پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهش های بین رشته ای ادبی2717-32241120190823Analytical review of scientific output of the Arabic language and literature journal of Ferdowsi University of Mashhadبررسی تحلیلی برونداد علمی مجلۀ علمی- پژوهشی زبان و ادبیات عربی دانشگاه فردوسی مشهد115383110.30465/lir.2019.3831FAمسعود باوان پوریدانشجوی دکتری گروه زبان و ادبیات عربی(نویسندۀ مسئول)، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی. دانشگاه شهید مدنی آذربایجان. تبریز. ایران0000-0003-4219-9575نرگس لرستانیدانشجوی دکتری گروه زبان و ادبیات عربی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، گرمسار، ایرانJournal Article20171112Given the increasing growth of scientific productions in Iran and in the world, the need for criteria for measuring and comparing scientific publications is highly felt by using scientism; a science that uses the data analysis method Is used. The Arabic Language and Literature Magazine of Ferdowsi University of Mashhad is one of the most trusted journals in the field of Arabic language and literature in Iran. In 11 issues published, 82 articles from 131 authors with valid academic degrees and 27 University and educational institute. The present paper aims at analyzing the statistical and analytical number of authors, articles, authorship, cooperation between authors, centers and institutes active in the journal. In the meantime, the following results are obtained: 37 articles are written individually and 45 articles are jointly written, 36 articles from joint papers are presented as an associate and 9 articles are non-academic. Hassan Abdollahi, with 5 papers, has the highest participation in writing articles and the most frequent scientific papers with 45.8 belongs to the professors. Contemporary literature has also been the most frequent subject in articles with 30.4.با توجه به رشد صعودی تولیدات علمی در ایران و جهان، نیاز به معیارهایی برای سنجش و مقایسه انتشارات علمی به شدت احساس می­شود که این امر با استفاده از علم­سنجی صورت می­گیرد؛ علمی که از روش تجزیه و تحلیل داده­ها بهره می­گیرد. مجله علمی - پژوهشی زبان و ادبیات عربی دانشگاه فردوسی مشهد، یکی از مجلات معتبر و مهم در زمینه زبان و ادبیات عربی در ایران به شمار می­رود که در 11 شماره منتشره، 82 مقاله را از 131 نویسنده با مدرک دانشگاهی معتبر و از 27 دانشگاه و مؤسسه آموزشی به چاپ رسانده است. مقاله حاضر به بررسی آماری و تحلیلی تعداد نویسندگان مقالات، مدارک نویسندگان، میزان همکاری بین نویسندگان، مراکز و مؤسسات فعال در مجله و ... پرداخته است. در این میان نتایج زیر به دست آمده است: 37 مقاله به صورت انفرادی و 45 مقاله نیز به صورت مشترک نگاشته شده است که 36 مقاله از مقالات مشترک به صورت هم­دانشگاهی و 9 مقاله به صورت غیرهم­دانشگاهی تألیف شده است. حسن عبداللهی با 5 مقاله، بیشترین مشارکت را در نگارش مقالات مجله داشته و بیشترین فراوانی در زمینه مدارک علمی با 8/45 درصد متعلق به استادیاران است. ادبیات معاصر نیز با 4/30 درصد بیشترین فراوانی را در موضوعات مقالات نگارشی داشته است.https://lir.ihcs.ac.ir/article_3831_77cac0380b69c9596bc2a6d7814ceb00.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهش های بین رشته ای ادبی2717-32241120190823Conceptual Metaphor of grief in Marsiya and Habsieh poemsاستعاره مفهومی «غم» در دو نوع شعر مرثیّه و حبسیّه1636418410.30465/lir.2019.4184FAآناهیتا پرتویدانشجوی دکتری زبانشناسی گروه زبانشناسی(نویسندۀ مسئول)، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی قائمشهر. قائم شهر. ایران. کارشناس مسئول امور فرهنگی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. تهران، ایرانسهیل سعادتی نیاعضو هیات علمی گروه زبان شناسی و ادبیات فارسی، واحد قائم شهر، دانشگاه آزاد اسلامی/ قائم شهر. ایراننادیا حاجی پورپژوهشگر. پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیJournal Article20180729The present study is aimed to compare the conceptual metaphor of “grief” in Marsiya(written by Mullah Ali Fakher) and Habsieh(written by Masud Sa’ad Salman) poems, from cognitive semantics point of view. Data includes 4300 verses from selected Marsiya and about 18000 verses from Habsieh. 12 names of mapping were found in Habsieh and 16 in Marsiya (including: “Power”, “Thing”, “pain”, “Disaster”, “Hardship”, “Human”, “living thing”, “Time/Event”, “Material”, “Element of nature”, “Container”, “fire”, “Utensil”, “Food”, “Captivity”,” Disease”, “Plant” and “culture” . 8 names of mapping are common in both Habsieh and Marsiya including: “Thing”, “Human”, “Fire”, “Material”, “Dish/container”, “Utensil”, “Food/edible” and “Disease”. But Habsieh and Marsiya are different in elaborating the feeling of “grief”. For instance “grief” with the name of mapping “Human” is a broody and depressed human being in Marsiya while in Habsieh , “grief” with the name of mapping “Human” is a friend and companion for a man who is alone in prison.