بررسی تطبیقی استعاره مفهومی «ترس» در آثار افغانی و ایشی گورو با تکیه بر دیدگاه لیکاف و جانسون

ساناز تقی پور حاجبی؛ کامران پاشایی؛ پروانه عادل‌زاده

دوره 4، شماره 8 ، دی 1401، ، صفحه 88-110

https://doi.org/10.30465/lir.2021.33756.1227

چکیده
  ترس از عواطفی است که بشر در طول تاریخ همواره تجربه کرده است استعارۀ مفهومی یکی از راه‌هایی است که می‌توان تفاوت و شباهت فرهنگ‌ها را در اظهار و چگونگی آن به دست آورد. در اینجا به بررسی و مقایسۀ این استعاره در آثار علی محمد افغانی و ایشی گورو به روش توصیفی- تحلیلی پرداخته شده است و داده‌های تحقیق بر پایۀ رویکرد معناشناسی شناختی در چهارچوب ...  بیشتر

پژوهشهای میان رشته ای ادبی
تحلیل نظام‌مندی استعارۀ مفهومی زمان، در اشعار محمد جواد محبت و پرتو کرمانشاهی

هاشم کرمی؛ نسرین علی اکبری؛ زانیار نقشبندی

دوره 4، شماره 8 ، دی 1401، ، صفحه 313-341

https://doi.org/10.30465/lir.2022.38553.1396

چکیده
  نظام مفهومی‌ای که با آن می‌اندیشیم، ساختاری استعاری دارند که با عنوان استعاره‌های مفهومی در فرهنگ، هنر و آداب و رسوم انسانها ظاهر می‌شوند و این امر در بحث زبان‌شناسی شناختی قابل بحث و بررسی است. استعاره‌های مفهومی به عینی‌سازی امور ذهنی می‌پردازد و نگرش شاعران و نویسندگان را در حوزه‌های مختلف این مقوله، مورد ارزیابی قرار می-دهد. ...  بیشتر

نقش نور در مفهوم‌سازی عشق در غزلیات حافظ

شهرام کارگر؛ میثم زارع؛ بهرام شعبانی

دوره 2، شماره 3 ، خرداد 1399، ، صفحه 212-234

https://doi.org/10.30465/lir.2020.4900

چکیده
  استعارۀ مفهومی از جمله نظریات زبان­شناختی است که در سال­های اخیر توسّط دو زبانشناس به نام­های لیکاف و جانسون (1980) مطرح شده است.آن­ها معتقد هستند که بستر استعاره در ذهن و اندیشه و ناخودآگاه بشر است؛ نظام ادراکی انسان،سرشتی استعاری دارد و تمام کنش­ها و رفتار و گفتار انسان بر اساس همین قلمرو سازمان­یافته و ناخودآگاه ذهنی صورت ...  بیشتر