Document Type : Original Article

Authors

1 Assistant Professor, Department of Persian Language and Literature, Faculty of Literature and Humanities, Shahrekord University, Shahrekord, Iran.

2 M.Sc. Department of Persian Language and Literature, Faculty of Literature and Humanities, Shahrekord University, Shahrekord, Iran.

3 Master student of the Department of Persian Language and Literature, Faculty of Literature and Humanities, Shahrekord University, Shahrekord, Iran.

10.30465/lir.2020.4996

Abstract

Attention to the structure and content of textbooks is very important given the psychological and developmental characteristics of the child. Poems related to the child's domain should be in line with their psychological characteristics and the content of the poem should be consistent with the child's thinking and intellectual environment. The purpose of this study is to investigate the structure and content of Persian poetry books in elementary school. Investigating the content of poems, templates, weight, gender, and poetry (classical or contemporary) are the most important components of this research. The research method is descriptive and analysis of textbooks and method of gathering information, documents and libraries. The results showed that the poets, templates, weight and gender of the poets in accordance with the sixth grade of the elementary school and the characteristics of the child's development were not paid much attention. Topics are often repeated in elementary school. The four-sided format was the most used in the poems. As we get closer to the final years of elementary school, new and modern forms are used less frequently. Due to the child's mental development and increasing vocabulary at the end of elementary school (fifth and sixth grade), more nymaii and song formats can be used. The most common use of contemporary poets in the first elementary period is the first to the third grade, and the number of contemporary poet’s decreases as we approach the end of the period.

Keywords

آذر مکان، حشمت اله، نجاتی، مرتضی (1393) «وزن شعر کودک: عروضی؟ هجایی؟ یا تکیهای- هجایی؟»مجله ادب پژوهی گیلان، شماره سی ام، صص 101-116.
-استولت، بریژیت (1387) « درباب امانت داری در ترجمه کتاب های کودکان»، مترجم محبوبه نجف خانی، مجله روشنان، شماره 8، صص68-83.
-حاجی زاده، مهین، بهمن مایه گوزل، محدثه ابهن (1394) «بررسی و تحلیل اشعار تعلیمی سلیمان العیسی در حوزه ادبیات کودک»،دو فصلنامه نقد ادب عربی، دوره 16، شماره 1.صص68-91.
حجازی، بنفشه (1387) ادبیات کودک­و نوجوان (ویژگی­ها و جنبه­ها) تهران: نشر روشنگران و مطالعات زنان.
- جلالی، مریم. (1389). «اوزان عروضی در شعر کودک». کتاب ماه کودک و نوجوان. ش 159.
-جوکار، منوچهرو بهمن، ساکی (1392) «بررسی عناصر و مضامین دینی و میهنی در اشعار کتاب های فارسی دوره راهنمایی»، مجله ادبیات کودک، سال چهارم، شماره اول، بهار و تابستان، ضض21-48.
- سازمان پژوهش و برنامه ریزی اموزشی، (1398) کتاب­های فارسی مقطع اول تا ششم ابتدایی، تهران، نشر افست.
-سلاجقه، پروین. (1387)از این باغ شرقی، تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
ساروخانی،باقر(1382)روش­هایتحقیقدرعلوماجتماعی،تهران،پژوهشگاهعلومانسانیومطالعاتفرهنگی.
-شفیعی کدکنی،1380، موسیقی شعر. تهران: نشر اگاه.
- قاسمی، اسماعیل، مجیدی پرست، سجاد (1393) «تحلیل محتوای مقولات مهارت های اجتماعی در کتاب درسی سال اول راهنمایی»، مجله پژوهش در برنامه ریزی درسی، سال 11 شماره 2. 74-83
-کشفی، شبنم سادات(1392) مقایسه ی محتوای آثار شاعران زن با شاعران مرد در شعر معاصر.مجله­ی ادبی هیجان، صص 25-54.
-کیانوش، محمود(1397) شعر کودک در ایران،تهران: انتشارات آگاه
-عبدالهیان، فائقه و احمد رضی (1390) «بررسی عنصر ترانه در شعر مصطفی رحماندوست»، مجله مطالعات ادبیات کودک شیراز، سال دوم، شماره دوم،صص 103-124-
-ماتسوی،تاداشی. (1363) ویرایش کتاب­های کودکان. آتش جعفرنژاد، تهران: شورای کتاب کودک، چاپ آتلیه.
-محرمی، رامین، خدابخش اسدالهی، شکرالله پورالخاص، پیام فروغی راد (1396) «بررسی مضامین دو مجموعهشعر کودکانه محمود کیانوش با رویکرد مخاطبشناسی»،فصلنامه پژوهش­های ادبی و بلاغی، سال پنجم، شماره 18 ،بهار 1396،صفحات 70-54.
 محمدی، مهدی (1395) «جایگاه ادبیات کودک در کتاب های درسی مقطع ابتدایی ایران»، مجله مطالعات برنامه درسی ایران، سال دهم، شماره 40، صص 64-91.
- مسگرنژاد، جلیل. (1370). مختصری در شناخت علم عروض و قافیه. چاپ اوّل. تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
-نورتون،دونا(1382) شناخت ادبیات کودکان: گونه­ها و کاربردها از روزن چشم کودک، جلد1،چاپ اول، تهران: چاپ ستاره سبز.
Bruner, j.s (1983). In search of mind: Essay in autobiography. New York: Harper & Row.