ترس، شادی و عشق از نظر بررسی استعاره مفهومی در حوزه عواطف از واژههای بنیادی در زبان هستند. در این پژوهش استعارههای مفهومی «غم» در اشعار مرثیه ملاعلی فاخر و حبسیههای مسعود سعد سلمان از منظر معنیشناسی شناختی و به روش توصیفی - تحلیلی بررسی شده است. دادهها شامل 4300 بیت از کتاب اشعار گزیده مرثیه ملاعلی فاخر و حدود 18000 بیت از دیوان اشعار مسعود سعد سلمان است. این پژوهش قصد دارد به این پرسش پاسخ دهد که چه نامنگاشتهایی از استعاره مفهومی غم در این دو اثر وجود دارد؟ و این نامنگاشتها چه شباهت و تفاوتهایی در این دو نوع شعر با هم دارند؟ بررسیها نشان میدهد در مرثیه 16 نوع نامنگاشت و دیوان مسعود سعد سلمان 12 نوع نامنگاشت یافت شده است. در این میان 8 نامنگاشت مانند «انسان»، «شی»، «آتش» و ... در دو اثر، حوزه مبدا مشترک داشتند. در برخی از حوزههای مبدا در دو اثر تفاوتهایی نیز وجود دارد. البته در نامنگاشتهای مشترک هم تفاوتهایی در دو اثر دیده میشود. برای مثال «غم» در گزیده مرثیه، انسانی سر به گریبان است ولی در حبسیه، مونس و غمخوار انسان است.https://lir.ihcs.ac.ir/article_4184_329db21b00e2a8844f6d2adbff75db0f.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهش های بین رشته ای ادبی2717-32241120190823An introduction toMobad Archetype and its Role in some Iranian Scholars’ behavior during Middle Islamic Eraمعرفی کهن الگوی «موبد» و بررسی نقش آن در رفتار و آثار برخی علمای ایرانی دوره میانه اسلامی3750383210.30465/lir.2019.3832FAمیلاد پرنیانیدانشجوی دکتری گروه تاریخ دانشکدۀ علوم انسانی واحد شبستر، دانشگاه آزاد اسلامی، شبستر، ایران.0000-0001-9540-1226منیره کاظمی راشداستادیار گروه تاریخ (نویسندۀمسئول)، دانشکدۀ علوم انسانی واحد شبستر، دانشگاه آزاد اسلامی، شبستر، ایرانولی دین پرستدانشیار گروه تاریخ، دانشکدۀ حقوق و علوم اجتماعی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.منیژه صدریاستادیار گروه تاریخ دانشکدۀ علوم انسانی واحد شبستر، دانشگاه آزاد اسلامی، شبستر، ایران.Journal Article20180109Archetypes as indicators of analytic psychology can be effective in in-depth historical analysis. In this research, after defining the archetypes and introducing the local and Mobad archetypes, the role of such psychological talents in ulama’s response to the events (political, social and cultural) occurred during the Middle Islamic era were examined. The main question is as follows: To what extent have the scholars of Islam in the cultural geography of Iran been affected by such archetypes? The question can be answered through determining and analyzing some behaviors of the ulama in the social, cultural, and even individual fields. The research findings indicate a distinction focusing on the return to the old religious ideas potentially possessed by Islamic scholars. According to the nature of the subject, an analytical method was adopted in this study.کهن الگوها به عنوان شاخصهاییاز روان شناسی تحلیلیمیتواننددرتحلیلهایژرفانگر تاریخی مؤثر باشند. در پژوهش حاضر ضمن تعریف کهن الگوها و معرفی کهن الگوهای بومی و مشخصاً کهن الگوی "موبد" نقش این استعدادهای روانی در واکنشهای علما نسبت به رویدادهای جاری (اعم از سیاسی، اجتماعی و فرهنگی) در دوره میانه اسلامی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. پرسش اصلی این است که به چه مصداقیعلمای اسلام در جغرافیای فرهنگی ایران از پدیده نامبرده متأثر بودهاند؟ پاسخ به این پرسش در تعلیل و تحلیل برخی از رفتارهای علما در عرصه اجتماعی، فرهنگی و حتی فردی مثمر ثمر است.یافتههای تحقیق حاکی از وجه تمایزی است که حول رجعت به اندیشههای کهن دینیمیگرددو به طور ملموسی در سیره علمای اسلام از قوه به فعل میرسیده است.بنا بر ماهیت موضوع،روش تحقیق در پژوهش حاضر، تحلیلی است.https://lir.ihcs.ac.ir/article_3832_b56edd2f6328c2557c7c4f75dacecbb9.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهش های بین رشته ای ادبی2717-32241120190823Adaptive capacities of the novel "The Ten Qezlbash by Hossein Masroor"ظرفیتهای اقتباس سینمایی از رمان ده نفر قزلباش اثر حسین مسرور5174418610.30465/lir.2019.4186FAعلیرضا پورشباناناستادیار گروه عمومی دانشکدۀ هنر (نویسندۀ مسئول)، دانشگاه هنر تهران، تهران، ایران.امیرحسین پورشباناندانش آموخته کارشناسی ارشد گروه پژوهش هنر، دانشکدۀ هنر، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد، نجف آباد، ایران.Journal Article20190814Farsi Persian Literature is a rich treasure of various narrations of the mindset of Iranian talented writers, which is in line with the urgent need for the new society to interact with the influential art of cinema, and has a great deal of interaction. He was able to exploit his various works in making image versions. From this angle, the historic novel of The Ten Qezlbash written by Hossein Masroor, is one of these works written in the context of folk literature, with detailed payment and extensive details, and with the benefit of the visual features and the multiplicity of some of the elements of the drama, has good adaptive capacities. Accordingly, in the present paper, we tried to use a descriptive-analytical method to highlight some of the most important indicators that paid attention to this work from a dramatic dimension, and examined some examples tailored to