پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهش های بین رشته ای ادبی2717-32242420201221Analysis of The Relation between Scene and Tragic Worldview in Ferdowsi’s Complaints Based on Kenneth Burke’s Dramatismبررسی رابطۀ رکن صحنه و جهانبینی تراژیک در شکواییههای فردوسی بر اساس نظریۀ دراماتیستی کنت برک135584110.30465/lir.2020.30044.1115FAمحمد احمدیمربی رشتة ارتباطات میانفرهنگی دانشگاه ریکیو، توکیو، ژاپن0000-0001-8911-7608Journal Article20200501Ferdowsi in his masterpiece, Shahnameh has revealed his thoughts and beliefs in some segments of his work. One of the most important occasions where he has spoken his thoughts repeatedly for about 80 times throughout Shahnameh are the verses in which he composed after almost every tragic event or death of kings, heroes and, other characters. In those verses, Ferdowsi has expressed his hatred towards the world’s hypocrisy, ruthlessness and, disloyalty. In these segments-which in this paper has been referred to as Ferdowsi’s complaints- the poet according to Burke’s theory of dramatism emphasizes on the scene for communication. Emphasis on scene in communication according to Burke’s theory is associated with philosophical fatalism which is a doctrine that stresses the subjugation of all events or actions to destiny, and is commonly accompanied with the consequent attitude of resignation in the face of future events which are thought to be inevitable. Among factors that have contributed to the formation of this attitude in Ferdowsi’s complaints, one is Shahnameh itself which is the story of the deterioration of the Persian Empire and other is the social, economic and political instability of Iran after the Arab conquest until 10<sup>th</sup> century A.D. Shahnameh and the social, economic and political instability of Iran can be seen as the common grounds (substance) Ferdowsi and his audience shared in this period of history. This paper studies the factors that helped to generate the common grounds between Ferdowsi and his audienceفردوسی در کتاب سترگ خویش در مواضعی از افکار و اندیشههای خود پرده برداشته است. یکی از مهمترین مواضعی که در آن مقام حکیم طوس از عقاید شخصی خود سخن گفته است، ابیاتی است که عموماً پس از یک واقعۀ ناگوار یا مرگ یکی از شخصیتهای شاهنامه ا آمده و در آن فردوسی در مذمت جهان و بیمهری روزگار داد سخن داده است. در این مواضع که در این پژوهش از آن با نام شکواییهها یاد میشود، فردوسی بر اساس نظریۀ دراماتیستی برک برای برقراری ارتباط بر رکن صحنه تأکید دارد. تأکید بر صحنه در ارتباطات انسانی ناشی از نوعی جبرگرایی فلسفی است که عوامل محیطی را در ایجاد تغییر دخیل میداند و اختیار انسان را محدود میشمارد. از جمله عوامل پدید آمدن چنین جهانبینیای در شکواییههای فردوسی و تکرار آن با بسامد بالا در شاهنامه، یکی تأثیر خود شاهنامه یعنی داستان زوال شکوه و عظمت هر دورۀ اساطیری، حماسی و تاریخی ایران و مرگ محتوم شاهان و پهلوانان ایرانی است و دیگر شرایط فرهنگی، سیاسی و اجتماعی دورۀ حیات شاعر است که جریانهای مدنی متفاوتی از دل آن پدید آمده است . این همه زمینۀ مشترکی است که میان فردوسی و مخاطبان او وجود دارد و فردوسی با تأکید بر این زمینۀ مشترک اثر خود را پدید آورده است. پژوهش حاضر نشان میدهد که چه عواملی زمینۀ مشترک میان فردوسی و مخاطبان او را پدید آورده است و این زمینۀ مشترک در برقراری یک ارتباط موفق میان اثر فردوسی و مخاطبان آن که ایرانیان هستند چه تأثیری داشته است.https://lir.ihcs.ac.ir/article_5841_b0a3bf649f05c6685792b0667af9656c.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهش های بین رشته ای ادبی2717-32242420201221Representation of Worldly Pleasure in the Poetry, Painting and Architecture Safavid Era Based on Henry Ramack Approachبازتاب جلوههای لذت این جهانی در شعر، نقاشی و معماری عصر صفوی با استفاده از رویکرد تطبیقی هنری رماک3670579110.30465/lir.2020.31965.1177FAمراد اسماعیلیاستادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه گنبدکاووسJournal Article20200820Representation of Worldly Pleasure in the Poetry, Painting and Architecture Safavid Era Based on Henry Ramack Approach<br /> address the linkage among literature, painting & architecture in Safavid era. Embedded in Remack’s theory of Comparative Literature and Art, this study is to disclose how the same concept has been represented in different forms in poetry, architecture and painting in that era. Findings show that joy on earth or entertainment-related reading, one of the main components of secularism, seems to be one main presupposition which makes the building blocks of thought and art in the era. In fact, Safavid poets, painters and architects have specifically drawn their own attention to joy/entertainment related aspects. In fact, Safavid poets, painters and architects have specifically drawn their own attention to joy/entertainment related aspectsIndeed, they have created their own work in various forms referring to this component.<br /> Key words: Safavid Era, comparative literature, Henry Remack, poetry, painting, Architcture.