Document Type : Original Article

Author

Postdoctoral researcher, Department of Persian Language and Literature, Faculty of Humanities. Tarbiat Modares University. Tehran. Iran

10.30465/lir.2020.4780

Abstract

Paradigm implies the models and examples that govern the minds and languages of scholars in different eras.With a little leniency, the dominant systems of thought or paradigms are identifiable in the humanities and arts. Many artists see themselves as the followers of these dominant examples and find a deep connection with the dominant ideas of their time. During the 1940s, most artists and writers in Iran had devoted themselves to promoting the ruling paradigm, namely Marxism.In the 1960s, it was Kant’s modern self-referential art which attracted many artists and writers. A decade later, Islamic nativist ideas, which had emerged in the wake of various conflicts with tradition, paved the way for the development of ‘sacred’ aesthetics. In other words, intellectuals and religious thinkers developed a new kind of philosophy of art and literature in Iran by using the ideas of Western philosophers and religious traditions. Though they have had and still have different opinions in many cases,these intellectuals including Ali Shariati, MortezaMotahhari, Abdul Karim Soroush, DavariArdakani, and others have an identical belief in aesthetics: the presence of a ‘sacred thing’ in Islamic art. Therefore, the belief in a sacred thing along with the social and political conditions (especially after the Islamic Revolution) has paved the way for the growth of the Islamic-revolutionary art.

Keywords

آل احمد، جلال(1386) غرب­زدگی، چاپ سوم، تهران: مجید.
احمدی، بابک(1393) کار روشنفکری، چاپ ششم، تهران: مرکز.
اقبال لاهوری، محمد(بیتا) احیای فکر دینی در اسلام، ترجمه احمد آرام، بی­جا: رسالت قلم.
توکلی­طرقی، محمد( 1395) تجددبومی و بازاندیشی تاریخ، ویراست دوم، تورنتو: کتاب ایران­نامه.
توکلی­طرقی، محمد( بیتا) «تجدد اختراعی، تمدن عاریتی و انقلاب روحانی»، ایران نامه، سال بیستم، صص 195-235.
توکلی­طرقی، محمد(بیتا) «تجدد روزمره و آمپول تدین» ایران نامه، سال بیست و چهارم، صص 421-458 .
خجسته، فرامرز،فراشاهی نژاد، یاسر و پویان، مجید « تفسیری هگلی از نخستین مانیفست­های درباره داستان و رمان» پژوهش زبان و ادب فارسی، شماره چهل و سوم، صص 1-26.
خجسته،فرامرز،فراشاهی­نژاد،یاسرو صدیقی،مصطفی(1395) «جستاری در بنیان­های فکری نظریه ادبی هوشنگ گلشیری»ادبیات پارسی معاصر، سال ششم، شماره دوم، صص27-47 .
خجسته،فرامرز،صدیقی، مصطفی و فراشاهی­نژاد، یاسر(1395) «تقابل کانتی- هگلی در نقد و نظریه های داستان و رمان در ایران» نقد و نظریه ادبی، سال اول، دوره دوم، شماره 2، صص 31-56 .
خمینی، روح­الله(بی­تا) کشف­الاسرار، بی­جا، بی­نا.
داوری­اردکانی، رضا(1350) شاعران در زمانه عسرت، تهران: نیل.
داوری­اردکانی، رضا(1393) هیدگر و گشایش راه تفکر آینده، تهران: نقش جهان.
رئیس­دانا، فریبرز(1386) گفت آمدهایی در ادبیات، تهران: نگاه.
سروش، عبدالکریم(1367) تمثیل در شعر مولانا و گفتگویی پیرامون هنر، تهران: برگ.
سروش، عبدالکریم(1385) از شریعتی، چاپ دوم، موسسه فرهنگی صراط.
سروش، عبدالکریم(1386) قبض و بسط تئوریک شریعت؛ نظریه کامل معرفت دینی، چاپ نهم، تهران: صراط.
شریعتی، علی(1391) هنر، چاپ سیزدهم، تهران: چاپخش.
صابرپور، زینب و شادلو، داوود(1394) «جریان دینی در رمان دینی پس از انقلاب»، فصل­نامه پژوهش­های زبان و ادبیات فارسی، شماره سی و هفتم، صص179-250 .
طباطبائی، محمدحسین( بیتا) اصول فلسفه و روش رئالیسم،  ج1، مقدمه و پاورقی مرتضی مطهری، تهران: صدرا.
فراشاهی­نژاد، یاسر(1398) نظریه­های رمان در ایران، تهران: پایا.
فراشاهی­نژاد، یاسر«جستاری در مبانی فکری نظریه ادبی حزب توده»(1398) ایران­نامگ، سال 4، شماره 1، صص 85-109.
فردید، سیداحمد(1393) دیدار فرهی و فتوحات آخرالزمان، به کوشش محمد مددپور تهران: چاپ و نشر نظر.
فی، برایان(1390) پارادایم­شناسی علوم انسانی، ترجمه مرتضی مردیها، چاپ سوم، تهران: پژوهشکده مطالعات راهبردی.
کوهن، تامس(1369) ساختار انقلاب های علمی، ترجمه احمد آرام، تهران: سروش.
لامارک، پیتر(1396) فلسفه ادبیات، ترجمه میثم محمدامینی، تهران: نشر نو.
مددپور، محمد(1372) تجلی حقیقت در ساحت هنر، تهران: برگ.
مددپور، محمد(1388) دین و سینما، چاپ دوم، تهران: سوره مهر.
مطهری، مرتضی(1369) تماشاگه راز، چاپ هفتم، تهران: صدرا.
مطهری، مرتضی(1395) تحریفات در واقعه تاریخی کربلا، چاپ پنجم، تهران: صدرا.
مکارم شیرازی، ناصر(1348) اسرار عقب­ماندگی شرق، تهران: بعثت.
نبوی، نگین(1397) روشنفکران و دولت در ایران، ترجمه حسن فشارکی، تهران: شیرازه.
نجف­آبادی، صالح( 1349) شهید جاوید، بی­جا، بی­نا.
نصر، سیدحسین(1387) جوان مسلمان و دنیای متجدد، ترجمه دکتر مرتضی اسعدی، چاپ هفتم، تهران: طرح­نو.
نصر، سیدحسین(1396) دین و نظم طبیعت، ترجمه انشاالله رحمتی، چاپ ششم، تهران: نی.
نصر، سیدحسین(1396) معرفت و امرقدسی، ترجمه فرزاد حاجی میرزایی، تهران: فرزان.
Abrahamian, Ervand,( 2004) The Islamic left, Reformers and Revolutionaries  ,NewYork,  Routlege
Hashemi,S.Ahmad (2016) freedom as a remedy for decline, Iran nameh , volume 30 , number 4
Rezaei Yazdi, Hamid(2019)Persian literature and modernity , NewYork , Routleg
Tavakoli- Targhi,Mohamad(2001 ) Refashioning Iran, New York, Palgrave