشاهدۀ جزئیات)
  • زبان مجله: فارسی (چکیده انگلیسی)
  • نوع مقالات: پژوهشی،ترویجی
  • نوبت انتشار: دوفصلنامه
  • نوع انتشار: الکترونیکی
  • هزینۀ بررسی و انتشار مقاله: ندارد 
  • نوع داوری: حداقل 2 داور، همتراز خوانی دوسو پنهان (مشاهدۀ جزئیات)
  • بازه زمانی بررسی اولیه مقالات دریافتی: تا 10 روز
  • زمان داوری: سه تا شش‌ماه
  • درصد پذیرش مقالات: 14%
  • رتبه در نشریات وزارت علوم: رتبه ب
  • دسترسی به مقاله‌ها: رایگان (تمام متن)
  • نمایه‌شده: بلی (مشاهده جزئیات)
  • دسترسی به مقاله‌ها: رایگان (تمام متن)
  • سیاست دسترسی و انتشار: دسترسی آزاد Open Access
  • مدل دسترسی به مقالات: در فرمت PDF
  • مجوز انتشار و حق مؤلف:  Creative Commons license CC-BY
  • سامانه مدیریت نشریه: شرکت سیناوب
  • ایمیل نشریه: Interdisciplinaryresearch2017@gmail.com
پژوهشهای میان رشته ای ادبی
مبانی نظری تحلیل گفتمان بوم‌گرا: رویکردی میان‌رشته‌ای برای خوانش زیست‌محیطی متون ادبی فارسی

مریم سادات فیاضی

دوره 8، شماره 2 ، مهر 1405

https://doi.org/10.30465/lir.2025.51778.2013

چکیده
  جستار حاضر به تبیین نظری تحلیل گفتمان بوم‌گرا می‌پردازد؛ رویکردی نوین در زبان‌شناسی که بر مبنای زبان‌شناسی نقشگرای نظام‌مند شکل گرفته و با افزودن مفهوم بوم‌آگاهی» به مطالعة نسبت زبان و زیست‌بوم می‌پردازد. تحلیل گفتمان بوم‌گرا، با تأکید بر اصول «تنوع و هماهنگی، تعامل و هم‌زیستی»، گفتمان‌ها را بر اساس تأثیرشان بر محیط ...  بیشتر

تحلیل روانکاوانۀ شخصیّت دو قهرمان زن و مرد در رمان سووشون بر مبنای نظریّۀ «عصبیّت» کارن هورنای
دوره 2، شماره 4 ، دی 1399، ، صفحه 191-220

https://doi.org/10.30465/lir.2020.33381.1215

چکیده
  در این مقاله، دو شخصیّت‌ اصلی رمان سووشون (یوسف و زری) با نظریّۀ عصبیّت کارن هورنای تحلیل روانکاوانه شده‌اند. کارن هورنای شکل‌گیری سه تیپ شخصیّتی نابهنجار برتری‌طلب، انزوا‌طلب و مهرطلب را متأثّر از محیط نابهنجار دوران کودکی شخص و نوع واکنش او به نابهنجاری‌های محیط تربیت می‌داند. هورنای عامل اضطراب را اصلی‌ترین نشانۀ وجود تضاد ...  بیشتر

خوانش میان‌رشته‌ای و پسا‌استعماری داستان مجنونِ لیلی
دوره 2، شماره 4 ، دی 1399، ، صفحه 164-190

https://doi.org/10.30465/lir.2020.33668.1223

چکیده
  بخش اول مقاله سعی بر آن دارد تا خوانش‌های جدیدی از داستان مجنون لیلی ارائه دهد. بخش دوم مقاله با رویکردی میان‌رشته‌ای و پسااستعماری به بررسی تاریخ سیر و تحول این داستان از ادبیات قرن هفتم هجری عربی تا اولین اقتباس اوپرایی آن در جهان اسلام (1908– در آذربایجان)، اولین اقتباس سینمایی آن به زبان مالایی (1933- در بنگلادش)، اولین پژوهش کاربردی ...  بیشتر