this approach. And analyzed. By this description, it seems that the context of the story and its ups and downs, along with a plethora of fragrances with a variety of crises and points of the story's height, is the context in which other demeanoristic elements, such as plenty of excitement conflicts, the diversity of precise descriptions The imaginative and verifiable dramatic character, with its epic and action-oriented expression, has transformed it into one of the most desirable options for cinematic adaptation, with engaging and appealing themesادبیات داستانی فارسی، گنجینهای غنی از روایتهای مختلف فکر و خیال نویسندگان خوش ذوق ایرانی است که در تعامل با هنر پر نفوذ سینما، قابلیتهای تعامل فراوانی دارد و رمان تاریخی دهنفرقزلباش نوشتهی حسین مسرور، یکی از این آثار است که در بستر ادبیات عامیانه با جزئیات فراوان نوشته شده و با بهرهمندی از وجوه تصویری و تعدد برخی عناصر نمایشی، ظرفیتهای اقتباسی مطلوبی دارد. بر این اساس در مقالهی پیش رو تلاش شده به روش توصیفی- تحلیلی نشان داده شود چگونه زمینهی داستانی اثر و فراز و فرودهای پرکشش آن در کنار انبوهی از خردهروایتها با انواع بحرانها و نقاط اوج داستانی، به بستری تبدیل شده که سایر عناصر نمایشی مانند کشمکشهای پر هیجان فراوان، توصیفات متنوع و دقیق تصویری و شخصیتهای نمایشی باورپذیر، با بیانی حماسی و کنشمحور در آن شکل گرفته و در تعامل با درونمایههای پرمخاطب، این اثر را به گزینهای مطلوب برای اقتباس سینمایی تبدیل کرده است.https://lir.ihcs.ac.ir/article_4186_b1abde74bff8a1be7de79ac991c364b9.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهش های بین رشته ای ادبی2717-32241120190823The intertextual of the Arabic Poems of Khorasan in the 4th and 5th Centuries with Moalaghatبینامتنی اشعار عربی خراسان در قرنهای چهارم و پنجم با معلّقات7598418910.30465/lir.2019.4189FAعلیرضا حسینیاستادیار گروه زبان و ادبیات عربی (نویسنده مسئول)، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه کوثر بجنورد، بجنورد، ایران.0000-0002-9712-7424حسن اعظمی خویرداستادیار گروه زبان و ادبیات عربی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.مریم بخشندهمدرّس مدعو گروه زبان و ادبیات عربی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه کوثر بجنورد، بجنورد، ایران.پوریا اسمعیلیدانشجوی دکترای گروه تاریخ ایران دوران اسلامی، دانشکدۀ علوم اجتماعی، دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) قزوین، قزوین، ایران0000-0003-2334-9179Journal Article20190719Intertextuality is a theory that deals with the relationship between literary texts and it considers each literary text as absorption and transformation of the various old and contemporary texts. Accordingly, literary commerce exists in different forms in the literature of nations, and less literature can be found that moves finely. A glance at Arabic poems of Khorasanian poets in the fourth and fifth centuries, shows the influence of the poetry of Pre-Islamic lyrics, especially Mu'allaqat-el Ashre on them. So the present research tries to review the causes of this impressibility by a comparative –analytic method to describe rate of this impressibility and intertextual relationship between Arabic poems of Khorasanian poets and Moalleghat-el Ashre. the research results indicated that for various reasons including rise of Islam and the necessity of being familiar with the Arabic language ,support of kings and philosophers from poets and literary men and a tendency towards entering state system and administrative affairs forced the Khorassanian poets to engage in composing Arabic poems and in consequence an intertextual relationship was made between them and Pre -Islamic lyrics and in all core elements of poetry, including the words, themes and structure and poetic style, established an elegance intertextual relationship with Moalleghat. There are all three itertextual rules as partial negation, total negation and monotonic negation in these two texts and the most of them includes monotonic negation which its sufficiency is regarded extensively in this research.بینامتنی نظریهای است که به روابط بین متون میپردازد؛ بدینشکل که هر متن را بهمنزلة دگرگونسازی متون گوناگون گذشته و یا همزمان با آن میداند. بر این اساس، داد و ستدهای ادبی به شکلهای مختلف در ادبیات ملل وجود دارد و کمتر ادبیاتی را میتوان یافت که به صورت محدود حرکت کند. اشعار عربی خراسان در قرنهای چهارم و پنجم، به دلیل تأثیرپذیری از الگوهای پیشین ادبیات عربی، میتواند نمونة خوبی برای تأثیرپذیری از شاهکارهای شعر کهن عربی، بهویژه معلقات باشد. با بررسی های این اشعار، مجموعهای گسترده از اشعاری مشابه با ساختار و بدنة معلّقات به دست میآید که نشان از تأثیرپذیری آنها از معلّقات دارد. در پژوهش حاضر تلاش بر آن است تا با تکیه بر روش توصیفی- تحلیلی جلوههای بینامتنیت این اشعار با معلّقات و علل و عوامل آن مورد بررسی قرار گیرد. برداشت نهایی نشان میدهد که ظهور اسلام، آمیزش عربها با خراسانیان، جایگزینی خط عربی به جای خط پهلوی و حمایت حاکمان از محافل ادبی ازجمله عوامل برونمتنی ایجاد روابط بینامتنی شعرای خراسان با معلقات است و این تأثیرپذیری از بُعد درونمتنی بیشتر از نوع نفی جزئی بوده و در سویههای واژه، ساختار و مضمون مشهود است.https://lir.ihcs.ac.ir/article_4189_50b6f873d49f795ee25d78d05fb86945.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهش های بین رشته ای ادبی2717-32241120190823Analyzing narrative time in literary and cinematic discourses
