Document Type : Original Article

Authors

1 Assistant Professor of Institute for Humanities & Cultural Studies

2 M.A Student of Institute For Humanities & Cultural Studies

Abstract

In this research regarding Gerard Genette’s  theory, the inseparable element of narrative, which is time, is studied and for this purpose the adapted film “Shohar-e Ahoo Khanom” and its fictional source are studied and compared to each other in order to analyze the performance of the common narrative element in the literary and cinematic discourses in which there is adaptation. In discussing about narrative chronology according to Genette’s point of view, three features are considered to be analyzed: a) Order of events: event sequencing in narrative discourse. b) Frequency of events: the proportion between the number of reappearances of an event in narrative discourse and the probable times of occurance of the same event in the storyworld. c) Duration of events: the amount of time allocated to each event in narrative discourse.The results of the research show that: 1. The presentation of film events is strongly influenced by the book and there is no creativity in this field. All story events are briefly selected and displayed in the same natural order. 2. In the story, the frequency of events is often single-player (that is, the number of occurrences in the world of the story), and this topic Because of the nature of the story (novel), but in the film, the frequency of some events is decreasing; 3. According to the volume of the book of the husband's husband, the narrative beat in the book is slow, while the narration in the film, Due to numerous removals, it has been steadily rising and even occasionally contradicting narratives.