این مقاله با مفروض داشتن ارتباط بین حوزههای متنوع اندیشه و هنر هر عصر، پژوهشی بینارشتهای در قلمرو ادبیات تطبیقی و بینارشتهای است که به مطالعهی ارتباط بین شعر، نقاشی و معماری عصر صفوی میپردازد و با استفاده از نظریهی ادبیات تطبیقی هنری رماک، و بررسی بینارشته ای شعر، نقاشی و معماری عصر صفوی در پی تبیین و تحلیل این موضوع است که چگونه مفهومی یکسان، به اشکال متفاوت در شعر، نقاشی و معماری این عصر نمود یافته است. بر اساس یافتههای این پژوهش، لذت اینجهانی و کسب لذت و سرخوشی، که از مؤلفههای اساسی زمینی شدن و رویگردانی از عوالم دیگر است، یکی از پیشفرضهایی است که اساس اندیشه و هنر این عصر را شکل میدهد. از این روی، شاعران، نقاشان و معماران عصر صفوی به اشکالی مختلف و متنوع، به جنبهی لذت بخش بودن هنر خود توجه داشتهاند و بر اساس آن به آفریدن و خلق آثار خود دست یازیدهاند.https://lir.ihcs.ac.ir/article_5791_759969ade2c2c0b850b61fb02e0397b4.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهش های بین رشته ای ادبی2717-32242420201221Applying Karen Horney's Theory to the Psychological Study of the Personality
in French Perfume of Amir Tajesser)کاربستِ نظریۀ کارن هورنای در مطالعۀ روانشناختیِ شخصیتهای رمان عطر فرانسوی7197549910.30465/lir.2020.29522.1101FAعلی افضلیاستادیار گروه زبان و ادب عربی، دانشگاه تهرانزینب حاجی علی اشرفیکارشناسی ارشد زبان و ادبیات عربی، دانشگاه تهرانJournal Article20200401A French perfume is novel by Amir Tajesser, a Sudanese novelist and physician. By narrating the main character of the story and dealing with other characters which is expressed in interaction with the main character he is trying to portray the oppressive conditions of society and its people. Karen Horney is a German psychologist and one of the most important theorists in the field of personality. According to Horney's theory, Experiences that have been accumulated and concentrated during the adult social and cultural life, ddetermines how a person behaves. She divides people into three types of sealer, supremacist and secularist. The main topic of this research is the Influence of Community Conditions and the Creation of "Ideal Self" and the Study of the Character Type. In this paper, using a descriptive analytical method based on Horney's theory, the characters of the French perfume novel are examined to explain the personal struggles of the characters and their defense mechanisms against main anxiety. The result of the study showed that all the characters in the novel at least show one of the personality aspects of Horney's theory: the moving towards others, moving against others, and moving away from others.رمان عطر فرانسوی اثر امیر تاج السر، با روایت شخصیت اصلی داستان و پرداختن به دیگر شخصیتها که در تعامل با شخصیت اصلی بیان میشود؛ سعی در نشان دادن اوضاع و احوال خفقانآور جامعه و مردم آن دارد. تأثیر اوضاع جامعه و ایجاد «خود ایدهالی» و بررسی تیپ شخصیتها در این رمان با بهرهگیری از نظریه کارن هورنای، موضوع اصلی این پژوهش است. هورنای به عنوان یکی از مهمترین نظریهپردازان عرصهی شخصیتشناسی بر این عقیده است که ساخت منشیِ آدم بزرگسال از مجموعِ تجاربی که در مدت زندگیِ اجتماعی و فرهنگیِ او روی هم انباشته و متراکم گردیدهاند، تشکیل یافته است و اگر فرد در رابطه با اجتماع، احساس امنیت خود را از دست دهد به اضطراب اساسی دچار میشود. مکانیسم دفاعی فرد در این حالت خارج از سه حالت، مهرطلبی، انزوا طلبی، برتری طلبی نخواهد بود. با بهرهگیری از روش توصیفی – تحلیلی و در پاسخ به این پرسش که دلایل روانرنجوری شخصیتهای اصلی و فرعی رمان عطر فرانسوی چیست و از چه عواملی تأثیر گرفته است، این پژوهش شخصیتهای رمان و کشمکشهای درونی و مکانیسم دفاعی ایشان در برابر اضطراب اساسی را توضیح میدهد. نتیجهی پژوهش بیانگر آن است که همهی شخصیتهای رمان حداقل یکی از وجوه شخصیتی نظریه هورنای یعنی حرکت به سوی دیگران، حرکت علیه دیگران و حرکت به سمت دوری از دیگران را منعکس میکنند.https://lir.ihcs.ac.ir/article_5499_685b5ccfd404bbe60f76fd34fe1e0858.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهش های بین رشته ای ادبی2717-32242420201221Legal review of Siavash story in Shahnameh
based on Principle of Criminal Fair Trialبازکاوی حقوقی داستان سیاوش در شاهنامه در پرتو سنجههای دادرسی دادگرانه98129550310.30465/lir.2020.30560.1133FAشایان اکبریدانشپژوه دوره دکتری حقوق کیفری دانشگاه تهراناحمد فلاحیدکترای حقوق کیفری و جرم شناسی از دانشگاه تهران و مدرس گروه حقوق دانشگاه کردستان.Journal Article20210117The Shahnameh that wrote by Abolghasem Ferdowsi Tusi, an iranian poet, about one thousand years ago is not only a literary and simple book, but also an essential and fundemental part of Iranian culture and identity. Interpreting and analyzing this huge book by interdisciplinary approaches and using different knowledge; primarily, criminal science can lead to its revival providing the readers with profound insight. The legal ontology of the world of Shahnameh introduces the concepts and historical legal institutions of ancient Iran to us. The essay is mostly a review and understanding Iran's law history that lets us briefly review some aspects of criminal procedure in ancient Iran. In this regard, by interpreting of Siyavash's story, we have attempted to compare the principles of fair trial to Siyavash criminal process. We have studied the story by a narrow-minded approach based on interpreting the "Innocence principle", "unification of investigation procecution" and "Ordeal".