The studied case: adapted film “Shohar-e Ahoo Khanom” and its fictional sourceتحلیل زمان روایی در دو گفتمان ادبی و سینمایی مورد مطالعه: داستان و فیلم اقتباسی «شوهر آهوخانم»99134383310.30465/lir.2019.3833FAزهرا حیاتیاستادیار پژوهشکده ادبیات(نویسندۀ مسئول)، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران.حسین صافیاستادیار پژوهشکده زبانشناسی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران.فرنوش میرزاییدانشجوی کارشناسی ارشد، پژوهشکدۀ ادبیات، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران.Journal Article20171121In this research regarding Gerard Genette’s theory, the inseparable element of narrative, which is time, is studied and for this purpose the adapted film “Shohar-e Ahoo Khanom” and its fictional source are studied and compared to each other in order to analyze the performance of the common narrative element in the literary and cinematic discourses in which there is adaptation. In discussing about narrative chronology according to Genette’s point of view, three features are considered to be analyzed: a) Order of events: event sequencing in narrative discourse. b) Frequency of events: the proportion between the number of reappearances of an event in narrative discourse and the probable times of occurance of the same event in the storyworld. c) Duration of events: the amount of time allocated to each event in narrative discourse.The results of the research show that: 1. The presentation of film events is strongly influenced by the book and there is no creativity in this field. All story events are briefly selected and displayed in the same natural order. 2. In the story, the frequency of events is often single-player (that is, the number of occurrences in the world of the story), and this topic Because of the nature of the story (novel), but in the film, the frequency of some events is decreasing; 3. According to the volume of the book of the husband's husband, the narrative beat in the book is slow, while the narration in the film, Due to numerous removals, it has been steadily rising and even occasionally contradicting narratives.هدف پژوهش این است که شیوه پردازش «زمان» بهعنوان یک عنصر روایی، در دو گفتمان ادبی و سینمایی که میان آنها رابطة اقتباس برقرار است و درواقع موضوعی مشترک دارند مقایسه شود تا تفاوت ابزارها و شگردهای بیانی این دو رسانه بیان گردد. رویکرد این تحقیق، روایتپژوهی با تأکید بر زمان روایی است و مورد مطالعه رمان و فیلم اقتباسی «شوهر آهو خانم». در بحث زمانبندی روایت از دیدگاه ژنت، سه ویژگی درنظر گرفته میشود: 1. آرایش رویدادها: ترتیب ذکر وقایع در گفتمان روایی؛ 2. بسامد رویدادها: تناسبی که میان تعداد بازنمودهای یک رویداد در گفتمان روایی و دفعات احتمالی وقوع همان رویداد در جهان داستان وجود دارد؛ 3. دیرش رویدادها: حجمی که هر رویداد در گفتمان روایی به خود اختصاص میدهد. نتایج پژوهش نشان میدهد: 1.آرایش رویدادهای فیلم، بهشدت تحت تأثیر کتاب است و هیچ گونه خلاقیتی در این زمینه دیده نمیشود. تمام رویدادهای داستان، بهطورخلاصه گزینش شده و به همان ترتیب طبیعی درپی یکدیگر نمایش داده شدهاند؛ 2.در داستان، بسامد رویدادها غالباً از نوع تک­به­تک است (یعنی برابر با تعداد وقوع وقایع در جهان داستان) و این موضوع بهدلیل قالب داستان (رمان) طبیعی مینماید ولی در فیلم بسامد برخی رویدادها از نوع کاهنده است؛ 3. با توجه به حجم کتاب <strong><em>شوهر آهوخانم</em></strong> ضربآهنگ روایت در کتاب کند است، در حالی­که ضرب­آهنگ روایت در فیلم، به دلیل حذف­های متعدد و پیدرپی تند است و حتی گاهی موجب مخدوش شدن پیرنگ روایت شده است.https://lir.ihcs.ac.ir/article_3833_0044b032efa9f2222fb1904f0fb17ac1.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهش های بین رشته ای ادبی2717-32241120190823The Impact of Translation of Some Religious Pahlavi Texts on a Part of the Intellectual and Cultural Environment of the First Age of the Abbasid Caliphate (132-223 AH)تأثیر ترجمه تعدادی از متون پهلوی دینی بر بخشی از فضای فکری و فرهنگی عصر نخست خلافت عباسیان (132 – 232 ه.