Document Type : Original Article

Author

PhD student in Persian language and literature department. Faculty of Literature and Humanities. Chamran martyr of Ahwaz University.

10.30465/lir.2019.4399

Abstract

The Frankfurt School is one of the most influential movements of the thirty-forties in the twentieth century. is of the important achievements of this School. The Frankfurt School theorists' view towards art and its aesthetic dimension is a critical viewpoint. This theory attempts to create an ideal and desired state in opposition to positivism, which serves primarily to describe and confirm the status. Criticizing the current situation, the autonomy of the work of art, the ideological nature of the work of art, the principle of being revolutionary and the content fact of the work of art are among the principles that aimed at emancipating humankind of the existing state of being and bringing him to welfare and desirable condition. In this paper, using the content analysis and gathering information by a documentary and library way, it has been tried to answer these questions, how much Aref has had a critical approach in his poetry and art along with the thinkers of aesthetic theory and show that Aref's artistic approach has a positive or negative aspect according to Frankfurt school view and the critical aesthetic theory. The result of this research reveals that, Aref's poetry and art also include the critical and protest dimensions that are very close to the criteria of authentic art from the critical aesthetics point of view. desired condition. In order to reach the, Aref criticizes the current situation of the society by a negative view and this gives his art a "consciousness" and "autonomy" aspect.

Keywords

آجودانی، ماشالله. (1382). یا مرگ یا تجدد، تهران:  نشر اختران.
آدورنو، تئودور/جی، مارتین، اشیت، جیمز.(1384). مکتب فرانکفورت و جامعه شناسی معرفت. ترجمة جواد گنجی، تهران: انتشارات گام نو.
آرین‌پور، یحیی. (1387).از صبا تا نیما. جلد دوم. تهران: زواره.
اسلامی، شهرام، امیری، کاظم. ( 1374).  نظریة زیبایی‌شناسی تئودور آدورنو.  مجلة بوطیقای نو. دوره 1 . شماره 1 . صص 10-21 .
احمدی، بابک. (1380).  حقیقت و زیبایی.  تهران:  نشر مرکز.
احمدی، بابک. (1386).  خاطرات ظلمت(دربارة سه اندیشگر مکتب فرانکفورت).  تهران:  نشر مرکز.
پین، مایکل. (1382).  فرهنگ اندیشة انتقادی.  ترجمة پیام یزدانجو، تهران:  نشر مرکز.
پوینده، محمد جعفر.  (1377).  درآمدی بر جامعه‌شناسی ادبیات.  تهران:  نشر نقش جهان.
زرین‌کوب، عبدالحسین. (1374). آشنایی با نقد ادبی. تهران: انتشارات سخن.
سپانلو، محمد علی. (1369) . چهار شاعر آزادی. تهران: انتشارات نگاه.
شفیعی‌کدکنی، محمدرضا.  (1387).  ادوار شعر فارسی از مشروطیت تا سقوط سلطنتتهران: انتشارات سخن.
عارف قزوینی، ابوالقاسم. (1389).  دیوان عارف قزوینی. (به همراه اشعار چاپ نشده) به کوشش مهدی نور محمدی، تهران: انتشارات سخن.
کوسه، ایو. آبه، استفان.  (1385)واژگان مکتب فرانکفورت. ترجمة افشین جهان دیده، تهران: نشر نی.
ناتل خانلری، پرویز. (1369).  هفتاد سخن. تهران: انتشارات توس.
نوذری، حسنعلی.(1384). نظریه انتقادی مکتب فرانکفورت در علوم انسانی و اجتماعی. تهران، نشر آگاه.
مارکوزه، هربرت. (1350).  انسان تک ساحتی.  ترجمة محسن مؤیدی، تهران: نشر امیر کبیر.
. مارکوزه، هربرت. (1379) . بعد زیبا شناختی. ترجمة داریوش مهرجویی، تهران: نشر هرمس.
هال، لئولوونت. (1384).« جامعه شناسی ادبیات، نگاهی به گذشته»،  مجلة جامعه‌شناسیایران. ترجمة محمد رضا شادرو،  شمارة 21. صص 167-151.
یاحقی، محمد جعفر. (1374).  چون سبوی تشنه.  مشهد:  جامی.