@article { author = {Ahmadi Kamalvand, Bahare and Moradi, Siavash}, title = {A Study of the Psychology of Tyranny in Bahram Beizai's Screenplays “Ahoo, Salandar,Talkhak va Digaran (Deer, Selander, Talhak and others)” and “Ghesseha-ye Mard-e Kafanpoosh (Tales of shrouded man)”}, journal = {Literary Interdisciplinary Research}, volume = {4}, number = {7}, pages = {1-32}, year = {2022}, publisher = {IHCS}, issn = {2717-3224}, eissn = {2717-3224}, doi = {10.30465/lir.2021.36079.1343}, abstract = {In many of Bahram Beizai's works, one of the main concerns is to show the interactions of the tyranny system and individuals in society, that in there, Tyranny, as a historical and cultural complication, is tied to the minds and lives of the people. In response, the emergence of the hero is a recurring theme in overthrowing authoritarian oppression and in the face of the turbulent situation that has occurred so much in history. This appearance, however, has another side that in the face of the effects of tyranny, people stop trying to see the flaws and stop looking for endogenous solutions and, like an immature child, wait for the emergence of a superior force to solve problems with its help. This issue is clearly raised in some of Beizai's literary works. This paper criticizes this fundamental issue of society through dramatic literature another question is how do individuals themselves play a role in the perpetuation of authoritarian rule? Among Beizai's works, the screenplay of "Ghesseha-ye Mard-e Kafanpoosh (Tales of shrouded man)" is in the center of the present article. In addition, the irresponsibility of individuals as one of the roots of demand for hero process of the people of the society in the Screenplay "Ahoo, Salandar, Talkhak va Digaran (Talkhak & Others)" as one of the factors of the issue of Tyranny is examined. For theoretical analysis, Manes Sperber’s approach has been used in the psychological analysis of Tyranny Which is shown. By help of it and some other psychological texts is shown that in Tyranny conditions, the extreme expectation of the people for the emergence of a hero, while showing signs of illusion and self-deception in individuals, also constantly is exploited society by tyrannical rulers.}, keywords = {Keywords: Bahram Beyzaei,Tyranny,hero,“Ahoo,Salandar,Talkhak va Digaran (Deer,Selander,Talhak and others)”,Ghesseha-ye Mard-e Kafanpoosh (Tales of shrouded man)}, title_fa = {بررسی روانشناسی خودکامگی در فیلم‌نامه‌های «آهو، سلندر، طلحک و دیگران»و «قصه های میرکفن پوش» اثر بهرام بیضایی}, abstract_fa = {در بسیاری از آثار بهرام بیضایی، یکی از دغدغه‌های اصلی، نمایش برهم‌کنش‌های نظام خودکامه و افراد جامعه است، که خودکامگی در آن به عنوان یک عارضۀ تاریخی و فرهنگی، با ذهن و زندگی مردمان گره می‌خورد. در واکنش به آن، ظهور قهرمان، مضمونی پرتکرار در برانداختن ستم خودکامه و در مقابله با وضعیتِ پرآشوبی است که در تاریخ بسیار رخ نموده است. این پیدایی، ولی سویۀ دیگری نیز دارد. این که افراد در بروز عوارض استبداد، دست از تلاش برای دیدن اشکالات و جستجوی راه‌حل‌های درون‌زا کشیده و همچون کودکی نابالغ در انتظار پیدایش نیرویی برتر می‌نشینند تا مسائل، به مدد قوت او حل شود. این موضوع در برخی از آثار ادبی بیضایی به وضوح مطرح شده و مؤلّف از طریق ادبیات نمایشی به نقد این مسالۀ اساسی جامعه می‌پردازد. و اینکه چگونه افراد، خود در پایایی حکومت خودکامه، نقش ایفا می‌کنند؟ از میان آثار بیضایی، فیلم‌نامۀ «قصه‌های میرکفن‌پو‌‌ش» در مرکز بررسی مقالۀ حاضر قرار دارد. افزون بر آن، به بررسی مسئولیت‌ناپذیری افراد به عنوان یکی از ریشه‌های فرآیند قهرمان‌طلبی مردم جامعه در فیلم‌نامۀ «آهو، سلندر، طلحک و دیگران» به عنوان یکی از عوامل مسالۀ خودکامگی پرداخته می‌شود. برای تحلیل نظری در این میان، از رویکرد مانس اشپربر در تحلیل روان‌شناختی خودکامگی استفاده شده که به کمک آن و برخی متون روان‌شناختی دیگر، نشان داده می‌شود که در شرایط استبدادی، انتظار افراطی مردمان برای ظهور قهرمان، ضمن نشان دادن نشانه‌هایی در بروز وهم و خودفریبی در افراد، جامعه را مورد سوءاستفادۀ مدام حاکمان مستبد نیز قرار می‌دهد.  }, keywords_fa = {بهرام بیضایی,»قصّه‌های میرکفن‌پوش»,«آهو,سلندر,طلحک و دیگران«,خودکامگی,قهرمان}, url = {https://lir.ihcs.ac.ir/article_6995.html}, eprint = {https://lir.ihcs.ac.ir/article_6995_6e7aa612464653198ddd17d45cd56d8f.pdf} } @article { author = {jabri, soussan}, title = {Wisdom-driven and Power-driven Narratives, Hero’s Rejoining in Iranian stories}, journal = {Literary Interdisciplinary Research}, volume = {4}, number = {7}, pages = {33-78}, year = {2022}, publisher = {IHCS}, issn = {2717-3224}, eissn = {2717-3224}, doi = {10.30465/lir.2021.37716.1366}, abstract = {This study does an archetypal reading of Ghesehaye Irani and examines the process of individuation and how things that form the process happen. The question is how in such a process the hero gets rejoining with anima and animus. Analyzing the content of the Ghesehaye Irani text, first we found the manifestation of archetypes, and then the two-stage nature of the process of individuation - which falls into two categories of Wisdom-driven and power-driven - became known. Findings show that there are complicated links between the hero’s ego, or the conscious part, and unconscious parts such as anima, animus, the wise old man, and the shadow. The shadow is of the same nature as the hero, and the unknown, repressed, and challenging part of the psyche. Things