پژوهشهای میان رشته ای ادبی
ناهید بهمنش؛ فروغ کاظمی
چکیده
در پژوهش پیشرو مساله اصلی بررسی همپوشانی استعارههای ساختاری مفهوم "دنیا" در قصیدهها و قطعههای سعدی و پروین است. این پژوهش با بررسی استعارههای مفهومی با حوزه مقصد "دنیا" در قصیدهها و قطعات سعدی و پروین در پی یافتن پاسخ به این سوالات است: الف) استعارههای مفهومی ساختاری با حوزه مقصد "دنیا" در اشعار سعدی و پروین کداماند؟ ب) همپوشانی ...
بیشتر
در پژوهش پیشرو مساله اصلی بررسی همپوشانی استعارههای ساختاری مفهوم "دنیا" در قصیدهها و قطعههای سعدی و پروین است. این پژوهش با بررسی استعارههای مفهومی با حوزه مقصد "دنیا" در قصیدهها و قطعات سعدی و پروین در پی یافتن پاسخ به این سوالات است: الف) استعارههای مفهومی ساختاری با حوزه مقصد "دنیا" در اشعار سعدی و پروین کداماند؟ ب) همپوشانی استعاری استعارههای مفهومی ساختاری با حوزه مقصد "دنیا" در شعر دو شاعر چگونه است؟ پژوهش به روش توصیفی-تحلیلی انجام شد. نتایج حاصل از بررسیهای کمی پژوهش شامل 94 استعاره مفهومی ساختاری با حوزه مقصد دنیاست که از قصیدهها و قطعههای دو شاعر نمونهگیری و ارزیابی شد. یافتهها نشانمیدهد که در شعر دو شاعر حوزههای مبدأ ساختاری مشترک پربسامد برای مفهومسازی دنیا، ساختمان، سفر و مزرعه است. در نهایت، پژوهش نشانداد استعارهها در شعر هر دو شاعر ریشه در همبستگیهای تجربی و درک آنان از مفهوم "دنیا" دارد و هر چند که تنوع استعاری در شعر پروین بیشتر است؛ اما به طور کل میان اهداف آنها همپوشانی وجود دارد.
پژوهشهای میان رشته ای ادبی
ایوب مرادی؛ فرهاد درودگریان
چکیده
لیکاف ضمن به چالشکشیدن تلقی سنتی از استعاره، بر این نکته تأکید ورزید که پایة تفکر انسان، استعاری است و ذهن انسان بهشکل ناخودآگاه برای درک مفاهیم انتزاعی، از امور محسوس بهره میجوید. یکی از مهمترین زمینههایی که ذهن و زبان بهجای بیان مستقیم، دستبهدامن تصاویر استعاری میشود، موضوعات مربوط به حوزة شفا و بیماری است. بیماران، ...
بیشتر
لیکاف ضمن به چالشکشیدن تلقی سنتی از استعاره، بر این نکته تأکید ورزید که پایة تفکر انسان، استعاری است و ذهن انسان بهشکل ناخودآگاه برای درک مفاهیم انتزاعی، از امور محسوس بهره میجوید. یکی از مهمترین زمینههایی که ذهن و زبان بهجای بیان مستقیم، دستبهدامن تصاویر استعاری میشود، موضوعات مربوط به حوزة شفا و بیماری است. بیماران، همراهان آنان و حتی پزشکان به دلیل تجارب پیچیدة مربوط به بیماری بهویژه بیماریهای لاعلاج، خواسته یا ناخواسته از زبان استعاری در این زمینه بهره میجویند. موضوعی که نهتنها در جریان مفاهمة بیمار با دیگران اثرگذار است، بلکه این امکان را نیز فراهم میآورد که با دستکاری در نظام استعاری این حوزه، شیوة مواجهة بیمار و اطرافیان با بیماری نیز اصلاح گردد. درهمینراستا در این پژوهش تلاش شده است تا کتاب «از قیطریه تا اورنجکانتی» که دربردارندة تجربة زیستة حمیدرضا صدر-نویسندة اثر- از بیماری سرطان است، به شیوة تحلیلی-توصیفی و با محوریت تصاویر مربوط به حوزة بیماری و شفا بررسی شود. برای انجام پژوهش تمامی تصاویر مربوط به موضوع با فراوانی 189 تصویر شناسایی شد و ازاینمیان 101 نمونه که شامل تصاویر دربردارندة ارزشگذاریها راوی دربارة بیماری بود تحلیل گردید. نتایج نشان میدهد استعارههای با محوریت بیماری بهمثابه دشمن، هیولا، رقابت ورزشی، فرماندة بیرحم، زندان، عنصر گدازنده، اوباش، همدم، عنصر فروبرنده، عنصر لِهکننده، پرتگاه و طوفان بهترتیب، بیشترین فراوانی را در متن دارند. تصاویری که در تمامی آنها تلقی و ارزشگذاری منفی راوی نسبت به بیماریآشکار است. موضوعی که باعث فرسایش هرچهبیشتر روانی و جسمی بیمار شده است.
آناهیتا پرتوی؛ سهیل سعادتی نیا؛ نادیا حاجی پور
چکیده
ترس، شادی و عشق از نظر بررسی استعاره مفهومی در حوزه عواطف از واژههای بنیادی در زبان هستند. در این پژوهش استعارههای مفهومی «غم» در اشعار مرثیه ملاعلی فاخر و حبسیههای مسعود سعد سلمان از منظر معنیشناسی شناختی و به روش توصیفی - تحلیلی بررسی شده است. دادهها شامل 4300 بیت از کتاب اشعار گزیده مرثیه ملاعلی فاخر و حدود 18000 بیت از دیوان ...
بیشتر
ترس، شادی و عشق از نظر بررسی استعاره مفهومی در حوزه عواطف از واژههای بنیادی در زبان هستند. در این پژوهش استعارههای مفهومی «غم» در اشعار مرثیه ملاعلی فاخر و حبسیههای مسعود سعد سلمان از منظر معنیشناسی شناختی و به روش توصیفی - تحلیلی بررسی شده است. دادهها شامل 4300 بیت از کتاب اشعار گزیده مرثیه ملاعلی فاخر و حدود 18000 بیت از دیوان اشعار مسعود سعد سلمان است. این پژوهش قصد دارد به این پرسش پاسخ دهد که چه نامنگاشتهایی از استعاره مفهومی غم در این دو اثر وجود دارد؟ و این نامنگاشتها چه شباهت و تفاوتهایی در این دو نوع شعر با هم دارند؟ بررسیها نشان میدهد در مرثیه 16 نوع نامنگاشت و دیوان مسعود سعد سلمان 12 نوع نامنگاشت یافت شده است. در این میان 8 نامنگاشت مانند «انسان»، «شی»، «آتش» و ... در دو اثر، حوزه مبدا مشترک داشتند. در برخی از حوزههای مبدا در دو اثر تفاوتهایی نیز وجود دارد. البته در نامنگاشتهای مشترک هم تفاوتهایی در دو اثر دیده میشود. برای مثال «غم» در گزیده مرثیه، انسانی سر به گریبان است ولی در حبسیه، مونس و غمخوار انسان است.