بررسی و تحلیل ساختار و محتوای اشعار کتاب های فارسی دوره دبستان
دوره 2، شماره 3 ، خرداد 1399، ، صفحه 322-346

https://doi.org/10.30465/lir.2020.4996

چکیده
  توجه به ساختار و محتوای کتاب­های درسی با توجه به ویژگی­های روان شناختی و رشد کودک از اهمیت زیادی برخوردار است. اشعار مربوط به حوزه کودک باید متناسب با ویژگی­های روان شناختی آن­ها باشد و محتوای شعر نیز با ساحت اندیشه و فضای فکری کودک هماهنگ باشد. هدف این پژوهش بررسی ساختار و محتوای اشعار کتاب­های فارسی دوره ابتدایی است. بررسی ...  بیشتر

«بررسی مهرطلبی کودکان براساس نظریه‌ روانکاوی کارن ‌هورنای مطالعه موردی: داستان «من‌نوکر بابا نیستم اثر احمداکبرپور»
دوره 4، شماره 8 ، دی 1401، ، صفحه 54-87

https://doi.org/10.30465/lir.2022.40303.1476

چکیده
  سلامت، تربیت و موفقیت کودکان در جهان امروز از مسایل بسیار مهم در خانواده‌ها، محیط آموزشی، فرهنگی و ادبیات کودکان است که در قالب‌های گوناگون از جمله داستان‌ها، انیمیشن‌ها و گونه‌های دیگر ادبی بازتاب می‌یابد. اهمیت این مساله موجب شد در آثار ادبی کودکان با رویکرد روانشناختی هم مورد بررسی قرار بگیرد. بدین منظور داستان‌هایی مورد ...  بیشتر

دین و اخلاق در «شهریار» ماکیاولی و «سیاست‌نامه» نظام‏الملک؛ یک مطالعه تطبیقی با تکیّه بر تفاوت‌ها
دوره 1، شماره 1 ، شهریور 1398، ، صفحه 203-232

https://doi.org/10.30465/lir.2019.4193

چکیده
  ین و اخلاق در «شهریار» و «سیاست‌نامه» و وجوه تفاوت آن‌ها، موضوع اصلی این نوشتار است. روشی که برای این‌کار مدنظر است، مطالعه تطبیقی است. آنچه این مطالعه مفروض داشته، این است که دید ماکیاولی در «شهریار» نسبت به دین یکسره فایده‌گرایانه، واقعگرا، مدرن و البته غیرسکولار بوده و آن را تنها وسیله‌ای جهت اتّحاد مردم می‌داند ...  بیشتر

بررسی و تحلیل شخصیت عشقی مجنون در «لیلی و مجنون» نظامی بر اساس نظریۀ مثلث عشقی رابرت. جی استرنبرگ در روانشناسی

حسین قاسمی زاده؛ بیژن ظهیری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 آذر 1402

چکیده
  لیلی و مجنون یکی از آثار مهم نظامی گنجوی در حیطۀ ادبیات غنایی است. نظامی در این منظومه، یکی از مهم‌ترین و مشهورترین داستان‌های عاشقانه‌ی عربی را به تصویر کشیده است. در این پژوهش با بهره‌گیری از روش مطالعۀ کتابخانه‌ای و به صورت توصیفی- تحلیلی و استفاده از نظریۀ مثلث عشقی رابرت. جی استرنبرگ (که نظریه‌ای روان‌شناختی است)، شخصیت عشقی ...  بیشتر

نگاره‌های رباعیّات خیّام: از تصویر شرقی تا تفسیر غربی

فاطمه ماه وان

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 شهریور 1402

چکیده
  هنر تصویرگری آثار ادبی علاوه بر زینت‌بخشی اثر به درک بهتر متن نیز کمک می‌کند. نگارگری رباعیّات خیّام نه تنها نظر هنرمندان مشرق زمین بلکه به مدد ترجمه فیتز جرالد توجّه نقّاشان مغرب را نیز به خود جلب کرده است. این پژوهش شاخص‌ترین نمونه‌های نگاره‌های رباعیّات خیّام را از مشرق تا مغرب بررسی می‌کند و به این پرسش پاسخ می‌گوید که تصویرگری ...  بیشتر