that happen in the process of individuation are based on challenges caused by the shadow for the hero. The tales with their bipartite and sometimes epizod structure go through two stages. In the first stage, the hero’s effort to join with anima or animus. This symbolizes socialization of the individual in the first half of life. In other stage of rejoining, the hero’s join to anima and animus runs up against problems, and to get rejoining with them, he has to have a decisive battle against the shadow. At this point, there are female and male narratives of the realization of individuality. In the female Wisdom-driven narrative, the hero triumphs over the shadow with the guidance and assistance of the wise old man, and gets rejoining with animus, often forgiving and accepting the shadow after he has defeated it. In the male power-driven narrative, the hero still has the guidance and assistance of the wise old man, yet, relying on his power in a head-to-head battle, overcomes the shadow and often kills or drives it away.}, keywords = {Archetypal critique,Anima,Animus,Rejoining,Iranian Stories,Wisdom-driven,power-driven}, title_fa = {روایت خرد محور و قدرت محور بازپیوند قهرمان در قصّه‌های ایرانی}, abstract_fa = {این پژوهش به خوانش کهن­الگویی قصّه­های ایرانی و بررسی فرآیند فردیّت و چگونگی رخدادهای شکل­دهنده به این فرآیند پرداخته­­است. پرسش این­است­که؛ در طی فرآیند فردیّت، روند پیوند قهرمان با آنیما و آنیموس چگونه است؟ با تحلیل محتوای متن قصّه­های ایرانی ابتدا نمود کهن­الگوها را یافتیم و سپس دو مرحله­ای بودن فرآیند فردیّت آشکارشد که دوگونۀ تحقّق خردمحور و قدرت‌محور داشت. یافته­ها نشان­می­دهند؛ من (قهرمان) یا بخش آگاه و دیگر اجزای ناخودآگاه روان چون؛ آنیما، آنیموس، پیرخرد و سایه، پیوندهای پیچیده­ای دارند. سایه همجنس قهرمان و جزء ناشناخته، سرکوب­شدۀ و چالش‌آفرین روان ­است. رخدادهای پروسۀ فردیّت بر بنیاد چالش­آفرینی­های سایه برای قهرمان رخ­می­دهد و قصّه­ها هم با ساختار دو بخشی و گاه قصّه­درقصّه و همانند فرآیند فردیّت هم دو مرحلۀ پیوند و بازپیوند دارند که در جستار پیشِرو به آن پرداختیم. افزون بر آن، دو روایت زنانه و مردانه از روند تحقق فردیّت داریم؛ در روایت خردمحور زنانه؛ قهرمان با راهنمایی و یاریگری پیرخرد و تکیه بر خردورزی بر سایه پیروز می­شود و به آنیموس می­پیوندد و اغلب پس از شکست سایه، او را می­بخشد و می­پذیرد. در روایت قدرت‌محور مردانه؛ قهرمان همچنان از راهنمایی و یاریگری پیرخرد برخوردار است، ولی با تکیه بر قدرت و جنگیدن رویاروی بر سایه غلبه­می­کند و اغلب سایه را می­کُشد و گاه می­راند.}, keywords_fa = {نقد کهن‌الگویی,آنیما,آنیموس,بازپیوند,قصّه های ایرانی}, url = {https://lir.ihcs.ac.ir/article_7044.html}, eprint = {https://lir.ihcs.ac.ir/article_7044_6ed7b34b2474bfed4cb254d0412cdc58.pdf} } @article { author = {Zabihnia Emran, Asiyeh}, title = {Review on the novel Jaye Khaliye Soluch In the light of the Theory of Stigma of Erving Goffman}, journal = {Literary Interdisciplinary Research}, volume = {4}, number = {7}, pages = {79-108}, year = {2022}, publisher = {IHCS}, issn = {2717-3224}, eissn = {2717-3224}, doi = {10.30465/lir.2022.39703.1453}, abstract = {The present paper deals with the review of the novel Jaye Khaliye Soluch (2006) of Daultabadi (1940) within the framework of the Theory of Stigma of Erving Goffman propounded in the Reconstruction of the Lost Identity (1963). In the light of the theory of Goffman, one is tended to discuss the relations of men in their daily life. The novel Jaye Khaliye Soluch narrates the story of a rural woman named “Morgan” in a remote village called “Zeminj”. She tries to protect her family after the sudden disappearance of her husband “Soluch”. In the process, she and her children bear several types of oppressions- physical, sexual, psychological and emotional, and brunts of indignity, sedition and disloyalty. The present paper , on the basis of the analytical, psychological theory , responds to the fundamental question that which element of the Theory of Stigma of Goffman is more applicable to the novel Jaye Khaliye Soluch ? On the basis of the result of the research , the most prominent Stigma, in the novel Jaye Khaliye Soluch, appears in terms of non-identity , insecurity and hardship, stigma of non-credibility , feeling of adversity and ignominy and the impulse to avenge, harboring malice which torment Morgan more than anything else. Morgan is a woman oppressed and tormented who is under the tight grip of destiny. Daultabadi unfolds the story of Morgan which has found way in a blind alley and she is feeling the crisis of identity and tormention. She , with the passage of time and unable to realize the goal of life, yields to dejection , anxiety and depression in life and Daultabadi portrays more the blind alley of life into which Morgan has entered into his novel and he describes it at length.}, keywords = {self,Jaye Khaliye Soluch,Erving,Rejection,Stigma,identity}, title_fa = {بررسی رمان جای خالی سلوچ بر اساس نظریه داغ ننگ اروینگ گافمن}, abstract_fa = {تحقیق حاضر رمان جای خالی سلوچ (1358) از دولت آبادی(1319) را در چارچوب نظریۀ داغ ننگ گافمن(1963( بررسی می کند. نظریۀ گافمن، روابط میان افراد در زندگی روزانه را تحلیل می کند. رمان خالی خالی سلوچ، روایت زندگی زن روستایی به نام «مِرگان» در روستای دور افتاده‌ «زمینج» است که می‌کوشد پس از ناپدید شدن ناگهانی شوهرش، خانواده را حفظ کند، در این راستا خود و فرزندانش متحمل انواع آزار جسمی، جنسی، سرخوردگی روحی و عاطفی، تحقیر، خیانت و بی‌وفایی می‌شوند. مقاله سعی دارد تا با روش توصیفی‌-تحلیلی به این پرسش بنیادین پاسخ دهد که کدام مضمون و درونمایۀ نظریۀ داغ ننگ گافمن در رمان جای خالی سلوچ نمود بیشتری دارد؟ براساس نتایج تحقیق، مهم‌ترین داغ ننگ و برچسب زنی‌ها در رمان جالی خالی سلوچ، بی‌‌هویتی، ناامنی و انزجار است. داغ بی‌اعتباری،‌ احساس شومی سرنوشت، ناامنی وعقده حقارت و به تبع آن بر‌انگیختگی حس کین‌توزی و انتقام است که بیش از هر چیز دیگر مرگان را در بر‌می‌گیرد. مرگان و دیگر زنان داستان، اشخاصی رنجور، پریشان و سرگشته، ناامید، مضطرب و افسرده هستند که گرفتار چنبره سرنوشت‌اند. دولت آبادی به روایت زندگی این افراد می‌پردازد که احساس بی‌هویتی و سرگشتگی می‌کنند.}, keywords_fa = {خود,جای خالی سلوچ,طردشدگی,داغ ننگ,هویت}, url = {https://lir.ihcs.ac.ir/article_7390.html}, eprint = {https://lir.ihcs.ac.ir/article_7390_6a21edb6c86d2f43863c51241c96540d.pdf} } @article { author = {Refaee Ghadimi Mashhad, Reza and gholamhoseinzade, gholamhosein}, title = {Correction and re-description of a bit of Sa'di with an integrated approach (version research and cognitive aesthetics)}, journal = {Literary Interdisciplinary Research}, volume = {4}, number = {7}, pages = {109-143}, year = {2022}, publisher = {IHCS}, issn = {2717-3224}, eissn = {2717-3224}, doi = {10.30465/lir.2022.38280.1382}, abstract = {The main issue of the present research is the doubt about the recording and consequently the correction and explanation of a bit of one of Sa’di's Ghazal which has been recorded in most of the available printed versions as follows: بازآ و حلقه بر در رندان شوق زنThe acceptance of the recording of "Rendan" in this bit by various proofreaders has caused the commentators to provide various, contradictory and unrelated descriptions based on the structure of the text. In this research, using various evidences, it has been proved that the correct recording of the word mentioned in this verse is "Zendan" and not "Rendan". based on a cognitive poetic approach, it is clear that the present bit is illustrated on the basis of an image schema and the conceptual metaphor of "passion is prison." This conceptual metaphor is The result of the c Sa’di's tendency to spatialize abstract concepts.}, keywords = {Correction of literary text,cognitive poetics,Sa’di,zendan,rendan}, title_fa = {تصحیح و بازشرح بیتی از سعدی با رویکرد تلفیقی (نسخه‌پژوهی و زیبایی‌شناسی شناختی)}, abstract_fa = {مسألۀ پژوهش حاضر، تردید دربارۀ ضبط و نتیجتاً بازتصحیح و شرح بیتی از یکی از غزل‌های سعدی، به کمک میان رشته ای زیبایی شناسی شناختی است. بیت مورد نظر در غالب نسخه‌های چاپی موجود این‌چنین ضبط شده است:بازآ و حلقه بر در رندان شوق زن کاصحاب را دو دیده چو مسمار بر در استپذیرش ضبط «رندان» در این بیت توسط مصححان مختلف باعث شده است که شارحان نیز با ابتنا به آن، شرح‌هایی گوناگون، متناقض و کم‌ارتباط با ساختار متن را ارائه دهند. در این پژوهش با استفاده از شواهد گوناگون اثبات شده است که ضبط صحیح واژۀ مذکور در این بیت «زندان» است و نه «رندان»: اولاً با بررسی نسخ خطی واضح است که این واژه در قدیمی‌ترین نسخۀ خطی دیوان سعدی متعلق به زمان حیات شاعر، «زندان» ثبت شده است. ثانیاً از حیث زیبایی‌شناسی شناختی، واضح است که بیت حاضر بر پایۀ طرح‌وارۀ تصویری حجمی و استعارۀ مفهومی «شوق، زندان است» تصویرسازی شده است.}, keywords_fa = {تصحیح متن,زیبایی شناسی شناختی,سعدی,زندان,رندان}, url = {https://lir.ihcs.ac.ir/article_7279.html}, eprint = {https://lir.ihcs.ac.ir/article_7279_aef879da79e4f07f617709024ae94793.pdf} } @article { author = {zamani(allahdad), maryam and golestani bakht, tahereh and Rahmani Farshbaf, Saman}, title = {Defense mechanisms of the novel Kalidar characters}, journal = {Literary Interdisciplinary Research}, volume = {4}, number = {7}, pages = {144-185}, year = {2022}, publisher = {IHCS}, issn = {2717-3224}, eissn = {2717-3224}, doi = {10.30465/lir.2021.38123.1377}, abstract = {The expression of different aspects of the character and the events surrounding it in long novels has caused this kind of literature to be a good carrier for psychoanalytic critiques. The exploration of the main character's defense styles is based on Freud's psychoanalytic point of view, which styles are most widely used among the characters, and what effect their repeated use has on the process of processing the characters in the story. This article describes and analyzes the styles and their use with integrated methods in the novel Kalidar . This study shows that the use of styles among the characters of the novel is significant and high, and in some characters, such as Khan Mohammad, the use of these styles is repeated, continuous and as a part of his lifestyle. In some others, such as Golmohammad, these mechanisms have been observed and manifested more in the face of stressful events.}, keywords = {Kalider Novel,Psychological Critique,Mahmoud Dolatabadi,Defensive Mechanisms}, title_fa = {سبک دفاعی شخصیتهای رمان کلیدر}, abstract_fa = {بیان وجوه مختلف شخصیت و رویدادهای پیرامون آن در رمانهای بلند، سبب شده که این گونه ادبی محمل خوبی برای نقدهای روانکاوانه باشد؛ از این رو هدف این نوشتار بررسی رمان درخشان کلیدر، به قلم محمود دولت آبادی با رویکردی بین رشته ای وکندوکاو در سبک های دفاعی شخصیت های اصلی آن بر اساس دیدگاه روان تحلیل گری فروید است.و اینکه کدام سبکها در میان شخصیتها پر کاربرد است و استفاده مکرر از آنها چه تاثیری در روند پردازش شخصیتهای داستان دارد.