ق)135157419010.30465/lir.2019.4190FAعبدالرفیع رحیمیاستادیار گروه تاریخ دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران،پوریا اسمعیلیدانشجوی دکترای تاریخ ایران دوران اسلامی، دانشکدۀ علوم اجتماعی، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین، ایران،0000-0003-2334-9179Journal Article20190710Technical prose in the Sassanian era (262-652AD) includes a variety of topics that include Pahlavi religious texts. In fact, the structure of the Sassanian rule, based on the Zoroastrian jurisprudence, caused the major resources of that period to be devoted to religious issues. With the collapse of the Sassanid state, Zoroastrianism was in isolation and so Zoroastrian clergy continued to write books to prevent it from being destroyed in order to maintain the identity and culture of Iran against Islam, especially during the time of the Abbasid caliphate, and with the establishment of the Beit alhakmah, the Persians had the opportunity to translate it in addition to the writing of the book, in some way on the political and social space of the first era of the Abbasid Caliphate (132-232AH) are effective. This paper examines the dimensions of this issue using a historical research based on description and analysis. The main findings of the research show that the compilation of Pahlavi religious texts has caused the Iranian traditions to spread in Islamic society and, on the other hand, followers of other religions can not have much influence in the court of the Abbasid, just like Zoroastrians and in view of the geographical and demographic location of Iran and the newly Muslim people of this land that were closer to the Arab people, unlike Christians who still favored the Byzantine Empire, they had to resort to cultural measures Resurrect the memory of the Sasanians and thus preserve their civilization.نثر فنی در روزگار ساسانیان (652-226 م.) موضوعات گوناگونی را در بردارد که متون دینی پهلوی را نیز شامل می شود. در واقع ساختار حکومت ساسانیان که بر پایه آئین زرتشت استوار بود باعث شد تا عمده منابع آن دوران به مسائل دینی اختصاص یابد. با سقوط دولت ساسانی دیانت زرتشت در انزوا قرار گرفت و به همین دلیل روحانیون زرتشتی جهت جلوگیری از نابودی آن به تألیف کتب ادامه دادند تا از این طریق هویت و فرهنگ ایرانی را در برابر اسلام حفظ نمایند بویژه در زمان خلافت عباسیان و با تأسیس بیت الحکمه ایرانیان فرصت یافتند تا علاوه بر نگارش کتاب به ترجمه آن نیز بپردازند تا به نوعی بر فضای سیاسی و اجتماعی عصر نخست خلافت عباسی (132-232ه.ق) تأثیرگذار باشند. این نوشتار با استفاده از روش پژوهش تاریخی مبتنی بر توصیف و تحلیل، ابعاد این موضوع را بررسی می نماید. یافته های اصلی پژوهش نشان می دهد که تألیف متون پهلوی دینی باعث شد تا رسوم و سنن ایرانیان در جامعه اسلامی اشاعه یابد و از طرفی هم پیروان ادیان دیگر نتوانند همانند زرتشیان از نفوذ زیادی در دربار عباسیان برخوردار باشند و از این نظر با توجه به موقعیت جغرافیایی و جمعیتی ایران و مردمان نومسلمان این سرزمین که به قوم عرب نزدیکی بیشتری داشتند برخلاف مسیحیان که هنوز به بیزانس علاقه نشان می دادند مجبور بودند تا با اقدامات فرهنگی خاطره ساسانیان را زنده بدارند و بدین صورت مدنیت خود را حفظ کنند.https://lir.ihcs.ac.ir/article_4190_5bed22d2febb67849fa815bce1946828.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهش های بین رشته ای ادبی2717-32241120190823What Has Literature to Offer Computer Science?استفاده از ظرفیتهای ادبیّات در علوم رایانه158180419110.30465/lir.2019.4191FAاحسان رئیسیاستادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.0000-0003-3238-7230Journal Article20190727In this paper I ask the question: what has literature to offer computer science? Can a bdateral programme of research be started with the aim of discovering the same kind of deep intertwining of ideas between computer science and literature, as already exists between computer science and linguistics? What practical use could such results yield? <br />I begin by studying a classic forum for some of the most unintelligible pieces of prose ever written, the computer manual. Why are these books so hard to understand? Could a richer diet of metaphor and onomatopoeia help me get my laser printer working? I then dig down a little deeper and explore computer programs themselves as literature. Do they exhibit aesthetics, emotion and all the other multi­farious aspects of true literature? If so, does this support their purpose and understandability? <br />Finally I explore the link between computer code and the human writer. Rather than write '4rge amounts of code directly, we encourage students to write algorithms as pseudo-code as a first step. Pseudo-code tells a story within a semi-formalised framework of conventions. Is this the intertwining we should be lookingfor?ین مقاله ترجمهای است از مقالۀ «What Has Literature to Offer Computer Science?» که به قلم Mark Dougherty در سال 2003 در شمارۀ 7 مجلۀ HumanIT انتشار یافته است.<br />نویسنده در این مقاله کوشیده است ظرفیتهای ادبیات را برای استفاده در علوم رایانه تبیین کند. مقاله به دو بخش کلی تقسیم میشود: در قسمت نخست دیدگاههای فلسفی مختلف دربارۀ نسبت مهندسی با هنر بررسی و تحلیل شده و در بخش دوم در باب پیوند ادبیات و رایانه سخن رفته است. مؤلف میکوشد نشان دهد که میتوان بین ادبیات و رایانه نیز پیوندی مانند پیوند زبانشناسی و رایانه برقرار کرد و به واسطۀ این پیوند از ظرفیتهای ادبیات برای ارتقاء علوم رایانه بهره جست. مؤلف در حوزۀ علوم رایانه بر چند محور تمرکز کرده است که میتوان در آنها از ادبیات استفاده کرد: 1. هوش مصنوعی (برای فهم متن)؛ 2. مستندسازی سیستمهای رایانهای (برای آن که درک و دریافت این مستندات آسانتر شود)؛ 3. کدنویسی (برای مواجهه با کدها به مثابه یک متن ادبی یا بهرهگیر از صورتهای تمثیلی برای سادهسازی مسئلهها)https://lir.ihcs.ac.ir/article_4191_4e9715b87d79af80096aad827746e6f3.