شاهنامه نهتنها یک اثر سترگ ادبی است، بلکه بخش بزرگی از فرهنگ و هویّت ایرانیان به شمار میآید. تحلیل و تفسیر این اثر با رویکردهای میانرشتهای و با بهرهگیری از دانشهای گونهگون، خاصّه علوم جنایی، میتواند منجر به نوزایی آن شود و شناختی دوچندان و ریشهای را از زوایای مختلف برای خوانندگان ایجاد کند. هستیشناسیِ حقوقی جهانِ شاهنامه ما را با مفاهیم و نهادهای حقوقی و شبهحقوقی ایران قدیم آشنا میسازد و این آشنایی، در اصل خوانش و دریافتی از تاریخ حقوق ایران محسوب میشود. از این رو، با واکاوی داستان سیاوش در این جستار بر آن شدهایم که چگونگی انجام دادرسی کیفری را در شاهنامه بررسی کنیم و فرآیند رسیدگی به اتهام سیاوش را از دریچه ارکان دادرسی منصفانه وارَسیم؛ تا میزان نزدیکی آن دادخواهی را با یک دادرسی دادگرانه بسنجیم و نیز، زوایای مختصری از شیوه رسیدگی کیفری در ایران قدیم را آشکار سازیم. بر این اساس، داستان را با تکیه بر بررسی «اصل برائت»، «یگانگی نهاد تعقیب و تحقیق» و «آزمون وَر» سنجیدهایم و زوایای باریکبینانهی آنها را با چگونگی دادرسی سیاوش تطبیق داده و تفسیر کردهایم.<strong> <br /></strong>https://lir.ihcs.ac.ir/article_5503_aec6d413d94d06919daf777619af7ad9.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهش های بین رشته ای ادبی2717-32242420201221An Analysis of the discourse pattern of linguistic elements and novel discourse processes in novel I turn off the lightsتحلیلِ الگوی گفتمانیِ عناصرزبان شناختی و فرایندهای گفتمانِ رمانِ چراغ ها را من خاموش می کنم130163584010.30465/lir.2020.31879.1171FAهدا امینیدانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران.مهیار علوی مقدمدانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران0000-0001-5850-8657محمود فیروزی مقدماستادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران0000-0002-0705-2482Journal Article20200815Critical discourse analysis is an interdisciplinary approach in the fields of linguistics, criticism, and sociology that emphasizes the social function of language in society and politics and how social and political powers are reproduced. Critical discourse analysis means the study of the sociology of language and the study of the linguistics of society; An approach that discusses language as a social action in relation to ideology, history, power, and society. According to Norman Fairclough's theory, in order to discover the underlying layers and analyze the discourse pattern, three levels of "description", "interpretation" and "explanation" must be considered. To achieve the discourse pattern at the level of "explanation", which is the main and fundamental level in the study of the sociology of language, one must have the level of "description" (linguistic features, formal elements of language and grammar of the text) and the level of "interpretation" (processes of discourse. The contextual context of the text and intertextual factors) should be considered. In this article, we try to examine the dialectical relationship between language and power and language and discourse in the novel I turn off the lights, Zoya Pirzad's work only on two levels of description and interpretation. In this novel, the author indirectly reflects the political, social and cultural concepts of society and reflects the common components of the discourse model. The application of the novel's discourse model I turn off the lights. Structures and social action and the author's critical worldview in the context of sociological components.تحلیل گفتمان انتقادی، رویکردی میان رشتهای در حوزههای زبانشناسی، نقدادبی و جامعه شناسی است که بر کارکرد اجتماعی زبان در جامعه و سیاست و نحوة بازتولید قدرت اجتماعی و سیاسی تاکید میکند. بر اساسِ نظریۀ نورمن فرکلاف ، برای کشف لایههای زیرین و تحلیل الگوی گفتمانی، باید سه سطح «توصیف»، «تفسیر» و«تبیین» را بررسی کرد. برای دست یافتن به الگوی گفتمانی درسطح «تبیین» که سطح اصلی و بنیادین در بررسی جامعهشناسی زبان است، باید سطح «توصیف» (شاخصهای زبانشناختی، عناصر صوری زبان و دستور زبان متن) و سطح «تفسیر» (فرایندهای گفتمان، بافت موقعیتی متن و عوامل بینامتنی) مورد توجّه قرار گیرد. در این مقاله که به روش تحلیلی- توصیفی به گردآوری اطلاعات به روش کتابخانه ای، روش تحلیل داده ها به روش کیفی وروش استدلال استقرایی(ازجز به کل) انجام شده میکوشیم برپایة نظریة گفتمانی نورمن فرکلاف، به بررسی رابطة دیالکتیک زبان و قدرت و زبان و گفتمان در رمان چراغها را من خاموش میکنم صرفاً در دو سطح توصیف وتفسیر بپردازیم. دستاورد تحلیل گفتمانی این رمان این است که زویا پیرزاد با تسلط بر گونههای آوایی، واژگانی، ساختارجمله و انواع آن و شخصیت پردازی متن در این اثر، زیر ساختی مناسب برای ورود به سطوح دیگر تحلیل گفتمان انتقادی ایجادکرده است. کاربرد الگوی گفتمانی رمان چراغها را من خاموش میکنم، ازنظرفرکلاف، درسطح توصیف، یعنی توصیف عناصر زبانشناختی و ساختهای زبانی و در سطح تفسیر، یعنی تفسیر فرایندهای گفتمان، گامی است در شناختِ لایههای زیرین این رمان و شناختِ ساختارها و کنش اجتماعی و جهان نگری انتقادی و جامعه شناختی.https://lir.ihcs.ac.ir/article_5840_878bf574c92ff5194914d478b1f3a8e8.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهش های بین رشته ای ادبی2717-32242420201221Majnun Layla's Roundabout Migrations through Comparative Literature and Post-colonial Interdisciplinarityخوانش میانرشتهای و پسااستعماری داستان مجنونِ لیلی164190584710.30465/lir.2020.33668.1223FAحیدر خضریاستادیار گروه زبانها و ادبیاتهای نوین