در این مقاله با شیوه ای تلفیقی به توصیف و تحلیل سبکها و میزان استفاده از آنها اشاره می شود.این پژوهش نشان می دهد که کاربرد سبکها در میان شخصیتهای رمان قابل توجه و زیاد است و در برخی از شخصیتها مانند خان محمد استفاده از این سبک ها بطور مکرر، مداوم و به گونه ای سبک زندگی وی محسوب می شود ودر برخی دیگر مانند گل محمد این مکانسیم ها بیشتر در مواجهه با رویدادهای استرس زا مشاهده بروز داشته است}, keywords_fa = {رمان,کلیدر,نقد روان شناسانه,محمود دولت آبادی,سبک های دفاعی}, url = {https://lir.ihcs.ac.ir/article_7244.html}, eprint = {https://lir.ihcs.ac.ir/article_7244_2055481a9e98d9fcc71411882bcbaf26.pdf} } @article { author = {Soleimani, Issa and Javari, Mohammad Hossein}, title = {Political reading of Golshiri's works with an intertextual approach based on Ayeneh-haye Dardar (Mirrors with Doors)}, journal = {Literary Interdisciplinary Research}, volume = {4}, number = {7}, pages = {186-223}, year = {2022}, publisher = {IHCS}, issn = {2717-3224}, eissn = {2717-3224}, doi = {10.30465/lir.2022.39526.1445}, abstract = {Any writer preoccupied with politics, history and power unconsciously echoes them in his/her works as it has happened to Houshang Golshiri’s works. Golshiri was a writer who used to study authentic sources about the history of Iran and took advantage of intertextual methods when reading ancient texts all of which along with his political points of view are seen into his writings.Political and Marxist criticism is inspired by works of Marx and Engels who have influenced almost all twentieth century’s political critics. Even the works of Iran’s literary worthies like Hafez and Ferdowsi could be read from political perspectives. Golshiri, interested in the works of Hafez and Ferdowsi, and almost their disciple, has written political works. When reading his works carefully, we will find between the lines that he is one of the most political Iranian authors. The purpose of this article is to show that Golshiri’s works can be read from political as well as intertextual perceptive. Intertextuality is a concept derived from the works of Russian Formalists especially Mikhail Bakhtin, a political writer and thinker. Intertextuality has a wide range of meanings and is open to debate among critics such as Kristeva, Gennet, and Barthes. This paper, however, focuses mostly on Mark Angeno’s intertextual perspective, because it invites the literary production into a network of interactions of social discourses. This approach takes a fresh look at the importance of literary works in a symbolic way and sheds light on these interactions in a political society.}, keywords = {Political Reading,Intertexuality,Golshiri,History,Ayeneh-haye Dardar (Mirrors with Doors)}, title_fa = {خوانش سیاسی آثار گلشیری با رویکرد بینامتنیت با تکیه بر آینه‌های دردار}, abstract_fa = {هر نویسنده‌ای که با سیاست و تاریخ و قدرت درگیر باشد، به ناچار بازتاب آنها در آثارش هست، و چون گلشیری نویسنده‌ای بود که مدام به تاریخ ایران بیشتر از طریق متون معتبر نظر داشت، هم از طریق بینامتنیت با آثار کهن سود می‌برد و هم خوانش سیاسی خودش را در آثارش وارد می‌کرد. نقد سیاسی و مارکسیتی بیشتر ملهم از آثار مارکس و انگلس هستند، و تقریبا همه‌ی منتقدان سیاسی قرن بیستم متأثر از این دو نفر بوده‌اند. و جالب اینکه آثار ادیبان بزرگ ما همچون حافظ و فردوسی را می‌توان از منظر سیاسی خواند. هوشنگ گلشیری که علاقه‌مند به آثار اینها بوده و به نوعی دنباله‌رو اینها بوده، آثاری سیاسی نوشته است. و وقتی به لایه‌های آثار او دقیق بشویم می‌بینیم او یکی از سیاسی‌ترین نویسندگان ایران معاصر است. ما در این مقاله نشان می‌دهیم که آثار او را می‌توان هم از منظر نقد سیاسی خواند و هم از منظر بینامتنیت که مفهومی برآمده از کارهای فرمالیست‌‌های روس و مخصوصا میخائیل باختین است که نویسنده و متفکری سیاسی بود. این مفهوم معنایی متنوع و گسترده دارد و از منظرهای متفاوت منتقدانی چون کریستوا و ژنت و بارت معنایش فرق می‌کند. نظر ما بیشتر نگاه مارک آنژنو است که تمرکزش روی نتیجه‌ی رویکرد بینامتنی است، چون تولید ادبی اساسی را وارد شبکه‌ای از تعامل مقررات گفتمانی اجتماعی می‌کند. این نگرش دید تازه‌ای نسبت به جایگاه امر ادبی در فعالیت نمادین دارد و اساس توجه ما در این مقاله بیشتر همین تعاملات در جامعه‌ی سیاسی است.}, keywords_fa = {خوانش سیاسی,بینامتنیت,گلشیری,تاریخ,آینه‌های دردار}, url = {https://lir.ihcs.ac.ir/article_7329.html}, eprint = {https://lir.ihcs.ac.ir/article_7329_35deeb04847d4a3a7e79cc419c779af2.pdf} } @article { author = {sadeghi, soheila and Alipoor gaskari, Behnaz and rovshan, belgheis and payamani, behnaz}, title = {Analysis of Two Poems by Shafi'i Kadkani with a Cognitive Poetic Approach}, journal = {Literary Interdisciplinary Research}, volume = {4}, number = {7}, pages = {224-256}, year = {2022}, publisher = {IHCS}, issn = {2717-3224}, eissn = {2717-3224}, doi = {10.30465/lir.2022.36077.1292}, abstract = {Cognitive poetic theory is based on linguistic techniques such as analogical reasoning and the type of language units. According to Marguerite Freeman's theory (2000), each text has three levels of attribute, relational and system mapping. In the first level, the similarity between objects is analyzed. In the second level, the relationships between objects are investigated and in the third level, the pattern that exists in the conceptual and structural relationships of the work is explored as a whole. In this study, with the aim of understanding Shafi'i Kadkani's cognitive style, his two poems were examined in the framework of this theory. Research questions are: 1- Is there a significant relationship between structure and content in Shafi'i Kadkani poetry? 