Document Type : Original Article

Authors

1 (Corresponding Author): Associate Professor, Department of Persian to Non-Persian Languages, Faculty of Humanities, Imam Khomeini International University, Qazvin, Iran

2 Master of Persian Language Teaching to Non-Persian Speakers, Faculty of Humanities, Imam Khomeini International University, Qazvin, Iran

10.30465/lir.2020.30367.1128

Abstract

It seems that content sequencing upon empirical work is the most significant steps for upgrading the quality of educational resources in the literature teaching. This investigation focuses on content sequencing in Persian literary texts. The principles for content sequencing are literary genre, chronology, stylistic periods etc. It seems that there are not appropriate criteria for sequencing the content of materials for teaching Persian literature to non-Iranian language learners. This investigation attempts to answer this question “what is the most appropriate criterion for sequencing the content of resources in the teaching of Persian poetry and prose to to speakeres of other languages?” To this goal, a researcher-made questionnaire, after being piloted, was randomly distributed among 52 Persian language teachers teaching Persian to non-Iranian Persian language learners. The results showed that the participants significantly preferred the chronological content sequencing as the most appropriate criteria in teaching Persian prose literature; they considered the literary genre and stylistic periods as the second and third criteria in this regard. Unlike Persian poetry literature, the participants did not show statistically significant difference concerning the use of existing criteria, and they considered all criteria appropriate for content sequencing in teaching Persian prose.

Keywords

خدیش، پگاه. (۱۳۹۳). برگزیده متون نثر فارسی. تهران: علم.
رستگار فسایی، منصور. (1380). انواع نثر فارسی. تهران: سمت.
دانشگر، محمد. (1389). شعر سادهی فارسی (ویژهی فارسیآموزان غیر ایرانی)، تهران: سمت.
دوبرو، هدر. (1389). ژانر: نوع ادبی (از مجموعهی مکتبها، سبکها و اصطلاحهای ادبی). ترجمه‌ی فرزانه طاهری. چاپ دوم، تهران: نشر مرکز.
زرقانی، سید مهدی و قربان‌صباغ، محمودرضا. (1395). نظریهی ژانر (نوع ادبی): رویکرد تحلیلی- تاریخی. تهران: انتشارات هرمس.
سارلی، ناصرقلی. (1397). دورهبندی در تاریخ ادبی. تهران: نشر خاموش.
شمیسا، سیروس. (1374). سبکشناسی شعر، تهران: انتشارات فردوس.
شمیسا، سیروس. (1383). انواع ادبی.چاپ دهم، تهران: انتشارات فردوس.
شمیسا، سیروس. (1384). کلیّات سبکشناسی، تهران: نشر میترا.
صفوی، کوروش.(1387). «شعر و نظام‌های انگیخته‌ی زبانی (شعر از دیدگاه زبان‌شناسی)». نشریه فرهنگ و هنر، خرداد و تیر شماره 3. صص22-26.
فاضلی، مهبود. (۱۳۸۹). نثر ساده فارسی. تهران: سمت.
فتوحی رودمعجنی، محمود. (1392). سبکشناسی (نظریهها، رویکردها و روشها). چاپ دوم، تهران: انتشارات سخن.
نیکوبخت، ناصر (1391). شعر فارسی از آغاز تا قرن ششم هجری. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت)، مرکز تحقیق و توسعه‌‌ی علوم انسانی، انجمن علمی زبان و ادبیات فارسی و مرکز تحقیقات زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تربیت مدرس.
وزین‌پور، نادر. (1370). بر سمند سخن. تهران: انتشارات فروغی.
 
Blondeau, N., Alouache., & Ne, M. F. (2005). Littérature progressive du français. Paris : CLE international.
Barrette, C. M., Paesani, K., & Vinall, K. (2010). Toward an integrated curriculum: Maximizing the use of target language literature. Foreign Language Annals, 43(2), 216-230.
Bélanger, A. (2015). Pourquoi enseigner la littérature au secondaire?. Québec français, (175), 40-41.
Bloemert, J., Jansen, E., & van de Grift, W. (2016). Exploring EFL literature approaches in Dutch secondary education. Language, Culture and Curriculum, 29(2), 169-188.
Lagarde, A., & Michard, L. (1985). Collection littéraire Lagarde et Michard, XVIe SIECLE.Paris : Bordas.
Lazar, G. (2009). Literature and language teaching: a guide for teachers and trainers.19th printing.Cambridge: Cambridge University Press.
Macalister, J., & Nation, I. S. P. (2010). Language curriculum design. New York & London: Routledge.
McKay, S. L. (2014). Literature as content for language teaching. In M. Celce-Murcia, D. M. Brinton, & M. A. Snow (Eds.), Teaching English as a second or foreign language (488-500), (4th Ed.) Boston, MA: National Geographic Learning/Cengage Learning.
Picken, Jonathan D. (2007). Literature, Metaphor, and the Foreign Language Learner.Basingstoke: Palgrave Macmillan.
Yimwilai, S. (2015), An Integrated Approach to Teaching Literature in an EFL Classroom. English Language Teaching, 8(2), 14-21.