دانشکده هنر و علوم انسانی
دانشگاه سنترال فلوریدا. ایالات متحده آمریکاJournal Article20200907The love story of <em>Majnun Layla</em>, a legend that originated in the Middle East, has been translated and retold so often that it has become part of our global literary imagination. The story has been often received, compared, and studied in connection to Shakespeare’s <em>Romeo and Juliet</em>. This is despite the fact that there are fundamental differences between the two masterpieces, not to mention that the reception of <em>Majnun Layla </em>has exceeded literary reception, extending to other media. The first part of the article presents new social, political, religious, and literary interpretations of <em>Majnun Layla</em>. The second part of the article discusses the legend’s migration from seventh-century Arabic culture to its operatic adaption in Azerbaijan in 1908 (the first opera to be staged in an Islamic context), its first cinematic adaptation in Malay language in 1933 in Bangladesh, its first scholarly treatment in comparative literature in Iran in 1938-1940, and finally its most recent cinematic representation in the 2011 American movie <em>Habibi</em>. The article notes the most important achievements and elements that have been added to the story during the legend's cross-cultural and multidisciplinary journeys. The article concludes by proposing that the multiple-horizontal-circle model of comparative literature and post-colonial studies is more adequate for understanding texts like <em>Majnun Layla</em> than the conventional binary-vertical-linear model for research in Arabic and Middle Eastern comparative literature and world literature. بخش اول مقاله سعی بر آن دارد تا خوانشهای جدیدی از داستان <em>مجنون لیلی</em> ارائه دهد. بخش دوم مقاله با رویکردی میانرشتهای و پسااستعماری به بررسی تاریخ سیر و تحول این داستان از ادبیات قرن هفتم هجری عربی تا اولین اقتباس اوپرایی آن در جهان اسلام (1908– در آذربایجان)، اولین اقتباس سینمایی آن به زبان مالایی (1933- در بنگلادش)، اولین پژوهش کاربردی در عرصهی ادبیات تطبیقی (40/1398– در ایران)، وبالاخره جدیدترین اقتباس سینمایی آن (2011–در آمریکا) بپردازد. مهمترین دستاوردهای این سفر میانرشتهای و فراملّی و فرهنگی بررسی و تحلیل شدهاند. مقاله با پیشنهاد جایگزین کردن مدل خطی- عمودی- ثنایی رایج در مطالعات ادبیات تطبیقی جهان اسلام با مدل دایره ای- افقی- تعدّدی بینارشتهای و پسااستعماری به کار خود پایان میدهد. https://lir.ihcs.ac.ir/article_5847_f547d7eaa7ef39c8ced6748ce5255990.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهش های بین رشته ای ادبی2717-32242420201221Psychoanalysis of two (one male and one female) characters of the novel Souvashun based on the theory of neurosis of Karen Horneyتحلیل روانکاوانۀ شخصیّت دو قهرمان زن و مرد در رمان سووشون بر مبنای نظریّۀ «عصبیّت» کارن هورنای191220584410.30465/lir.2020.33381.1215FAمحمدعلی رضاییدانشجوی دورۀ دکتری زبان و ادبیّات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران0000-0001-7757-6655ساره زیرکاستادیار زبان و ادبیّات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیات، تهران، ایران0000-0003-3820-7835امیراسماعیل آذردانشیار زبان و ادبیّات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایرانJournal Article20201115In this article, the two main characters of Souvashun's novel (Yousef and Zari) are psychoanalyzed by Karen Horney's theory of neurosis. Karen Horneydescribes different types of neurotic behavior as a result of overusing coping strategies to deal with basic anxiety caused by interpersonal relationships. She identified three broad categories of three neurotic needs in her theory: needs for power, prestige and affection. Horney considers the presence of anxiety as the main sign of nervous conflict in personality. Psychoanalytic analysis showed that the male character of the novel (Joseph) reflects all kinds of natural desires, feelings, and behaviors without anxiety, and that his behavioral contradictions are the kind of natural contradictions seen in ordinary human beings. But the character of the female one (Zari) is very anxious. The fundamental contradiction in his behavior reflects the symptoms of a benevolent nervous personality. Severe anxiety in Zari's character breaks down his character's defense structure. Eventually the fear of madness comes. Here, the neurotic character prepares to heal and undergo treatment. In Souvashun's novel, Dr. Abdullah Khan, by referring Zarito her real self, helps her overcome the gap between her imaginary self and his real self and regain her lost courage.