%0 Journal Article %T تحلیل زمان روایی در دو گفتمان ادبی و سینمایی مورد مطالعه: داستان و فیلم اقتباسی «شوهر آهوخانم» %J پژوهش های بین رشته ای ادبی %I پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی %Z 2717-3224 %A حیاتی, زهرا %A صافی, حسین %A میرزایی, فرنوش %D 2019 %\ 08/23/2019 %V 1 %N 1 %P 99-134 %! تحلیل زمان روایی در دو گفتمان ادبی و سینمایی مورد مطالعه: داستان و فیلم اقتباسی «شوهر آهوخانم» %K روایت %K زمان‏بندی %K اقتباس %K شوهر آهوخانم %R 10.30465/lir.2019.3833 %X هدف پژوهش این است که شیوه پردازش «زمان» به‌عنوان یک عنصر روایی، در دو گفتمان ادبی و سینمایی که میان آن‌ها رابطة اقتباس برقرار است و درواقع موضوعی مشترک دارند مقایسه شود تا تفاوت ابزارها و شگردهای بیانی این دو رسانه بیان گردد. رویکرد این تحقیق، روایت‌پژوهی با تأکید بر زمان روایی است و مورد مطالعه رمان و فیلم اقتباسی «شوهر آهو خانم». در بحث زمان‌بندی روایت از دیدگاه ژنت، سه ویژگی درنظر گرفته می‌شود: 1. آرایش رویدادها: ترتیب ذکر وقایع در گفتمان روایی؛ 2. بسامد رویدادها: تناسبی که میان تعداد بازنمودهای یک رویداد در گفتمان روایی و دفعات احتمالی وقوع همان رویداد در جهان داستان وجود دارد؛ 3. دیرش رویدادها: حجمی که هر رویداد در گفتمان روایی به خود اختصاص می‌دهد. نتایج پژوهش نشان می‌دهد: 1.آرایش رویدادهای فیلم، به‌شدت تحت تأثیر کتاب است و هیچ گونه خلاقیتی در این زمینه دیده نمی‌شود. تمام رویدادهای داستان، به‌طور‌خلاصه گزینش شده و به همان ترتیب طبیعی درپی یکدیگر نمایش داده شده‌اند؛ 2.در داستان، بسامد رویدادها غالباً از نوع تک­به­تک است (یعنی برابر با تعداد وقوع وقایع در جهان داستان) و این موضوع به‌دلیل قالب داستان (رمان) طبیعی می‌نماید ولی در فیلم بسامد برخی رویدادها از نوع کاهنده است؛ 3. با توجه به حجم کتاب شوهر آهوخانم ضرب‌آهنگ روایت در کتاب کند است، در حالی­که ضرب­آهنگ روایت در فیلم، به دلیل حذف­های متعدد و پی‌درپی تند است و حتی گاهی موجب مخدوش شدن پیرنگ روایت شده است. %U https://lir.ihcs.ac.ir/article_3833_0044b032efa9f2222fb1904f0fb17ac1.pdf