Keywords

استیفنسون، رالف و جی. آر. دبریکس (1370)، «فضا و زمان در سینما»، ترجمۀ احمد خوانساری، مجلۀ فارابی، ش 11.
افغانی، علی‌محمد (1348)، شوهر آهو خانم، تهران: امیرکبیر.
اوحدی، مسعود (1388)، «روایت و مسائل وابسته به آن در مطالعات سینمایی»، فصل‌نامۀ هنر، ش 81.
بامشکی، سمیرا (1391)، روایت‌شناسی داستان‌های مثنوی، تهران: هرمس.
برانیگان، ادوارد (1381)، «روایت در سینما: سطوح هشت‌گانۀ روایت»، مجلۀ فارابی، ش 44.
برگر، آرتور ایسا (1380)، روایت در فرهنگ عامیانه، رسانه و زندگی روزمره، ترجمۀ محمدرضا لیراوی، تهران: سروش.
بی‌ور، فرانک (1393)، فرهنگ اصطلاحات سینمایی، ترجمة مسعود مدنی، تهران: تابان خرد.
پرینس، جرالد (1391)، روایت‌شناسی: شکل و کارکرد روایت، تهران: مینوی خرد.
تودوروف، تزوتان (1388)، بوطیقای نثر (پژوهش‌هایی نو دربارة حکایت)،ترجمة انوشیروان گنجی‌پور، تهران: نشر نی.
تولان، مایکل (1393)، روایت‌شناسی: درآمدی زبان‌شناختیـ انتقادی، ترجمة فاطمه علوی و فاطمه نعمتی، تهران: سمت.
حری، ابوالفضل (1388)، «روایت‌شناسی در سنت نقد انگلیسی ـ امریکایی: معرفی کتاب داستان و متن اثر سیمور چتمن»، نقد ادبی، ش 8.
حیاتی، زهرا (1393)، «مطالعات میان‌رشته‌ای ادبیات و هنرهای دیداری با محوریت شاهنامه»، در: مجموعه‌‌مقاله‌های همایش شاهنامة فردوسی و مطالعات هنری، مشهد: زروند.
حیاتی، زهرا، حسین صافی، و فرنوش میرزایی (1395)، «تحلیل زمان روایی در دو گفتمان ادبی و سینمایی، موردمطالعه: فیلم خاک و داستان آوسنة باباسبحان»، دوفصل‌نامۀ روایتشناسی، ش 1.
خاچاتوریان، هیگ (1387)، «فضا و زمان در سینما»، ترجمۀ مرتضی عابدینی‌فرد، اطلاعات حکمت و معرفت، ش 10.
رنجبر، محمود و دیگران (1390)، «بررسی ساختاری عنصر زمان براساس نظریة ژرار ژنت در نمونه‌ای از داستان کوتاه دفاع مقدس»، ادبیات پایداری، دورۀ 3، ش 5.
زاهدی، فریندخت و رفیق نصرتی (1390)، «زمان‌مندی روایت در چهار نمایش‌نامة نغمه ثمینی»، نقد ادبی، ش 16.
شیخ‌مهدی، علی (1382)، «جستاری بر زمان در تصویر سینمایی»، کتاب‌‌ماه هنر، ش 61 و 62.
صافی پیرلوجه، حسین (1387)، «نگاهی گذرا به پیشینة نظریه‌های روایت»، فصل‌نامة نقد ادبی، س 1، ش 2.
صافی پیرلوجه، حسین (1394)، «شگردهای داستان‌سرایی در فارسی معاصر»، در: مجموعه‌مقالات ایران‌شناسی در فرانسه.
ضابطی جهرمی، احمدرضا (1387)، «تصویر و توصیف سینمایی در شعر کلاسیک پارسی»، در: مجموعه‌مقالات اولین هم‌اندیشی سینما و ادبیات، تهران: فرهنگستان هنر.
طاهری، قدرت‌الله و لیلاسادات پیغمبرزاده (1388)، «نقد روایت‌شناسانة مجموعة ساعت پنج برای مردن دیر است براساس نظریة ژرار ژنت»، ادب‌پژوهی، ش 7 و 8.
عطار، عبدالرضا (1347)، «شوهر آهو خانم، فیلمی تحسین‌برانگیز»، نگین، ش 43.
فلکی، محمود (1382)، روایت داستان: تئوری‌های پایه‌ای داستان‌نویسی، تهران: بازتاب نگار.
قاسمی‌پور، قدرت (1387)، «زمان و روایت»، فصل‌نامة نقد ادبی، ش 2.
کاظمی، محمدرضا (1382)، «روایت سینمایی: تجربه‌گری با زمان»، کتاب‌ماه هنر، ش 61 و 62.
کامشاد، حسن (1384)، پایه‌گذاران نثر جدید فارسی، تهران: نشر نی.
کرول، نوئل (1391)، «روایت‌گری در فیلم»، ترجمۀ محمد غفاری، کتاب‌ماه هنر، ش 171.
لوته، یاکوب (1382)، «روایت در سی‌نما: زمان روایی در فیلم»، ترجمۀ علی عامری، مجلۀ فارابی، ش 48.
لوته، یاکوب (1388)، مقدمه‌ای بر روایت در ادبیات و سینما، ترجمة امید نیک‌فرجام، تهران: مینوی خرد.
مارتین، والاس (1382)، نظریه‌های روایت، ترجمۀ محمد شهبا، تهران: هرمس.
مرادی کوچی، شهناز (1388)، «بررسی تطبیقی شاخص‌ترین اقتباس‌های ادبی سینمای ایران»، مجلۀ فارابی، ش 64.
مکوئیلان، مارتین (1388)، گزیدۀ مقالات روایت، ترجمۀ فتاح محمدی، تهران: مینوی خرد.
نویدی، نصرت‌الله (1347)، «انتقاد از فیلمی خوب!»، نگین، ش 44.
ورنه، مارک (1381)، «مقدمه‌ای بر روایت در سینما»، ترجمۀ عسگر بهرامی، مجلۀ فارابی، ش 46.
هرمن، دیوید (1393)، عناصر بنیادین در نظریه‌های روایت، ترجمۀ حسین صافی، تهران: نشر نی.
یعقوبی، رؤیا (1391)، «روایت‌شناسی و تفاوت میان داستان و گفتمان براساس نظریات ژرار ژنت»، پژوهش‌نامۀ فرهنگ و ادب، ش 13.
Genette, G. (1980), Narrative Discourse: An Easy in Method, Ithaca, New York: Cornell University Press.