Document Type : Original Article

Authors

1 PhD Student in Persian Language and Literature, Torbat Heydariyeh Branch, Islamic Azad University, Torbat Heydariyeh, Iran

2 Associate Professor, Department of Persian Language and Literature, Hakim Sabzevari University, Sabzevar, Iran

3 Assistant Professor, Department of Persian Language and Literature, Torbat-e Heydarieh Branch, Islamic Azad University, Torbat-e Heydarieh, Iran

10.30465/lir.2020.31879.1171

Abstract

Critical discourse analysis is an interdisciplinary approach in the fields of linguistics, criticism, and sociology that emphasizes the social function of language in society and politics and how social and political powers are reproduced. Critical discourse analysis means the study of the sociology of language and the study of the linguistics of society; An approach that discusses language as a social action in relation to ideology, history, power, and society. According to Norman Fairclough's theory, in order to discover the underlying layers and analyze the discourse pattern, three levels of "description", "interpretation" and "explanation" must be considered. To achieve the discourse pattern at the level of "explanation", which is the main and fundamental level in the study of the sociology of language, one must have the level of "description" (linguistic features, formal elements of language and grammar of the text) and the level of "interpretation" (processes of discourse. The contextual context of the text and intertextual factors) should be considered. In this article, we try to examine the dialectical relationship between language and power and language and discourse in the novel I turn off the lights, Zoya Pirzad's work only on two levels of description and interpretation. In this novel, the author indirectly reflects the political, social and cultural concepts of society and reflects the common components of the discourse model. The application of the novel's discourse model I turn off the lights. Structures and social action and the author's critical worldview in the context of sociological components.

Keywords

آقاگل زاده، فردوس (1390). تحلیل انتقادی گفتمان، چاپ دوم، تهران: علمی و فرهنگی.
___________ (1392). فرهنگ توصیفی و تحلیل گفتمان و کاربردشناسی، چاپ یکم، تهران: علمی.
__________ و مریم سادات غیاثیان (1386). «رویکردهای غالب در تحلیل گفتمان انتقادی». مجلة زبان و زبان شناسی، دورة 3، شمارة 5.
احمدی گیوی، حسن وحسن انوری(1387)، دستور زبان فارسی 2، ویرایش چهارم، تهران: نشر فاطمی.
ارباب، سپیده(1391)، بررسی و طبقه بندی دشواژه های رایج فارسی در تداول عامه، مجله پژوهش های زبان شناسی تطبیقی، دوره 2، شماره 4.
پیرزاد، زویا. (1382). چراغها را من خاموش می کنم، چاپ صد و یکم، تهران: مرکز.
جان نژاد، محسن(1380)، زبان و جنسیت: پژوهشی زبانشناختی اجتماعی تفاوتهای زبـانی میـان گویشوران مرد و زن ایرانی در تعامل مکالمه ای. رسالۀ دکتری، دانشگاه تهران.
شعیری، حمیدرضا(1395). تجزیه و تحلیل نشانه معنا شناسی گفتمان، چاپ چهارم، تهران: سمت.
فرکلاف، نورمن (1387). تحلیل انتقادی گفتمان، ترجمة گروهی از مترجمان، چاپ سوم، تهران: مرکز مطالعـات و تحقیقات رسانه ها.
فولادی تالاری، خیام(1377)، عناصر داستان های علمی- تخیلی، چاپ اول، تهران: نشر نی.
گیررتس، دیرک(1377).نظریه های معنی شناسی واژگانی.ترجمۀ کوروش صفوی، چاپ یکم، تهران:علمی.
میرزا بیاتی، مهین؛ علوی مقدم، مهیار؛ استاجی، ابراهیم؛ شهپرراد، کتایون(1398). «تحلیل گفتمان انتقادی مفهوم «قدرت» در دفتر اول رمان روزگار سپری شدة مردم سالخورده (اقلیم باد) براساس الگوی گفتمانی نورمن فرکلاف»، مجلۀ ادبیات پارسی معاصر، سال9، شماره2.
یورگنسن، ماریان وفیلیپس، لوئیز (1389). نظریه و روش در تحلیل گفتمان، ترجمة هادی جلیلی، چاپ نهم، تهران: نشر نی.
Fairclough, Norman (2010), Critical Discourse Analysis, London :Longman. Gee,
__________ (1989). Language and Power. London: Longman.
Paul ,James (1999). An Introduction to Discourse Analysis: Theory and Method. New York: Routledge.