2- Is it possible to approach the unspoken meanings in the text and the author's thought patterns with analogical mapping? The results of this study showed that in the first poem, the image that is created in the mind of the audience from the reflection of two different conceptual spaces in the text; It is also reflected in the structural and linguistic dimension of poetry, Because in lines 5 to 9 - as the heart of the poetry The use of language and pronouns are different from other parts of the text. The same pattern is repeated in the second poem and the boring rotation of life in poetry is represented in the structure of the work. Analogical mappings showed; there is an obstacle to reach the ideal world in both poems who is the narrator herself. Based on these results; Significant consistency of the structure and content of the poems and also The effectiveness of the solutions of poetic-cognitive theory to approach the unspoken meanings of text and the author's thought patterns was proved.}, keywords = {cognitive poetics,analogical mappings,Shafi'i Kadkani,address,grief}, title_fa = {تحلیل دو شعر از شفیعی کدکنی با رویکرد شعرشناسی شناختی}, abstract_fa = {نظریه شعرشناسی شناختی بر شگردهای زبان‌شناسی شناختی ازجمله استدلال قیاسی و نوع چینش واحدهای زبانی استوار است. براساس الگوی پیشنهادی مارگریت فریمن (2000) هر متن ادبی دارای سه سطح نگاشت ویژگی، رابطه‌ای و نظام است. در سطح اول شباهت میان اشیاء، در سطح دوم روابط میان اشیاء و در سطح سوم الگویی که در روابط مفهومی و ساختاری اثر وجود دارد به عنوان یک کل دلالتمند واکاوی می‌شود. در این پژوهش، با هدف آشنایی با سبکِ شناختی شفیعی‌کدکنی دو شعر ایشان در چارچوب این نظریه مورد بررسی قرار گرفت. پرسش‌های پژوهش عبارتند از: 1- آیا در شعر شفیعی‌کدکنی بین ساختار و محتوا ارتباط معناداری وجود دارد؟ 2- آیا با تکیه بر نگاشت‌های قیاسی می‌توان به ناگفته‌های متن و الگوهای فکری مؤلف نزدیک شد؟ نتایج این بررسی نشان داد در شعر نخست تصویری که در ذهن مخاطب از انعکاس دو فضای مفهومی متفاوت در متن ساخته می‌شود؛ در بعد ساختاری و زبانی شعر نیز انعکاس یافته است، چرا که در سطور 5 تا 9 -به مثابه قلب اثر- برخورد با زبان و استفاده از ضمیر، با سایر بخش‌های متن تفاوت دارد. در شعر دوم نیز همین مسئله تکرار می‌شود و چرخش ملال‌آور زندگی مطرح در شعر، در ساختار اثر بازنمایی می‌شود. نگاشت‌های قیاسی نشان دادند که در هر دو شعر؛ برای وصول به جهان آرمانی مانعی وجود دارد که خود راوی‌ست. براساس این نتایج؛ انطباق معنادار ساختار و محتوای شعرها و همینطور کارآمدی راهکارهای نظریه شعرشناسی‌شناختی برای نزدیک شدن به ناگفته‌های متن و الگوهای فکری مؤلف به اثبات ‌رسید.}, keywords_fa = {شعرشناسی شناختی,نگاشت های قیاسی,شفیعی کدکنی,خطاب,ملال}, url = {https://lir.ihcs.ac.ir/article_7284.html}, eprint = {https://lir.ihcs.ac.ir/article_7284_83006a7d248c535056e9ffe998f65f76.pdf} } @article { author = {azizi yousefkand, alireza and namvarmotlahg, bahman}, title = {Thematology of Kurdish Artists’ Works in Iran, Iraq and Syria on the Subject of the Corona Virus from the Point of View of Gaston Bachelard’s Imagination Criticism}, journal = {Literary Interdisciplinary Research}, volume = {4}, number = {7}, pages = {257-286}, year = {2022}, publisher = {IHCS}, issn = {2717-3224}, eissn = {2717-3224}, doi = {10.30465/lir.2021.34301.1249}, abstract = {Corona is an unknown virus that transcends all natural and human boundaries and affects artists around the world. Kurdish artists have not been unaffected by this and have reflected this in their works. The purpose of this study is to study and analyze the consequences of Corona, in ﭼﺎ ﻏﻴﺮ one of its main., As an art in the works of Kurdish artists from the perspective of Gaston Bashlar's imaginative critique. In order to analyze the work of art, Bashlar pays attention to the author's imagination and uses the main and basic elements of the world (water, air, soil and fire) as the basis for recognizing the work of art and the artist's imagination because he believes that imagination is formed based on material forms. This research is qualitative in nature and is a descriptive-analytical research method. Also, information and data were collected using written sources and libraries, field, as well as the global information network (Internet) and seeks to answer the question: the impact of the Corona pandemic and the resulting atmosphere on Kurdish artists selected in this study and How have their works been? In this regard, first, by organizing a call and broadcasting it in cyberspace and society, communicating with artists in the field, etc., a total of 290 works in different artistic formats and with a focus on corona were collected. Then, according to the quality of the works collected in a purposeful way, the works of each artist from each Kurdish country "Iran, Iraq, Syria" were selected and the works of these three selected artists were analyzed from the perspective of Bashlar's theory. The results showed that the selected artists in this study referred more to their inner space and their works of this period tended more towards introversion and inner concerns of the artist and the direct reflection of Covid 19's effects in human society was less reflected in the works of these artists.