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهش های بین رشته ای ادبی2717-32241120190823Linguistic Imperialism by viewpoint of Ezuddin al-Muna'Sraامپریالیسم زبانی از دیدگاه نقدی عزّالدّین المناصره181202383410.30465/lir.2019.3834FAتورج زینی ونددانشیار زبان و ادبیات عربی، (نویسندة مسئول)، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه رازی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران.روژین نادریدانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربی دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه رازی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران.Journal Article20181221Ezuddin al-Muna'Sra (1946-present) is considered a poet and critic of the Palestinian Authority and one of the leading scholars of comparative literature in the Arab world. He has a different stance on comparative literature and its cultural nature. In this area, he explores and examines the critique of linguistic imperialism in the context of globalization of literature in general and comparative literature studies in particular,With the conception of the concepts of European-American-centered of language, the condition of linguistic discrepancy in French school studies of comparative literature, Anglo-Germanism, and Franco-Germanism and the alienationist translation. He mentions language as a tool for the "transfer of culture" as a new form of colonialism in the present era <br />From his point of view, The promotion of English and French by the hegemakers, in third world countries, is a soft and relaxing way of penetrating and striving in them. on the one hand, which increases the interests of the West in the countries, and on the other hand, have led the cultures and national and local languages, In the long run, to weakening or elimination.In this research, we are going to introduce and analyze the views of Ezuddin al-Muna'Sra in the course of colonial language policy through descriptive-analytic method.<br /> <br /><br />عزالدین المناصره (1946- اکنون)، شاعر و ناقد فلسطینیتبار از پژوهشگران برجستة ادبیّات تطبیقی در جهان عرب بهشمار میآید که موضع­گیری متفاوتی نسبت به ادبیّات تطبیقی و ماهیّت فرهنگی آن دارد. وی در این حوزه، با طرح مفاهیم مرکزیّت اروپا-آمریکایی زبان، شرط اختلاف زبانی در مطالعات مکتب فرانسوی ادبیّات تطبیقی، آنگلوگرایی و فرانکوگرایی و ترجمة بیگانهساز، به بررسی نقادانة امپریالیسم زبانی در جریان جهانی شدن ادبیّات به طور عام و پژوهشهای ادبیّات تطبیقی به طور خاص پرداخته است. از اینرو، پژوهش حاضر با روش توصیفی-تحلیلی، به معرّفی و تحلیل و البته نقد دیدگاههای عزالدین مناصره در جریان سیاست زبانی استعمار پرداخته و به این نتایج دست یافته است. مناصره از زبان به مثابة ابزار «انتقال فرهنگ»، بهعنوان شکل نوینی از استعمار در دوران حاضر یاد میکند. از نظرگاه او، ترویج زبان انگلیسی و فرانسوی توسط سلطهطلبان، در کشورهای جهان سومی، از یکسو، بهمنزلة «نفوذ و استیلا» یافتن در آنها به شکلی نرم و آرام است که موجب افزایش منافع غرب در کشورها شده و از سوی دیگر، فرهنگها و زبانهای ملّی و محلّی را در بلندمدت به سمت تضعیف یا نابودی سوق داده است. مناصره، بومیگرایی ترجمه و برگردان آثار ادبی مطابق با ارزشهای ایدئولوژیکی فرهنگ مقصد <strong>و </strong>به کارگیری وسائل ارتباطات و اطلاعات همچون رسانهها و اینترنت و تعاملهای سازنده با کشورهای اسلامی را که زبان عربی در آن کشورها به عنوان زبان دوم مورد توجّه قرار میگیرد؛ از جمله راهکارهایی برای حفظ و نشر زبان عربی و مقابله با امپریالیسم زبانی برمیشمرد.https://lir.ihcs.ac.ir/article_3834_c6457fa634181b799099086eea8d381e.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهش های بین رشته ای ادبی2717-32241120190823Religion and Ethics in "Shahriar" by Niccolò Machiavelli and "Politics" of the Nazarene Mullah; a comparative study based on differencesدین و اخلاق در «شهریار» ماکیاولی و «سیاستنامه» نظامالملک؛ یک مطالعه تطبیقی با تکیّه بر تفاوتها203232419310.30465/lir.2019.4193FAرحیم سلامت آذرمدرس مدعو، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.Journal Article20190129Religion and Morality in “The Prince” and “Siyasat-nama”, and also their differences, are the main subjects of this article. The comparative study is our method for the article. This study has supposed that Machiavelli’s opinion about the religion in “The Prince” is altogether utilitarian, realist, modern and of course un-scular. In fact, he recognizes the religion as an instrument only for people’s union, and he is also audacious, insensitive or even sometimes immeoral in morality. On the other hand, Nizam al-Mulk’s point of view about the religion in “Siasat-nama” is dogmatically, classic and conservatively and unlike Machiavelli, he not only respects the religion due to itself and it’s validity, but also is not unaware of the political affects of religion. furthermore, in morality, since he assume the morality has got rise of the religion (Islam), so he believed that moral will be existed even without government essence, namely, he does not consider morality based on government essence. All of these, as the hypothesis of this article, looked over with referring to the texts of mentioned books both.