خوانش جامعه شناختی رمان «عزاداران بیل» غلامحسین ساعدی با تکیه بر نظریة چند صدایی باختین

بدریه قوامی؛ نعمت منصوری؛ رضا برزویی؛ جمال ادهمی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 10 تیر 1402

چکیده
  نقد جامعه‌شناختی یکی از شیوه‌های جدید و کارآمد متون ادبی است که در تحلیل رمان معاصر کآرایی دارد. با توجه به اینکه رمان و داستان بیش از هر اثر ادبی دیگری تحت تأثیر اوضاع و شرایط جامعه قرار می‌گیرند و بهتر از هر نوع دیگری می‌توانند ساختارهای اجتماعی را منعکس کنند، بنابراین نقد جامعه‌شناختی حائز اهمیت است. این مقاله می‌‌کوشد با روش ...  بیشتر

"An Analysis of Linguistics-Based Approaches to the Classification of Literary Techniques: An Interdisciplinary Perspective “

Nahid Tehrani sabet

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 شهریور 1404

https://doi.org/10.30465/lir.2025.51823.2016

چکیده
  Rhetorical figures correspond to what is now called "foregrounding" in linguistic studies. Extra-regularity and deviation are considered types of foregrounding. Based on the concept, and considering the distinctions, Haghshenas makes among literary modes. Safavi, in his book From Linguistics to Literature, separates verse-creating and poetry-creating tools, proposing "the rhetoric of verse" (Badi'-e Nazm), "the rhetoric of poetry" (Badi'-e She'r), and "the rhetoric of prose" (Badi'-e Nasr).The purpose of this study is to examine whether a clear distinction can be made between the tools of verse-creating ...  بیشتر

بررسی رابطۀ معنادار بین روایت و روایت‌شنو نمونه موردی: روایت امیر ارسلان و روایت‌شنو ناصرالدین شاه قاجار

مریم درپر؛ حلما امیری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 28 تیر 1402

چکیده
  رمانس امیرارسلان که در روساخت یک روایت عاشقانۀ طولانی است و در آن حوادث خارق‌العاده روی می‌دهد، مورد توجه ناصرالدین شاه قاجار بوده است. با توجه به این که در نظام پادشاهی، شاه در رأس هرم قدرت قرار دارد و روایت-شنویی او می‌تواند معنادار باشد، مسئله‌ای که پژوهش حاضر بدان می‌پردازد، بررسی رابطۀ معنادار بین روایت امیرارسلان با زندگی ...  بیشتر

دیگربودگی مادران؛ برساخت سوژگی مادران در ادبیات داستانی نوجوان

مهناز جوکاری؛ سعید حسام پور

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 28 مرداد 1402

چکیده
  مادرانگی مفهومی است که بازنمود آن در دنیای واقعی، متأثر از نظریه‌ها، تاریخ، افسانه‌ها و برساخت‌هایی است که در فرهنگ و متون یک ملت نهادینه شده است. مسئله‌ای که مفهوم مادرانگی را پیچیده در هاله‌ای از افسانه‌ها، دور از امر واقع برمی‌سازد و به دیگربودگی مادران دامن می‌زد. در این پژوهش، باتوجه‌به اهمیت برساخت مادرانگی در ادبیات داستانی ...  بیشتر

بررسی مصادیق و مؤلفه‌های دلبستگی در قصۀ سلامان و ابسال از دیدگاه جان بالبی

آسیه ذبیح نیا

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 22 آذر 1403

https://doi.org/10.30465/lir.2024.49200.1880

چکیده
  جان بالبی (1907-1990 م.) محقق انگلیسی است که به سبِ تحقیقاتش در زمینۀ رشد کودک و نظریۀ دلبستگی شهرت دارد. دیدگاه وی یکی از مهم‌ترین نظریه‌هایی است که به رابطه والدین(مراقب اصلی یا دایه یا جایگزین مادر) و کودک و پیامد آن در بزرگسالی اشاره دارد. وی دلبستگی را ارتباط روانی پایدار بین دو انسان معنا می‌کند که تا زندگی بزرگسالی ادامه می‌یابد، ...  بیشتر

ابر واژگان