}, keywords = {Corona Virus,Critique of Imagination,Gaston Bashlar,Painter Artists}, title_fa = {مضمون شناسی آثار هنرمندان کرد «ایران، عراق، سوریه » از منظر نقد تخیلی گاستون باشلار با موضوع کرونا}, abstract_fa = {کرونا، ویروس ناشناخته‌ای است که همه مرزهای طبیعی و انسانی را پشت سر گذاشته به طوری که هنرمندان جهان را نیز تحت تأثیر قرار داده است. هنرمندان کرد نیز از این امر بی‌تأثیر نبوده و در آثارشان این امر را بازتاب داده‌اند. هدف این پژوهش بررسی و تحلیل پیامدهای کرونا، در ﭼﺎرﭼﻮﺑﻲ ﻏﻴﺮ از ﻣﺎﻫﻴﺖ اصلی آن، به‌عنوان ﻣﻀﻤﻮن هنری در آثار هنرمندان کرد از منظر نقد تخیلی گاستون باشلار است. باشلار جهت تحلیل اثر هنری، تخیل مؤلف را مورد توجه قرار داده و عناصر اصلی و اولیه سازنده جهان (آب، هوا، خاک و آتش) را اساس شناخت اثر هنری و تخیل هنرمند قرار می‌دهد چراکه معتقد است تخیل بر پایه صورت‌های مادی شکل می‌گیرد. این پژوهش، به لحاظ ماهیت از نوع کیفی بوده و روش تحقیق توصیفی-تحلیلی است. هم‌چنین گردآوری اطلاعات و داده‌ها با استفاده از منابع مکتوب و کتاب‌خانه‌ای، میدانی، همچنین شبکه جهانی اطلاع‌رسانی (اینترنت) صورت گرفته و در پی پاسخ به این پرسش است که: تأثیر پاندمی کرونا و فضای حاصله از آن بر هنرمندان کرد منتخب در این پژوهش و آثارشان چگونه بوده است؟ در این راستا، ابتدا با تنظیم یک فراخوان و پخش آن در فضای مجازی و جامعه، ارتباط با هنرمندان به‌صورت میدانی و ... بالغ‌بر 290 اثر در قالب‌های متفاوت هنری و با محوریت کرونا جمع‌آوری شد. سپس با توجه به کیفیت آثار جمع‌آوری‌شده به روش هدفمند، آثار هر هنرمند از هر کشور کردنشین «ایران، عراق، سوریه» انتخاب و به تحلیل و بررسی آثار این سه هنرمند منتخب از منظر نظریۀ باشلار پرداخته شد. نتیجه نشان داد که هنرمندان منتخب در این پژوهش بیشتر به فضای درونی خویش مراجعه کرده و آثار این دوره آن‌ها بیشتر به سمت درون‌گرایی و دغدغه‌های درونی هنرمند گرایش پیداکرده و انعکاس مستقیم اثرات کووید 19 در جامعه انسانی کمتر در آثار این هنرمندان انعکاس پیداکرده است.}, keywords_fa = {کرونا,نقد تخیل,گاستون,باشلار,هنرمندان نقاش کرد}, url = {https://lir.ihcs.ac.ir/article_6316.html}, eprint = {https://lir.ihcs.ac.ir/article_6316_fe4081effa5e1d5b75a191d090c2c0d5.pdf} } @article { author = {Alimadadi, Mona}, title = {The political theory of Enlightened tyranny, in post-constitutional literature}, journal = {Literary Interdisciplinary Research}, volume = {4}, number = {7}, pages = {287-325}, year = {2022}, publisher = {IHCS}, issn = {2717-3224}, eissn = {2717-3224}, doi = {10.30465/lir.2021.36355.1302}, abstract = {The constitutional system in 1285 A.H. established, and it's aim was compensating for the backwardness, reforming the affairs and the progress and promotion of the country in the world but it soon failed, plunging the country into unprecedented political, economic, and social chaos. It was under these circumstances Iranian intellectuals realized the only way out of successive crises was the establishment of a "powerful enlightened tyranny." They pursued two goals from this idea: first, that with the coming to power of a powerful government, Iran could regain its past glory; Secondly, in powerful government, fundamental reforms should be carried out in order to modernize and develop the country and raise its position in the world. In this article, the author intends to explore the literature of the time, the tendency of some Iranian poets and writers to enlighten tyranny / powerful national government with the aim of restoring Iran to its ancient glory and achieving modernity. The question raised in this article is how and in what way is the tendency towards enlightened tyranny (as a political approach) reflected in post-constitutional literature (from 1285 A.D. to 1310 A.H.)? The result of this research was that the tendency towards enlightened tyranny has been manifested in four ways in the literature of this period: 1. Expressing concern about post-constitutional unrest. 2. Criticism of the failure to achieve the slogans and goals of constitutionalists. 3. The desire for the emergence of a powerful government to organize the affairs of the country. 4. Nationalism.}, keywords = {Enlightened Authority,Powerful Government,Constitutional period,Constitutional Period Poetry,Nationalism}, title_fa = {نظریۀ سیاسی استبداد منوّر در ادبیات پس از مشروطه (از 1285 ه.ش. تا 1310 ه.ش.)}, abstract_fa = {هر چند که نظام مشروطه، با هدف جبران عقب‌ماندگی، اصلاح امور و پیشرفت و اعتلای کشور در سطح جهانی، در سال 1285 ه.ش. استقرار یافت، اما دیری نپایید که با شکست مواجه شد و کشور را در هرج و مرج، آشوب سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بی‌سابقه‌ای فرو برد. در این شرایط بود که روشنفکران ایرانی تنها راه برون رفت از بحران‌های پی در پی را در روی کار آمدن «دولت مقتدر ملی/ استبداد منور» دیدند. آنان از طرح این اندیشه دو هدف را دنبال می‌کردند: نخست آنکه با روی کار آمدن دولت مقتدر، ایران بتواند شکوه گذشتۀ خود را باز یابد؛ دوم آنکه در سایۀ دولت مقتدر، اصلاحات اساسی در جهت تجدد و پیشرفت کشور صورت گیرد و جایگاه آن در جهان اعتلا یابد. در این مقاله، نگارنده بر آن بوده است تا با کندوکاو در ادبیات آن روزگار، گرایش برخی از شاعران و نویسندگان ایرانی را به استبداد منور/ دولت مقتدر ملی با هدف بازگرداندن ایران به شکوه باستانی خود و نیل به تجدد نشان دهد. آنچه از این پژوهش حاصل شد آن بود که گرایش به استبداد منور به چهار صورت در ادبیات این دوره نمود یافته است: 1. ابراز نگرانی از نابسامانی‌های پس از مشروطه. 2. انتقاد از تحقق نیافتن شعارها و اهداف مشروطه‌خواهان. 3. آرزوی برآمدن حکومت مقتدر برای سامان دادن به امور کشور. 4. ناسیونالیسم.