Document Type : Original Article

Authors

1 Graduate of Doctor of Persian Language and Literature. Faculty of Literature. Tabriz Branch. Islamic Azad university. Tabriz. Iran

2 Associate Professor, Department of Persian Language and Literature. Faculty of Literature. Tabriz Branch. Islamic Azad university. Tabriz. Iran

3 Professor of Persian Language and Literature. Faculty of Literature. Tabriz Branch. Islamic Azad university. Tabriz., Iran

10.30465/lir.2021.32776.1201

Abstract

The Karpman Triangle is a social or psychological paradigm that explains the interaction between people in a transaction analysis designed by Stephen Karpman. This paradigm identifies three psychological roles that subconscious individuals typically play in everyday situations; In the drawing model of the Karpman triangle, there are three sides. One side is called the savior, the other side is called the victim, and the other side is called the abuser. Each person has a main role and the most familiar role. Carpman calls this position the starting point. Although everyone has a role that they are most familiar with, when a person is placed on a triangle, he or she automatically rotates through all the situations and changes the maps. A leading article based on a psychoanalytic analytical approach will attempt to explain Tuba's character based on the Karpman triangle. What emerges from the retelling of Tuba's character in the novel is that Tuba's character rotates according to the Karpman triangle. And he moves in all three roles and plays a role in all three positions. It goes from the savior to the victim, and from the victim to the persecutor, in which the wandering is almost repeated and appears more in the role of the persecutor and the victim. Tuba gets stuck in the Carpman triangle and is in fact captivated by mental bases that result in nothing but despair and helplessness.

Keywords

برن، اریک (1398 )، بعد از سلام چه می‌گویید؟، مترجم مهدی قراچه داغی، تهران: پیکان.
پارسی‌پور، شهرنوش (1368)، طوبا و معنای شب، چاپ سوم، تهران: انتشارات اسپرک.
پارسی‌پور، شهرنوش (1367)، «برای چه می‌نویسید؟» دنیای سخن، فروردین، شماره 17 :صص 20-12.
حجازی، آرش (1387)، «لیلیث شهربانوی شب، مروری بر شخصیت اسطوره‌ای نخستین زن در داستان آفرینش سامی»؛ فصلنامه فرهنگی- هنری جشن کتاب، شماره 5.
سرگلزایی، محمد رضا (1396)، جنون قدرت و قدرت نامشروع، تهران: نشر قطره.
شریعتی، علی (1361)، مجموعه آثار 25 (انسان بی‌خود)، چاپ اول، تهران: انتشارات قلم.
شیری، قهرمان (1387)، مکتب‌های داستان نویسی در ایران، چاپ اول، تهران: چشمه.
صاحبی، علی (1397)، انسان و انتخاب دشوار (مسئولیت‌پذیری یا مسئولیت گریزی): فرایند رهایی از چرخه  قربانی‌گری و ورود به دایره توانمندی‌های خود، تهران: ذهن آویز.
فضائلی، سودابه (1388)، فرهنگ غرائب، آیین‌ها، اساطیر، رسوم، ج 2، تهران: افکار.
  منصور، محمود(1395)، احساس کهتری به انضمام بررسی های بالینی آدلر، تهران : موسسه انتشارات.
میرعابدینی، حسن (1387)، صد سال داستان نویسی ایران، چاپ پنجم، تهران: چشمه.
هورنای، کارن (1394)، عصبیت و رشد آدمی، مترجم محمد جعفر مصفا؛تهران: انتشارات بهجت.
هورنای، کارن (1396)، تضادهای درونی ما، مترجم محمد جعفر مصفا؛تهران: انتشارات بهجت.
 میلانی، فرزانه (1372)، «پای صحبت شهرنوش پارسی‌پور»، شماره 44: صص 691- 704.
یاوری، حورا (1383)، زندگی در آینه: گفتارهایی در نقد ادبی، چاپ دوم، تهران: نیلوفر.
یاوری، حورا (  1385)، «روایت دگرگونی‌های روحی و عاطفی»، مجله بخارا، شماره 57، صص 319-302.
یزدان پرست، حمید محمدی (1380)، داستان پیامبران در تورات، تلمود، انجیل و قران و بازتاب آن در ادبیات فارسی، تهران: اطلاعات.
گفتگوی شهرنوش پارسی‌پور در برنامه تماشا،2014 Jan 16.
Johnson, R. Skip. Escaping conflict and the Drama Triangle . June 10, 2015
Murdoch, MD, Stephen. Eric Berne Memorial Scientific Award  .  June 10, 2015
Karpman, M.D, Stephen (1968) Fairy tales and script drama analysis. Transactional Analysis. 29(7): 39-43.
Forrest, SW ,lynne (2015) The Three Faces of Victim- An overview of the Drama Triangle. June 11, 2015.