Document Type : Original Article

Authors

1 (Responsible author). Assistant Professor, Department of Persian Language and Literature, Faculty of Literature and Humanities, Payame Noor University, Tehran. Iran

2 Assistant Professor, Department of Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Payame Noor University, Tehran.Iran

10.30465/lir.2020.29438.1097

Abstract

Highly dreamy or dreamy associations and literary texts, including avoidance of direct speech, image, metaphor, and symbol, cause psychologists and literary critics to find similar ways of discovering a subject. On the other hand, it is well known that the dream resembles a short story.
In his stories, Ismail Fasih did not use the dream as the main approach, but his repeated use and sometimes use of it to advance the story was not without effect. The purpose of this study is to analyze the dream in five stories of elaborate stories in which the dream is used and to answer questions 1. What effect do dreams have on the progress of his story? Which of the two theorists can be interpreted from the perspective of eloquent stories? Are dreams in these stories prophetic or evangelizing or influenced by past events?
 The study used a descriptive-analytic method and the results showed that most dreams are based on stressful and anxious situations of the past and cause stress for the viewer to sleep in moments of awakening. The healing of everyday pain, the subconscious part of the mind, comes with the help of the viewer's sleep and evokes sweet memories to bring the needed relief. Fasih, on the other hand, has used dreams well to introduce the fictional characters, both for the reason they are present in the main character's life and in the past, as well as for the relationships that are hidden in awakening to the reader.

Keywords

پارسا، سید‎احمد؛ واهیم، گل‎اندام (1388) «انواع خواب و رویا در مثنوی »،دوفصلنامه علمی پژوهشی ادبیات عرفانی دانشگاه الزهرا (س)، سال اوّل، شماره 1، پاییز و زمستان، صص33-58
پاینده، حسین (1388) اندیشه‌ یونگ، تهران: آشیان
توئیچل، پال (1376) کلید جها‎‎نهای اسرار‎، ترجمه هوشنگ اهرپور، تهران: دنیای کتاب
جافری، مریم (1390) نقد و بررسی تحلیلی خواب و رویا در منظومههای شیخ فریدالدین عطار نیشابوری، پایان نامه ارشد، دانشکده علوم انسانی دانشگاه سمنان.
دیویس، جیمز (1380) کتیبه رشیدیه خداوند، ترجمه محمّد هادی ماکانی، تهران: ایساتیس
رضاعی، فرزین (1395) خلاصه جلد یک روان‌پزشکی کاپلان، «پورتال جامع سلامت و خانواده».
شمیسا، سیروس (1378) نقد ادبی، فردوس، چاپ دوم
شولتز، دوان (1392) نظریههای شخصیت؛ ترجمه یوسف کریمی، فرهاد جمهری، سیامک نقشبندی، بهزاد گودرزی، هادی بحیرایی، محمدرضا نیکخو. تهران: ارسباران
فروید،زیگموند (1342) تعبیرخواب و بیماری‌های روانی، ترجمه ایرج باقرپور، تهران: آسیا
فصیح، اسماعیل (1382) زمستان 62، چاپ سوم، تهران: نشر پیکان‎
فصیح، اسماعیل (1370) شراب خام، چاپ سوم، تهران: البرز
فصیح، اسماعیل (1372) دلکور، چاپ پنجم،تهران: نشر نو
فصیح، اسماعیل (1371) ثریا در اغما، چاپ ششم، تهران: نشر نو
فصیح، اسماعیل (1373) باده کهن، تهران: نشر البرز
مورنو،آنتونیو (1376) یونگ خدایان و انسان مدرن، ترجمه داریوش مهرجویی، تهران: نشر مرکز
یونگ،کارل گوستاو‎ (1352) انسان و سمبلهایش، ترجمه ابوطالب صارمی، تهران: امیرکبیر.