ادبیات تطبیقی و تصویر اقتباسی، بررسی موردی چند افسانه و کتاب و بازتاب آن در عرصة تصویر

مینا بهنام

دوره 3، شماره 6 ، مهر 1400، ، صفحه 37-59

https://doi.org/10.30465/lir.2021.32446.1190

چکیده
  مقولة اقتباس به عنوان یکی از شاخه های ادبیات تطبیقی تلاشی برای ایجاد آثار جدید بر بنیاد ساخت و محتوای متون پیش از خود است. پژوهش حاضر از این منظر میان ادبیات به مثابة گفتار و نوشتار و سینما، تئاتر و نقاشی به مثابة تصویر پلی می زند و با نمونه‌گیری موردی از داستان‌های شیخ صنعان، برصیصای عابد، جریج، فاوست، آنتوان قدیس و تائیس به کشف ساختار ...  بیشتر

نگاهی به کاربرد رویا در چند داستان اسماعیل فصیح از منظر روان تحلیل گری یونگ و فروید

مریم زمانی(الله داد)؛ طاهره گلستانی بخت

دوره 2، شماره 4 ، دی 1399، ، صفحه 221-251

https://doi.org/10.30465/lir.2020.29438.1097

چکیده
  اشتراکات بسیار خواب دیده یا رویا و متن ادبی از جمله پرهیز از مستقیم‎گویی، استفاده از تصویر‎، استعاره و نماد سبب می شود که روان شناسان و منتقدان ادبی راههای مشابهی برای کشف یک موضوع پیدا کنند. از طرفی مشهور است که رویا به داستان کوتاه شباهت دارد. اسماعیل فصیح در داستان‎هایش از ذکر رویا به شکل رویکرد اصلی استفاده نکرده، اما کاربرد ...  بیشتر

نظریه عشق استرنبرگ و نقد تطبیقی داستان معاصر

معصومه محمودی

دوره 2، شماره 3 ، خرداد 1399، ، صفحه 260-291

https://doi.org/10.30465/lir.2020.4899

چکیده
  عشق از موضوعات مشترک مباحث روانشناسی و آثار ادبی است که قابلیت بررسی و مقایسه را در چارچوب پژوهش‌های بین رشته‌ای دارد. استرنبرگ در نظریه قصه عشق معتقد است هر فردی متاثر از عوامل جنسیتی، فرهنگی و اجتماعی الگوهای رفتار عاشقانه مشخصی را فرا می‌گیرد که قصه عشق نام دارد و بر اساس آنها می‌توان سمت و سوی گرایش های عاطفی و علت دوام یا ناپایداری ...  بیشتر