ین و اخلاق در «شهریار» و «سیاستنامه» و وجوه تفاوت آنها، موضوع اصلی این نوشتار است. روشی که برای اینکار مدنظر است، مطالعه تطبیقی است. آنچه این مطالعه مفروض داشته، این است که دید ماکیاولی در «شهریار» نسبت به دین یکسره فایدهگرایانه، واقعگرا، مدرن و البته غیرسکولار بوده و آن را تنها وسیلهای جهت اتّحاد مردم میداند و در اخلاق نیز بیپروا، عاری از احساسات و گاه بیاخلاق است، بعلاوه که هیچ اخلاقی مقدّم بر جامعه و حکومت نمیداند و اخلاق را محصول زور و قانون حکومت میپندارد. از سوی دیگر نگرش نظامالملک در «سیاستنامه» نسبت به دین متعصّبانه، کلاسیک و محافظهکارانه است و برخلاف ماکیاولی، دین را هم بهخاطر خود دین و حقانیّت آن، ارزش مینهد و هم اینکه از آثار سیاسی آن غافل نیست. در اخلاق نیز چون آن را برآمده از دین (اسلام) میداند معتقد بود در صورت عدم وجود حکومت، باز اخلاقی وجود خواهد داشت، یعنی اخلاق را منوط به وجود حکومت نمیانگارد. همه اینها بهعنوان فرضیه این نوشتار، با رجوع به متن هر دو اثر مذکور، بررسی میشود.https://lir.ihcs.ac.ir/article_4193_dcf8098af03591a8f8f750b63e1debfa.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهش های بین رشته ای ادبی2717-32241120190823The slave trade in the story "King and Daughter of Mathnawi Spiritual"« بیع و مبایعه» در داستان «پادشاه و کنیزک مثنوی معنوی»233265419410.30465/lir.2019.4194FAابوالفضل غنی زادهاستادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه پیام نور، شبستر، ایران0000-0002-6369-4578Journal Article20190907Abolition and slavery although in the Rumi era he was one of the savvy scholars;but for the contemporary world to understand. It needs to be explained and ignoring. This will open the door to irrational judgments against religion, culture, and particular Sunnis.In the story of the "king and the slave girl" of the first office of the spiritual Mathnawi, the slave is traded with the marriage of trade.and it has been redistributed.this research first discusses concepts related to the marriage contract, including its types, characteristics, conditions, and effects, based on jurisprudential-legal definitionsand in the end it comes to that which, in determining the type of deprivation appropriate, the framework of the transaction is consistent with the proposition of exhaustion, cash, and exhaustion;in the trade section, only the pillar of necessity seems shaky, there is some clarity in the terms of the Bea in expressing its subject and it is obstructed in the sense of purity.بیع و مبایعۀ برده (عبد و امه) بااینکه در عصر مولوی جزو دانشهای مألوف و مأنوس بوده است؛ ولی برای دنیای معاصر درک و فهم آن نیاز به تبیین و توضیح دارد و نادیده گرفتن این مهم، فضا را برای قضاوتهای غیرمنطقی علیه دین و فرهنگ و سوءنیتهای خاص آماده میکند. در داستان "پادشاه و کنیزک" دفتر اول مثنوی معنوی، کنیزی با عقد بیع مورد معامله واقع شده و مبیع و ثمنی ردوبدل شده است. این تحقیق ابتدا بر اساس تعاریف فقهی_ حقوقی، مفاهیم مربوط به عقد بیع از جمله؛ اقسام، اوصاف، شرایط و آثار آن را در دامنه داستان مورد بحث قرار داده و در پایان به این نتیجه میرسد که در تعیین نوع بیع از جهات مقتضی، چارچوب معامله با گزاره مساومه، نقدی و تملیک انشایی- خارجی همخوانی دارد، در بخش اوصافِ بیع فقط رکن لزوم متزلزل به نظر میرسد، در قسمت شرایطِ بیع در بیان موضوع آن صراحت وجود دارد و در قسمت اوصافِ مبیع رکن طلق و طهارت با مانع مواجه است.https://lir.ihcs.ac.ir/article_4194_e417f6cc1e18371e3f2e735ef1245d42.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهش های بین رشته ای ادبی2717-32241120190823Reflections on Sa'di Shirazi's Historical Knowledgeتأملاتی دربارة معرفت تاریخی سعدی شیرازی266283383510.30465/lir.2019.3835FAمحمد کشاورز بیضاییدکترای گروه تاریخ، دانشکده حقوق و علوم اجتماعی، دانشگاه تبریز (نویسندۀ مسئول)، تبریز، ایرانرضا معینی رودبالیاستادیار گروه معارف اسلامی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.کبری عریانیکارشناسی ارشد گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه پیام نور شیراز، شیراز، ایران.