Document Type : Original Article

Author

PhD Student, Department of Persian Language and Literature, Faculty of Literature and Humanities, Razi University, Kermanshah, Iran.

10.30465/lir.2021.32777.1202

Abstract

Polulism is a component,  which is mentioned in social sciences and politics. It emphasizes on the centrality of the peoples role and public will, withe the slogan of defending their lost rights against the predominant intellectual class. This action has influenced on authors minds and writings in the field of Fiction, in different ways. Populism has positive features, but in most cases, because of the some deviations, takes on a completely negative face, to the extent that, this contradictory feedback is considered as the real features of Populism. Animal Farm by George Orwell is one of the bright manifestations of populistic social system in the field of Fiction, in which, the writer has modeled a democratic movement with a populistic face, by using Fabula (Fable) format and visualizing of simbolic animal features.In this analytical--comprative essay, the features of Populism in Animal Farm story are cosidered and their existance is proved. In addition, the procedure of changing of the feature functions and also modeling from a Populistic revolution is considered and explained.The results inducate that this story,  visualizes a Populistic system in which, the positive Populism features , over time, turn into negative 

Keywords

Main Subjects

ا
حمدی، حسنعلی (1383)، «پوپولیسم فرهنگی - سیاسی پیامدها و راهکار برون‌رفت»، مطالعات میان‌فرهنگی، س 1، ش 3، صص 54-41.
اسدی شهام (1396)، «از اتوپیا تا دیس اتوپیا - نقدی بر درام سیاسی اجتماعی نظام­های توتالیتری (نمونه موردی قلعه حیوانات)»، پژوهش در هنر و علوم‌انسانی، س 2، ش 5، صص 160-135.
اورول، جورج (1377)، قلعة حیوانات، ترجمه امیر شاهی، امیر، چ 10، تهران: جامی.
اورول، جورج (1363)، مجموعه مقالات، ترجمه اکبر تبریزی، چ 1، تهران: پیک نو.
اورول، جورج (1386)، قلعه حیوانات، ترجمه ز. علیزاده، چ 2. تبریز: یاران.
آریان­پور، امیرحسین (1354)، جامعه‌شناسی هنر، چ 3، تهران: دانشکدة هنرهای زیبا.
آقابخشی علی و مینو افشاری راد (1374)، فرهنگ علوم سیاسی، چ 1، تهران: مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران.
پور زکی، گیتی (1383)، «درکی فراگیر از پوپولیسم»، کتاب ماه، س 8، ش 81، صص 36-32.
تاگارت، پل، (1381)،پوپولیسم، ترجمه حسن مرتضوی، تهران: انتشارات آشیان.
توفیق فر، بهزاد (1388)، «شوالیه مقدس استعمار در قلعة حیوانات»، زمانه، س 8، پیاپی 79- 80، صص 72-68.
حاتمی، عباس (1394)، «پوپولیسم و کورپوراتیسم در پهلوی دوم: ابزارهای نرم برای یک اقتدارگرایی سخت»، جستارهای سیاسی معاصر، س 6، ش 2، صص 24-1.
حبیبی، مجتبی (1382)، «قلعۀ حیوانات تمثیل تاریخی یا تاریخ تمثیلی»، ادبیات داستانی، شماره 71، صص 18-16.
دلیر پور، پرویز (1389)، «زمینه­های سیاسی و اجتماعی پوپولیسم و اقتدار طلبی»، مجله اطلاعات سیاسی - اقتصادی، س 24. پیاپی 279-280، صص 61-46.
رحیق اغصان علی (1384)، دانشنامه در علم سیاست، چ 1. تهران: انتشارات فرهنگ صبا.
زرفا، میشل (1368)، جامعه‌شناسی ادبیات داستانی: رمان نو واقعیت اجتماعی، ترجمه نسرین پروینی، چ 1، تهران: فروغی.
زیباکلام، صادق و دیگران (1390)، «برسی کارکرد رسانه نوشتاری در ایجاد و گسترش پوپولیسم در ایران»، فصلنامه فرهنگ و ارتباطات، س 1 ، ش 1، صص 29-1.
ساجدی، طهمورث (1388)، «بررسی پوپولیسم فرانسه و ابعاد ادبی و اروپایی آن»، نشر دانش، س 24. ش 116، صص 11-4.
سلدن، رامان و پیتر ویدوسون (1377)، راهنمای نظریه ادبی معاصر، ترجمه عباس مخبر، چ 2، تهران: طرح نو.
عباسی، خیام (1399)، «جستار جامعه‌شناختی در چگونگی شکل‌گیری رمان فارسی؛ خوانش لوکاچی- بوردیویی»، پژوهش‌های بین رشته‌ای ادبی، دوره 2، ش 3، پیاپی 3، صص 190-144.
قوام، ابوالقاسم، بهنام مینا (1390)، «بررسی شخصیت­های قلعة حیوانات جورج اورول و باب شیر و گاو کلیله‌ودمنه»، ادبیات تطبیقی، دوره 3، ش 5، صص 238-225.
کلودمونو، ژان (1388)، «قدرت پوپولیسم»، مجله گفتگو، س 17، شماره 54، صص 72-62.
کوثری، مسعود (1379). تأملات در جامعه‌شناسی ادبیات، چ 1، تهران: مرگز بازشناسی اسلام و ایران.
کوشا، سعید (1379)، بازهم قلعة حیوانات، چ 1، تهران: نقش‌و نگار.
لاکلائو، ارنستو و دیگران (1388)، در ستایش پوپولیسم، ترجمه احمد ایزدی و عباس ارض­پیما، چ 1. تهران: رخداد.
محمدی، عزیز (1396)، «تمثیل در داستان مزرعه حیوانات نوشتة جورج اورول»، زیبایی­شناسی ادبی، دوره 8، ش 33، صص 93-80.
مختاری، مسروره (1398)، «تحلیل محتوایی رمان «آتش به اختیار» اثر محمدرضا بایرامی بر اساس جامعه‌شناختی ژرژ لوکاچ و لوسین گلدمن»، پژوهش‌های بین رشته‌ای ادبی،  دوره 1، ش 1، پیاپی 1. صص 302-284.