Document Type : Original Article

Author

Assistant Professor, Department of Persian Language and Literature, Gonbad Kavous University

10.30465/lir.2020.31965.1177

Abstract

Representation of Worldly Pleasure in the Poetry, Painting and Architecture Safavid Era Based on Henry Ramack Approach
address the linkage among literature, painting & architecture in Safavid era. Embedded in Remack’s theory of Comparative Literature and Art, this study is to disclose how the same concept has been represented in different forms in poetry, architecture and painting in that era. Findings show that joy on earth or entertainment-related reading, one of the main components of secularism, seems to be one main presupposition which makes the building blocks of thought and art in the era. In fact, Safavid poets, painters and architects have specifically drawn their own attention to joy/entertainment related aspects. In fact, Safavid poets, painters and architects have specifically drawn their own attention to joy/entertainment related aspectsIndeed, they have created their own work in various forms referring to this component.
Key words: Safavid Era, comparative literature, Henry Remack, poetry, painting, Architcture.

Keywords

- آتشی، لاله و علی­رضا انوشیروانی. (1390). «ادبیات و نقاشی: نقاشی­های رمانتیک بلیک از حماسه­ میلتن»، ادبیات تطبیقی، سال دوم، پیاپی4، صص100-121.
- آلبوغیش، عبدالله و نرگس آشتیانی. (1379). «پیوند ادبیات و نگارگری؛ خوانش تطبیقی لیلی و مجنون جامی و نگاره­ای از مظفرعلی»، فصلنامه­ی پژوهش­های زبان و ادبیات تطبیقی، دوره­ی6، شماره10، صص 31-58.
- آملی، طالب. (بی­تا). کلیات اشعار، به اهتمام و تصحیح و تحشیه­ی شهاب طاهری. تهران: سنایی.
- آیت­الهی، حبیب الله. (1380).کتاب ایران؛ تاریخ هنر، چاپ اول، تهران: مرکز مطالعات فرهنگی بین المللی سازمان فرهنگ و  ارتباطات اسلامی.
- ابوالقاسمی، لطیف. (1384). هنر و معماری اسلامی ایران، به کوشش علی عمران پوری، تهران: وزارت مسکن و شهرسازی.
- اخگر، مجید. (1390). فانی و باقی: درآمدی انتقادی بر مطالعه­ی نقاشی ایرانی، تهران: حرفه هنرمند. 
- اردلان، نادر. (1374). «معماری ایران در سخن چهار نسل از معماران صاحب نظر»، آبادی، شماره­ی 19. صص1-123
- انوشیروانی، علی­رضا. (1389). «آسیب­شناسی ادبیات تطبیقی در ایران»، ادبیات تطبیقی1/2،  پیاپی2، صص32-56.
- انوشیروانی، علی­رضا و لاله آتشی. (1391). «تحلیل تطبیقی و بینارشته­ای شعر و نقاشی در آثار سهراب»، فصلنامه­ی پژوهش­های زبان و ادبیات تطبیقی، د3، ش 1 (پیاپی9).
- بورکهارت، تیتوس. (1365). هنر اسلامی، زبان و بیان، ترجمه­ی مسعود رجب نیا، نشر سروش.
- بورکهارت، تیتوس. (1373). جاودانگی هنر، ترجمه­ی سیدمحمد آوینی.
- پرایس، کریستین. (1346). تاریخ هنر اسلامی، ترجمه­ی مسعود رجب نیا، تهران: علمی و فرهنگی.
- پاکباز، رویین. (1390). نقاشی ایران:از دیرباز تا امروز، تهران: زرین و سیمین.
- پراور، زیگبرت سالمن. (1393). درآمدی بر مطالعات ادبی تطبیقی، ترجمه­ی علیرضا انوشیروانی و مصطفی حسینی، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها(سمت).
- پوپ، آرتور. (1338). آشنایی با مینیاتورهای ایران، ترجمه­ی حسین نیّر، تهران: مرکز نشر کتاب­های طراحی و نقاشی در ایران.
- پورنامداریان، تقی. (1377).  خانه­ام ابری است: شعر نیما از سنت تا تجدد، تهران: سروش (انتشارات صدا و سیما).
- پیرنیا، محمدکریم. (1384). سبک­شناسی معماری ایرانی، تدوین غلامحسین معماریان، تهران: سروش دانش.
- جعفری، پرستو. (1387). «نقاشی­های ایران از دوره­ی تیموری تا پایان قاجار، کتاب ماه هنر، اسفند، 60-71.
- جعفریان، رسول. (1370). دین و سیاست در دوره­ی صفوی. انتشارات انصاریان.
