@article { author = {Saidi, chnoor and Karimian, Hasan}, title = {Kamaledin Behzad’s Functions According to his Painting in theTimurd Period based on the narrative discourse of Jeep Lint Volt}, journal = {Literary Interdisciplinary Research}, volume = {1}, number = {2}, pages = {103-124}, year = {2020}, publisher = {IHCS}, issn = {2717-3224}, eissn = {2717-3224}, doi = {10.30465/lir.2020.4808}, abstract = {Every artistic narrative, including the art of painting created by narrators, contains a set of narratives that are given identity during the narrative and a sound from within the world of the paintings that belong to the artist. To the outside world quotes. the painter has a variety of viewing angles for the narrating his purposeful exterior and in pictures as well as being a narrative, playing roles being in the narrative process, including: function’s (representation, control and interpretation) the present study seeks to answer these questions what functions of the painter based on the narrative painter discourse of Jep lint volt in his paintings?which function overlaps with other functions? what is the effect of the prevailing function on the paintings ? the present study is a descriptive-analytical study of interdisciplinary library studies of ancient art and literature to answer the above questions by examining the works of kamaludin behzad herati in the timurid period. Processing interpretive function by the artist, and con also be attributed to the ethical and educational aspectof the work, which is highly influential in the content genre of the image, on othrough it’s function and responsibilities, the artist engages the educational aspect the presence of paintings leads.}, keywords = {Timurid,Behzad,Narration,Painting,Painting Functions}, title_fa = {کارکردهای کمال الدین بهزاد با توجه به نگاره های وی در دوره تیموری بر اساس گفتمان روایی ژپ لینت ولت}, abstract_fa = {هروایت هنری از جمله هنر نگارگری که توسط روایت گران آفریده می شوند، شامل مجموعه ای از گفته هایی است که در طی روایت به آن ها هویت داده می شود و صدایی از درون دنیای نگاره ها که متعلق به نگارگر است، آن ها را برای دنیای بیرون نقل می کنند. نگارگر برای انتقال ذهن هدفمند خود از بیرون و درون نگاره ها از انواع زاویه ی دید برای روایت داستان، برخورداری جسته است؛ همچنین با توجه به راویتگر بودن خود، در سیر روایت پردازی نقش هایی را عهده دارد که شامل: کارکردهای (بازنمایی، کنترلی و تفسیری) است. پژوهش حاضر، در پی پاسخ گویی به این پرسش هاست، نگارگر بر اساس گفتمان روایی ژپ لینت ولت از چه کارکردهای در نگاره های خود، درمواجهه با مخاطب برخوردار است؟ کدام کارکرد بر کارکردهای دیگر می چربد؟ تأثیرکارکرد غالب در نگاره‌ها چگونه است؟ پژوهش حاضر با بررسی و مطالعات کتابخانه‌ایی بین رشته ایی ادبیات و هنر باستانی به صورت توصیفی- تحلیلی انجام شده است برای پاسخ به پرسش های فوق با بررسی نگاره هایِ اثر کمال الدین بهزاد هراتی در دوره تیموریان، به این نتیجه می رسد در عمل روایت پردازی توسط نگارگر، کارکرد تفسیری بر کارکردهای دیگر غلبه دارد و دلیل آن را نیز می توان جنبه ی اخلاقی و تعلیمی بودن آن آثار دانست که بر ژانر محتوای تصویر، بسیار تأثیرگذار است و نگارگر از طریق کارکردها و مسئولیت های خود، مخاطب را به جنبه‌ی اخلاقی و تعلیمی بودن نگاره ها سوق می‌دهد.}, keywords_fa = {تیموریان,بهزاد,روایت,نگارگری,کارکردهای نگاره گر}, url = {https://lir.ihcs.ac.ir/article_4808.html}, eprint = {https://lir.ihcs.ac.ir/article_4808_2e45febbdd8718c5d63eb5d2b23fc199.pdf} }