Document Type : Original Article

Authors

1 PhD Student, Department of Persian Language and Literature, Faculty of Literature and Humanities, Ferdowsi University, Mashhad, Iran.

2 PhD Student, Department of Persian Language and Literature, Faculty of Literature and Humanities, Shiraz University, Shiraz, Iran.

3 Assistant Professor, Department of Persian Language and Literature, Faculty of Literature and Humanities, Jahrom University, Jahrom, Iran.

10.30465/lir.2020.4900

Abstract

Conceptual metaphor is one of the linguistic theories that has been raised in recent years by two linguists, Lakoff and Johnson .They believe that the Position of metaphor is in the mind and thought of the human subconscious. the human perceptual system have metaphorical nature and all human actions and behaviors and speech are based on the same organized and subconscious domain. According to this view, metaphor is the transfer or mapping of an abstract realm into an objective realm. In this essay we have attempted to study based on this attitude, the category of light and its relation to love in Hafiz's sonnets. Thus light and its essentials, which are an objective concept, are placed in the realm of origin and love, which is an abstract subject, in the realm of destination. The vast connection between these two realms in Hafez's sonnet indicates that the poet used the set of light and its essentials to make sense of the subject of love which in itself indicates that Hafiz considers love enlightening.

- قرآن کریم
- اسم­علی پور، مریم (1395). «استعاره شناختی نور در اشعار حسین منزوی»، پژوهش­های نقد ادبی و سبک شناسی، شماره 3 (پی در پی26)، صص 33- 67.
- امبرتو اکو و دیگران. (1389). استعاره مبنای تفکّر و زیبایی­آفرینی. چاپ دوم. به کوشش فرهاد ساسانی. تهران: سوره مهر.
- بارسلونا، آنتونیو (1390). استعاره و مجاز با رویکردی شناختی. برگردان: فرزان سجودی، لیلا صادقی و تینا امراللهی، تهران: نقش جهان.
-براتی، مرتضی (1396). «بررسی و ارزیابی نظریۀ استعارۀ مفهومی»، مطالعات زبانی و بلاغی، س8، ش16، صص51-84.
- بهنام، مینا (1390). «استعارۀ مفهومی نور در دیوان شمس»، فصلنامۀ نقد ادبی، سال سوم، شمارۀ 10، صص91-114.
- حافظ، شمس­الدین محمّد (1388). دیوان. بر اساس نسخۀ قزوینی- غنی. به کوشش ناهید فرشیدمهر، چاپ هشتم، تهران: گنجینه.
- خدادای، زهرا (1390). «بررسی استعاره مفهومی در عبهر العاشقین» پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه فردوسی مشهد، استاد راهنما: محمود فتوحی.
- راکعی، فاطمه (1388). «نگاهی نو به استعاره»، فصلنامۀ پژوهشهای ادبی، سال هفتم، شمارۀ 26، صص 77- 99.
- شعاعی، حسن (مترجم). (1386). «استعاره­هایی که با آنها زندگی می­کنیم»
(https://library.tebyan.net/fa/Viewer/Text/72588/1)
- صفوی، کورش. (1397). درآمدی بر معنی­شناسی. چاپ پنجم. تهران: سوره مهر.
- فتوحی، محمود (1395). سبک­شناسی: نظریّه­ها، رویکردها و روش­ها، چاپ سوم، تهران: سخن.
- کریمی، طاهره؛ علامی، ذوالفقار (1392). «استعارۀ مفهومی در دیوان شمس بر اساس کنش حسی خوردن»، پژوهش نقد ادبی، شمارۀ 24، صص 143- 168.
- کوچش، زلتن (1393). مقدمه­ای کاربردی بر استعاره، ترجمه شیرین پور ابراهیم، تهران: سمت.
- مجلسی، محمّدباقر (1398). بحار الانوار، ج 91، چاپ هفتم، تهران: دار الکتب الاسلامیه.
- مرتضوی، منوچهر (1365). مکتب حافظ، چاپ دوم، تهران: توس.
- هاشمی، زهره (1389). «نظریۀ استعارۀ مفهومی از دیدگاه لیکاف و جانسون»، ادب­پژوهی، شمارۀ دوازدهم، صص 119- 140.
- هاشمی، زهره (1392). «بررسی نظام­های استعاری عشق در پنج متن عرفانی براساس نظریه استعاره شناختی»،رساله دکترا زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فردوسی مشهد، استاد راهنما: محمود فتوحی.
 - Lakoff, George (1993). “The contemporary theory of metaphor” in Andrew ortony(ed). metaphor and thought (2nd edition). Cambridge university press, 202-251.
- Lakoff, G& Johnson, M. (1980). Metaphors We Live By. Chicago andLondon: University of Chicago Press.