- جوانی، اصغر. (1385). بنیان­های مکتب نقاشی اصفهان، تهران: انتشارات فرهنگستان هنر.
- چناری، امیر. (1377). متناقض نمایی در شعر فارسی،  نشر فرزان روز.
- حسن پور آلاشتی، حسین. (1/1384). طرز تازه: سبک شناسی غزل سبک هندی، تهران: سخن.
- حسن پور آلاشتی، حسین. (2/1384). «معنی بیگانه در شعر صائب تبریزی»، نشریه­ی دانشکده ادبیات و علوم انسانی تبریز، دوره­ی 48، شماره­ی 196، صص 69-84.
- دیچز، دیوید. (1366). شیوه­های نقد ادبی، ترجمه­ی غلامحسین یوسفی و محمدتقی صدقیانی، تهران: انتشارات علمی.
- راستگو، سید محمد. (1368). «خلاف آمد»، کیهان فرهنگی، سال ششم، شماره­ی 9، صص 68- 71.
- رماک، هنری. (1391). «تعریف و عملکرد ادبیات تطبیقی»، ادبیات تطبیقی3/2، ترجمه­ی فرزانه علوی­زاده، پیاپی6، صص54-74.
- سیوری، راجر مروین. (1366). ایران عصر صفوی، ترجمه­ی کامبیز عزیزی، تهران: نشر مرکز.
- شفیعی کدکنی، محمدرضا. (1378). ادبیات فارسی از عصر جامی تا روزگار ما، ترجمه­ی حجت الله اصیل، تهران: نشر نی.
- شفیعی کدکنی، محمدرضا. (1386). صور خیال در شعر فارسی، تحقیق انتقادی  در تطور ایماژهای شعر پارسی و نظریه­ی بلاغت در اسلام و ایران، چاپ یازدهم، تهران: آگاه.
- شواپه، ژان و آلن گربران. (1384). فرهنگ نمادها، ترجمه­ی سودابه فضایلی، جلد دوم، تهران: جیحون.
- شیری، قهرمان. (1388). «سبک هندی مظهر مقاومت منفی»، فصلنامه­ی زبان و ادب پارسی، شماره41، صص65-82.
- صائب تبریزی،  محمد علی. (1371). دیوان صائب تبریزی، به کوشش محمد قهرمان، دوره­ی 6جلدی، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
- صبور، داریوش. (1370). آفاق غزل فارسی: پژوهشی انتقادی در تحول غزل و تغزل از آغاز تا امروز، تهران: نشر گفتمان.
- صورتگر، لطفعلی. (1345). منظومه­های غنایی ایران، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
- طباطبایی، سیدجواد. (1383). زوال اندیشه­ی سیاسی در ایران، چاپ چهارم، تهران: کویر.
- طباطبایی، محمدحسین. (1355). بررسی­های اسلامی: شامل مقالات و رسائل، به کوشش هادی خسروشاهی، قم: مرکز انتشارات دارالتبلیغ اسلامی.
- طباطبایی­فر، محسن. (1384). نظام سلطانی از دیدگاه اندیشه­ی سیاسی شیعه(دوره­ی صفویه و قاجار)، تهران: نشر نی.
- طهوری، نیّر. (1382). «پل راهی به سوی بهشت»، فصلنامه­ی خیال، شماره­ی2.
- فتوحی رودمعجنی، محمود. (1/1385). نقد ادبی در سبک هندی، تهران: انتشارات سخن.
- فتوحی رودمعجنی، محمود. (2/1385). بلاغت تصویر، تهران: انتشارات سخن.
- کاشانی، کلیم. (1362). دیوان کلیم کاشانی، با مقدمه و حواشی و فرهنگ لغات مهدی افشار، تهران: انتشارات زرین.
- کرزن، جرج. ن. (1373). ایران و قضیه­ی ایران، ترجمه­ی غلامعلی وحید مازندرانی، چاپ چهارم، تهران: علمی و فرهنگی.
- محبتی، مجتبی. (1388). از معنا تا صورت: طبقه بندی و تحلیل ریشه­ها، زمینه­ها، نظریه­ها، جریان­ها، رویکردها، اندیشه­ها و آثار مهم نقد ادبی و ادبیات فارسی، تهران: سخن.
- محمدی وکیل، مینا. (1388). « نقد معناشناختی در مطالعه­ی تطبیقی ادبیات و نقاشی با تکیه بر داستان لیلی و مجنون» جلوه هنر، دوره­ی جدید، شماره 2، صص 25-38.
- مصری، زکی محمد حسین. (1356). تاریخ نقاشی در ایران، ترجمه­ی ابوالقاسم سحاب، تهران: سحاب کتاب.
- میرمیران، هادی. (1375). «از معماری گذشته چه درسی می­توان آموخت؟»، آبادی، شماره­ی 22.
- نامورمطلق، بهمن. (1382). «اسطوره­زدایی و اسطوره­پردازی کاخ خورنق در نگاه نظامی و بهزاد»، کتاب ماه هنر، ش 63 و 64، صص48- 57.
- وحیدیان کامیار، تقی. (1371). «متناقض نما در ادبیات»، نشریه­ی دانشکده­ی ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد، سال بیست و هشتم. شماره­ی 3و4، صص 271-294.
- ولش، آنتونی. (1385). نگارگری و حامیان صفوی: بررسی تحولات دوره­ی گذار از مکتب قزوین به اصفهان، ترجمه­ی روح الله رجبی، تهران: فرهنگستان هنر.
- هیلن برند، رابرت. (1380). معماری اسلامی، شکل، کارکرد، معنی، ترجمه­ی باقر آیت الله زاده­ شیرازی، تهران: روزنه.