در این مقاله، دو شخصیّت اصلی رمان سووشون (یوسف و زری) با نظریّۀ عصبیّت کارن هورنای تحلیل روانکاوانه شدهاند. کارن هورنای شکلگیری سه تیپ شخصیّتی نابهنجار برتریطلب، انزواطلب و مهرطلب را متأثّر از محیط نابهنجار دوران کودکی شخص و نوع واکنش او به نابهنجاریهای محیط تربیت میداند. هورنای عامل اضطراب را اصلیترین نشانۀ وجود تضاد عصبی در شخصیّت فرد میداند. تحلیل روانکاوانه نشان داد شخصیّت مرد (یوسف) همة گونههای تمایلات، احساسات و رفتارهای طبیعی را بدون اضطراب بازتاب میدهد و تضادهای رفتاری او از نوع تضاد طبیعی است که در انسانهای معمولی مشاهده میشود، ولی شخصیّت زن (زری)، بهشدّت تحت اضطراب و ترس شدید قرار دارد. تضاد اساسی در رفتار او، علائم شخصیّت عصبی مهرطلب را بازتاب میدهد. اضطراب شدید در شخصیّت زری، ساختار دفاعی شخصیّت او را از هم فرو میپاشد و ترس از دیوانگی زری را به مداوا برمیانگیزاند و نهایتاً با مرگ یوسف و معالجۀ دکتر عبداللهخان از راه ارجاع زری به خودِ واقعیاش، موجب میشود او بر فاصلۀ میان خودِ تصوّری و خودِ واقعیاش غلبه کند و شجاعت از دست رفتهاش را بازیابد.https://lir.ihcs.ac.ir/article_5844_c23f39c2898ec2e35ab7aacb5a47d9f5.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهش های بین رشته ای ادبی2717-32242420201221A look at the use of dream in several Ismaili Fasih stories from the perspective of psychoanalytic Jung and Freudنگاهی به کاربرد رویا در چند داستان اسماعیل فصیح از منظر روان تحلیل گری یونگ و فروید221251549810.30465/lir.2020.29438.1097FAمریم زمانی(الله داد)(نویسنده مسئوول). استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه پیام نور، تهران. ایران.طاهره گلستانی بختاستادیار گروه روانشناسی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران. ایران0000-0002-4860-8192Journal Article20200327Highly dreamy or dreamy associations and literary texts, including avoidance of direct speech, image, metaphor, and symbol, cause psychologists and literary critics to find similar ways of discovering a subject. On the other hand, it is well known that the dream resembles a short story.<br /> In his stories, Ismail Fasih did not use the dream as the main approach, but his repeated use and sometimes use of it to advance the story was not without effect. The purpose of this study is to analyze the dream in five stories of elaborate stories in which the dream is used and to answer questions 1. What effect do dreams have on the progress of his story? Which of the two theorists can be interpreted from the perspective of eloquent stories? Are dreams in these stories prophetic or evangelizing or influenced by past events?<br /> The study used a descriptive-analytic method and the results showed that most dreams are based on stressful and anxious situations of the past and cause stress for the viewer to sleep in moments of awakening. The healing of everyday pain, the subconscious part of the mind, comes with the help of the viewer's sleep and evokes sweet memories to bring the needed relief. Fasih, on the other hand, has used dreams well to introduce the fictional characters, both for the reason they are present in the main character's life and in the past, as well as for the relationships that are hidden in awakening to the reader.اشتراکات بسیار خواب دیده یا رویا و متن ادبی از جمله پرهیز از مستقیمگویی، استفاده از تصویر، استعاره و نماد سبب می شود که روان شناسان و منتقدان ادبی راههای مشابهی برای کشف یک موضوع پیدا کنند. از طرفی مشهور است که رویا به داستان کوتاه شباهت دارد.<br /> اسماعیل فصیح در داستانهایش از ذکر رویا به شکل رویکرد اصلی استفاده نکرده، اما کاربرد پر تکرار و گاه استفاده از آن برای پیشبرد داستان در تاثیر گذاری آنها بی سبب نبوده است. هدف این پژوهش، تحلیل رویا در پنج داستان از داستانهای فصیح است که رویا بینی در آنها پر کاربرد است و پاسخ به سوالهای ۱- رویاها چه تاثیری در پیشبرد روند داستان وی دارند؟ ۲-رویاها در داستانهای فصیح از منظر کدام یک از دو نظریه پرداز قابل تفسیر هستند؟ ۳- خوابها در این داستانها پیشگو و بشارت دهنده اند و یا تحت تاثیر وقایع گذشته؟<br /> در این پژوهش از شیوه توصیفی تحلیلی استفاده شد و نتایج نشان داد بیشتر رویاها براساس موارد استرسزا و اضطرابی گذشته فرد شکل میگیرد و موجب تنشهای روحی برای خواببیننده در لحظات بیداری میگردد و گاهی برای التیام و درمان دردهای روزمره، قسمت ناخودآگاهِ ذهن، به کمک خواببیننده آمده و خاطراتی شیرین را تداعی میکند تا آرامش مورد نیاز حاصل گردد. از سوی دیگر، فصیح برای معرفی شخصیتهای داستانی، هم از حیث دلیل حضور آنها در زندگیِ شخصیت اصلی و هم از لحاظ گذشته زندگی وی و نیز روابطی که در حالات بیداری برای خواننده پنهان است، از خوابها به خوبی استفاده کرده است.https://lir.ihcs.ac.ir/article_5498_31e796a7e5b278836f813f9fce34679a.