پژوهشهای میان رشته ای ادبی
بررسی همپوشانی استعاره‌های ساختاری مفهوم"دنیا" در اشعار سعدی و پروین

ناهید بهمنش؛ فروغ کاظمی

دوره 6، شماره 11 ، فروردین 1403، ، صفحه 69-96

https://doi.org/10.30465/lir.2023.42948.1608

چکیده
  در پژوهش پیش‌رو مساله اصلی بررسی همپوشانی استعاره‌های ساختاری مفهوم "دنیا" در قصیده‌ها و قطعه‌های سعدی و پروین است. این پژوهش با بررسی استعاره‌های مفهومی با حوزه مقصد "دنیا" در قصیده‌ها و قطعات سعدی و پروین در پی یافتن پاسخ به این سوالات است: الف) استعاره‌های مفهومی ساختاری با حوزه مقصد "دنیا" در اشعار سعدی و پروین کدام‌اند؟ ب) همپوشانی ...  بیشتر

پژوهشهای میان رشته ای ادبی
تحلیل آثار سعدی براساس نظریۀ اخلاق غمخواری از دیدگاه نل نادینگز

آسیه ذبیح نیا

دوره 6، شماره 11 ، فروردین 1403

https://doi.org/10.30465/lir.2023.44809.1689

چکیده
  مصلح الدین سعدی شیرازی(606 – 690ه.ق) از شاعران و نویسندگان ایرانی است که در باب آموزش مباحث اخلاقی سخن گفته و از جمله مربیان بزرگ اجتماعی است که تعلیم را اساس نیکبختی و سعادت افراد می‌داند، به همین سبب حکمت عملی و اندرزهای تربیتی را در اشعار وحکایت‌های خویش گنجانده است. این بررسی نشان می‌دهد که برخی اشعار و حکایت‌های سعدی با مصادیق ...  بیشتر

پژوهشهای میان رشته ای ادبی
بررسی استعارۀ مفهومی «معشوق نور است» در غزل عاشقانۀ فارسی و نقش‌مایه‌های ایرانی(با تکیه بر غزلیات سعدی و حسین منزوی)

مریم درپر؛ مژگان میرحسینی

دوره 5، شماره 10 ، شهریور 1402، ، صفحه 87-125

https://doi.org/10.30465/lir.2022.41561.1529

چکیده
  ماهیت استعاره جمعی و اشتراکی است و بر این اساس که تاریخ و مسائل تاریخی در گزینش قلمرو‌های منبع/ مبدأ استعاره‌ها و کارکرد شناختی آن‌ها نقش دارند، مسئله‌ای که پژوهش حاضر بدان می‌پردازد، دلایل پدید آمدن استعارۀ مفهومی «معشوق نور است» در غزل عاشقانۀ فارسی است. جهت پرداختن به مسئلۀ مذکور به روش توصیفی- تحلیلی به بررسی غزلیات سعدی ...  بیشتر

تصحیح و بازشرح بیتی از سعدی با رویکرد تلفیقی (نسخه‌پژوهی و زیبایی‌شناسی شناختی)

رضا رفایی قدیمی مشهد؛ غلامحسین غلامحسین زاده

دوره 4، شماره 7 ، اردیبهشت 1401، ، صفحه 109-143

https://doi.org/10.30465/lir.2022.38280.1382

چکیده
  مسألۀ پژوهش حاضر، تردید دربارۀ ضبط و نتیجتاً بازتصحیح و شرح بیتی از یکی از غزل‌های سعدی، به کمک میان رشته ای زیبایی شناسی شناختی است. بیت مورد نظر در غالب نسخه‌های چاپی موجود این‌چنین ضبط شده است:بازآ و حلقه بر در رندان شوق زن کاصحاب را دو دیده چو مسمار بر در استپذیرش ضبط «رندان» در این بیت توسط مصححان مختلف باعث شده است که شارحان ...  بیشتر

خوانش جرم شناسانه آثار سعدی در حوزه کجروی کودک و نوجوان

مرتضی افشار؛ فرید محسنی

دوره 1، شماره 2 ، اسفند 1398، ، صفحه 1-27

https://doi.org/10.30465/lir.2020.4625

چکیده
  سعدی شاعر و نویسنده قرن هفتم که از پرورش یافتگان نامی فرهنگ اصیل ایرانی واسلامی است اگرچه به عنوان جامعه‌شناس و جرم‌شناس شناخته نمی‌شود؛ اما درآثار شبه مانندیک جرم‌شناس وجامعه‌شناس، نسبت به کجروی و بزهکاری بی‏تفاوت نبوده و در خلال گفتارهایش مطالبی مطرح کرده که با نظریات مطرح جرم شناسی سازگاری و تطابق قابل توجه‏ای  دارد. ...  بیشتر

تأملاتی دربارة معرفت تاریخی سعدی شیرازی

محمد کشاورز بیضایی؛ رضا معینی رودبالی؛ کبری عریانی؛ مجتبی رضایی سرچقا

دوره 1، شماره 1 ، شهریور 1398، ، صفحه 266-283

https://doi.org/10.30465/lir.2019.3835

چکیده
  هدف پژوهش حاضر بررسی معرفت تاریخی سعدی شیرازی در گلستان و بوستان می­باشد. معرفت تاریخی و پیش­فهم های تاریخی شیخ اجل در ایجاد این دو اثر سترگ در ادبیات فارسی، مسأله­ی غامض و قابل درنگی است که چندان به آن پرداخته­ نشده است. در این مقاله سعی می­شود به این پرسش پاسخ داده شود که پیش­فهم­های معرفت تاریخی سعدی در این دو اثر چه بوده ...  بیشتر