}, keywords_fa = {استبداد منور,حکومت مقتدر,دورۀ مشروطه,شعر دورۀ مشروطه,ناسیونالیسم}, url = {https://lir.ihcs.ac.ir/article_7061.html}, eprint = {https://lir.ihcs.ac.ir/article_7061_fde88837036a5f4accb87b08605bb5b5.pdf} } @article { author = {Ghaderi, Ali and Ghazaee, Shahin and Lalbakhsh, Pedram}, title = {Superman and Late Capitalism (Production and Reproduction of Ideology in Superhero Narratives)}, journal = {Literary Interdisciplinary Research}, volume = {4}, number = {7}, pages = {326-359}, year = {2022}, publisher = {IHCS}, issn = {2717-3224}, eissn = {2717-3224}, doi = {10.30465/lir.2022.38498.1391}, abstract = {It seems that nowadays, the world is sinking into a political and cultural state of nonchalance, and the citizens of the world have accepted Thatcher’s famous axiom: “there is no alternative” to the neoliberal order. Under such circumstances, it is imperative for the researchers in the field of interdisciplinary studies to revisit the sociopolitical role of cinema and literature as two key media shaping cultural paradigms. In other words, late capitalism has tremendous power to assimilate the cultural forces that oppose it through employing media. Moreover, mainstream cinema and literature often carry the axioms of the world order’s status quo, consolidate the dominant ideology, and shape artistic imagination. Focusing on superhero narratives, Superman franchises in particular, the present article attempts to analyze the role of cinema and literature in producing and reproducing the status quo and then narrows down the discussion to the most recent adaptation of a comic book: Superman: Red Son (2020). Afterward, we will argue that mainstream adaptations usually fortify the dominant hegemony. However, they sometimes have been the principal arenas of waging war against the status quo and have challenged its hegemony too. Investigating the contradictory role of these two media becomes more significant in a world that seems to be facing a cultural and political deadlock. This article concludes that literature and cinema in today’s world can offer ways to criticize and overcome reproducing mainstream, stale ideas.}, keywords = {Comic book,superman,ideology,late capitalism,interdisciplinary research}, title_fa = {سوپرمن و سرمایه داری متأخر (تولید و بازتولید ایدئولوژی در روایت های ابرقهرمانی)}, abstract_fa = {امروز، چنان که می‌نماید، جهان دچار انسداد فرهنگی-سیاسی حادی شده است. در چنین شرایطی، بازاندیشی نقش اجتماعی دو رسانۀ ادبیات و سینما برای پژوهشگران حوزۀ مطالعات میان‌رشته‌ای اهمیت بسیاری پیدا می‌کند. پژوهش حاضر، با تمرکز بر شخصیت سوپرمن و یکی از آخرین اقتباس‌های سینمایی با محوریت این ابرقهرمان، یعنی سوپرمن: پسر سرخ (2020) و کتاب مصوری (2003) که فیلم از آن اقتباس شده است، به شیوۀ توصیفی-تحلیلی به بررسی نقش ادبیات و سینما، به ویژه روایت‌های ابرقهرمانی، در بازتولید وضع سیاسی-اجتماعی موجود در جهان می‌پردازد. بر این اساس، این بررسی تأملی است بر عناصر زیبایی‌شناختی و نقش فرهنگی این دو رسانه. یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهند که جریان اصلی سینما و ادبیات اغلب در امتداد وضع موجود در حرکت بوده و ایدئولوژی رایج را تثبیت می‌کنند؛ همچنین، توضیح می‌دهند که این دو رسانه چگونه می‌توانند مهم‌ترین عرصه‌های مبارزۀ فرهنگی علیه وضع موجود نیز باشند و راه‌هایی برای برون‌رفت جوامع از این چرخۀ بازتولید و گسستن این انسداد فرهنگی-سیاسی پیشنهاد کنند.}, keywords_fa = {داستان مصور,سوپرمن,ایدئولوژی,سرمایه‌داری متأخر,پژوهش میان‌رشته‌ای}, url = {https://lir.ihcs.ac.ir/article_7389.html}, eprint = {https://lir.ihcs.ac.ir/article_7389_f7520b11ac1afaf9d83874b3b9310859.pdf} } @article { author = {nasiri, parisa and talebian, yahya}, title = {A Critical Look at Nafsat al-Masdoor From the perspective of Norman Fairclough's discourse analysis}, journal = {Literary Interdisciplinary Research}, volume = {4}, number = {7}, pages = {360-386}, year = {2022}, publisher = {IHCS}, issn = {2717-3224}, eissn = {2717-3224}, doi = {10.30465/lir.2021.35065.1266}, abstract = {Critical discourse analysis is a novel approach to discourse analysis and a type of discourse research based on a sociological aspect. As the word ‘critical’ implies, such an analysis is focused on issues of power, dominance, inequality, reproduction, and resistance against the power of texts. The discourse analysis of Norman Fairclough is a prominent theory in this area, which describes, interprets, and explains construction within the framework of language, as well as the discovery of ideological and political characteristics, applications of language, and reproduction of power relations. Nafsah al-Masdoor is a literary work with implicit concepts and underlying layers in addition to a poetic language and language subtleties, which indicates that the Nasavy language has critical discourse analysis capabilities. This descriptive-analytical study aimed to evaluate the underlying and hidden layers of the text (i.e., state of power and ideology in the Mongol era) on descriptive, interpretive, and explanatory levels, such that critical defamiliarization would be established by juxtaposing various ideologies within the text to develop a new approach in this regard. While the discourse of predestination, which is based on complaining about the times, tyranny, and looting of the Mongols, varies at the surface of Nafsah al-Masdoor, Zaidari thoughts, discourse of predestination, and the betrayal of government agents and the lower class are prioritized over tyranny and determinism in the underlying layers of this work.