TY - JOUR ID - 4808 TI - کارکردهای کمال الدین بهزاد با توجه به نگاره های وی در دوره تیموری بر اساس گفتمان روایی ژپ لینت ولت JO - پژوهش های بین رشته ای ادبی JA - LIR LA - fa SN - AU - سیدی, چنور AU - کریمیان, حسن AD - دانشجوی کارشناسی ارشد گروه باستان شناسی. دانشکدۀ علوم انسانی. دانشگاه تربیت مدرس. تهران. ایران. AD - دانشیار گروه باستان شناسی. دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی. دانشگاه تهران. تهران. ایران. Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 1 IS - 2 SP - 103 EP - 124 KW - تیموریان KW - بهزاد KW - روایت KW - نگارگری KW - کارکردهای نگاره گر DO - 10.30465/lir.2020.4808 N2 - هروایت هنری از جمله هنر نگارگری که توسط روایت گران آفریده می شوند، شامل مجموعه ای از گفته هایی است که در طی روایت به آن ها هویت داده می شود و صدایی از درون دنیای نگاره ها که متعلق به نگارگر است، آن ها را برای دنیای بیرون نقل می کنند. نگارگر برای انتقال ذهن هدفمند خود از بیرون و درون نگاره ها از انواع زاویه ی دید برای روایت داستان، برخورداری جسته است؛ همچنین با توجه به راویتگر بودن خود، در سیر روایت پردازی نقش هایی را عهده دارد که شامل: کارکردهای (بازنمایی، کنترلی و تفسیری) است. پژوهش حاضر، در پی پاسخ گویی به این پرسش هاست، نگارگر بر اساس گفتمان روایی ژپ لینت ولت از چه کارکردهای در نگاره های خود، درمواجهه با مخاطب برخوردار است؟ کدام کارکرد بر کارکردهای دیگر می چربد؟ تأثیرکارکرد غالب در نگاره‌ها چگونه است؟ پژوهش حاضر با بررسی و مطالعات کتابخانه‌ایی بین رشته ایی ادبیات و هنر باستانی به صورت توصیفی- تحلیلی انجام شده است برای پاسخ به پرسش های فوق با بررسی نگاره هایِ اثر کمال الدین بهزاد هراتی در دوره تیموریان، به این نتیجه می رسد در عمل روایت پردازی توسط نگارگر، کارکرد تفسیری بر کارکردهای دیگر غلبه دارد و دلیل آن را نیز می توان جنبه ی اخلاقی و تعلیمی بودن آن آثار دانست که بر ژانر محتوای تصویر، بسیار تأثیرگذار است و نگارگر از طریق کارکردها و مسئولیت های خود، مخاطب را به جنبه‌ی اخلاقی و تعلیمی بودن نگاره ها سوق می‌دهد. UR - https://lir.ihcs.ac.ir/article_4808.html L1 - https://lir.ihcs.ac.ir/article_4808_2e45febbdd8718c5d63eb5d2b23fc199.pdf ER -