پژوهشهای میان رشته ای ادبی
محمد صادق فتاح آتانی؛ یحیی طالبیان؛ محمود بشیری
چکیده
بر اساس یافته های زبان شناسان، گویش الموتی را می توان در زیر مجموعه زبان های شمالی_غربی ایران باستان تقسیم بندی کرد و زبان های ایرانی را میتوان در قالب خانواده ی بزرگ زبانی (هند و اروپایی) بررسی کرد، افق مقایسه و پیوند گویش الموتی با زبان لاتین در سرآغاز و منشا از جهات شکل، ساختار آوایی و معنایی دامنه وسیعی از تحقیقات را پیش چشم محققان ...
بیشتر
بر اساس یافته های زبان شناسان، گویش الموتی را می توان در زیر مجموعه زبان های شمالی_غربی ایران باستان تقسیم بندی کرد و زبان های ایرانی را میتوان در قالب خانواده ی بزرگ زبانی (هند و اروپایی) بررسی کرد، افق مقایسه و پیوند گویش الموتی با زبان لاتین در سرآغاز و منشا از جهات شکل، ساختار آوایی و معنایی دامنه وسیعی از تحقیقات را پیش چشم محققان می گستراند، هنوز بسیاری از واژگانی که در زبان گویشوران الموتی به کار برده می شود با صورت و ساخت آوایی کهن آن به کار می رود. در این مقاله به طور اجمالی به برخی از ویژگی های صرفی باستانی این گویش اشاره خواهد شد و در ادامه برای اثبات نگرش فوق بیست واژه و سه پسوند را که از جهت شکل آوایی و معنایی با واژگان لاتین هم پوشانی دارند تطبیق می شوند؛ نخست واژگان را در منشا و ریشههای باستانی زبان های ایرانی یعنی پهلوی و اوستایی می کاود؛ سپس کلمات را در نگاهی عمیق تر در بستر خانواده زبان های هند و اروپایی مقایسه می کند و شباهت های معنایی و آوایی آن را ارائه می دهد. هویت و اصالت باستانی این گویش را در زبان های ایرانی و پیوند آن را با خانواده زبان های هند و اروپایی می توان مشاهده کرد.
پژوهشهای میان رشته ای ادبی
علی عشقی سردهی
چکیده
نظریۀ کنش اجتماعی ِ ماکس وبر، جامعهشناس نامدار آلمانی، زمینۀ بررسی عقلانیت را در رفتارهای اجتماعی فراهم میکند. وبر و پس از او پیروان و همفکرانش با تعیین کنشهای چهارگانۀ اجتماعی و دستهبندی آن، میزان عقلانیت موجود در این کنشها را بررسی کردند. اکبر رادی نمایشنامهنویس ایرانی، یک بخش از این نظریه را به نام کنش معطوف به ...
بیشتر
نظریۀ کنش اجتماعی ِ ماکس وبر، جامعهشناس نامدار آلمانی، زمینۀ بررسی عقلانیت را در رفتارهای اجتماعی فراهم میکند. وبر و پس از او پیروان و همفکرانش با تعیین کنشهای چهارگانۀ اجتماعی و دستهبندی آن، میزان عقلانیت موجود در این کنشها را بررسی کردند. اکبر رادی نمایشنامهنویس ایرانی، یک بخش از این نظریه را به نام کنش معطوف به هدف در نمایشنامۀ پلکان، بررسی میکند. نظریۀ تحرک اجتماعی یا فرا رفتن فرد از یک لایۀ اجتماعی به لایۀ بالاتر هم با نمایش زندگی بلبل، میوهفروش دورهگرد تشریح میشود. در این نمایشنامه، بلبل با روی آوردن به دزدی، دروغ، عهدشکنی، تشکیل گروه فشار، رشوه دادن و حتی قتل غیر عمد به یک مقاطعهکار ساختمانی ثروتمند تبدیل میشود. در روند این تحرک اجتماعی ابتدا عناصری مانند فرهنگ، بیگانگی و میل به ارتقا، مبارزه و رقابت بررسی میگردد و پس از آن از پدیدههایی همچون خودکشی، خودکامگی، مهاجرت و اعتصاب کارگران هم سخن به میان میآید. قهرمان نمایش اکبر رادی، گرچه موفق به بهبود جایگاه اقتصادی خود میشود اما به دلیل رفتارهای ناهنجار اجتماعی، نمیتواند جایگاه فرهنگی خویش را تغییر دهد.