مجتبی رضایی سرچقامربی و عضو هیئتعلمی بنیاد ایرانشناسی، تهران، ایران.Journal Article20181210The purpose of this research is to study SaadiShiraz’shistorical knowledge in Gulistan and Bustan. The knowledges and concepts of Saadi in history are abstruse points in creation of those two great works in Persian literature and there is little attention to them. This question will be answered in this article; what are the concepts and knowledge of Saadi in history for creation of these two works and which concepts and elementsadumbrate them? The principle assumption of this research is that the social and personal experiences of Saadi have a great effect on his historical knowledge. The method of this research is descriptive-analytic and the results show that a combination of individual, historical, and social factors which were effective in formation of intellectual and historical knowledge of Saadi: his education in Al-Nizamiyya of Baghdad as the eldest cultural center of Islamic worlds, searching for the new horizons in turbulent era, and study of historical and cultural texts- by the social security ofSalghoriān. The great textual historical knowledge of Saadi caused appearance of his preconceived knowledge in some of his poetries and proses which are included the concepts and characteristics such as irrelevancy of god shadowing, tactility, efforts for application of element, historical concepts and characters, - mythical, homeland, Islamic- and consideration of history as an instrument for teaching morality in the form of stories, allegories, symbols, Allusion with attractive and magical technique.هدف پژوهش حاضر بررسی معرفت تاریخی سعدی شیرازی در گلستان و بوستان می­باشد. معرفت تاریخی و پیش­فهم های تاریخی شیخ اجل در ایجاد این دو اثر سترگ در ادبیات فارسی، مسأله­ی غامض و قابل درنگی است که چندان به آن پرداخته­ نشده است. در این مقاله سعی می­شود به این پرسش پاسخ داده شود که پیش­فهم­های معرفت تاریخی سعدی در این دو اثر چه بوده و با چه عناصر و مفاهیمی خود را نشان داده است؟ فرضیه اصلی این مقاله این است که شرایط فردی و اجتماعی شیخ اجل در کنار مطالعات تاریخی و فرهنگی، در بینش تاریخی وی تأثیر بسزایی داشته است. نتایج این پژوهش که با روشی توصیفی- تحلیلی، صورت گرفته، نشان می دهند که آمیزه­ای از عوامل و عناصر فردی و تاریخی و اجتماعی، چون: تحصیل در نظامیه­ی بغداد به عنوان بزرگترین کانون فرهنگی جهان اسلام، آفاق­گردی و محاط بودن در عصری متلاطم و حادثه­خیز، در کنار مطالعه و تأمل در متون تاریخی و فرهنگی گذشته، -درسایه­سار امنیت اجتمایی ایجاد شده توسط سلغریان- در شکل­گیری نظام ­معرفتی و تاریخی سعدی، تأثیر قابل­توجهی داشته است. آشنایی عمیق سعدی با متون تاریخی و فرهنگی گذشته، باعث شده تا پیش­فهم­های نظام معرفت تاریخی وی در برخی از آثارش با مفاهیم و ویژگی­هایی چون: موضوعیت نداشتن اندیشه­ی ظل­اللهی، مشیت­گرایی، اهتمام به کاربست عناصر، مفاهیم و شخصیت­های تاریخی- اسطوره­ای، وطنی و اسلامی-، و استفاده از تاریخ به مثابه­ی ابزاری برای تعلیم اخلاق، در قالب حکایت­ها، تمثیل­ها، نمادها و تلمیح­ها، تعریف و به گونه­ای سحرانگیز و ابدی در نظم و نثرش متجلی شود.https://lir.ihcs.ac.ir/article_3835_e1efc776dd212693f2d80cd19b9efdfc.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهش های بین رشته ای ادبی2717-32241120190823Content analysis of novel “weapons free” by Mohammad Reza Bayrami based on sociology of novel “Georges Lukacs” and “Lucien Goldman”تحلیل محتوایی رمان «آتش به اختیار» اثر محمدرضا بایرامی بر اساس جامعهشناسی رمان «ژرژ لوکاچ» و «لوسین گلدمن»284302383610.30465/lir.2019.3836FAمسروره مختاریاستادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.Journal Article20180418The novel “Weapons free” ia one of the narrations written by Mohammad Reza Bayrami in war_related narrative literature. This novel has described one of the turning points of 8_year war. This study is an attempt to present a content analysis of novel “weapons free” using desk research and analytic _descriptive method as novel sociology theory (mainly Georges Lukacs and Lucien Goldman). Events related to war, verisimilitude, tradition and modernity contrast, flashback to childhood and nature are the village, and reflection of public culture are the prevailing content of this work. The findings of the study indicate that the thoughts and contents described in this work are a reflection of his mental ststus and ideology. It should be noted that the author achieved to a unity be nefiting his creative and fluid mind leading to a special style in narration reflected in his buminevisi. رمان «<em>آتش به اختیار</em>»، یکی از آثار محمدرضا بایرامی در حوزۀ ادبیات داستانی است. این رمان، یکی از نقاط عطف و بزنگاه­های هشت سال دفاع مقدّس را به تصویر کشده­است. این جستار با بهره­گیری از روش مطالعۀ کتابخانه­ای و به صورت توصیفی – تحلیلی و استفاده از نظریۀ جامعه­شناسی رمان (عمدتاً نظریۀ ژرژ لوکاچ و لوسین گلدمن) به تحلیل محتوایی رمان «<em>آتش به اختیار</em>» پرداخته­است. حاصل مطالعه نشان می­دهد که پرداختن به وقایع دفاع مقدّس، واقع­گرایی و حقیقت­مانندی، تقابل سنّت و مدرنیته، بازتاب فرهنگ عامه، استفاده از زبان عامیانه (تعبیرات و اصطلاحات، الفاظ و آواها)، ضرب­المثل و... ، محتوای غالب در این اثر ­است. افکار و مضامینی که نویسنده در این اثر هنری به تصویر کشیده­است، تبلوری از کیفیات روحی، عقاید، آرا و جهان­بینی اوست. آن­چه درخور توجه است، این است که نویسندۀ اثر، با تلفیق روش­های گوناگون و بهره­گیری از ذهن خلاق و سیّال خویش توانسته­است از کثرت رویّه­، به وحدتی در خور دست یابد و سبکی خاص در داستان­نویسی داشته باشد که در <strong>بومی­نویسی</strong> ایشان تبلور یافته است.https://lir.ihcs.ac.ir/article_3836_35b61cf0d280395aa60f7e8839b850bd.pdf