}, keywords = {Critical Discourse Analysis,Norman fairclough,Nafsat-Al-Masdoor,Zaidari Nasavy}, title_fa = {نگاهی انتقادی بر نفثه المصدور از منظر تحلیل گفتمان نورمن فرکلاف}, abstract_fa = {تحلیل گفتمان انتقادی رویکردی نوین از تحلیل گفتمان و به عبارتی نوعی پژوهش گفتمانی است که وجه جامعه شناختی دارد. همچنان که از لفظ انتقادی برمی‌آید،به مساله‌‌ی قدرت،سلطه، نابرابری و بازتولید و مقاومت در برابر قدرت در متون می‌پردازد. تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف یکی از برجسته‌ترین نظریات در حوزه‌ی گفتمان محسوب می‌شود که به ساخته شدن هویت‌ها در چارچوب زبان،کشف خصائص ایدئولوژیک و سیاسی،کاربست‌های زبان و بازتولید روابط قدرت در سه سطح توصیف، تفسیر و تبیین می‌پردازد. نفثه المصدور از جمله آثاری است که با توجه به ظرافت های زبانی و زبان شاعرانه، دارای مفاهیم ضمنی و لایه‌های زیرین موجود در اثر است که نشان می‌دهد کلام نسوی قابلیت تحلیل گفتمان انتقادی را دارد.پژوهش حاضر برآن است تا به شیوه‌ی توصیفی_تحلیلی،در سه لایه‌ی توصیف، تفسیر و تبیین،لایه‌های زیرین و پنهان متن یعنی وضعیت قدرت و ایدئولوژی درعصر مغول را بررسی کند تا با کنارهم گذاشتن ایدئولوژی‌های مختلف درمتن به آشنایی زدایی انتقادی و رهیافتی نو در این حوزه دست یابد.یافته-های پژوهش حاکی از آن است، با وجود آنکه در روساخت نفثه المصدور گفتمان جبر، گله و شکایت از روزگار و استبداد و غارتگری مغولان بیداد می کند اما در ژرف ساخت و اندیشه‌ی زیدری، گفتمان جبر و خیانت کارگزاران حکومتی و طبقه‌ی فرودست بیش از استبداد و جبراندیشی الویت دارد.}, keywords_fa = {تحلیل گفتمان,انتقادی,نورمن فرکلاف,نفثه المصدور,زیدری نسوی}, url = {https://lir.ihcs.ac.ir/article_6970.html}, eprint = {https://lir.ihcs.ac.ir/article_6970_10ee916571b97ff3f51332ee35d06f9f.pdf} } @article { author = {nimroozi, nowrooz}, title = {Analysis of the Iranian administrative system in literary and historical works of the Qajar era Based on Sala Riggs model}, journal = {Literary Interdisciplinary Research}, volume = {4}, number = {7}, pages = {387-442}, year = {2022}, publisher = {IHCS}, issn = {2717-3224}, eissn = {2717-3224}, doi = {10.30465/lir.2022.39688.1452}, abstract = {The present study is an interdisciplinary study of literature, history and sociology and its purpose is to study the administrative structure of the Qajar era based on the Sala Riggs model among the literary and historical sources of this period. The question of this article, which is based on a descriptive-analytical method; That is, what is the administrative system of this period based on the data derived from literary sources (Ibrahim Bey's travelogue, Ahmad's book and Akhundzadeh allegories) and historical (Nasserite news facts and my biography) of the Qajar era, considering the components of Sala Riggs model? An overview of literary and historical sources of this era shows that due to the delay in the formation of the national government in Iran and as a result of the delay in the development of the administrative system as a tool and administrative machine of the government, modern components of the Salariges model have the necessary historical presence No, but we are faced with a combination of the presence of traditional and modern components, while dominating the traditional components. The final result is that, by reviewing the literary and historical works of the Qajar era, we can say that the situation of the administrative system in Iran, especially in the Qajar period, considering the cultural, social and historical background of Iranian society and the presence of two Russian and British foreign powers. And were administrative in Iran; It is more in line with the pathological components of the Sala Riggs model.  }, keywords = {administrative system,Qajar period,bureaucracy,Sala model,Prismatic Society,Riggs}, title_fa = {تحلیل نظام اداری ایران در آثار ادبی و تاریخی عصر قاجار براساس مدل سالا ریگز}, abstract_fa = {پژوهش حاضر از نوع پژوهش بینارشته ای ( ادبیات، تاریخ و جامعه شناسی) است. پرسش این نوشتار این است که براساس داده های منتج از منابع ادبی (سیاحتنامه ابراهیم بیگ، کتاب احمد و تمثیلات آخوندزاده) و تاریخی (حقایق الاخبار ناصری و شرح زندگانی من) عصر قاجار، نظام اداری این دوره تا چه حد تناسبی با مولفه های مدل سالا ریگز دارد؟ روش تحقیق، روش توصیفی-تحلیلی منابع ادبی و تاریخی در زمینه ساختار نظام اداری عصر قاجار و تکنیک جمع آوری داده ها فیش برداری از متون است. بررسی اجمالی منابع ادبی و تاریخی این عصر نشان می دهد که با توجه به تاخیر در شکل گیری دولت ملی در ایران و در نتیجه تاخیر در توسعه نظام اداری به مثابه ابزار و ماشین اداری دولت، مولفه های مدرن مدل سالا ریگز حضور تاریخی لازم را در نظام اداری ایران عصر قاجار ندارد بلکه با تلفیقی از حضور مولفه های سنتی و مدرن ضمن غلبه مولفه های سنتی مواجه هستیم. نتیجه نهایی اینکه، با مرور آثار ادبی و تاریخی عصر قاجار می توان گفت که وضعیت نظام اداری در ایران بویژه در دوره قاجار با توجه به پیشینه فرهنگی، اجتماعی و تاریخی جامعه ایران و حضور دو قدرت خارجی روس و انگلیس که مداخله گران موثری در نظام ترتیبات حکومتی و اداری ایران بودند انطباق بیشتری با مولفه های آسیب شناسانه مدل سالا ریگز دارد.}, keywords_fa = {نظام اداری,دوره قاجار,دیوانسالاری,مدل سالا,ریگز}, url = {https://lir.ihcs.ac.ir/article_7331.html}, eprint = {https://lir.ihcs.ac.ir/article_7331_6cb011ba936300d94300a530c1d68226.pdf} }