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهش های بین رشته ای ادبی2717-32242420201221A Cognitive Approach to the Megametaphor of "Love" in Sherko Bekas Poetryرویکردی شناختی به کلاناستعارة عشق در اشعار شیرکو بیکس252273558410.30465/lir.2020.31240.1152FAصمد علی آقاییدانشجوی دکتری زبانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، ایران0000-0002-1649-6800وحید غلامیاستادیار گروه زبان انگلیسی و زبانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، ایران0000-0001-9874-2958صادق محمدی بلبلان آباداستادیار( مدعو) گروه زبان انگلیسی و زبانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، ایرانعادل دست گشادهاستادیار گروه زبان انگلیسی و زبانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، ایرانJournal Article20200709This investigation aims to study cognitive megametaphor of "love" in the Now a Girl is my Homeland, a poetry book by Sherko Bekas, a Tucholsky awarded Kurdish poet. Cognitive megametaphors in which are needed to understand the literary words, talks about a conceptual discourse model which treats the undercurrent aspects of texts. According to cognitive approach and by using these data poems, megametaphor of "love" will be discussed. Analyzing data is based on theories about conceptual metaphors and megametaphors presented by Lakoff and Johnson (1980), and Kovecses (2010). The main questions of this study are: how megametaphor of "Love" is shown in Bekas poetry and also how micrometaphors in the undercurrent of the poems form megametaphor at the superstructure. The results of the study show that "Love" is the most common concept in these poems, and all micro conceptual metaphors in these poems appear in the realm of love megametaphor.در این جستار با تکیه بر مفهوم شناختی استعاره، نگارنده قصد دارد کلان استعارة عشق را در اشعار شیرکو بیکس، شاعر کُرد معاصر بررسی کند. دادههای پژوهش، اشعار موجود در کتاب مجموعه شعر اینک دختری سرزمین من است (2011) میباشد که در آن استعارههای کلان و مفهومیِ متعدد و مختلفی مشاهده میشود. اینکه عشق چگونه در اشعار بیکس نمود پیدا میکند و چگونه استعارههای مفهومی خُردِ موجود در روساخت این اشعار توسط استعارة کلان عشق انسجام یافتهاند، سوالات اصلی پژوهش میباشند. پژوهش حاضر با تکیه بر نظریة استعارههای مفهومی لیکاف و جانسون (1980) و نظریات کووچش (2010)، و به روش استنباطی- تحلیلی صورت گرفته است و نگارش آن برپایة شیوة کتابخانهای میباشد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که اولاً عشق مفهومی بارز در اشعار بیکس میباشد و همچنین، استعارههای خُرد به کار رفته در روساخت این آثار داری زیرساختی پایهای به نام کلاناستعارة عشق هستند که در سراسر متن موج میزند.https://lir.ihcs.ac.ir/article_5584_4457bf30d0a57e7e78d5884317c23abb.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهش های بین رشته ای ادبی2717-32242420201221A Comparative Study of Non-Verbal Communication in Ancient Persian and Arabic Poetryتحلیل مقایسه ای ارتباط غیرکلامی در شعر کلاسیک فارسی و عربی274294550010.30465/lir.2020.30105.1119FAیوسف محمدنژاد عالی زمینی(نویسنده مسئول) استادیار گروه تحقیقات بنیادین، پژوهشکدۀ زبان و ادبیات، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران.رمضان رضاییاستادیار گروه ترجمه، پژوهشکدۀ زبان و ادبیات، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران.پریناز علی اکبریدانش آموخته کارشناسی ارشد گروه زبان شناسی همگانی، دانشگاه پیام نور تهران، مدرس مرکز استعدادهای درخشان فرزانگان بناب. بناب، ایران.Journal Article20200504Communication is the process of knowingly or unconsciously, intentionally or unintentionally, through which feelings and opinions are expressed in the form of verbal or nonverbal messages. In nonverbal communication the element of speech is not involved in message transmission and in most cases the effect of nonverbal communication is higher than verbal. This type of relationship has different types that are sometimes played by different organs of the body. The use of body language, and especially the language of gaze, has always been important among humans. The importance of this in contemporary poetry is twofold. Has that been true in classical poetry? This article aims to explain the language of gaze in classical Persian and Arabic poetry based on the American school of comparative literature and using a descriptive-analytic method. The findings of this study indicate that whenever looking at a "talking" bed, the message is wisely conveyed while it contains a coded and sign language.ارتباط، فرایند ارسال و دریافت پیام است که گاه در قالب سخن و کلام شکل می گیرد و گاه در قالبی غیر از کلام، که به نظر میزان تأثیرگذاری این نوع ارتباط بر گیرنده بیش از ارتباط کلامی است. ارتباط غیرکلامی، حاصل به کارگیری اندامهای مختلف بدن برای دریافت و ارسال پیام است. از بین انواع ارتباط غیرکلامی، و به عبارتی کاربرد زبان بدن در فرایند ارتباط، «زبان نگاه» یا ارتباط چشمی همواره اهمیت فوق العاده ای داشته است. به نظر میرسد که شاعران قدیم نیز به اهمیت این موضوع واقف بوده و از آن برای تقویت ارتباط خود با مخاطب به خوبی بهره برده اند. بر این اساس، در مقالۀ پیش رو کوشیدیم استفاده از ساختار ارتباط چشمی یا زبان نگاه را در شعر قدیم فارسی و عربی، با رویکرد تحلیلی مکتب امریکایی ادبیات تطبیقی تبیین نماییم. یافتههای این پژوهش بیان کنندۀ آن است که هر وقت نگاه بر تخت «سخن» نشسته است، پیام را حکیمانه رسانده ضمن آنکه در برگیرندۀ یک زبان رمزی و اشارتی نیز بوده است.https://lir.ihcs.ac.ir/article_5500_bd1d96aaba780e1397b69af2a2395ea6.