TY - JOUR ID - 5501 TI - بررسی طرح‌واره‌های تصویری در مطریات عدنان الصائغ با تأکید برنظریه مارک جانسون JO - پژوهش های بین رشته ای ادبی JA - LIR LA - fa SN - AU - معروف, یحیی AU - جلالی نژاد, مریم AD - استاد گروه زبان وادبیات عربی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه رازی، کرمانشاه. ایران. AD - (نویسنده مسئول): دانشجوی دکترای زبان وادبیات عربی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه رازی، کرمانشاه. ایران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 2 IS - 4 SP - 322 EP - 345 KW - معنا‌شناسی شناختی KW - طرح‌واره KW - تصویری KW - مطریات KW - عدنان الصائغ DO - 10.30465/lir.2020.30320.1127 N2 - تصویر یکی از مبادی استعاره است. یکی از جدیدترین نظریات ارائه شده توسط معنا‌شناسان شناختی طرح‌واره‌های تصویری است. این نظریه نخستین بار توسط زبان‌شناس شناختی مارک جانسون (1987م) مطرح شد. طرح‌واره تصویری پیچیدگی مفاهیم ذهنی انسان به دلیل درک حجمی شده او از مفاهیم است، از این رو یکی از زیر ساخت‌های اساسی استعاره مفهومی به شمار می‌آید. عدنان الصائغ یکی از شاعران برجسته معاصر عراقی است که از کارکردهای زیباشناختی و نوآوری در اشعارش به بهترین وجه بهره برده‌ است. طرح‌واره‌های تصویری ابزار معناشناختی بارزی برای فهم اشعار عدنان هستند. استفاده از طرح‌واره‌های تصویری، سبک استعاری و شاعری خاصی را برای عدنان الصائغ رقم زده است. او با بهره‌گیری هوشمندانه تؤام با ظرافت‌های ادبی از این سبک در مطریاتش به انتقال معانی و مفاهیم مورد نظرش به مخاطب می‌پردازد. در این نوشتار سعی بر آن شده است با روش توصیفی- تحلیلی ابتدا نگاهی به ادبیات نظری پژوهش داشته و در ادامه به بررسی و تحلیل طرح‌واره‌های تصویری در مطریات عدنان الصائغ پرداخته شود. مهم‌ترین یافته مقاله این است که طرح‌واره حرکتی از پربسامدترین نوع طرح‌واره‌های بکار رفته در قصائد عدنان به شمار می‌رود. UR - https://lir.ihcs.ac.ir/article_5501.html L1 - https://lir.ihcs.ac.ir/article_5501_28ad771ea80dc6062b7afc08705edaa7.pdf ER -