پژوهشهای میان رشته ای ادبی
تحلیل «عنوان‌گذاریِ» داستان‌های فارسی ( 1332-1357 ه.ش) با رویکرد جامعه‌شناختی

ساناز خوش حساب؛ موسی پرنیان؛ سوسن جبری

دوره 6، شماره 11 ، فروردین 1403، ، صفحه 135-162

https://doi.org/10.30465/lir.2022.40270.1473

چکیده
  آثار ادبی گاه بازتابندة مسائل اجتماعی جامعة عصر نویسنده هستند که بر پایه جامعه‌شناسی ادبیات قابل دریافت هستند. جامعه‌شناسی ادبیات، اثر ادبی را پدیده‌ای اجتماعی می‌داند. زیرا بازتاب واقعیت‌های اجتماعی یا بیان نمادین آن‌ها را در خود دارد. موضوع این پژوهش مروری بر «عنوان‌گذاریِ» داستان‌های فارسی از (1332 تا 1357 ه.ش) با رویکرد ...  بیشتر

روایت خرد محور و قدرت محور بازپیوند قهرمان در قصّه‌های ایرانی

سوسن جبری

دوره 4، شماره 7 ، اردیبهشت 1401، ، صفحه 33-78

https://doi.org/10.30465/lir.2021.37716.1366

چکیده
  این پژوهش به خوانش کهن­الگویی قصّه­های ایرانی و بررسی فرآیند فردیّت و چگونگی رخدادهای شکل­دهنده به این فرآیند پرداخته­­است. پرسش این­است­که؛ در طی فرآیند فردیّت، روند پیوند قهرمان با آنیما و آنیموس چگونه است؟ با تحلیل محتوای متن قصّه­های ایرانی ابتدا نمود کهن­الگوها را یافتیم و سپس دو مرحله­ای بودن فرآیند فردیّت ...  بیشتر

بررسی متن صوفیانه کشف الاسرار از دیدگاه طرح ارسال پیام اتولربینگر

سوسن جبری؛ شقایق کهریزی

دوره 2، شماره 3 ، خرداد 1399، ، صفحه 73-111

https://doi.org/10.30465/lir.2020.4809

چکیده
  چرا متون کهن صوفیانه و از جمله؛ کشف‌الاسرار و عده‌الابرار چنین توان اقناعی و تبلیغی چشمگیر، ماندگار و موفقی دارند. چنانکه قرن‌هاست نگرش صوفیانه را زنده و تأثیرگذار نگاه داشته‌است. در این پژوهش با به‌کارگرفتن نظریۀ ارتباطات اقناعی اتولر بینگر روان‌شناس‌ اجتماعی و با شیوۀ تحلیل محتوی به بررسی پیام‌های النوبه الثالثه کشف‌الاسرار ...  بیشتر