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهش های بین رشته ای ادبی2717-32242420201221Study of contrastive status and function of city and village in Persian Classic literatureبررسی جایگاه و کارکرد تقابلی دو واژهی «شهر» و «روستا» در ادبیات کلاسیک فارسی295321562210.30465/lir.2020.30071.1117FAفرهاد محمدیاستادیار گروه زبان و ادبیات کُردی، دانشکده زبان و ادبیات ، دانشگاه کردستان، سنندج، ایرانJournal Article20200502The reflection of city and village in the Persian literature shows that the kind of viewing to these two words in the classic literature is different with the ones in the contemporary literature. The past Persian poets and writers look at the city and village in a way that is now common among the people. The images of poets, the symbols of mystics and the proverbs of people all show the different looks at the city and village. The village has the negative portrait that all indecent adjectives have been attributed to it. In contrast, the city has been regarded as a symbol of positive conceptions. But in the contemporary literature this subject is different.In this paper, our main approach is based on the study of city and village in the works of past literature. In addition to this, we will mention the portrait of city and village in the contemporary literature. The influence of cultural and social backgrounds on symbols made by city and village and the influence of environment on mind that Mowlavi has paid attention to it are result of this paper.بازتابِ دو واژهی «شهر» و «روستا» در ادبیات کلاسیک فارسی نشان میدهد که از نظر کارکردی و ارزشی رابطهی تقابلی بینِ آنها وجود دارد. تصویرسازیهای شاعران، رمزپردازیهای عارفان و مفاهیمی که در متون ادبیِ گذشته با شهر و روستا بیان شده است، همگی بر نگاهِ ارزشگذارانهی متفاوت نسبت به آن دو دلالت میکند. در این نگاه تقابلی، روستا در قطبِ منفی قرار گرفته که تمام صفاتِ مربوط به این قطب، بدان نسبت داده شده است؛ در مقابل، شهر متعلّق به قطبِ مثبت است که برای بیان مفاهیم و مضامین پسندیده به کار رفته است. در این نوشتار که موضوع آن ماهیّت بینرشتهای دارد و به ادبیات و جامعهشناسی مربوط میشود، به روش تحلیلی ـ توضیحی مفاهیم مربوط به دو واژهی «شهر» و «روستا» در آثار ادبیِ واکاوی میشود تا مشخّص گردد که شاعران و نویسندگان گذشته در رابطه با مسألهی نگاه متفاوت به شهر و روستا چه معیارها و ملاکهایی را در نظر داشتهاند. دستاورد پژوهش بر این قضیه دلالت دارد که منشاء و علّت اصلی نگاهِ متفاوت به شهر و روستا در ادبیات گذشته، توجّه به تأثیر محیط بر ذهن انسان بوده که مولانا بیش از دیگران بدان پرداخته است. نقش و تأثیر عینی زمینههای فرهنگی و اجتماعی نیز در تصویرسازیها و رمزپردازیهایی که با شهر و روستا صورت گرفته، بهوضوح قابل مشاهده است.https://lir.ihcs.ac.ir/article_5622_614f665025d727ae3f68a7d022644237.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهش های بین رشته ای ادبی2717-32242420201221The study of image schemas in Adnan al-Saqaq's statements by emphasizing Mark Johnson's theoryبررسی طرحوارههای تصویری در مطریات عدنان الصائغ با تأکید برنظریه مارک جانسون322345550110.30465/lir.2020.30320.1127FAیحیی معروفاستاد گروه زبان وادبیات عربی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه رازی، کرمانشاه. ایران.0000-0003-4729-4547مریم جلالی نژاد(نویسنده مسئول): دانشجوی دکترای زبان وادبیات عربی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه رازی، کرمانشاه. ایرانJournal Article20200516The image is one of the origins of metaphor. One of the most recent ideas provided by the semantics linguists is visual imagery. This theory was first introduced by Mark Johnson's linguistics (1987). Image schema is the complexity of human mental concepts because of its voluminous understanding of concepts, Hence, one of the basic infrastructures of conceptual metaphor. Adnan al-Saqaq is one of Iraq's most prominent contemporary poets who has taken the best of aesthetic and innovative work in his poems. Image schemas are a clear semantic tool for understanding Adnan's poems. The use of visual schemas has created a special metaphorical and poetic style for Adnan al-Sayegh. He uses the intelligent approach to translate his concepts and concepts into his audience. <br /> In this article, an attempt has been made to use a descriptive-analytical method to first look at theoretical literature of research in the following, we will analyze and analyze the visual schemas in the metadata of Adnan al-Saqaq. The most important finding of this article is that the motion schema is one of the most frequent types of schemas used in the Adnan affair.تصویر یکی از مبادی استعاره است. یکی از جدیدترین نظریات ارائه شده توسط معناشناسان شناختی طرحوارههای تصویری است. این نظریه نخستین بار توسط زبانشناس شناختی مارک جانسون (1987م) مطرح شد. طرحواره تصویری پیچیدگی مفاهیم ذهنی انسان به دلیل درک حجمی شده او از مفاهیم است، از این رو یکی از زیر ساختهای اساسی استعاره مفهومی به شمار میآید.<br /> عدنان الصائغ یکی از شاعران برجسته معاصر عراقی است که از کارکردهای زیباشناختی و نوآوری در اشعارش به بهترین وجه بهره برده است. طرحوارههای تصویری ابزار معناشناختی بارزی برای فهم اشعار عدنان هستند. استفاده از طرحوارههای تصویری، سبک استعاری و شاعری خاصی را برای عدنان الصائغ رقم زده است. او با بهرهگیری هوشمندانه تؤام با ظرافتهای ادبی از این سبک در مطریاتش به انتقال معانی و مفاهیم مورد نظرش به مخاطب میپردازد. <br /> در این نوشتار سعی بر آن شده است با روش توصیفی- تحلیلی ابتدا نگاهی به ادبیات نظری پژوهش داشته و در ادامه به بررسی و تحلیل طرحوارههای تصویری در مطریات عدنان الصائغ پرداخته شود. مهمترین یافته مقاله این است که طرحواره حرکتی از پربسامدترین نوع طرحوارههای بکار رفته در قصائد عدنان به شمار میرود.https://lir.ihcs.ac.ir/article_5501_28ad771ea80dc6062b7afc08705edaa7.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهش های بین رشته ای ادبی2717-32242420201221Teaching Persian Poetry and Prose to Speakers of Other Languages: In Search of Appropriate Criteria for Content Sequencingادبیات منظوم و منثور فارسی برای غیرفارسیزبانان: در جستجوی معیاری برای سازماندهی محتوای درسنامههای آموزشی346391550410.30465/lir.2020.30367.1128FAامیررضا وکیلی فرد(نویسنده مسئول): دانشیار گروه آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه بین‍المللی امام خمینی، قزوین، ایران0000-0002-4280-4539زویا رضایی محلاتیکارشناس ارشد آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه بین‍المللی امام خمینی، قزوین، ایرانفاطمه جنتی رادکارشناس ارشد آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه بین‍المللی امام خمینی، قزوین، ایرانJournal Article20200518It seems that content sequencing upon empirical work is the most significant steps for upgrading the quality of educational resources in the literature teaching. This investigation focuses on content sequencing in Persian literary texts. The principles for content sequencing are literary genre, chronology, stylistic periods etc. It seems that there are not appropriate criteria for sequencing the content of materials for teaching Persian literature to non-Iranian language learners. This investigation attempts to answer this question “what is the most appropriate criterion for sequencing the content of resources in the teaching of Persian poetry and prose to to speakeres of other languages?” To this goal, a researcher-made questionnaire, after being piloted, was randomly distributed among 52 Persian language teachers teaching Persian to non-Iranian Persian language learners. The results showed that the participants significantly preferred the chronological content sequencing as the most appropriate criteria in teaching Persian prose literature; they considered the literary genre and stylistic periods as the second and third criteria in this regard. Unlike Persian poetry literature, the participants did not show statistically significant difference concerning the use of existing criteria, and they considered all criteria appropriate for content sequencing in teaching Persian prose.یکی از مهمترین گامها برای افزایش کیفیت منابع آموزش ادبیات، تدوین آنها بر پایهی دانش آموزشکاوی ادبیات است. هدف این پژوهش پرداختن به یکی از اصول تدوین محتوا، تعیین معیار سازماندهی محتوای آموزشی است. معیارها برای سازماندهی محتوای آموزش ادبیات میتواند انواع ادبی، سدههای تاریخی، دورههای سبکشناسی یا... باشد. بررسی‍ها نشان میدهد که دانستههای علمی در مورد مناسبترین معیار سازماندهی محتوای منابع آموزش ادبیات فارسی به غیرفارسیزبانان وجود ندارد. این پژوهش در پی آن است که به این پرسش پاسخ دهد که بهترین معیار سازماندهی محتوای آموزشی ادبیات منظوم و منثور برای غیرفارسیزبانان کدام است. در این راستا، به کمک یک پرسشنامهی محققساخته، معیار مناسب سازماندهی محتوا در تدوین منابع آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان از دیدگاه مدرسان زبان و ابیات فارسی بررسی میشود. پس از اعتبارسنجی پرسشنامه، پرسشنامه به روش نمونهگیری تصادفی ساده در میان شرکتکنندگان این پژوهش توزیع گردید. 52 مدرس و دانشآموختهی آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان شرکت کردند. نتایج حاصل از تحلیل دادهها نشان میدهد که از نظر مدرسان، معیار سازماندهی محتوای آموزشی برای ادبیات منظوم به صورت معناداری بر اساس سدههای تاریخی بالاترین رتبهی در میان الگوها به خود اختصاص میدهد و انواع ادبی و دورههای سبکشناختی در رتبهی دوم و سوم قرار دارند. در مورد ادبیات منثور، با آنکه ترتیب میانگین معیارها همانند ادبیات منظوم است، اما بین سه معیار تفاوت معناداری از نظر رتبه وجود ندارد. یافتههای این پژوهش به تدوینکنندگان درسنامههای آموزش ادبیات کمک میکند که با رویکرد روشمند و علمی دست به نگارش منابع آموزش ادبیات برای غیرفارسیزبانان بزنند.https://lir.ihcs.ac.ir/article_5504_098207a34fa2cf60b31561251446662f.pdf